Welke loep?

Gestart door Geert-Jan Kroon, februari 18, 2008, 21:49:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Bij Vermandel wil ik zo'n handig klein loepje bestellen. Nu weet ik niet welke beter is: 10x of 20x. Ik heb al een beetje rondgezocht op het wereldwijdeweb, maar kan geen concrete info vinden hierover. Hoe meer vergroting hoe beter lijkt mij, maar heb je dan ook minder scherptediepte en heb je meer stabiliteit nodig?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Tim Asbreuk

Ik heb zelf een 10 keer en voor de flora bevalt hij me tot nu toe prima misschien dat je voor mossen of bepaalde soorten een 20 keer nodig bent.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Ben Kruijsen

#2
De meest gangbare loupe voor de veldstudie van mossen is ongetwijfeld een 10x loupe.   Veel soorten zijn in het veld met zo'n loupe op naam te brengen. Sommige bryologen hebben daarnaast ook een 20x loupe om bijv. in het veld de tanding van een bladrand of de al dan niet aanwezigheid van een aflopende bladvoet of van bladhoekcellen te onderzoeken. Je moet dan wel gevorderd zijn zodat je ook weet waar je op moet letten en vooral ook weet hoe je de details in het veld moet interpreteren. Uit de praktijk blijkt dat een kenmerk dat je eens onder de microscoop hebt gezien je dat kenmerk later gemakkelijker in het veld kunt herkennen dan zonder de microscoop-ervaring! Ik houd als stelregel aan: als je het gewenste detail in het veld met een 10x loupe niet goed kunt zien, het mos verzamelen en thuis onder de binoculair verder bestuderen.

waterland01

Ik heb laatst een klein, inklapbaar 10X loepje gekocht, met een millimeterindeling. Handig om dan via dat loepje bijvoorbeeld korstmossen te fotograferen, want dan zie je op de foto meteen wat de afmetingen zijn van bepaalde onderdelen. Het was gewoon zo'n loepje voor postzegelverzamelaars, te koop bij veel boekhandels.
Henk Timmerman

Corryabbink

#4
10x werkt het gemakkelijkst. Ik heb ook wel een 20x en 15x maar die gebruik ik zelden. Meestal neem ik materiaal mee uit, daar het thuis onder de bino/mic eenvoudiger gaat en vaak aan mijn verzameling toevoeg.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Wat Ben vertelt over het in het veld met een loep beter herkennen van een mos wanneer je het mos eerder onder een microscoop/binoculair hebt bestudeert omdat je dan weet op welke kenmerken je moet letten is ook mijn ervaring. Verder worden de illustraties in de flora's steeds beter. Tegenwoordig kan ik daardoor zelfs open en gesloten huidmondjes op een kapsel herkennen.

Mijn stelregel: Probeer het onnodig verzamelen van mossen te voorkomen door in het veld zowel met een goede flora als met loepjes die 10x en 20x vergroten te werken. Verzamel mosdelen alleen voor microscopische bevestiging van een velddeterminatie of wanneer je er in het veld echt niet uitkomt.

Je mag de lat best hoog voor jezelf leggen.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Zelf gebruik ik een 10 x. Bij een 15 x en 20x neemt de scherptediepte enorm af is mijn ervaring. Waar ikzelf nog wel eens voor wil gaan is de Eschenbach 12x23.
Een mooie vergroting en een grote diameter en een topmerk. Volgens mij wordt deze op de site van bryoloog Rudi Zielman (als ik me niet vergis) aanbevolen.

Dit is overigens een aplanaat en hij kost volgens mij rond de 40-50 euro, dus geen koopje.

Wie heeft er trouwens ervaring met deze loupe ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#7
Ja, althans de 20x17 van (nu) 94,35. Was een mooi loepje veel plezier van gehad. Wat duur qua prijs/kwaliteit verhouding. Ben hem een paar jaar geleden verloren in een Frans bos.
Ik heb nu deze Vermandel. Gekocht na hem gezien te hebben bij een vriend. Bevalt uitstekend.

PS. Ik ben voor de 20x gegaan, omdat ik hem het meest gebruik bij de determinatie van zweefvliegen en daar heb ik 20x wel nodig, maar ook bij de mossen werkt hij prettig. Het is wel zo dat de kwaliteit van de optiek belangrijker is dan de vergroting. Of te wel met een goede loep van 10x zie je meer dan met een matige van 20x.

Windekind

#8
Van dat loepje dat jij dus nu hebt gekocht Han heb ik alleen ervaring met de 10x. Zelf heb ik een andere. Maar dat loupje waar Han naar verwijst verkopen ze op de administratie bij de MBCS Geert-Jan, maar alleen de 10x. En ik heb daar verschillende keren door gekeken en was er zeker enhousiast over. Maar wil je een 20x dan moet je het dus b.v. bij Vermandel bestellen. Maar deze hebben een diameter van 18mm als ik me niet vergis. En reken dat in oppervlakte maar eens uit dat verschil. Maar ja wat is de randonscherpte   :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

O ja,

die Eschenbach is type  117612.
En dat is een aplanaat en Han had een achromaat.
Een aplanaat is beduidend goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Ik had toentertijd mijn loepje bij de plaatselijke opticiën gekocht. Nooit moeten doen dan ben je veel te duur uit. Bovenstaande Eschenbach was de enige die ze hadden. Ik wist toen de weg nog niet.

