Store Mosse

Gestart door MSikkema, februari 04, 2008, 20:31:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

MSikkema

Beste mensen

Met z'n 3en willen we komend voorjaar op zoek naar baltsende Kor- & auerhoenders. Dit willen we doen in het zweedse veengebied Store Mosse. Alleen weten we niet precies wanneer we dit het beste kunnen doen. Daarom de vraag of er iemand is die weet welke periode het beste is. Extra info over dit gebied is natuuelijk welkom!

Bekende verslagensites als Eurobirding hebben niets opgeleverd!

Groetjes
Jelle, Marten & Scipio

redmar_woudstra

Ik ben zelf in het gebied geweest, in juli. Vanuit de prachtige kijkhut veel Kraanvogels, op het grote ven Wilde Zwanen en Kuifduikers. Elders in t gebied ook Elanden.

Ik wist niet dat Store Mosse voor Auerhoen en Korhoen goede gebieden zijn. Voor Auerhoen is naar mijn weten ook Tiveden (tussen de grote meren, bij Arvika) bijzonder goed, net als Hazelhoen (alleen die zelf gezien overigens).
groet,
Redmar

Rutger

Goede periode is begin april, lijkt me, net als in Nederland. Misschien iets later, maar in Nederland beginnen de korhoenders half maart geloof ik.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

BramtK

Ik ben op verschillende plekken in Zweden geweest. Enige plaats waar we veel hoenders tegenkwamen (Kor-, Auer- en Hazelhoen) was niet in Zuid-Zweden, maar rond het nationaal park Skuleskogen. Dat is echter een behoorlijk stuk naar het noorden. Was overigens uitstekend te doen met trein en bus.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

RonJMBerkhout

Ik ken Store Mosse van lang geleden. 'Ben ooit helemaal hiernaar toe gefietst vanuit Limburg... Erg mooi voor Kraanvogels, maar niet voor hoendersoorten. Auerhoen zul je hier nooit vinden, daarvoor heb je dicht maagdelijk woud voor nodig. Dat ontbreekt hier vrijwel in het geheel. Ook Korhoen ontbreekt volgens mij: te veel pijpestro en veen. Dit staat trouwens ook in de gids: "Where to watch birds in Scandinavia" van G.Aulen op p162. In deze gids staat ook waar Auerhoen en Korhoen wel te vinden zijn: dus NIET in Store Mosse!

MVG

Ron

redmar_woudstra

CiteerIk ken Store Mosse van lang geleden. 'Ben ooit helemaal hiernaar toe gefietst vanuit Limburg... Erg mooi voor Kraanvogels, maar niet voor hoendersoorten. Auerhoen zul je hier nooit vinden, daarvoor heb je dicht maagdelijk woud voor nodig. Dat ontbreekt hier vrijwel in het geheel. Ook Korhoen ontbreekt volgens mij: te veel pijpestro en veen. Dit staat trouwens ook in de gids: "Where to watch birds in Scandinavia" van G.Aulen op p162. In deze gids staat ook waar Auerhoen en Korhoen wel te vinden zijn: dus NIET in Store Mosse!

MVG

Ron
Om ze verder te helpen: waar wel?

Dat boek heb ik vorig jaar enorm naar lopen zoeken, maar niks gevonden natuurlijk... Helaas al geruime tijd uit de handel geloof ik.
groet,
Redmar

RonJMBerkhout

Citeer
CiteerIk ken Store Mosse van lang geleden. 'Ben ooit helemaal hiernaar toe gefietst vanuit Limburg... Erg mooi voor Kraanvogels, maar niet voor hoendersoorten. Auerhoen zul je hier nooit vinden, daarvoor heb je dicht maagdelijk woud voor nodig. Dat ontbreekt hier vrijwel in het geheel. Ook Korhoen ontbreekt volgens mij: te veel pijpestro en veen. Dit staat trouwens ook in de gids: "Where to watch birds in Scandinavia" van G.Aulen op p162. In deze gids staat ook waar Auerhoen en Korhoen wel te vinden zijn: dus NIET in Store Mosse!

MVG

Ron
Om ze verder te helpen: waar wel?

Dat boek heb ik vorig jaar enorm naar lopen zoeken, maar niks gevonden natuurlijk... Helaas al geruime tijd uit de handel geloof ik.
Effen gecheckt bij NHBS: 'tis inderdaad uitverkocht. Nou ja, een goed gebied voor beide hoendersoorten is nabijgelegen te Huseby in het Asnen merengebied (met een bolletje op de A in Asnen). Verder in het al genoemde Tiveden (voor Auerhoen). En bv. Svartedalen (40km ten noorden van Goeteborg): vooral ten oosten van het Haersvatten meer. Vooral in dit uitgestrekte gebied zou ik een weekje verblijven voor beide hoendersoorten.

Ik ben er zelf (nog) niet geweest: dus geen garanties. Maar ik ben wel benieuwd of deze tips het gewenste resultaat zal op leveren...

redmar_woudstra

Citeer
Citeer
CiteerIk ken Store Mosse van lang geleden. 'Ben ooit helemaal hiernaar toe gefietst vanuit Limburg... Erg mooi voor Kraanvogels, maar niet voor hoendersoorten. Auerhoen zul je hier nooit vinden, daarvoor heb je dicht maagdelijk woud voor nodig. Dat ontbreekt hier vrijwel in het geheel. Ook Korhoen ontbreekt volgens mij: te veel pijpestro en veen. Dit staat trouwens ook in de gids: "Where to watch birds in Scandinavia" van G.Aulen op p162. In deze gids staat ook waar Auerhoen en Korhoen wel te vinden zijn: dus NIET in Store Mosse!

MVG

Ron
Om ze verder te helpen: waar wel?

Dat boek heb ik vorig jaar enorm naar lopen zoeken, maar niks gevonden natuurlijk... Helaas al geruime tijd uit de handel geloof ik.
Effen gecheckt bij NHBS: 'tis inderdaad uitverkocht. Nou ja, een goed gebied voor beide hoendersoorten is nabijgelegen te Huseby in het Asnen merengebied (met een bolletje op de A in Asnen). Verder in het al genoemde Tiveden (voor Auerhoen). En bv. Svartedalen (40km ten noorden van Goeteborg): vooral ten oosten van het Haersvatten meer. Vooral in dit uitgestrekte gebied zou ik een weekje verblijven voor beide hoendersoorten.

Ik ben er zelf (nog) niet geweest: dus geen garanties. Maar ik ben wel benieuwd of deze tips het gewenste resultaat zal op leveren...
Ik kan uit eigen en andere ervaring 2 waarnemingen van Hazelhoen in Tiveden bevestigen.

Leuke site is dat trouwens!
groet,
Redmar