Hoofdmenu

Schedel

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, februari 22, 2008, 13:06:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Deze schedel heb ik gevonden in de tuin. Het lijkt me een knaagdier, groter dan een muis. De snijtanden zijn aan de voorkant roodachtig. Is vast te stelllen wat het (geweest) is? Een eekhoorn misschien?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

tekenaar

Ik denk dat je met eekhoorn best wel eens goed kunt zitten. Knobbelkiezen sluiten o.a. woelrat uit (meen ik op de foto te herkennen); bruine rat heeft een langwerpiger schedel. Veel blijft er dan niet meer over van deze afmeting. De kleur van de snijtanden zegt niet zoveel. Maar even horen wat de anderen vinden, ik zit niet meer zo in die schedeltjes.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BJWolfs

Ik dacht toch gewoon een bruine rat...

Menko Vlaardingerbroek

Deze schedel is gevonden in een tuin in Bilthoven, waar ik regelmatig eekhoorns zie, maar nooit ratten. Zijn er nog specifieke kenmerken waar je aan kunt zien of het een eekhoorn of een rat is?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

wimtegels

Kun je de schedel op een andere manier fotograferen, zodat de welving van de bovenkant goed te zien is?

Leg daarbij de lineaal direct tegen de schedel zodat de maat nauwkeurig af te lezen is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mlahaye

Eekhoorn,

In de kaak zie je de gaten voor 4 kiezen, waarvan er nog 2 aanwezig zijn. Bruine rat en andere soorten hebben veelal 3 kiezen. Een aantal andere zeer zeldzame soorten hebben er ook 4: relmuis, hazelmuis. Tja, die vind je niet in je achtertuin in Bilthoven. Het patroon van de kiezen sluit deze soorten overigens uit.

Leuke vondst, voer maar in (met foto)!

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Menko Vlaardingerbroek

CiteerKun je de schedel op een andere manier fotograferen, zodat de welving van de bovenkant goed te zien is?

De bovenkant van de schedel ontbreekt bijna helemaal.

CiteerLeuke vondst, voer maar in (met foto)!

Zal ik doen.

Iedereen dank voor de hulp.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek