blauwe kreeft?

Gestart door Tinok, maart 15, 2008, 13:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Vanmorgen hebben we tijdens een excursie van de IVN in het gebied Bosdijk  bij Vinkeveen stukjes van kreeften gevonden.
Ik wil deze vondst graag invoeren maar weet niets van kreeften. De gids zei dacht ik dat het een amerikaanse kreeft was maar de beschrijving daarvan hier op waarneming.nl zegt daar niks over. We hebben 2 scharen gevonden, een kleine en een wat grotere en een deel van de kop. Opvallendst wat de blauwe kleur van het beest.
De resten lagen aan de kant van een sloot waarin veel modder zit (veengebied).
Weet iemand wat dit kan zijn?

bedankt
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

grunsven

De meeste rivierkreeften hebben blauwe vormen.

Dat het een Amerikaanse soort is is eigenlijk wel zeker maar welke kan ik zo niet zeggen (o.a. Gevlekte, rode of geknobbelde amerikaanse rivierkreeft?).

Heb je een foto?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Tinok

Nee, dat hadden we moeten maken maar we waren er voor de excursie bodem dus daar hebben we onze aandacht op gericht. Ik zal de volgende keer mijn toestel meenemen of de gevonden delen om er thuis een foto van te maken.
Grappig dat je aangeeft dat de verschillende amerikaanse soorten blauwe onderdelen hebben want ik had gekeken bij de verschillende soorten en hun kenmerken maar zag daar nergens iets over blauwe scharen staan. Vandaar mijn vraag of het wel amerikaans was.
In elk geval bedankt voor het meedenken.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

hay

Dag,
Nog even over die blauwe "vormen" bij kreeften. Dit zijn zeer waarschijnlijk geen kleurvarianten, laat staan varieteiten of zoiets. Kreeftachtigen kleuren blauw als ze met een iridovirus besmet zijn (latijnse naam: Iridovirus, familie Iridoviridae). Bij pissebedden (een verwante groep van kreeftachtigen/Crustcaea) komt dat heel vaak voor. Ik kan me ook een publicatie herinneren van L. B. Holthuis over een blauwe kreeft. Ook die was waarschijnlijk met zo'n virus besmet.
Ik heb het niet verder uitgezocht. Misschien is op het net iets in deze richting te vinden.
Groet,
hay

Tinok

Dat verklaart wel waarom de foto's van de kreeften op deze site geen blauw te zien is (alhoewel het natuurlijk zou kunnen dat er 1tje wel het virus heeft). Leuke tip ik zal eens verder neuzen. Bedankt.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

grunsven

Bij pissebedden is het inderdaad iridovirus. Bij rivierkreeften niet. Hoe het wel zit is niet helemaal duidelijk maar het lijkt gedeeltelijk genetisch (er zijn blauwe kweeklijnen van een aantal soorten) en gedeeltelijk een milieueffect. Een rode kreeft kan blauw worden als je hem in een aquarium zet.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)