Amelisweerd wederom op de schop!!

Gestart door elscare, februari 25, 2008, 18:57:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

elscare

:o Er komt een parkeerplaats vlak voor het theehuis,,,
+ de bomen in de lanen moeten wijken is toch bizar!!!

Eerst snelweg er dwars doorheen en nu dit weer!!!
Ik ben echt verbolgen hierover!!

Wat vind je hier nu van??? :angry:  :angry: .

Freek Verkerk

Als je een link met het artikel toevoegt kunnen er meer mensen zich inleven in de situatie.

Amelisweerd ligt vlak bij Utrecht. Dat is een toplocatie. Er komen steeds meer mensen in Nederland. Er worden geen soorten bedreigd. Voor echte natuur moet je naar het buitenland, maar een wandelpark vlakbij is wel leuk. Mogelijk wordt het gecompenseerd????????????.    
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

elscare

:huh: ,,,,Park,,,,je ben er duidelijk nooit geweest,,
Er zijn zeer hoge natuurwaarden te vinden!!

Het is het grootste (volwassen) kleibos van Nederland.

Tim Asbreuk

Als je nu eens wat informatie geeft over het park en de bouwplannen kunnen we misschien een mening vormen. Zo maar wat roepen heeft m.i. weinig zin.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

marcel123

#4
Theehuis op Youtube

Veel bezoekers van de landgoederen Rhijnauwen en Amelisweerd ergeren zich aan het groot aantal auto's dat onder het poortgebouw doorrijdt naar het parkeerterrein achter theehuis Rhijnauwen

Geen auto's meer achter theehuis Rhijnauwen, maar op een nieuwe parkeerplaats in de weilanden bij de Kromme Rijn
Verplaatsing van het tennispark en het omzagen van de eeuwenoude beuken langs de laan naar Oud-Amelisweerd. Dat zijn enkele voorstellen van een werkgroep, die in opdracht van de gemeente Utrecht een nieuw beheerplan voor Amelisweerd opstelt. Doel is om de landgoederen terug te brengen in de oorspronkelijke staat.

Overigens wordt er ook hard gewerkt aan een Nieuw Amelisweerd dat deze amelisweerd moet ontlasten, dit gebied heet Nieuw wulven

elscare

Maar nieuw Wulven als compensatie voor een verknald Amelisweerd??? :(

Het bos mag toch geen vervanging worden genoemd voor Amelisweerd???
Bij lange na niet!! :angry:  

Leon Olsthoorn

CiteerMaar nieuw Wulven als compensatie voor een verknald Amelisweerd??? :(

Het bos mag toch geen vervanging worden genoemd voor Amelisweerd???
Bij lange na niet!! :angry:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, wat wordt er veknald en wat komt ervoor terug en waarom? Er wordt je gevraagd naar meer info en feiten, zodat wij ons ook een mening kunnen vormen. Zou je die kunnen geven?

En zou je bovendien met je eigen naam kunnen ondertekenen, dan weet ik hoe ik je aan kan spreken
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

elscare

Elisa is de naam,

Ik ben boze utrechter die dit trieste feit uit de AD moest vernemen!!
ben zelf actief natuurvrijwilliger dus weet waar ik het over heb.

Groeten Elisa

Leon Olsthoorn

Hallo Elisa,

Ik ben zelf niet geabboneerd op het AD, dus heb geen idee hoe het precies zit. Zou je meer informatie kunnen verstrekken zodat ik mijn mening kan bepalen en mee kan denken.

Met de opmerking van Freek dat er in Nederland geen echte natuur is ben ik het wel eens, maar dat is wat mij betreft geen reden om lijdzaam toe te kijken terwijl ook onze pseudo-natuur verdwijnt
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!


