Hoofdmenu

Ringen melden

Gestart door Tinok, maart 20, 2008, 20:40:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Vandaag een Grutto op het landje van Geijssel gezien met ringen om.
Ik heb dit ook bij mijn waarneming gezet maar ga er niet vanuit dat iemand die ar in geintresseerd is het ook ziet. Dus ik wil het graag melden. Ben al op de site van Dirk geweest en heb alle grutto projecten langsgelopen maar kan deze combinatie niet vinden. Heeft iemand een idee?
De grutto had links drie ringen van boven naar beneden groen, oranje, rood en rechts 1 gele. Volgens mij vanachter gezien dus wellicht moeten links en rechts omgedraaid worden, is mijn eerste keer ringen aflezen dus doe dat nog niet optimaal. Heb geen metalen ring gezien maar die gebruiken de meeste projecten wel dus misschien over het hoofd gezien?
Ben erg benieuwd of iemand een idee heeft waar ik dit kwijt kan.
Tnx!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jos Welbedacht

Heb je toevallig ook een foto kunnen maken?
Dat zou het misschien iets makkelijker kunnen maken, dan heb ik een beter beeld van de ringen. Zaten er ook vlaggen bij?
Die metalen ringetjes willen nog wel eens onderaan de tarsus zitten, waardoor je ze niet ziet zitten terwijl de Grutto's door het gras lopen.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Helen Commandeur

Toeval bestaat niet B)

Vandaag ook de eerste geringde grutto gefotografeerd.
Heb al gezocht op de ringsites en kom er niet echt uit.
Rustende grutto; alleen de lime groene en oranje ring zijn zichtbaar.
Even "leuk doen": heb de wekker af laten gaan, etc. etc. maar hij werd niet wakker.
Ik kom uit bij een Portugees ringenproject van de rosse grutto via de site van Dirk.
Heeft het dan uberhaupt zin om deze grutto te melden?
Slechte foto

Alvast bedankt en greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Ted van der Knaap

..ik heb pas ook een geringde grutto gezien en wat nagevraagd en kreeg van Jos Hooijmeijer het volgende toegestuurd:


Voorbeelden van kleurringcombinaties bij Kemphaan en Grutto (let op: de kleur van de vlag kan variëren)

We hopen natuurlijk dat veel mensen de moeite willen nemen om waarnemingen van gekleurringde vogels aan ons door te geven. Dat kan op onderstaand contactadres. Email is voor ons de snelste en gemakkelijkste manier om waarnemingen in te sturen en waarnemers te informeren over de voortgang van het onderzoek en de wetenswaardigheden over de door hen waargenomen vogels. Behalve de exacte positie van vlag en ringen willen we natuurlijk ook graag weten waar (zo mogelijk coördinaten) en wanneer de vogel gezien is. Aanvullende informatie over groepsgrootte, gedrag, habitat en het aantal vogels dat op ringen gecontroleerd is, is bijzonder welkom!
Als je meer wilt weten over het onderzoek en de resultaten van afgelopen jaar kan je op onderstaande website uitgebreide informatie vinden: http://www.rug.nl/biologie/onderzoek/onder...es/migratimmune.

Contactadres:            Rijksuniversiteit Groningen:
Jos Hooijmeijer            Jos Hooijmeijer
Klokslach 24               Yvonne Verkuil
8723 GB Koudum             Julia Schröder
tel.: 0514-522352            Christiaan Both
Email: j.c.hooijmeijer@rug.nl      Theunis Piersma
                  Roos Kentie   
                  Pedro Lourenço
                  Niko Groen


           
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

#4
van Wolf Teunissen onderstaande info



Bij mijn weten wordt er gewerkt met vier verschillende kleurringen met aan een van de poten dan nog een extra kleurring of een 'vlag' (ring met uitstekend stuk) en aan de andere poot een aluminium ring van het Vogeltrekstation. Bij mijn weten zitten alle ringen boiven het kniegewricht. Dan zou het dus niet als een spalkje kunnen overkomen. Als ik jouw foto's bekijk heb ik ook de indruk dat de ringen boven het kniegewricht zitten. Uit je melding maak ik op dat je pas thuis op de foto de ringen ontdekte. Ik neem dan ook aan dat je geen kleurcodes hebt van het individu? Mocht je een volgende keer weer zo'n grutto tegenkomen probeer dan de ringen af te lezen te beginnen bij de linkerpoot van boven naar beneden en dan de rechterpoot. Geef dat dan door aan Hans Schekkerman of Jos Hooijmeijer. Zij zorgen er dan voor dat het bij de juiste persoon terechtkomt.

In ieder geval bedankt voor je informatie en vriendelijke groeten,

Wolf Teunissen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Tinok

#5
CiteerHeb je toevallig ook een foto kunnen maken?
Dat zou het misschien iets makkelijker kunnen maken, dan heb ik een beter beeld van de ringen. Zaten er ook vlaggen bij?
Die metalen ringetjes willen nog wel eens onderaan de tarsus zitten, waardoor je ze niet ziet zitten terwijl de Grutto's door het gras lopen.
Jos,

Helaas geen foto, vogel was ver weg zag hem door de telescoop. Stond in het water. Wat zijn vlaggen? Bedoel je daar de metalen ringen mee?
Ik zal anders een oproepje op vogelwerkgroep Adam zetten mocht er iemand de komende dagen daar kijken en de ringen zien dit te melden.

groeten Tinok

@Helen: inderdaad toeval bestaat niet ;) Lag dus niet aan mij dat het lastig was er een project bij te vinden.

@ Ted: Dank voor de extra info en de manier waarop we ze moeten aflezen. Ik zal Jos H een mail sturen met de info zoals ik het heb gezien en waar. Dan moet hij maar kijken of ze er iets mee kunnen
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jos Welbedacht

#6
Tinok,
Vlaggen zijn gekleurde ringen met een vlaggetje eraan, zie dit voorbeeld dat ik vorig jaar maakte in de Workumerwaard, waar de vogel ook geringd was.
Linksboven is een geel ringetje met een vlag.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tinok

aha kan me niet herinneren maar heb er ook niet op gelet omdat ik niet wist dat dat er zou kunnen zitten. Gelukkig leer je het meeste van je fouten die je maakt. Heb weer een hoop geleerd vanavond over het aflezen van ringen ^_^
Moet dus op de plek op de poot letten, aanwezigheid van vlaggen, aanwezigheid van metalen ring, wat er links en rechts zit en eventuele nummers.

En als het kan een foto nemen maar dan moeten we ons toestel wel upgraden denk ik.
Veel dank voor het meedenken en de uitleg. Heb inmiddels mailtje naar Amsterdams Vogelnetwerk gestuurd met de vraag of zei ringen melden en of er nog iemand een dezer dagen gaat en dan nog eens wilt kijken (kan me niet voorstellen met dit weer maar je weet maar nooit).

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jos Welbedacht

Citeer(kan me niet voorstellen met dit weer maar je weet maar nooit).
Daarnaast kunnen Grutto's vliegen, en alweer een paar weilanden verderop zitten.  ^_^  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tinok

Hij zou wel stom zijn om met dit weer te gaan vliegen, stil blijven staan blijf je het droogst :)
Ik heb wel eens eerder mails voorbij zien komen met meldingen van de avn-ers dat ze geringde hadden gezien dus wie weet is deze al eerder gemeld ergens.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'