Hoofdmenu

spitsmuis

Gestart door corten hub, december 12, 2007, 12:01:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Is er a.d.h.v. deze foto iets te maken van de onthoofde spitsmuis die ik vond in een ruigtestrook langs de Maas?

Jeroen Nagtegaal

Is het wel een spitsmuis? Het lijkt me eerder een Woelmuis, maar zonder kop wordt het erg lastig. Maar ik neig naar Veldmuis.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

CiteerIs het wel een spitsmuis? Het lijkt me eerder een Woelmuis
Dat dacht ik ook toen ik de korte dikke staart zag.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

corten hub

Dank voor jullie reactie.  

mlahaye

Heren,

Het is weldegelijk een spitsmuis: een bosspitsmuis zonder hoofd. De staart is te lang voor een woelmuis. De vacht ziet er verder donker en zeer 'fijn-harig' uit, terwijl een woelmuis een veel ruiger uiterlijk gehad zou moeten hebben. Ik houd het op een onthoofde bosspitsmuis (Sorex spec.).

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Jeroen Nagtegaal

De donkere vacht leek me de ondervacht te zijn, en hoezo de staart te lang? ik vind hem persoonlijk niet zeer lang voor een woelmuis,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Jeroen,

De staart is zeker 50% van de romp-lengte, wat behoorlijk lang is voor een woelmuis en veldmuis daarmee uitsluit (die heeft namelijk een staart van maximaal een 1/3 van de romp-lengte). De enige optie de je dan overhoudt zijn aardmuis en rosse woelmuis. Rosse woelmuis is het zeker niet want ik zie geen enkel stukje rossige vacht. Aardmuis valt ook af, want het lijkje is veel te slank en de poten zijn te iel voor een woelmuis. Blijft over dat het een spitsmuis is....

Huisspits is het niet, want geen zilver-witte haren op de staart. Dwergspits ook niet, want de staartbasis niet 'ingeknepen'. Waterspitsmuis ook niet, want achterpoten zijn niet zwart met grote zwemharen, dus.... bosspitsmuis.

Overtuigd?

Groet,
Maurice
admin zoogdieren

Jeroen Nagtegaal

Ik zou er zelf zo geen spits van maken. Dan zou ik het beest graag in mijn handen hebben.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Jeroen,

Ik beschouw dat als een NEE, ik ben NIET overtuigd.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren