[SOVON] Jaar van de Scholekster

Gestart door Gerard Troost, april 07, 2008, 10:13:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Beste mensen,

Dit jaar vragen SOVON Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland speciale aandacht voor de Scholekster, waar het – ongemerkt – al jaren slecht mee gaat. Door middel van verschillende deelprojecten proberen we beter inzicht te krijgen in de aantallen, verspreiding en broedbiologie van deze fraaie soort. En daarbij kunnen we uw hulp goed gebruiken!

Via de website www.jaarvandescholekster.nl maken we duidelijk op welke wijze u een bijdrage kunt leveren aan het onderzoek.  

Om een gedetailleerde kaart te kunnen maken van de huidige verspreiding van de Scholekster proberen we informatie uit zoveel mogelijk gebieden te verzamelen. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar mensen die één of meer kilometerhokken willen onderzoeken. Maar ook mensen die al een eigen telgebied hebben kunnen dit aan ons doorgeven. Behalve uit de bekende scholekstergebieden (kust en platteland) is ook informatie uit de stad zeer gewenst.

Daarnaast kunt u ook tijdens uw reguliere veldwerk, bijvoorbeeld voor BMP, MUS of weidevogelbescherming, dit seizoen extra aandacht besteden aan de Scholekster, bijvoorbeeld voor het bepalen van het broedsucces. Via de website is het daarom ook mogelijk om uw eigen gebieden in te tekenen en uw waarnemingen door te geven.

En ook het doorgeven van losse waarnemingen draagt bij aan het in kaart brengen van de verspreiding van de Scholekster en de problemen waar deze typisch Nederlandse soort tegenwoordig mee te kampen heeft.  

Kortom, surf naar www.jaarvandescholekster.nl en claim je kilometerhokken! Of lees hoe je op een andere manier kunt helpen tijdens het jaar van de scholekster. En, last but not least, veel plezier in het veld!

Met groet,

Het jaar-van-de-scholeksterteam
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Theovanv

#1
CiteerBeste mensen,

Dit jaar vragen SOVON Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland speciale aandacht voor de Scholekster, waar het – ongemerkt – al jaren slecht mee gaat. Door middel van verschillende deelprojecten proberen we beter inzicht te krijgen in de aantallen, verspreiding en broedbiologie van deze fraaie soort. En daarbij kunnen we uw hulp goed gebruiken!

Via de website www.jaarvandescholekster.nl maken we duidelijk op welke wijze u een bijdrage kunt leveren aan het onderzoek. 

Om een gedetailleerde kaart te kunnen maken van de huidige verspreiding van de Scholekster proberen we informatie uit zoveel mogelijk gebieden te verzamelen. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar mensen die één of meer kilometerhokken willen onderzoeken. Maar ook mensen die al een eigen telgebied hebben kunnen dit aan ons doorgeven. Behalve uit de bekende scholekstergebieden (kust en platteland) is ook informatie uit de stad zeer gewenst.

Daarnaast kunt u ook tijdens uw reguliere veldwerk, bijvoorbeeld voor BMP, MUS of weidevogelbescherming, dit seizoen extra aandacht besteden aan de Scholekster, bijvoorbeeld voor het bepalen van het broedsucces. Via de website is het daarom ook mogelijk om uw eigen gebieden in te tekenen en uw waarnemingen door te geven.

En ook het doorgeven van losse waarnemingen draagt bij aan het in kaart brengen van de verspreiding van de Scholekster en de problemen waar deze typisch Nederlandse soort tegenwoordig mee te kampen heeft. 

Kortom, surf naar www.jaarvandescholekster.nl en claim je kilometerhokken! Of lees hoe je op een andere manier kunt helpen tijdens het jaar van de scholekster. En, last but not least, veel plezier in het veld!

Met groet,

Het jaar-van-de-scholeksterteam
Bedoel je daarmee de waarnemingen die je hier op de site zet? Want ik wil graag meehelpen, maar van kilometerhokken vaste telplaatsen MUS en BMP weet ik niks, maar ik heb al verschillende keren hier op de site waarnemingen van Scholeksters geplaatst, waaronder 2 paartjes in de stad en heb een maand ofzo geleden een hele grote groep van 50-60 scholeksters gezien langs de IJssel naast het pontje naar Olst, maar toen zat ik nog niet op deze site en die waarnemingen die ik daar gedaan heb heb ik niet op de site gezet.
Theo van Veenendaal

Gerard Troost

Ja, ook de waarnemingen ingevoerd op waarneming.nl worden gebruikt. Het enige wat wel goed onthouden moet worden is dat de waarde/bruikbaarheid van "losse waarnemingen" veel kleiner is dan wanneer je alle scholeksters in een kilometerhok telt.
Een kilometerhok is een hok van 1 bij 1 kilometer waarbinnen je in 2 bezoeken alle broedverdachte Scholeksters opschrijft (intekenen op veldkaart en daarna invoeren)

Henk Sierdsema heeft op de SOVON website het belang van kmhokken onderzoekn nog eens duidelijk uitgelegd. http://www.sovon.nl/default.asp?id=756

CiteerNatuurlijk zijn we niet in staat om dit jaar alle 11.000 kmhokken van de broedvogelatlas te tellen

Waarom niet, elke waarneming.nl teller 1 hok :whistle:


Hieronder een voorbeeldje van een veldkaart van een kilometerhok.  
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rinie van Reenen

#3
Had er al wel even gekeken, en het zal vast ook wel ergens staan, maar heb het zo gauw nog niet gezien: wanneer is een Scholekster broedverdacht? Natuurlijk heb je daar wel zo je eigen idee van, maar 't is misschien wel handig om wat zekerheid te hebben.