Freek Verkerk

Heb even met Google earth gekeken. Ziet er toch uit als een paar boompjes tussen veel weilanden. Ik ben er inderdaad wel 2 keer geweest. Was wel mooi. Met 1 miljoen bezoekers is duidelijk dat er behoefte is aan Natuur. Die mensen lopen natuurlijk allemaal in het bos. Volgens mij kunnen er wel wat weilanden bebost worden. Met wat paden er doorheen, dat vinden de mensen leuk. Ook wat open plekken, een paar damherten loslaten, Heckrunderen en konics. Paadjes voor mountain bikes. Eigenlijk het hele gebied tussen Amelisweerd en Fort Rijnauwen, voor recreatie open stellen.

En die auto's? Zelf heb ik een goede conditie, dus als ze de parkeerplaatsen aan de rand maken. Bij Utrecht (voetbalstadion) en Bunnik(station) en dan de wandelpaden naar binnen, dan zal het binnenin nog wel een beetje rustig kunnen blijven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

elscare

Paar boompjes,,, :angry:

ben er wel ns geweest,,, <_<  

Windekind

#12
Schitterende stukken rivierbegeleidende Alno-Padion, met prachtige kenmerkende voorjaarsflora, zoals gulden boterbloem, grote keverorchis, bostulp, bosanemoon en vele andere waardevolle voorjaarssoorten. Verder allerlei leuke stinzenplanten, waaronder verschillende Anemone nemorosavormen bij de gebouwen. Zeer structuurrijk met mooie ontwikkeling van de verschillende lagen (boom, struik, kruid, moslaag). Hierdoor erg vogelrijk.
Plaatselijk helaas ook wel exotenbosdelen, maar daar wordt aan gewerkt.

Al met al een m.i. zeer waardevol bos waar ik regelmatig ben geweest.
Verder hoostamboomgaarden en weilandjes.

Maar ik neem niet aan dat ze de bosdelen gaan ontginnen  ?

Overigens in de laan voor het theehuis bevind zich naar ik me herinner ook de bijzondere voorjaarsflora met Gulden boterbloem e.d.

In de boom gelijk naast/ achter het theehuis broedde boomklever in ee oud spechtegat dat mooi was bijgemetseld.


Mijn mening: zonde.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

grunsven

Ze gaan de landgoederen terug brengen in oorspronkelijke staat (met complete beukenlaan) en zorgen dat er minder verkeer het gebied in komt? Ik ken het gebied niet goed maar dat lijkt me niet slecht.

Waarom doet iedereen dan net alsof ze het gaan kappen en nieuwbouw neerzetten?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

g.j. keizer

#14
CiteerAmelisweerd ligt vlak bij Utrecht. Dat is een toplocatie. Er komen steeds meer mensen in Nederland. Er worden geen soorten bedreigd.
Oud- en Nieuw-Amelisweerd en het fort Rhijnauwen behoren tot de mycologische pronkjuwelen onder de kleibossen langs de Kromme Rijn en de Vecht, die vooral om hun vele Rode Lijst-soorten onder de unieke eik- en beukgebonden en in mindere mate populier- en elsgebonden ectomycorrhizavormende mycoflora bekend staan. Het bosgebied is sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw jarenlang door mijzelf en enkele andere mycologen geïnventariseerd. Recent werd de eerder door mij waargenomen zeer zeldzame, met uitsterven bedreigde Ruige melkzwam ( Lactarius mairei ) na ruim 30 jaar weer aangetroffen. Daarnaast is de overige flora (planten, blad- en korstmossen) en fauna (vogels, kleine zoogdieren, reptielen/amfibiën) regelmatig onderzocht (IVN, KNNV, RAVON). De data zijn in rapporten vastgelegd, die ook in het bezit zijn van de beheerder (de gemeente Utrecht) en de provincie. Het is dan ook aan de beheerder om bij gedeeltelijke herinrichting van het bosgebied en/of de lanen rekening te houden met de aanwezige natuurwaarden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

elscare

#15
Hallo Gerrit,

Alleen om de diversiteit op zich al is het dus een schande dat er veranderingen gaan plaatsvinden. Heeft een en ander nog negatieve gevlgen voor de symbionten van de bomen?

Gr, Elisa

Peter Lubbers

Beste discussieerders,

Het gebied is machtig mooi, de vele kwaliteiten qua floristische/ mycologische waarden zij akl genoemd. Het gebied (Amelisweerd,Rhijnauwen) heeft ook een rijke cultuurhistorhistorische geschiedenis;

-Onze eerste koning heeft er heel even gewoond (Lodewijk Napoleon)
-Een paar  studenten van Linaeus verbleven op Amelsiweerd, hun
correspondentie  is nog terug te vinden in de Zweedse archieven.
-De aanleg van de A27 dwars door een bosgedeelte van Amelisweerd, maakte
natuurbeschermend nederland wakker en is nog  steeds een metafoor aangaande
dit soort kwesties.

Al met al een gebied om te koesteren inderdaad, Ik ga er ook van uiit dat dit in
de beoogde plannen het geval is.

Groeten Peter Lubbers. :duim:  

g.j. keizer

#17
CiteerHeeft een en ander nog negatieve gevlgen voor de symbionten van de bomen?
Elisa,
Dat hangt af van de locatie en de leeftijd en vitaliteit van de aanwezige bomen en van de leeftijd van de nieuw aan te planten bomen. Enkele beukenlanen zijn, omdat de gestelwortels van een aantal oude bomen zijn aangetast door de Reuzenzwam (Meripilus giganteus), zo op hun retour, dat de beuken gedeeltelijk vervangen/verjongd zouden moeten worden. Wanneer de nieuw aan te planten bomen van dezelfde boomsoort te ver van de oude bomen (en hun wortels) afstaan en/of erg jong zijn, moeten de nieuwe bomen alle successiestadia van pionier- en "late fase"-symbionten onder de ectomycorrhizavormende paddenstoelen en zwammen opnieuw doorlopen, omdat de mycelia niet van de ene op de andere boom(wortel) over kunnen gaan. Het heeft dan ook de voorkeur om de nieuwe bomen zo mogelijk om en om met de oude bomen aan te planten en vervangende bomen van een redelijke leeftijd te gebruiken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Menko Vlaardingerbroek

Het valt niet mee je op grond van de artikelen in het AD een beeld te vormen van wat er nu precies gaat gebeuren. Ik me daardoor nog niet echt een mening vormen over het hele plan, hoewel ik het gebied redelijk goed ken.

Wat me wel duidelijk is, is dat het de bedoeling is een parkeerterrein aan te leggen in de weilanden tegenover het theehuis, aan de overkant van de Rijn. Dat lijkt me geen goed idee. De huidige parkeerplaats ligt tussen de bomen. Je ziet hem pas, als je er met je neus bovenop staat. De nieuwe parkeerplaats zou goed te zien zijn. Landschappelijk is dat geen verbetering.

Een gebied als Amelisweerd ontleent zijn aantrekkingskracht aan de combinatie van bos, boomgaarden, rivier en open terrein. Als je het open terrein gaat gebruiken voor parkeerplaatsen (wat blijkbaar het plan is) of meer bos (wat hierboven gesuggereerd wordt), verliest het gebied zijn karakter. Dat zou zonde zijn. Er wordt m.i. in Nederland al veel te veel oninteressant bos geplant in mooie open polder- en weidelandschappen, maar dat terzijde.

Op de Uithof, vlak bij Rhijnauwen, zijn parkeerplaatsen voor de Universiteit Utrecht, die in het weekend grotendeels leeg zijn. Bij Rhijnauwen moet nu een parkeerplaats komen die door de week praktisch leeg is. Jammer, dat er nooit gedacht is aan een combinatie, maar het zal wel te ver lopen zijn voor de meeste theehuisbezoekers.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Freek Verkerk

CiteerEr wordt m.i. in Nederland al veel te veel oninteressant bos geplant in mooie open polder- en weidelandschappen, maar dat terzijde.

