Bacotia claustrella

Gestart door acherontia, maart 19, 2008, 09:17:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Afgelopen zaterdag tijdens het zoeken naar gevlamde vlinders op de Veluwe op een oude berk midden op de heide aan de voet van de stam een kleine 40 Bacotia claustrella zakjes ontdekt.....

Voor mij opmerkelijk normaliter tref ik er hoogstens 5 op een boom aan en ik heb ze nog nooit eerder op een dergelijk vrij staande boom gevonden.

Plaatje van een typerend clausrella zakje van een paar jaar terug:



Jeroen

H. Meijer

Ik heb claustrella in Friesland maar een aantal keer gevonden.

Ook een exemplaar op een solitaire eik midden op een heideveld.
Vond ik toen ook merkwaardig, niet een plaats waar je zo'n beest verwacht.

Of het iets betekent??

Hilco

acherontia

Ik weet nooit zo goed wat dit soort waarnemingen betekenen. Wel vind ik het opmerkelijk dat na een regenperiode (of relatief natte periode) je op de Veluwe op solitaire bomen in heidegbeiden met een flinke moslaag die dan zeiknat is relatief veel zakdragers op de stammen vindt. Misschien zoeken ze het wel hogerop(droger), dit geldt ook voor soorten als villosella en unicolor. Als straks de berken uitlopen tref je ze ook vaak 's nachts aan op het jonge berkenblad.

Jeroen

zakdrager

#3
Hoi Jeroen,

Je interpretatie klopt volgens mij wel. Ik heb van diverse oudere entomologen begrepen dat zakdragers in hun ervaring na veel regenval vaak eenvoudiger en in grotere aantallen te vinden zijn. Maar van claustrella was me dat nog niet bekend. Normaliter vind je die toch echt wel solitair of in heel kleine aantallen. Leuke waarneming dus!

Wat betreft de solitaire bomen: op zich is dit voor mij ook nieuw wat betreft claustrella maar ik heb sterk de indruk dat het bij zakdragers vooral om het micromilieu gaat en dat ze vaak pluksgewijs voorkomen binnen geschikte (micro)milieus.

Henk

acherontia

#4
Hoi Henk,

Ik heb zelf moeite met de interpretatie van de regen (zeker in combinatie met claustrella....) Je zou immers verwachten dat je het ook hogerop kunt zoeken in een heidestruik (waar normaliter villosella en unicolor) toch het meest op aangetroffen kunnen worden. Ze zitten namelijk meestal vrij laag bij de grond op de boomstammen. Het heeft waarschijnlijk inderdaad met microklimaat te maken dat rond zo'n open boom duidelijk anders zal zijn in vergelijking met een dichtere heidevegetatie. Blijft een opmerklijk verschijnsel dat ik overigens alleen in het voorjaar constateer en niet of nauwelijks gedurende andere jaargetijden.

De claustrella waarneming verbaast mij des te meer omdat dat juist een soort is, die ik meestal hoger in bomen en op stammen aantref en nu zaten ze allemaal zo'n 30 cm boven maaiveld. Je zou bijna gaan denken dat ze wellicht ook uit de heide gekropen zijn.....


Jeroen