Aankomst Sinterklaas in Scheveningen

Gestart door Guus Peterse, november 13, 2005, 23:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Nou meende ik te weten dat Sinterklaas dit jaar in Sneek voet op Nederlandse bodem zou zetten. Vandaag, zaterdag 12 november echter zag ik de goede man in Scheveningen aankomen. Het is te hopen dat de gelovigen onder ons deze rubriek niet lezen want die zouden er nog wat van gaan denken.
Het was opmerkelijk druk, zowel op de pier als in het water. De vele gezinnetjes met kinderen op de pier gaven me al het gevoel dat er hier iets bijzonders aan de hand was. Talloze bootjes vormden vóór de havenmond een ontvangstcomité voor een stoomboot die in de verte op de haven kwam afvaren, een wat gammele ouwe schuit die niet meer helemaal opgewassen leek tegen de wereldzeeën. Gelukkig hielden die zich vandaag betrekkelijk rustige.
Vlaggetjes wapperden aan de masten en door de telescoop had ik al gauw de Pieten ontdekt die op het dek stond. Bij binnenkomst stond de Sint zelf wuivend op de brug, een klein rood figuurtje op een toen nog grijze, kille novemberochtend. Zo niet passend in die ambiance, dat had bijna iets poëtisch. Sinterklaasdeuntjes schalden over de golven en luid getoeter begeleidde de stoomboot de havenmond in. Waarna de menigte de pier verliet en die weer was overgeleverd aan de zeevissers en een heel enkele vogelaar.

Oh ja: of er ook nog vogels waren vandaag, of andere waarnemingen van betekenis? Dit is tenslotte waarneming.nl en ik weet niet of een waarneming van Sinterklaas als zodanig kan gelden. (Het bleek in elk geval niet mogelijk deze in de waarnemingenrubriek in te voeren. Er is trouwens wat voor te zeggen, lijkt me, om de mens aan de lijst waar te nemen zoogdieren toe te voegen. Immers echt een diersoort onder de diersoorten, al willen sommigen dat schijnbaar liever niet zo zien, en zonder enige twijfel inheems in het gebied. Puntje voor de administratie? Invoeren van Sinterklaas als aparte (onder)soort zal wel op bezwaren stuiten van de taxonomisch preciezen onder ons.)
Het had eerlijk gezegd niet veel om het lijf vandaag. Hoewel: paarse strandlopers, een paar drieteenmeeuwen die met een boot (nee, niet die ene) de havenmond in vlogen, een zeekoet op zee, een verre jan van gent: toch zaken die ik thuis nooit zie.
Ik sloot af met een wandeling door het Westduinpark en de Bosjes van Poot. Mooi, herfstig en rustig met vogels, maar (vooral de Bosjes van Poot) druk met mensen (en honden). Ook nog op de Vulkaan geweest, roemruchte trektelpost bij Den Haag. Toen ik kwam waren de heren net vertrokken. De drukte was voorbij, niet alleen voor vandaag, ook een beetje deze herfst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015