Hoe zit dat nou met egeltjes??

Gestart door Hannie Luijten, november 16, 2007, 21:00:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Kunnen kleine egeltjes die nu nog rond lopen overleven of moeten ze naar een opvang??? Ik lees namelijk regelmatig dat dat nodig is. Dus nu zit ik hier met een egeltje maar de dierenambulance hier zegt dat het niet nodig is hem op te vangen. Hij zit nu te smikkelen van een stukje (rauw) konijn!
Groet, Hannie

Jeroen Nagtegaal

Ik zou zeggen laat gewoon lopen, Het is de natuur,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Vroeger werd wel beweerd dat egels die minder dan, ik geloof, 300 gram wogen, de winter niet zouden overleven. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet juist is. En met die namaakwinters van tegenwoordig zullen ze daar nog minder problemen mee hebben. Als je echt wat voor egels wilt doen kun je beter hun leefomgeving egel-vriendelijk maken. Dus lekker veel rommel in de tuin zodat ze een plekje hebben om te overwinteren; enne, niet doodrijden svp...

Groet,

Date


Hannie Luijten

Tja ik weet het nu niet meer zo goed. Ik heb intussen even zitten googlen . En lees dan dan een egel van minder dan 500 gram geen overlevingskans heeft en moet opgevangen. Deze weegt 440. Heeft flinke trek. Maar je kan inderdaad ook zeggen het is de natuur zo gaat dat nou eenmaal, het zachte weer zorgt voor late nestjes en die redden het niet om voor de winter op sterkte te zijn. Maar wel sneu om hem dan te laten lopen wetende dat hij dan toch dood gaat...
Groet, Hannie

Hannie Luijten

CiteerVroeger werd wel beweerd dat egels die minder dan, ik geloof, 300 gram wogen, de winter niet zouden overleven. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet juist is. En met die namaakwinters van tegenwoordig zullen ze daar nog minder problemen mee hebben. Als je echt wat voor egels wilt doen kun je beter hun leefomgeving egel-vriendelijk maken. Dus lekker veel rommel in de tuin zodat ze een plekje hebben om te overwinteren; enne, niet doodrijden svp...
Tja als die van 300 gram kunnen overleven kan een van 400 gram dat zeker ook. Maar je weet nooit of die jaar ook weer een nepwinter wordt natuurlijk. En mijn tuin is best egelvriendelijk, er komt er regelmatig een op bezoek, soms zie/hoor ik hem, soms vind ik de uitwerpselen. Maar net zo goed als ze er in kunnen, kunnen ze er ook uit. En dan is de weg met auto's niet ver lopen voor een egel. Dan kan ik het diertje beter ergens uitzetten waar in de verre egel-omtrek geen auto's rijden. Hier in de stad zie ik meer dode egels dan levende.
Groet, Hannie

Date Lutterop

Ik zou er niet mee gaan slepen. Wie weet is je egel-vriendelijke plekje al voorzien van voldoende egels. Als je er dan eentje bij zet, moet je maar weer afwachten wat daar de gevolgen van zijn.
Lekker in je eigen tuin laten lopen. Zo te horen komen daar regelmatig plekjes vrij. En 's avonds een bakje kattenvoer bij de achterdeur kan geen kwaad. Egels gaan 's winters niet dood van de kou, maar door voedselgebrek. Als ze honger krijgen komen ze op een minder koude nacht tevoorschijn om te eten. En dan maar duimen voor de auto's...

Groet,

Date


Hannie Luijten

Juist daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik heb zelf wel geen katten, maar een bakje kattenvoer voor de deur is geen goed idee want de meeste mensen hier in de buurt hebben wel minstens een kat en die komen ook in mijn tuin (helaas) en het bakje eten van de buurvrouw is vast veel lekkerder dan hun eigen bakje..
Maar misschien kan ik wel iets fabriceren zodat de katten er niet bij kunnen.
Groet, Hannie

tekenaar

Een filosofisch argument: als "krijgen van late nesten" erfelijk is (erfelijke eigenschap van de moeder), en we vangen alle late nest-egeltjes op: dan krijgen we na een paar generaties steeds meer late nesten en dan moeten we steeds meer gaan opvangen... We veroorzaken ons eigen probleem en verzwakken de egels op lange termijn!

Ik ben over het algemeen kritisch t.a.v. opvang, met als uitzondering situaties waarin een probleem duidelijk door menselijk toedoen is veroorzaakt. Dat is hier niet het geval.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ArjenDrost †

CiteerIk ben over het algemeen kritisch t.a.v. opvang, met als uitzondering situaties waarin een probleem duidelijk door menselijk toedoen is veroorzaakt. Dat is hier niet het geval.
Ik ben het hier zeker mee eens. De natuur is hard, maar op die manier wordt ervoor gezorgd dat de sterksten overblijven. Zo blijft de populatie gezond en worden ze ook niet afhankelijk van mensen.

Het klinkt hard, maar ik zou ze dus gewoon hun gang laten gaan (en inderdaad wel zorgen voor genoeg overwinteringsplekjes als je toch wat wil doen).

Groeten, Arjen

grunsven

Ik ben het met Tekenaar eens, gewoon zwakke beesten niet opvangen maar als het goed op te lossen is en door mensen veroorzaakt zoals in deze topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=39827
wel ingrijpen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankw

een egel die een stuk konijn eet?  :o  

Date Lutterop

Ja, er is weinig dat ze niet lusten...

Groet,

Date