Hoofdmenu

Onbekende ring

Gestart door Date Lutterop, februari 12, 2008, 23:03:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

Hallo,

Afgelopen weekend vond een kennis van me met behulp van een
metaaldetector een mij onbekende (waarschijnlijk niet recente) ring. De ring werd
gevonden nabij een boerderij en niet ver van een hoogspanningsleiding,
aan de noordzijde van de stad Groningen (Noorderhoogebrug). Hoewel ik vermoed dat de ring van een siervogel of kip is geweest, is een wilde herkomst natuurlijk ook mogelijk.

De gesloten ring is (deels) van koper - grotendeels groen uitgeslagen -
en iets ovaal. Diameter resp. 11 en 13 mm. Hoogte 5 mm. Opschrift 70 K 5
1 2 1. Voor de 7 staat nog een pijl met de punt omhoog gericht. Deze pijl en de tekens 70 K zijn verzonken in de ring, terwijl 5 1 2 1 boven het ringoppervlak uitsteken.

Wie herkent dit type ring en kan me er meer over vertellen? Voor de volledigheid: de diverse instanties heb ik al benaderd. Zij kunnen me niet verder helpen.

Groet,

Date


Date Lutterop

En hier de tweede foto...

Groet,

Date


rob_voesten

Ik weet niet waar deze van afkomstig is.

Maar het is een oude!! ring dus misschien dat de ouderen (:angel:) onder ons hier mee van weten.

Groetjes  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jan Harteman

Ik heb ook al contact  met Date gehad over deze ring.. en ik kon er helaas niets van maken. Ook voor mij is dit dus een onbekende ring.  

Zonnekoning

#4
Misschien een raar idee..., maar zou het misschien van een staleend kunnen zijn geweest???
Het lijken mij geen goedkope ringen, en een kooiker heeft er geen belang bij, dat z'n lokeendeneenden de pijp uitgaan... :)
Wat wel een leuke site is om oude (lees historische) kaarten te bekijken (en of er een eendenkooien in de buurt waren), is Wat Was Waar.
Vooral de militaire kaarten rond 1850 zijn zeer interessant.
Je zou ook een mailtje kunnen sturen naar Henk Luten van VRS De Kooi. Die weet het misschien ook wel.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Date Lutterop

Bedankt voor de tip, Zonnekoning!

Via andere wegen is al het vermoeden geuit dat het mogelijk geen vogelring is, maar een ring die gebruikt werd voor het coderen van bedradingen.

Aangezien de ring niet rond is, maar enigszins ovaal is gebogen, zou dat prima passen bij een pootring van een eendachtige. Ik heb daarom inmiddels het betreffende mailtje verstuurd en wacht in spanning verder af...

Groet,

Date


Zonnekoning

#6
Dat die ovaal is geworden verbaast me niet... Er denderen waarschijnlijk landbouwmachines over het gebied (ploegen?).
Dat van bedrading snap ik ook wel. Een in massa geproduceerde ring, en met een tang/machine word er een (unieke) code in aangebracht.
Eendenkooien waren er niet in de buurt en koper is wel zwaar. Wel oude boerderijen...

http://watwaswaar.nl/#fI-tk-3-1-1v-1-4Whs-3vMW---hPO (linksboven).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

P1234

De eerste gedachte die bij mij opkomt is; waarom zou dit een vogelring moeten zijn? Misschien eens meenemen naar Tussen Kunst & Kitsch? :lol:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Date Lutterop

#8
Uit een onverwachte hoek vandaag het mysterie opgelost. Ik citeer uit de e-mail van Ad Boks:

"De door u gevonden ring, is een ring die in het verleden werd gebruikt om dwergkonijnen, Pooltjes en kleurdwergen, te merken. De ring die u heeft gevonden stamt uit 1970 en vermoedelijk is het dier, gezien het feit dat de cijfercombinatie met een 5 begint geboren in de maand mei. Momenteel worden deze ringen niet meer gebruikt maar worden dieren van deze rassen getatoeëerd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. "

Nagekomen bericht van dezelfde bron:

"De ring werd aan de linker- of rechterachterpoot geschoven en boven het hielgewricht aangebracht. Hierdoor kon de ring er niet af en moest al op jonge leeftijd, rond 6 weken, worden aangebracht. "

Waarvan acte.

Groet,

Date


Zonnekoning

Die ringen werden dan kennelijk ook bij vogels gebruikt, want vandaag kreeg ik een verhaal te horen over een koperen ring in de maag van een snoek (regio Kampen)!
Ik werk sinds kort in een tuincentrum en een collega (17) is een fanatiek visser. Hij vangt wel eens een grote snoek en heeft wel eens een ring in de maag gevonden (de laatste tijd minder)...
Op de vraag wat hij er mee heeft gedaan: Niets!  :censored:  ;)  
Dus maar een subtiel schopje gegeven en tekst en uitleg gegeven... :)
Hij heeft de vis niet gevangen, dus ik heb niet meer informatie.
Hoe eventueel een dwergkonijn tegen een hoogspanningskabel zou kunnen vliegen, is mij een raadsel! :wacko:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

En het was wel zeker dat het een koperen ring was met opschrift zoals bovenstaande?

Zonnekoning

Nee dus.
Alleen dat de ring in de maag van een snoek is gevonden.
Volgende week zal ik wel verder vragen, want het begint wel interessant te worden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

Op akkers kan van alles terecht komen. Denk aan de composthoop, slootbagger. Ontwateringsgreppels worden volgestort als het drainagesysteem wordt veranderd. Aaseters verslepen hun prooi (zo krijg je een overvliegend konijn), eksters gaan aan de haal met glimmende voorwerpen. En mensen hebben wel eens een gat in hun broekzak.


Jacomijn Prinsen