En een tweede vraag: ik zou wel op de 'verantwoorde wijze' willen tellen, maar kan niet garanderen dat ik er aan toe kom, heb bovendien geen registratie bij SOVON. Is er ook een manier waarop ik 'los' (1) kan weten wat het desbetreffende kilometerhok is en (2) deze waarnemingen kan doorgeven?
Groet, Rinie van Reenen

Gerard Troost

CiteerHad er al wel even gekeken, en het zal vast ook wel ergens staan, maar heb het zo gauw nog niet gezien: wanneer is een Scholekster broedverdacht? Natuurlijk heb je daar wel zo je eigen idee van, maar 't is misschien wel handig om wat zekerheid te hebben.
Zolang ze niet een grote groepen bij elkaar zitten is het goed.

CiteerEn een tweede vraag: ik zou wel op de 'verantwoorde wijze' willen tellen, maar kan niet garanderen dat ik er aan toe kom, heb bovendien geen registratie bij SOVON. Is er ook een manier waarop ik 'los' (1) kan weten wat het desbetreffende kilometerhok is en (2) deze waarnemingen kan doorgeven?
Je kunt op deze kaart http://www.sovon.nl/default.asp?id=451 zien of kilometer hoken geclaimd zijn. Zoom in tot je het kilometerhokken grid ziet komen. Wanneer een kilometerhok gearceerd is dan wordt deze al door iemand geteld.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

g.j. keizer

#5
Gerard,
Heeft het ook zin om met terugwerkende kracht (1998/1999) waarnemingen van een bijzonder broedgeval in stedelijk gebied, als een twee keer twee jongen voortbrengend "nest" op een met grof grind bedekt plat dak van een van de woongebouwen van De Lindenhof in Schalkhaar, te melden ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Gerard Troost

Citeereen bijzonder broedgeval in stedelijk gebied, als een twee keer twee jongen voortbrengend "nest" op een met grof grind bedekt plat dak
Jazeker! Elke waarneming heeft zin, maar deze waarneming van jou is extra mooi omdat je ook de exacte nestplaats weet, en zelfs het aantal jongen weet.
Bedankt!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Theovanv

Broedverdachte Scholeksters? Ik denk dat mijn ervaring en kennis als vogelaar niet ver genoeg reikt om via SOVON mee te werken aan deze telling, maar ik plaats mn waarnemingen wel hier op de site. Wordt er overigens met alle waarnemingen op deze site nog iets gedaan? Of is het meer een leuk archief voor particulieren.
Theo van Veenendaal

Gerard Troost

#8
CiteerIk denk dat mijn ervaring en kennis als vogelaar niet ver genoeg reikt om via SOVON mee te werken aan deze telling
Vast en zeker wel. Probeer het eens, en je zult zien dat het erg eenvoudig is!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

marcel123

CiteerWaarom niet, elke waarneming.nl teller 1 hok :whistle:
Verzamel je dan ook 0-waarnemingen?

frankmeer

Citeer
CiteerWordt er overigens met alle waarnemingen op deze site nog iets gedaan?
xxx
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2638
Frank van der Meer

Gerard Troost

#11
Citeer
CiteerWaarom niet, elke waarneming.nl teller 1 hok :whistle:
Verzamel je dan ook 0-waarnemingen?
Jazeker! Nullen zijn net zo belangrijk.
Overigens zijn er niet zoveel plekjes in NL waar ze niet zitten zie kaart hieronder (van http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=4500&lang=nl)

zie ook -> http://waarneming.nl/soort.php?id=173&tab=5kmhok
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

g.j. keizer

#12
CiteerJazeker! Elke waarneming heeft zin, maar deze waarneming van jou is extra mooi omdat je ook de exacte nestplaats, en zelfs het aantal jongen weet.
Gerard,
Ze behoren overigens tot een populatie, die ook nu nog langs de IJssel bij Deventer en Olst fourageert (en broedt ?). Volgens mijn vrouw heeft dit paar zeker 5 opeenvolgende jaren op het platte dak gebroed, waarvan 3 jaar zonder succes, in die zin, dat zij (en ik) toen geen pullen of jonge vogels heeft/hebben gezien. Hoe en waar meld ik deze waarnemingen, kan dat ook op http://www.telmee.nl , waar ik al een account heb ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Gerard Troost

CiteerGerard,
Ze behoren overigens tot een populatie, die ook nu nog langs de IJssel bij Deventer en Olst fourageert (en broedt ?). Volgens mijn vrouw heeft dit paar zeker 5 opeenvolgende jaren op het platte dak gebroed, waarvan 3 jaar zonder succes, in die zin, dat zij (en ik) toen geen pullen of jonge vogels heeft/hebben gezien. Hoe en waar meld ik deze waarnemingen, kan dat ook op http://www.telmee.nl , waar ik al een account heb ?
Het maakt niet uit waar je deze waarnemingen meld (telmee.nl of waarneming.nl).

Wanneer je nog weet wanneer de jongen uitgekomen zijn, uitgevlogen zijn e.d. dan heb ik liever dat je het meld via de de website van hetjaar van de scholekster, omdat je daar als optionele detail het aantal jongen kunt opgeven en de leeftijd van de jongen. Leeftijd staat uitgelegd op deze pagina http://www.sovon.nl/default.asp?id=760
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen