Hoofdmenu

Ashera.

Gestart door Zonnekoning, december 26, 2007, 23:43:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Dit filmpje over de Ashera kwam ik tegen op de site van de Volkskrant.
Een mooi beest, maar wel een beetje duur. <_<
Ik begrijp alleen niet hoe het mogelijk is, dat een ras waarin 3 verschillende soorten uit 3 verschillende continenten 'verwerkt' zijn, vruchtbaar kan zijn! :huh:
Zou hier sprake kunnen zijn van genetische manipulatie?
Die Amerikanen zijn er gek genoeg voor!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

Tjah te triest voor woorden, kijk maar eens op de site van de 'makers' van dit product:
www.lifestylepets.com

(geen uit de hand gelopen 1 april grap?)

evertdirks

CiteerDit filmpje over de Ashira kwam ik tegen op de site van de Volkskrant.
Een mooi beest, maar wel een beetje duur. <_<
Ik begrijp alleen niet hoe het mogelijk is, dat een ras waarin 3 verschillende soorten uit 3 verschillende continenten 'verwerkt' zijn, vruchtbaar kan zijn! :huh:
Zou hier sprake kunnen zijn van genetische manipulatie?
Die Amerikanen zijn er gek genoeg voor!
Er is in iedergeval spraken van bewuste handmatige kruising.
Bij katachtigen is het bekend dat verschillende rassen uitstekend kunnen kruisen met vruchtbare kruisingen als gevolg.
Dit komt waarschijnelijk om dat de centrale bloedlijn niet teveel versnipperd is.
Bij honden is dit ook het geval.
Genetische manipulatie vindt zeker plaats bij de niet allergische variant.

B) evert

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

meike

Kan bij hond en wolf ook: Saarloos Wolfshond. Een zwak ras dat wel. Het is meer terugkruisen dan genetisch manipuleren. Nadere discussie kan interessant zijn.

De kat ziet er wel leuk uit, maar ik zie er niks bijzonders aan eerlijk gezegd. ;)  

Zonnekoning

#4
CiteerEr is in iedergeval spraken van bewuste handmatige kruising.
Bij katachtigen is het bekend dat verschillende rassen uitstekend kunnen kruisen met vruchtbare kruisingen als gevolg.
Dit komt waarschijnelijk om dat de centrale bloedlijn niet teveel versnipperd is.
Bij honden is dit ook het geval.
Genetische manipulatie vindt zeker plaats bij de niet allergische variant.

B) evert
Er is in dit geval geen sprake van 3 verschillende rassen, maar 3 van verschillende geslachten (Panters, linxen en (huis)katten)!
Bij mijn weten zijn kruisingen tussen verschillende geslachten (bv. Paard x Ezel, Tijger x Leeuw) altijd steriel. Ik vraag me dus af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.
Ik zit nog bij mijn ouders en maak gebruik van brakke, onbeveiligde draadloze internetverbindingen en heb er nog niets over kunnen vinden.
Ik vind het wel interessant, vandaar dat ik het hier in de groep gooi (niet te hard  :lol: )!

P.S.
Dit filmpje kwam ik ook nog tegen. :angry:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#5
Ho ho Meike en Evert,

Jullie halen hier wel even iets door elkaar.

Als we hondenRASSEN met elkaar kruisen, of kattenRASSEN met elkaar kruisen, spreken we nog steeds over voortplanting binnen dezelfde dierSOORT. Respectievelijk Canis lupus en Felis catus.
Als je een hond (Canis lupus familiaris) met een wolf (Canis lupus) kruist, spreek je feitelijk nog steeds over voortplanting binnen dezelfde soort, namelijk in beide gevallen gaat het om Canis lupus. Duitse herder X Wolf geeft inderdaad de zg. Saarloos Wolfshond als resultaat.

De zg. Ashera die in bovenstaande bericht besproken wordt is een heel ander geval.
Om de Ashera te 'produceren' worden niet verschillende rassen met elkaar gekruist, maar verschillende soorten. Een wereld van verschil, genetisch gezien.
In dit geval heeft men de huiskat (Felis catus) gekruist met de Serval (Leptailurus serval) en Tijgerkat (Leopardus tigrinus). In dit geval gaat het niet alleen om 3 verschillende diersoorten, maar zelfs over 3 soorten uit drie verschillende geslachten (resp. de geslachten Felis, Leptailurus en Leopardus).
Kan dat zomaar? Neen...normaal niet: normaal gesproken zijn kruisingen tussen soorten (hybriden) uit verschillende geslacht steriel (= niet vruchtbaar).

Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soort en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenras
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_%28biologie%29


(edit: ik zie dat Zonnekoning vrijwel hetzelfde heeft getikt op hetzelfde moment :) )

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

CiteerDit filmpje kwam ik ook nog tegen. :angry:
Had hierover op 14 december een bericht gepost in het praat maar raak forum, onder natuurnieuws.

http://www.planet.nl/planet/show/id=434623...04013/sc=be49a6
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

evertdirks

#8
CiteerHo ho Meike en Evert,

Jullie halen hier wel even iets door elkaar.

Als we hondenRASSEN met elkaar kruisen, of kattenRASSEN met elkaar kruisen, spreken we nog steeds over voortplanting binnen dezelfde dierSOORT. Respectievelijk Canis lupus en Felis catus.
Als je een hond (Canis lupus familiaris) met een wolf (Canis lupus) kruist, spreek je feitelijk nog steeds over voortplanting binnen dezelfde soort, namelijk in beide gevallen gaat het om Canis lupus. Duitse herder X Wolf geeft inderdaad de zg. Saarloos Wolfshond als resultaat.

De zg. Ashera die in bovenstaande bericht besproken wordt is een heel ander geval.
Om de Ashera te 'produceren' worden niet verschillende rassen met elkaar gekruist, maar verschillende soorten. Een wereld van verschil, genetisch gezien.
In dit geval heeft men de huiskat (Felis catus) gekruist met de Serval (Leptailurus serval) en Tijgerkat (Leopardus tigrinus). In dit geval gaat het niet alleen om 3 verschillende diersoorten, maar zelfs over 3 soorten uit drie verschillende geslachten (resp. de geslachten Felis, Leptailurus en Leopardus).
Kan dat zomaar? Neen...normaal niet: normaal gesproken zijn kruisingen tussen soorten (hybriden) uit verschillende geslacht steriel (= niet vruchtbaar).

Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soort en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenras
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_%28biologie%29


(edit: ik zie dat Zonnekoning vrijwel hetzelfde heeft getikt op hetzelfde moment :) )
:whistle: daar had ik even niet aan gedacht.

Nu ben ik pas echt nieuwsgierig hoe ze dit gedaan hebben daar ze een levensverwachting afgeven van +-25 jaar en dit bij kunstmatige creatie tot nog toe een groot probleem is.

Ik heb trouwens nog niets kunnen vinden over het fokken met deze nieuwe soort.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Zonnekoning

#9
Ik ben zelf opgegroeid met katten (Perzen) en mijn ouders hebben kleine cattery (1 a 2 nestjes per jaar) gehad, vandaar mijn interesse en dat ik het één en andere ervan af weet.
Ik nu zelf een beetje research gedaan en de journalist van de Volkskrant heeft gewoon een blunder gemaakt. Dit filmpje maakt een boel duidelijk.
Ik heb nog twee filmpjes over dezelfde fokker gevonden en hieruit blijkt dat het nogal energieke beesten zijn:
http://nl.youtube.com/watch?v=rZEgvh_u_Ts&NR=1
http://nl.youtube.com/watch?v=SITOLOdhLpc&NR=1

Het gaat dus om een kruising tussen een Serval en een "Leopard Cat" en is dus "the most rare and expensive domesticated cat". Dat heeft dus niets te maken met een gewone huis, tuin en keuken kat.
Wat je dus in huis haalt (als je pech hebt) is een dure sloper van je interieur. :lol:

Ik ben ook nog een andere hybride tegen gekomen en dat is de Savannah. Ook hierin zit de Serval en lijkt wel een beetje op de Ashira. Het is me alleen niet duidelijk wat de andere helft is.
Wel zijn er filmpjes op YouTube te vinden van F2-dieren (= tweede generatie) van dit ras en die zijn kennelijk wel vruchtbaar (misschien Ashira's ook).

Is er misschien expert op het forum die weet hoe dit in nu elkaar zit?
Ik vind het in ieder geval erg vreemd en een beetje verontrustend. Dit soort praktijken is gewoon vragen om problemen en ik heb een hekel aan broodfokkers.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankw

#10
hmm ik zocht een filmpje over een Lijger. Kon alleen dit vinden, het filmpje doet het helaas niet meer..

http://www.planet.nl/planet/show/id=434614...71589/sc=8c7465

Edit: Gevonden:

http://www.tipt.nl/topic/627/leeuw-tijger-lijger/



Lief klein poesje  :o  :whistle:  

meike

#11
http://www.vez.nl/ stel dat je er eentje wilt bestellen...

Ik moet nog even goed bestuderen wat nu de pappy en mammy zijn van dit katje, want er zijn zelfs berichten dat het een kruising is tussen een luipaard en een huiskat (nieuwsnieuws.nl) dus.... wat is het nu precies.

Als ik op verschillende lijsten kijk naar hoe bv de tijgerkat heet of de serval, hebben ze toch allemaal de geslachtsnaam Felis? Kun je dan verwachten dat die onderling samen kunnen gaan en nakomelingen krijgen, net als bij Canis? Maar ik heb bij biologie nooit zo heel goed opgelet hoor, dus eigenlijk moet ik eerst meer lezen en dan pas reageren. :mic

meike

#12

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=3379.msg13317


Hybride mannetjes steriel, maar hybridevrouwtjes kunnen wel voor nageslacht zorgen met de oorspronkelijke soort... ik snap er niks meer van? Omdat ik er zo weinig van weet denk ik.

tekenaar

p.s. saarloos wolfhond is een erkent hondenras wat inderdaad oorspronkelijk is gekweekt uit duitse herder x (Amerikaanse) wolf. Het ras kent een gesloten stamboek en zeker niet iedere wolf x hond hybride is een "saarloos wolfhond". Kwa gezondheid zijn ze vergelijkbaar met gezonde hondenrassen (b.v. kanaanhond) en voor zover ik weet zeker niet zwak. Wel schuw voor vreemden/onbekende dingen, het gedrag heeft duidelijk ook wilde-dieren-kenmerken. En ze worden erg zelfstandig/volwassen kwa gedrag (=luisteren voor geen meter; of eigenlijk, ze luisteren wel, maar gaan daarna eerst even zelf denken of het wel zin heeft te doen wat je vraagt).

Van de meeste katten-soorten-hybriden zijn de katers steriel (en een stuk goedkoper). Pas na een aantal generaties terugkruisen krijg je een kans op vruchtbare katers (die dan ook weer meer op 1 van de oudersoorten lijken). Kruisen met exotische kattensoorten is een beetje een modeverschijnsel voor "mensen met geld" (of mensen die eraan willen verdienen?). De verschillende "hybride-rassen" zijn allemaal nog in de beginfase: de individuele variatie is erg groot en veel katers zijn steriel. Een "echt ras" wat constant vererft (zoals de saarloos wolfhond) is er bij katten nog niet uit voortgekomen. Luipaard x huiskat lijkt me onwaarschijnlijk (luipaardkat=tijgerkat x huiskat is daarentegen een bekende hybride!).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

meike

Het lijkt mij (weer) een journalistieke blunder:

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/video/2..._te_slepen.html

Excuses trouwens voor mijn fout, ik verwarde de Saarloos met de Ierse Wolfshond, die in het geheel niet des wolfs is. Dit ras is helaas wel zwak, hoewel de rasvereniging het ras weer gezond maakt.

Hoe dan ook, sommige soorten die qua functie op elkaar lijken, bevinden zich op verschillende continenten. Dat heeft natuurlijk een reden en een gevolg. Moeder natuur heeft denk ik niet bedoeld dat deze dieren onderling paren. Het principe dat een grote soortenrijkdom de aarde haar "verfijnde afstelling" geeft, wil niet zeggen dat wij maar aan kunnen eh... juist!


vuurvlinder

Citeerp.s. saarloos wolfhond is een erkent hondenras wat inderdaad oorspronkelijk is gekweekt uit duitse herder x (Amerikaanse) wolf. Het ras kent een gesloten stamboek en zeker niet iedere wolf x hond hybride is een "saarloos wolfhond".
Saarlooswolfhond.

Leendert Saarloos (1884-1969) hield van de natuur, hield van honden. De laatste vond hij echter te verhuiselijkt. Als liefhebber van de Duitse herder wilde hij met name in dit ras natuurlijke eigenschappen terugfokken, opdat er een betere werkhond zou ontstaan. De Duiste herderreu van het klassieke Pruisische type, Gerard van Fransenum, kruiste hij met Fleuri, een wolvin afkomstig uit de Siberische tak van de Europese types (1932). Terugparingen op de vader verschaften hem een basis populatie kwartwolven. Er volgde een periode in de exprimentele sfeer. Strenge selectie deed een nieuw ras onstaan: de"Europese wolfshond", waaraan geschiktheid als blindengeleider werd toegedicht, toen uitgelezen honden van dit ras hun diensten als zodanig verleenden. Stamvader Gerard deed toen nog zijn invloed gelden, maar een vergrote inbreng van de wolf maakte dit ras steeds minder geschikt als werkhond, dus ook als geleidehond. De erfenis van Leendert Saasloos, geen werkhond, maar een hond met een vleug natuur, kreeg in 1975 erkenning als ras. Toen ook werd de naam gegeven: Saarlooswolfhond - ere wie ere toekomt! Sedertdien behartigt de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden de belangen van het ras.

Bron: Toepoels Hondenecyclopedie.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

#16
Ik begin het nu een beetje te begrijpen.
De Ashira is dus een kruising tussen een Serval (Leptailurus serval) en een Bengaalse Tijgerkat (Prionailurus bengalensis). Het is me alleen nog niet duidelijk wat de man is en wat de vrouw.
Mijn vermoeden is dat de Serval het vrouwtje is, omdat die ook de Savannah zit. Het is me alleen nog niet duidelijk wat daar het mannetje is.

Dat de mannetjes steriel zijn en de vrouwtjes wel komt me bekend voor. Bij huiskatten komt het verschijnsel voor dat schildpadden (=driekleurig) de mannetjes zeer zeldzaam zijn en altijd steriel. Dus als je een lapjeskat ziet, kun je ervan uitgaan dat het een poes is.

Als ik wat meer tijd heb, ga ik kijken of ik wat meer informatie kan vinden. Input van anderen blijft natuurlijk welkom.

P.S.

Om de discussie overzichtelijk te houden lijkt het me handig om het bij katachtige hybriden te houden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

meike

Hehe, langzaamerhand begin ik het ook te snappen:

(en dan houd ik er voorlopig over op)

Men neme een Afrikaanse Serval en een Aziatische Luipaardkat. Deze geven in ieder geval steriele mannetjes. Een (vatbaar) vrouwtje van deze hybride (F1) kruis je weer met een Europese cyperse huiskater (F2). Drie continenten en twee generaties verder.

Als het zo gebeurd is kun je inderdaad doorfokken met deze soort, die misschien genetisch nog stabiel is ook!


Zonnekoning

#18
Er zit helemaal geen huiskat in, dat is een misverstand van de journalist!
Een "domestic cat" betekend gewoon huiskat en "domesticated cat" is een "tam gemaakte" kat(achtige).
Je kunt ze niet eens kruisen met een huiskat, omdat die weer van een ander geslacht (Felis) is.

Ik zal proberen het uit te leggen hoe het zit:

Uit het leeuwen en tijgers verhaal heb ik begrepen dat, als je katachtigen met elkaar kruist, je jongen krijgt waarvan de mannetjes altijd steriel zijn en de vrouwtjes niet.
Je krijgt dus een hybride en het is belangrijk om te weten wat de stammoeder is.
Dit heeft te maken met het mitochondriaal DNA van de eicel, dat via de moeder wordt overgegeven aan de jongen. Dit veranderd dus niet of nauwelijks!

Bij informatie over de Ashira en de Savannah wordt niet vermeld wat de stammoeder is, maar ik ga ervan uit dat dat de Serval is, omdat die in beide soorten zit en het meest voorhanden is.
Dit betekend dat je dus een Ashira vrouwtje weer kunt kruisen met een mannetje Serval. Je krijgt dan F2-jongen.
De katten die te koop zijn zijn waarschijnlijk de mannetjes, omdat ze daar niets aan hebben en de vrouwtjes houden ze zelf om verder mee te fokken. Dit blijkt tot nu toe ook uit de YouTube-filmpjes. Een vruchtbaar vrouwtje kost misschien wel een paar ton.
Je koopt dus een steriele kater die $22.000 kost ($28.000 als je haast hebt en heeft dus niets te maken met het type wat je in de media en in de filmpjes tegenkomt) en als die niet handelbaar isblijkt je inboedel sloopt of nog veel erger...

Waar ik nog niet achter ben is,  waarom de vrouwtjes wel vruchtbaar zijn en de mannetjes niet.
Als iemand me dat nog kan uitleggen... :)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

gjcaspers

CiteerWaar ik nog niet achter ben is, waarom de vrouwtjes wel vruchtbaar zijn en de mannetjes niet.
Als iemand me dat nog kan uitleggen...
Het is in ieder geval een bekend verschijnsel: Haldane's Rule.
Er zijn verschillende theoretische verklaringen voor bedacht, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Haldane%27s_rule
Groet,
Gert-Jan Caspers

Zonnekoning

Ik begrijp nu hoe de vork ongeveer in de steel zin en ben benieuwd of er onderzoek naar gedaan wordt.
Dit zou vrij makkelijk moeten zijn, omdat er bij een raskat een stamboom hoort.
Als ik een biologiestudent zou zijn, lijkt mij het wel een leuk onderwerp. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Louis.Boumans

