Hoofdmenu

Hol van wat?

Gestart door unicinctus, november 14, 2007, 17:33:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

unicinctus

deze photo..
ongeveer 10 a 15 cm.. doorsnede..
ovaal gat.. met spoortjes..


tekenaar

zo te zien heeft een nijntje keuteltjes achtergelaten in de ingang...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

unicinctus

Nog een aantal foto's.. zoals misschien leek op de eerste foto, waren er geen uitwerpselen aanwezig.. de pootafdrukjes wezen ook niet echt op de aanwezigheid van nijntje.. (het hol was ook groter als dat van een konijn) maar deze pootafdrukjes kunnen natuurlijk ook van een tekkel of iets zijn.. die maar wat graag zijn neus in dit soort zaakjes steekt..

Foto2:

Foto3:

Foto4:

mlahaye

Toch heeft Paul gelijk: typisch nijntje.

Groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

unicinctus

haha.. okeej..
dankje.. :D  

logico

Dit is niet typisch nijntje..

Typisch nijntje is een geultje achter het hol..

Vos gooit het zond meer in een waaier vorm maar ook zoals je hier ziet.

Aan de sporen is te zien dat er een vos of inderdaad een kleine hond bij is geweest. Tot je zeker weet of de sporen van een vos of hond is kun je niet zeggen dat het typisch nijntje is of een vos of een hond.

Dus ga na of er vossen zitten waar het hol zit.. of dat er veel honden komen.
of kom na 3 weken nog eens weer bij het hol en kijk dan wat voor sporen er staan.
Dan kun je met meer zekerheid zeggen dat het TYPISCH een bepaalde soort is :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

"Logico", ik weet niet wat je echte naam is, (Daarmee hoor je eigenlijk je berichten mee te ondertekenen) Maar ook voor mij is echt een typisch konijnen hol. Die geultjes waar jij het over hebt zie ik zeer zelden bij konijn. Zoals deze pijp is ken ik bijna alle konijnen holen. Wat em verder opvalt is dat het zand er "rommelig" bij ligt, bij vos is het veel vlakker. Ik  zou graag een foto zien met een vos uit deze burcht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Als een hol door een vos is gemaakt, of een hol van een ander dier dor een vos in gebruik is genomen zijn er nog andere kenmerken.

Persoonlijk gebruik ik vaak mijn neus om te bepalen of een hol in gebruik is van een vos.

Ik woon in een gebied met uitermate veel dassen. Bij grote burchten is het geen uitzondering dat een deel van de burcht door een vos gekraakt wordt.

Een hol dat enige tijd door een vos wordt gebruikt stinkt naar een slecht schoongemaakte hondenkennel.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

#8
Citeer"Logico", ik weet niet wat je echte naam is, (Daarmee hoor je eigenlijk je berichten mee te ondertekenen) Maar ook voor mij is echt een typisch konijnen hol. Die geultjes waar jij het over hebt zie ik zeer zelden bij konijn. Zoals deze pijp is ken ik bijna alle konijnen holen. Wat em verder opvalt is dat het zand er "rommelig" bij ligt, bij vos is het veel vlakker. IkĀ  zou graag een foto zien met een vos uit deze burcht.
De sporen zullen uitsluitsel geven.

>(Daarmee hoor je eigenlijk je berichten mee te ondertekenen)<
Zoals u wenst mijnheer!!!!

Kijk over een aantal weken weer bij het hol. De sporen vertellen het je dan wel.

Het zand ligt ook bij een vos niet in elk geval vlak. Ik weet niet wanneer deze foto genomen is maar op dit moment zijn er op sommige plekken al jonge vossen. Maar op veel plekken echt nog niet en gaat het vrouwtje verschillende holen/bouwen bijlangs en schoont deze op. 1 van die bouwen zal ze kiezen als nestplaats. De andere worden niet gekozen maar kunnen wel gaan dienen als back up, om de jongen te kunnen verhuizen als dat nodig blijkt te zijn.

De vele bouwen die ik heb nagekeken dit jaar en voorgaande jaren, daar lag het zand echt niet altijd vlak. Als een vos de bouw aan het opschonen is of is geweest dan zie je vaak nog sporen zoals op de foto.

@ Wim> Een vossenbouw stinkt niet altijd. Ook niet als de vos er in zit of als hij belopen is.

Met vriendelijke groet,
Patrick