zwavelvreter? of iets anders?

Gestart door waterland01, januari 05, 2008, 21:39:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Is dit zwavelvreter (Lecanora conizaeoides)? Die soort is erg vormenrijk, begrijp ik, dus het zou kunnen, ondanks het feit dat ik 'm niet op foto's op het internet vind lijken. De thallus is roze-wit, de vele apthecien zijn groenig met een lichter groene rand. Hij groeide op een boom langs een pad, aan de westzijde, nabij Lelystad. Bedankt!
Henk Timmerman

waterland01

Bij het verder napluizen van foto's kom ik op nog twee mogelijkheden: Kalkschotelkorst (maar niet logisch, gezien standplaats) en Verborgen schotelkorst (lijkt me nu waarschijnlijker dan Zwavelvreter).
Henk Timmerman

alegro

CiteerIs dit zwavelvreter (Lecanora conizaeoides)?
Ik denk hierbij eerder aan een natgeregende Lecanora chlarotera of misschien wel L. carpinea, maar dat is puur op intuitie.  
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

Hebben die twee soorten soms een roze-achtige thallus, zoals die van mijn exemplaar? En hoort er voor die twee soorten niet veel 'meer' thallus te zijn?
Henk Timmerman

alegro

#4
CiteerHebben die twee soorten soms een roze-achtige thallus, zoals die van mijn exemplaar? En hoort er voor die twee soorten niet veel 'meer' thallus te zijn?
Het lastige van korstmossen is dat ze er in vochtige toestand heel anders kunnen uitzien dan wanneer ze droog zijn. Mijn idee is dat door de regen het thallus enigszins doorschijnend is geworden en dat dat "rossige" de kleur van de schors van de boom waarop het korstmos groeit is. Rechtsboven de foto is die kleur m.i. goed te zien.

Het beste advies dat ik je kan geven is om die boom nog eens op te zoeken als het wat beter weer is en dan de kleuren van apothecieen en thallus in droge toestand te checken.
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

Nog even dit goed afsluiten. Dit betreft inderdaad zeer waarschijnlijk Lecanora chlarotera in natte toestand. Doet je weer beseffen dat je zonnige dagen toch beter zijn om korstmossen te zoeken en te fotograferen.
Henk Timmerman