Welke pissebed?

Gestart door ria.versteeg, december 16, 2007, 12:24:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Ik vind deze er veel lijken (plaatje 1) op een kelderpissebed en (plaatje 2) op een Zwartkoppissebed is dat goed.
Groetjes Ria Versteeg.

ria.versteeg

CiteerGeacht Forum,
Ik vind deze er veel lijken (plaatje 1) op een kelderpissebed en (plaatje 2) op een Zwartkoppissebed is dat goed.
Groetjes Ria Versteeg.
Plaatje2

Arp

Hoi Ria,

beide in NL gefotografeerd neem ik aan? In dat geval zou ik zeggen dat er weinig mis is met je suggesties  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

Arp, Ria, zwartkop OK, maar is de eerste geen Ruwe? ik zie nogal wat knobbeltjes op de segmenten en hij is nogal slank..
David
met vriendelijke groet,
David

Arp

#4
CiteerArp, Ria, zwartkop OK, maar is de eerste geen Ruwe? ik zie nogal wat knobbeltjes op de segmenten en hij is nogal slank..
Hoi David,

Dank dat je meekijkt  :duim: De eerste foto is nogal onscherp. Ik zie:
- Knobbeltjes op de rug (wat is daar mis mee voor P. scaber???)
- Neusje
- Redelijke laterale lobben
- Tamelijk egale kleur
- Net ietsjes rossige eerste antennesegmenten
- Telson met scherpe punt
- Relatief korte uropoden

Het smalle zou wat mij betreft, zeker in combi met het egaal donkere/grijze, op een kereltje kunnen duiden - sterker nog, ik heb getwijfeld of ik dat er niet meteen bij zou zetten, maar aangezien dat toch meer "educated guess" is dan wat anders had ik het maar zo gelaten.

Zelf ging mijn enige twijfel richting T. rathkii, maar dan mis ik toch de vlekjes langs de epimeren (kàn wellcht een keer voorkomen) en in combinatie met de wat rossige eerste antenneleedjes vond ik het dan toch wel zo goed als zeker P. scaber.  :angel:

In welke richting zit jij te twijfelen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#5
Aaaaaach .... f@/<@$#@%$%&^*(^(f@/<!! ... ik zie het ... het is niet te geloven dat ik er nu wééééér in trap!!

"Kelderpissebed" is natuurlijk niet "Kellerassel" c.q. Porcelli scaber  :angry:

Die naamsverwarring is  :censored: - verdorie precies de enige reden dat ik ooit pissebedden uit ben gaan zoeken (ik snapte er destijds helemaal geen reet van, wat ik allemaal tegenkwam aan plaatjes bij het begrip Kelderpissebed/Kellerassel). Ook in NL en in veel Nederlandstalige algemene "natuurgidsjes" staat P. scaber immers -foutief letterlijk uit het Duits vertaald- als "Kelderpissebed" te boek (en onze Kelderpissebed als "Muurpissebed"). Heb tenslotte zelf dit in elkaar geknutseld en nu trap ik er wéér zelf in  :wacko:

Niet te geloven, wat stupide ...   :blink:  :gap:

@Ria: Het is natuurlijk géén "Kelderpisseped" (Oniscus asellus), maar een "Ruwe Pissebed" (Porcellio scaber) .
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

ha, Arp,
en dat terwijl ik de Duitse namen er nog wel zo netjes heb bijgezet (bij de soortsinfo).. :D kortom we zijn het eens,
groetjes David
met vriendelijke groet,
David

ria.versteeg

Citeerha, Arp,
en dat terwijl ik de Duitse namen er nog wel zo netjes heb bijgezet (bij de soortsinfo).. :D kortom we zijn het eens,
groetjes David
Bedankt Arp en David,
Nu begrijp ik het beter, Was voor mij erg moelijk.
Groetjes Ria.