De mensen vinden het bos wel leuker, want dat is ook waar ze wandelen. Als die weilanden zo mooi zijn zou het een overweging zijn om daar wandelpaden door aan te leggen, met theehuisjes en parkeerplaatsen. etc, maar dat gebeurd (haast) niet.

Weiland is vaak vrij saai. Wat mij betreft mag er nog wel wat weiland omgevormd worden tot bos. En een parkeer plaats in een weiland? Als ze er een heg omheen zetten van 2 meter hoog en 4 meter dik, heb je er dan geen problemen mee? Een beukenhaag?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerEr wordt m.i. in Nederland al veel te veel oninteressant bos geplant in mooie open polder- en weidelandschappen, maar dat terzijde.
Weiland is vaak vrij saai. Wat mij betreft mag er nog wel wat weiland omgevormd worden tot bos.
Weilanden zoals vlakbij Amelisweerd zijn niet saai. Ze zorgen voor de nodige afwisseling. Bos zonder weilanden is saai (om er een andere ongenuanceerde mening tegenover te stellen).
Als ik de plannen zo hoor, zijn de plannenmakers zich bewust van de hoge natuurwaarden. Af en toe iets veranderen/vernieuwen is natuurlijk helemaal geen probleem, het brengt juist de nodige afwisseling aan. Maar als dit te massaal gebeurt, dan kan het ten koste gaan van de bijzondere flora, da's duidelijk. Het ziet er alleen naar uit dat dit niet het geval is.
Sja, zo'n parkeerplaats: het ontlast natuurlijk de druk op andere parkeerplaats, maar de vraag is, of het niet juist nog meer bezoekers aantrekt. De boel verwijzen naar de Uithof zou inderdaad wel handig zijn. Vanaf de Uithof kun je heel mooi naar Amelisweerd lopen, zo langs Rhijnauwen op. Maar ja, de parkeerplaats komt dan wel verder bij het theehuis vandaan...
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

Amelisweerd heeft natuurlijk binnen Utrecht een aardige voorgeschiedenis. Ten tijde van de aanleg van rijksweg 27 is daar het een en ander gebeurd aan akties ter voorkoming van de aantasting.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

g.j. keizer

CiteerAmelisweerd heeft natuurlijk binnen Utrecht een aardige voorgeschiedenis. Ten tijde van de aanleg van rijksweg 27 is daar het een en ander gebeurd aan akties ter voorkoming van de aantasting.
Hisko,
Naast de actievoerders, die 's nachts door de ME uit de bomen werden gehaald, waren vertegenwoordigers van diverse natuurbeschermingsorganisaties (waaronder ikzelf) betrokken bij de acties voor behoud van het gedeelte van Amelisweerd, dat voor een klein stukje rijksweg moest wijken. De aan de ambtenaren verstrekte onderzoeksgegevens werden destijds door de locale, provinciale en landelijke overheden genegeerd en het kappen van de bomen vond plaats terwijl de bezwaarschriftenprocedure nog liep. Het blijft de vraag of de huidige politici voldoende doordrongen zijn van de in Amelisweerd en Rhijnauwen aanwezige natuurwaarden, of dat ze het stadsbos eerder als een recreatieve voorziening zullen zien.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

elscare

Hallo Gerrit,

Ik heb de acties destijds rond de aanleg A27 niet bewust meegemaakt maar
heb het idee dat er wederom een grove inbreuk op de unieke waarde van het gebied wordt uitgevoerd.

Als ik jullie goed begrijp is dit gebied dus ook uniek op het gebied van bos op kleigronden?

Heb er hard hoofd in dat dit de goeie kant op gaat :(  :(

grunsven

Citeerheb het idee dat er wederom een grove inbreuk op de unieke waarde van het gebied wordt uitgevoerd

Je hebt het idee?

Ik kan me geen goed beeld vormen van de plannen maar zoals ik het begrijp willen ze nu juist het gebied verbeteren/herstellen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

j.steenbergen

Tsja, leuke discussie. Ik fiets bijna dagelijks via genoemde laan naar mijn werk en erger me wild aan het autoverkeer richting theehuis. Verkeerstechnisch is die omgeving niet ingericht op de verkeersstroom. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat ze de stroom auto's niet tot het theehuis (dus over de Kromme Rijn) willen laten komen. In de weekends wordt er nu ook erg veel geparkeerd langs de beukenlaan die naar het theehuis loopt. Ook dat is erg lelijk en storend. Ik kan me wel wat voorstellen bij een wat grotere parkeerplaats (en dat zeg ik als niet-automobilist), mits je die goed inpast en 'wegwerkt' in het landschap. Het liefst zou ik daar uberhaupt geen verkeer zien, maar ik ben bang dat dat geen optie is.  Wat nou de goede oplossing is, kan ik zo ook niet zeggen. Het probleem ligt m.i. meer in de enorme recreatiedruk rond het theehuis, in de weekends kom ik er niet na 12-en (als je er al door zou komen). Nieuw Wulven wordt ontwikkeld om de recreatiedruk meer te spreiden: ik maak me nu al wel zorgen over de druk op dat gebied. Maar goed: dit zijn wel problemen die horen bij een drukbevolkt gebied waarin mensen toch naar buiten willen.  
Jeroen Steenbergen

Rinie van Reenen

CiteerNieuw Wulven wordt ontwikkeld om de recreatiedruk meer te spreiden: ik maak me nu al wel zorgen over de druk op dat gebied. Maar goed: dit zijn wel problemen die horen bij een drukbevolkt gebied waarin mensen toch naar buiten willen.
En is dat gebied richting Westbroek (Gagelpolder ofzo) ook niet bedoeld als nieuw recreatiegebied?
Sja, je moet er maar mee leren leven: zo'n gebied wordt gemaakt t.b.v. de recreatie. Voordat de recreanten komen heeft de natuurliefhebber zo'n gebied ontdekt. Zodra zo'n gebied echter 'af' is, zijn het toch de recreanten die de grootste rechten hebben...
Elmar, Gerrit J., hebben jullie idee: de grote natuurwaarden van Amelisweerd (paddenstoelen, planten), hebben die erg te lijden onder recreatiedruk?
Groet, Rinie van Reenen

Arthur

het is me nog niet duidelijk geworden wat de precieze plannen nu zijn. Een speurtochtje met behulp van Google leerde dat er een advies is opgesteld in opdracht van de gemeente Utrecht (welk bureau is daarvoor ingeschakeld?) en dat in opdracht van Vrienden van Amelisweerd door ecologisch adviesbureau Maes een tegenvisie is gemaakt. Zijn deze rapporten ergens in te zien (pdf-je of zo) zodat beoordeeld kan worden wat de beoogde herinrichting voor effecten zal hebben op de bijzondere natuurwaarden van het gebied?

Groeten, Arthur
Groeten, Arthur

g.j. keizer

Citeer... en dat in opdracht van Vrienden van Amelisweerd door ecologisch adviesbureau Maes een tegenvisie is gemaakt.
Arthur,
Daarmee is tenminste een deskundige contra-expertise gegarandeerd. Bert Maes is een autoriteit op boom- en bosecologisch gebied. De mycologische expertise ligt daarmee bij Emma van den Dool, een mycologe, die deel uit maakt van de NMV-werkgroep, die het onderzoek in de kleibossen coördineert en uitvoert. De vraag blijft echter in hoeverre de politiek zich iets van een tegenvisie aantrekt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

j.steenbergen

Vooralsnog ben ik niet heel erg gealarmeerd, al wil ik er wel meer over weten. De veranderingen waar tot nog toe over is gesproken gaan eigenlijk alleen over de toegang tot Amelisweerd. Het valt altijd (gelukkig) weer op: ga je iets dieper het gebied in, dan valt het met de druk(te) wel mee, het is vooral geconcentreerd rond het theehuis. Maar uiteraard moet je hier ook voorzichtig mee omgaan.  
Jeroen Steenbergen