Er is een algemene veronderstelling dat individuen van dezelfde soort onderling vruchtbaar zijn (mits van verschillend geslacht!), en individuen van verschillende soorten niet; en nog minder van verschillende genera of families. Hybriden zouden dan raar en onnatuurlijk zijn.
In de werkelijkheid ligt dit genuanceerder. Ook in de natuurkomen hybriden van allerlei soorten planten en dieren voor. Zulke nakomelingen kunnen volledig vruchtbaar zijn onderling en met de oudersoorten, of volledig onvruchtbaar of zelfs niet levensvatbaar, en alles wat daar tussen in zit. Bijvoorbeeld dat de mannelijke hybriden steriel zijn, en de vrouwelijke vruchtbaar, of andersom (Haldane's regel).

Kortom: de grens tussen soorten is ook in de natuur vaak niet waterdicht.

Wat de huisdieren betreft: het lijkt me wel praktisch om op een gecontroleerde manier gezonde maar steriele mannetjes te kunnen fokken. Die hoeven dan niet meer gecastreerd te worden!


vuurvlinder

Citeer

Wat de huisdieren betreft: het lijkt me wel praktisch om op een gecontroleerde manier gezonde maar steriele mannetjes te kunnen fokken. Die hoeven dan niet meer gecastreerd te worden!
En dat scheelt weer enorm in het honden en katten overschot. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Er is er eentje op Schiphol in beslag genomen. Te lezen op nu.nl.
Ik ben benieuwd wat de AID en de officier van justitie gaan beslissen. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

egilio

#24
Beide ouderdieren zijn Cites II. Bij kruisingen is het zo dat als er bloed in zit van een dier die op een cites-lijst voorkomt dat dan ook de nakomelingen automatisch op die lijst staan. In aantoonbaar nagekweekte dieren op deze bijlage zijn over het algemeen niet heel moeilijk te importeren/exporteren. Maar je moet wel de juiste import en export papieren vantevoren regelen. Dat deze kat in gevangenschap is gefokt lijkt me wel duidelijk. Overigens staan verschillende P. bengalensis bengalensis populaties op Cites I...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

meike

#25
En ondertussen zit Fonzie (ik heb mij laten vertellen dat-ie zo heet) in een hok, nietsvermoedend katterig te wezen. Gelukkig begrijpt hij niets van mensen....

En wat gebeurt er als de papieren niet in orde komen? Er zijn toch gevallen bekend (of zijn dat enge verhaaltjes) dat dergelijke "probleemgevallen" worden vernietigd?

Overigens werd deze kat nu als geimporteerde wilde kat aangekondigd op de radio. Nou ja, bijna geimporteerd...

Leon Olsthoorn

Ik las vandaag de Telegraaf en daarin beweerde de toekomstige eigenaar op de voorpagina dat het een "gewone huiskat" was, maar dan ter grootte van een redelijke hond en met een aankoopprijs van 27.000 euro.

Ik wil ervoor pleiten dat mensen die echt geen idee hebben wat ze in huis halen een verbod krijgen op het houden van dieren.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Zonnekoning

#27
Ik neem wel aan dat het goed ziet met de papieren. Het per slot van rekening gaat het om een raskat met een stamboom!
Wat ik veel interessanter vind, is hoe zo'n beest in huiselijke kringen zich gedraagt!
Het is een kruising tussen van oorsprong 2 wilde soorten, en men probeert die te domesticeren.
Wat ik er van heb begrepen is, dat de AID dat gaat uitzoeken en ben benieuwd wat daar uitkomt!

Ik ben lang postbode geweest en heb wel meegemaakt, dat er een kat achter de brievenbus zat en naar de post uithaalde (het zelfde geld ook voor honden, maar dat is een ander verhaal)!
Als je dat niet weet, schik je je lam en je vingers zijn niet veilig! :lol:
En als er zo'n volwassen Ashera achter de deur zit met het zelfde gedrag... <_<
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

meike

Ik begreep dat je hem uit kan (moet??) laten aan een halsband en er speciale schoentjes bijkrijgt om je meubels te beschermen. Schatje wordt zo'n 14 kg.

Hoogst intelligent ook nog. Ik geef gehoorzaamheidstraining aan hondenbezitters, ik moet er niet aan denken.........   :o  

eline1234

Hihi vaak is het inderdaad belangrijker de hondenbezitters dan de hond zelf te trainen  :P  was bij mij iig wel zo!
Eline