Windekind

...maar je had wel een toploupe  :D.

Hieronder een site (nog niet de goedkoopste misschien, want in duitsland is het goedkoper), maar kijk er maar eens naar Geert-Jan en er staat ook een en ander uitgelegd over aplanaat-achromaat.

http://www.optiekwereld.nl/index1.html

Maar een wat goedkopere loupe kan ook prima voldoen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

#12
En dan mijn laatste bijdrage: deze gebruik ik al jaren en jaren, en miocht je voor een 10x gaan dan is dit een toploupe voor weinig zie ook de test.
Zelf kocht ik ze in Arnhem (heb er al enkele verloren) voor een euro of 20.

http://www.njminerals.org/loupes.html
(de belomo dus)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Geert-Jan Kroon

Kijk eens aan :)  Da's duidelijk! Ik ga verder kijken. Bedankt voor de tips!
Groet,

Geert-Jan Kroon

Ron Poot

Ik ben wel enthousiast over deze loep die ik bij de Bodemschat heb gekocht, vier lenzig, 10x en een perfect beeld.

http://www.bodemschat.nl/shop/bodemschatte...oducts_id=70837
Groet, Ron

Windekind

Ik denk van dezelfde oorsprong Ron. Dus ook een loupe uit Belarus.
Ongetwijfeld een goede aanrader.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Geert-Jan Kroon

CiteerIk ben wel enthousiast over deze loep die ik bij de Bodemschat heb gekocht, vier lenzig, 10x en een perfect beeld.

http://www.bodemschat.nl/shop/bodemschatte...oducts_id=70837
Hoeveel kwaliteitsverschil kan ik nu verwachten tussen deze loep en die van Vermandel? Ik ben geintereseerd in (korst)mossen, maar weet niet of ik er echt ver in wil gaan.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Windekind

Ik weet niet wat het kwalteitsverschil is. Dan moet je ze kunnen vergelijken naast elkaar.

p.s. je gebruikt de loupe toch ook voor hogere planten, insekten etc.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

spinnenvrouw

Welke loep je nodig hebt hangt af van wat je ermee wilt doen. Daarom is de opticien wel een handig adres, omdat je daar verschillende modellen kunt vergelijken. Belangrijke factoren zijn vergroting, lichtopbrengst en brandpuntsafstand.  Neem iets met een lastig kenmerk mee naar de winkel, als je het niet kunt onderscheiden is de loep voor jou toepassing niet geschikt.

Zelf gebruik ik in het veld twee exemplaren, één met een vergroting van 3x en 6x, en één met een vergroting van 15x. De kleine vergroting is handig bij het bekijken van levende spinnen in een buisje. Als je ze bekijkt met een grote vergroting lopen ze direkt uit focus. Ook kan ik in sommige buisjes de overkant niet zien omdat de brandpuntafstand kleiner is dan de diameter van het buisje.
Met een 3x lens en de zon kun je ook een brandpuntje maken waarmee je je excursiegenoot meer licht geeft.
En voor de bijzienden onder ons:  bril af!
Jacomijn Prinsen

Martine

Ik heb een triplet inklaploep van 15x. is erg handzaam maar vind hem met zijn 18 mm toch wel heel klein. Heb deze gekocht op aanraden wat er in de veldgids mossen staat van de KNNV. Tussen de 10 en 20 x vergroting. Heb hem pas een week in bezit. Gekocht bij een internetbedrijf hogetech. Inclusief verzendkosten 28 euro.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine

Corryabbink

Ik heb mijn dierbare loep verloren tijdens werkzaamheden rond mijn huis. Die van mij was wel 40 jaar oud en helemaal metaal Eschenbach 10x. Nu zou ik graag iets dergelijks weer willen kopen maar ik heb geen idee of dit een goede is.
http://www.optiekwereld.nl/eschenbach-uitklapbare-precisieloep-10x-94565.html
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rietvanoosten

Hallo Corry,

Wat jammer!  Mocht je eerst nog willen speuren met de metaaldetector. Mijn familie (in Almelo) heeft er een.
met vriendelijke groet, Riet

Corryabbink

Citaat van: rietvanoosten op maart 06, 2013, 19:25:36 PM
Hallo Corry,

Wat jammer!  Mocht je eerst nog willen speuren met de metaaldetector. Mijn familie (in Almelo) heeft er een.
Bedankt voor het aanbod :duim: Niet nodig want ik heb er zelf een. Ik ben er al een dag mee in de weer geweest maar niet teruggevonden. De loep ligt in de houtwal die ik aan het opruimen was. Jammer, want ik had hem van mijn man gekregen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

Citaat van: Corryabbink op maart 06, 2013, 18:33:04 PMNu zou ik graag iets dergelijks weer willen kopen maar ik heb geen idee of dit een goede is. (Knip link)

Ik weet niet wat je vorige loep was; achromaat of aplanaat, 17mm of 23 mm. Volgens mij maakt dat wel verschil.
Zelf heb ik een 23 mm 10x aplanaat van Eschenbach. Wat mij heel erg tegenviel van die loep was dat de zwarte lak
zo snel ervan af sleet.

Volgens mij kun je het best bij een goed gesorteerde winkel in optiek langsgaan en zelf beoordelen. Voor die prijs
lijkt me dat de verstandigste benadering.

Overigens heb ik sinds kort een lichtloep. Direct besteld uit Hong Kong. Zie:
http://www.ebay.nl/itm/10X-Jeweler-Loupe-Magnifier-LED-UV-light-21mm-lens-/360597885682?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item53f54f12f2
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

Arjan ik weet zelf ook niet of mijn verloren loep aplanaat of achromaat was. Ik weet alleen dat het ding voor mij top was en dat er Eschenbach 10x op stond. 23 mm lijkt mij vrij groot maar ik weet niet of ze in het verleden nog andere modellen dan 17mm hadden. Wat afbeelding betreft komt die over als een 17mm.
Zelf gaan kijken is nogal moeilijk want er zijn naar mijn idee nauwelijks zaken waar ze te koop zijn.
Achromaat of aplanaat.........waarvoor zou jij gaan als de prijs hetzelfde zou zijn?

Jouw UV-loep lijkt me ook wel wat maar niet als basis waar ik aan gewend was. Die zou ik er misschien ooit bij aanschaffen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

Citaat van: Corryabbink op maart 06, 2013, 23:29:53 PMZelf gaan kijken is nogal moeilijk want er zijn naar mijn idee nauwelijks zaken waar ze te koop zijn.

Dat is wel lastig, ja.

CiteerAchromaat of aplanaat.........waarvoor zou jij gaan als de prijs hetzelfde zou zijn?

Achromaat is een stuk duurder, ik vermoed dat de chromatische correctie van zo'n loep belangrijk is bij de
beoordeling  van bijvoorbeeld juwelen en sieraden, waar vorm & kleur enorm belangrijk zijn. Eigenlijk denk
ik dat het overkill is voor plantjes & beestjes in het veld. De meeste loepen die ik tegenkom op Internet zijn
ook een stuk goedkoper dan een Eschenbach aplanaat.

Voorheen gebruikte ik een heel simpel 17mm loepje van een onbestemd merk, en ik vond dat destijds
prettiger kijken dan de Eschenbach. Nadat dat loepje de geest had gegeven moest ik echt aan de
Echenbach wennen. Vandaar dat ik het ook lastig vind om iets aan te raden. Uiteindelijk is het het
belangrijkst wat je zelf in de praktijk het best bevalt.
Grüezi mitenand,
Arjan

Melchior van Tweel

Hallo Corry,
Als je toch een nieuws loep wilt kopen, zou je deze ook nog kunnen overwegen. Beetje aan de prijs :angel: , maar ik ben er heel erg over te spreken.
http://www.bryolich.ch/pdfs/Lichen_Candelaris_Prospekt_2011_1.pdf

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Corryabbink

Arjan en Melchior bedankt :duim:
Vandaag mijn loep na 3 dagen zoeken teruggevonden! Ben er erg blij mee. Het is dus een achromatische Eschenbach 10x met 17mm lens. Om niet meer te vergeten heb ik er meteen een foto van gemaakt.

De loep van Melchior lijkt me ook wel wat.
Misschien dat ik me die op mijn oude dag nog eens cadeau doe ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

Citaat van: Corryabbink op maart 07, 2013, 20:19:57 PMVandaag mijn loep na 3 dagen zoeken teruggevonden!

Gefeliciteerd! Ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend het kan zijn om dingen kwijt te raken
en zo'n loep is, zeker na zoveel tijd, toch een stukje van jezelf geworden. Ik hoop dat je er
nog vele jaren met plezier gebruik van mag maken!  :)
Grüezi mitenand,
Arjan

lycopoda

Leuk, die loependiscussie.

Mijn ervaring is dat je went aan je loep, en dus niets ander wilt (dus niet kwijtraken). Zelf heb ik een 23mm 15X loep, ooit gratis gekregen bij de aanschaf van een microscoop in Arnhem. Na 10x in en uit doen, moet ik de schroefjes aandraaien, maar ondanks dat wil ik hem nog niet kwijt.  Dus mijn advies is: koop een loep en gebruik hem vaak.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."