Bultrug bij Texel!

Gestart door Pim, mei 11, 2007, 14:07:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Citeer
Citeerpoe! Wat gaaf! Ik hoop dat ie tot donderdag blijft, dan ga ik mijn vader zo gek proberen te krijgen...

Voor het beest zelf is het beter als die dan het ruimere sop gekozen heeft overigens...
Je moet echt gaan!!!
Dit ding is waarschijnlijk het vetste wat je dit jaar in Nederland te zien kunt krijgen, daarnaast is het echt heel uitzonderlijk om in Nederland zo dicht bij een levende walvis te kunnen komen en al helemaal vanaf de kant!!
Jouw vader gaat dat ook geweldig vinden, geloof me!

Als ik niet met mensen mee had kunnen rijden was ik met de trein gegaan. Deze wil je echt niet missen!
mocht hij er nog zitten donderdag, dan gebruik ik dit om mijn vader te overtuigen  ^_^

Afgelopen zomer de luxe gehad Southern Right Whales te zien bij Kaapstad, maar dit is echt vele malen vetter!!!!
groet,
Redmar

Jan-Pieter

Mag ik aannemen dat er gister en vandaag gezocht si naar de Bultrug maar dat deze het ruime sop gekozen heeft?

MVG JP

ArjenDrost †

CiteerAfgelopen zomer de luxe gehad Southern Right Whales te zien bij Kaapstad, maar dit is echt vele malen vetter!!!!
Mwah, ok Bultruggen zijn spectaculairdere walvissen en het is in je eigen land. Maar volgens mij zijn er nou niet erg veel Southern Right Whales meer in de wereld (zo'n 7000), dus ik zou het wel weten als ik mocht kiezen :-)

Wat niet inhoud dat ik niet graag de bultrug had gezien, want ze zijn wel erg gaaf  :)

Groeten Arjen (die al 5 soorten baleinwalvis op z'n lijstje heeft).

redmar_woudstra

Citeer
CiteerAfgelopen zomer de luxe gehad Southern Right Whales te zien bij Kaapstad, maar dit is echt vele malen vetter!!!!
Mwah, ok Bultruggen zijn spectaculairdere walvissen en het is in je eigen land. Maar volgens mij zijn er nou niet erg veel Southern Right Whales meer in de wereld (zo'n 7000), dus ik zou het wel weten als ik mocht kiezen :-)

Wat niet inhoud dat ik niet graag de bultrug had gezien, want ze zijn wel erg gaaf  :)

Groeten Arjen (die al 5 soorten baleinwalvis op z'n lijstje heeft).
Goh, ik wist niet dat de Zuidkapers (zo heten ze in het Nederlands geloof ik) zo zeldzaam waren! In de baai ten oosten van Kaap de Goede Hoop (voor de kust van Simon's Town, bekend van de pinguins) hebben we vanuit de auto zeker 10 (heenreis) en nog eens 6 (terugreis) gezien. Helaas mochten we daar niet stoppen. Ze schijnen in augustus/september praktisch gegarandeerd te zijn in de wateren rond Kaapstad.
Ik neem aan dat jij de baleinwalvissoorten rond Spitsbergen hebt gezien? Komende zomer ga ik naar de Lofoten (eind juli), van waar nogal wat walvissafari's gaan. Die zijn misschien wel erg decadent en toeristisch, walvissen zijn wel erg vet. Weet jij toevallig of er in juli eventueel wat te verwachten valt?

Balen dat de bultrug niet teruggevonden is, maar ja, voor het beest is het wel het beste. Ik hoop dat 'ie zijn weg gevonden heeft richting het noorden!
groet,
Redmar

ArjenDrost †

Zuid- en Noordkapers en Groenlandse Walvissen worden in het engels "right whales" genoemd. Dit omdat het de "right whales to catch" waren. Ze zwemmen traag, leveren veel traan op en blijven drijven als ze dood zijn. Hierdoor is er vroeger op al deze soorten veel gejaagd, waardoor ze alle 3 erg zeldzaam zijn (Noordkaper zo'n 500 dieren, Zuidkaper dus 7000 en Groenlandse Walvis zo'n 10.000, waarvan ruim 8000 in de beringstraat). Uiteraard is het erg lastig om accurate schattingen te geven van dit soort zeldzame dieren met zo'n uitgebreid verspreidingsgebied.

Ik heb mijn walvissen idd op Spitsbergen gezien, maar vooral bij IJsland en Antarctica.

Lofoten moeten vooral Potvis en Orca zitten. Orca zit vooral in de wintermaanden daar, en als ik me goed herinner Potvis in de zomer, maar dat durf ik niet zeker te zeggen. Dat zijn in ieder geval ook erg mooie dieren. Een vriendin van mij heeft daar gewerkt (volgens mij in de zomer, dus dat zou dan gunstig zijn), en ik heb daar erg enthausiaste verhalen van gehoord.

Veel plezier in ieder geval

Arjen

laatvlieger

#35
Voor diegenen, die spijt hebben dat ze de bultrug gemist hebben, een tweede kans want hij is weer gezien!
;)  [size=8](...in Ierland...)[/size]

Via EBNNL werd het volgende bericht door Hans Verdaat gemeld:

PERSBERICHT STICHTING DE NOORDZEE
30 oktober 2007'Hollandse' bultrug duikt op in Ierse kustwateren

UTRECHT - De bultrug die in mei 2007 in het Mardiep rondzwom, is eind
vorige maand meer dan 1000 kilometer hiervandaan levend opgedoken voor
de kust van Ierland. Stichting De Noordzee en de Irish Whale and Dolphin
Group hebben dinsdag vastgesteld dat het daadwerkelijk om dezelfde
walvis gaat. Het is het eerste bewijs dat bultruggen migreren binnen
Europese wateren en de eerste keer dat een bultrug in zowel de Noordzee als
de Ierse Zee gezien is.
De ongeveer tien meter lange walvis werd van 10 tot en met 13 mei 2007
bekeken door honderden mensen op de zeedijk van Den Helder, maar
verdween daarna spoorloos. Op 28 september dook voor de kust van Cork een
bultrug op die nog niet eerder in Ierland gezien was. De foto's werden
door de Irish Whale and Dolphin Group op hun website gepubliceerd en
opgemerkt door Stichting De Noordzee. Met behulp van het College of the
Atlantic werd vastgesteld dat het om hetzelfde exemplaar gaat. Deze
Amerikaanse organisatie beheert het overzicht van alle bultruggen in het
Noord-Atlantische gebied.
Volgens Stichting De Noordzee en de Irish Whale and Dolphin Group
(IWDG) is het uniek dat het dezelfde bultrug is. Pádraig Whooley van de
IWDG: "We zijn in 1999 begonnen aan het verzamelen van waarnemingen van
bultruggen en het bewijs dat bultruggen migreren binnen Europese wateren
is tot nu toe onze grootste doorbraak." Het is volgens Wouter Jan
Strietman van Stichting De Noordzee nog een raadsel hoe het dier Ierland
bereikt heeft: "Het dier kan zowel via de noordelijke route om Groot
Brittannië heen gezwommen zijn, als via de zuidelijke route, door het
kanaal. De zuidelijke variant is op de allersnelste manier al minstens 1000
kilometer lang, de noordelijke variant minimaal 1200 kilometer. Een
hele tocht dus."
Stichting De Noordzee is blij nu te kunnen vaststellen dat de bultrug
de reis door de ondiepe Noordzee heeft overleefd. Uit het vorig jaar op
initiatief van Stichting De Noordzee verschenen boek 'Walvissen en
dolfijnen in de Noordzee' blijkt dat bultruggen in de Noordzee zeldzaam
zijn. Tot nu toe zijn er vijf bultruggen gesignaleerd, waarvan drie
uiteindelijk strandde. Volgens Kees Camphuysen, tevens auteur van het boek,
is er aan de bultrug in het Marsdiep bijzondere aandacht besteed om
kenmerken te vinden die een latere melding (herkenning) mogelijk zouden
maken. Dat dit nu inderdaad gelukt is, is uniek. Tevens is dit een bewijs
dat walvissen die dicht onder de kust in Nederland opduiken niet altijd
ziek of in de problemen hoeven te zijn.
De grensoverschrijdende reis van de bultrug staat niet op zichzelf. Ook
voor veel andere zeedieren bestaan er geen landsgrenzen en is het
belang van schone en gezonde zeeën in heel Europa groot. Momenteel zijn
het Europese parlement en de Europese milieuministers in onderhandeling
om tot een Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM) te komen. Stichting De
Noordzee roept de Nederlandse overheid op om in de KRM te pleiten voor
een resultaatsplicht met bindende afspraken om in 2017 een goede
milieutoestand in alle Europese zeeën te behalen. Daarmee kunnen de
leefgebieden voor Europese zeedieren zoals de bultrug ook in de toekomst
veilig gesteld worden.
------ Einde Bericht --------
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Steven Wytema

en nu nog meer kans!
gisteren en vandaag is DE bultrug gefotografeerd bij de Noordpier van IJmuiden!
meer info via zuidpier.com
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Hoe goed staat de vlag op waarneming.nl? Daar staat hij namelijk TUSSEN de pieren in! In dat geval moet hij erg goed te zien zijn, maar op de bovengenoemde sites staat dat hij 2 mijl (dus zo'n 3,5km) voor de kust gezien is, dat is weer een stukje verder weg...

Groetjes, Arjen

Pim

De waarneming van de bultrug staat niet exact ingevoerd, dat kan je zien doordat er geen golftekentjes bij staan. Er is voor de gebiedsnaam gekozen met in de begeleidende tekst de toelichting.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Gerard Troost

Ha net Roy aan de telefoon. De Bultrug zwom op 30 meter voor de punt van de zuidpier. Ik kon hem door de telefoon heen horen blowen...  :blink:  
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Roy belde net nog even, om 11.30 was hij nog steeds te zien. De afstand was nu ongeveer 100mtr. Hij zwemt nu tussen de bocht en de punt van de pier.
De Bultrug is dus continu in beeld geweest vanaf 10.30 tot nu. Moet ik nu toch maar gaan rijden... Het is 2,5 uur toeren :(
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bram Rijksen

CiteerRoy belde net nog even, om 11.30 was hij nog steeds te zien. De afstand was nu ongeveer 100mtr. Hij zwemt nu tussen de bocht en de punt van de pier.
De Bultrug is dus continu in beeld geweest vanaf 10.30 tot nu. Moet ik nu toch maar gaan rijden... Het is 2,5 uur toeren :(
als ik tijd had, zat ik al in de auto..

unicinctus

CiteerWow wat een mega!! Is hij echt te twitchen? Dan zal het wel druk worden morgen!
Wat is twitchen precies?

frankmeer

#44
Twitchen is naar een bijzondere vogel toe gaan, maar bij bijzondere zoogdieren kan dit natuurlijk ook.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelen
http://www.zestforbirds.co.za/twitch.html
Frank van der Meer

Bas vd Burg

Grrrrrrrrr

Kennelijk is zo'n Bultrug in NL mij niet gegund of zo. De vorige keer vanwege studie geen mogelijkheid naar Den Helder te gaan en kan ik op z'n vroegst pas woensdag naar IJmuiden...........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Inge van der Wulp

Wij zijn vanmiddag nog even geweest. Veel mensen gezien maar geen walvis :(

Heeft het zin om het morgen ochtend nog eens te proberen??? Of blijft hij niet meerdere dagen op één plek (hij zit er nu al 3 dagen toch?)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

P1234

Hij heeft tot een uur of half twee gezwommen op een afstand van een paar honderd meter, links van de Zuidpier (dus niet tussen de pieren in). Daarna is hij uit beeld verdwenen. Het heeft volgens mij zeker zin om het morgen nog eens te proberen. Ik zou het zeker doen; een Bultrug in Nederland is een absolute buitenkans!! En er hangen ook nog aardig Middelste Jagers en een Rosse Franjepoot rond om de dag verder op te leuken.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Gerard Troost

Wellicht heeft het nut om te kijken wat of het hoog / laag water was toen hij gezien werd. Kan me voorstellen dat hij voornamelijk het hoog water langs komt.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Leon Olsthoorn

#49
CiteerJapan jaagt weer op bultrugwalvissen

Uitgegeven: 18 november 2007 09:33
Laatst gewijzigd: 18 november 2007 09:39

TOKIO - Japan gaat voor het eerst in veertig jaar weer jagen op bultrugwalvissen. Zondag vertrokken vier vissersboten naar het zuidelijk deel van de Stille Oceaan, aldus de BBC.

De vloot wil in een half jaar tijd ruim negenhonderd dwergvinvissen en vijftig bultrugwalvissen harpoeneren.

Vangstverbod

In 1966 werd een internationaal vangstverbod ingesteld op bultruggen, omdat ze met uitsterven werden bedreigd.

Japan zegt dat de jacht nodig is voor wetenschappelijk onderzoek, maar volgens de milieuorganisatie Greenpeace is de jacht puur commercieel. Japan werd in 1986 door internationale verdragen gedwongen de walvisjacht om commerciële redenen te staken. Sindsdien wordt nog geregeld gejaagd op walvissen onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek".

Greenpeace

Greenpeace heeft gezegd de vissersvloot, met een 240-koppige bemanning, te blijven volgen met het actieschip de Esperanza
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Bas vd Burg

De Bultug wordt weer gemeld, gezien vanaf de punt van de zuidpier van IJmuiden!!!!!!!!

www.zuidpier.com
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

Citeerhttp://www.youtube.com/watch?v=NwMBxlvyrok Dat zou een filmpje zijn van gister
Nee dat filmpje is van zaterdag. Gisteren is de Bultrug niet gezien en nu ik echt niet weg kan zwemt hi er weer........  :censored:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

#53
Ik heb eens even op internet gekeken. De bultrug is zowel zaterdag als vandaag precies op het tijdstip gezien dat het getij door het nulpunt (NAP) gaat. Dus precies in de midden tussen hoog en laag water gaande naar laag.

http://www.getij.nl/index.cfm?page=getijta...ST&refPlane=NAP

Waarom kiest het dier niet het hoogste punt van het tij zou je zeggen. Dan is het water langs de kust het diepst. Is er iemand die daar een theorie over heeft? Ik ga morgen in ieder geval tussen 14u en 16u kijken. ^_^
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

ArjenDrost †

CiteerIk heb eens even op internet gekeken. De bultrug is zowel zaterdag als vandaag precies op het tijdstip gezien dat het getij door het nulpunt (NAP) gaat. Dus precies in de midden tussen hoog en laag water gaande naar laag.
Is de stroming dan niet het sterkst? Volgens mij is de stroming op het moment van laag- en hoog water het zwakst. Daar tussenin het sterkst. Met een sterkere stroming zal er vast meer voedsel worden aangevoerd, waardoor hij op dezelfde plek kan blijven en toch steeds nieuw voedsel krijgt.

Maar misschien slaat dit wel nergens op hoor ;)

Helaas kan ik voorlopig niet, en als dit inderdaad zo is, moet je ook precies op het juiste moment zijn, wat lastig is als je met het OV uit Groningen moet komen :(

Groeten, Arjen

HJDT

CiteerIk heb eens even op internet gekeken. De bultrug is zowel zaterdag als vandaag precies op het tijdstip gezien dat het getij door het nulpunt (NAP) gaat. Dus precies in de midden tussen hoog en laag water gaande naar laag.

http://www.getij.nl/index.cfm?page=getijta...ST&refPlane=NAP

Waarom kiest het dier niet het hoogste punt van het tij zou je zeggen. Dan is het water langs de kust het diepst. Is er iemand die daar een theorie over heeft? Ik ga morgen in ieder geval tussen 14u en 16u kijken. ^_^
Hetzelfde was het geval toen het beest voor de kust van Den Helder zwom. Het was dan ook goed te voorspellen wanneer hij weer (letterlijk) op zou duiken. Mocht het vissie (jajaja, niet gaan zeuren dat het geen vis is) morgen nog aanwezig zijn dan is dat vrijwel zeker het geval tussen 14:00 en 16:00.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankmeer

Citeerhttp://www.youtube.com/watch?v=NwMBxlvyrok Dat zou een filmpje zijn van gister
Net dat filmpje zitten kijken, en wat een fanatiekelingen, die gasten!
Frank van der Meer

ArjenDrost †

Heb hem ook net even bekeken. Hij komt soms echt mooi dichtbij zeg.

Wat ik me afvroeg, die meeuwen op dat filmpje, zitten die altijd in de buurt van waar de walvis is? Dat gebeurt op open zee vaak wel (vaak de makkelijkste manier om walvissen te ontdekken).
Tweede vraag, zijn die er ook meer op die tijden precies tussen hoog en laag? Dat zou mijn voedsel theorie wel ondersteunen...

Groetjes, Arjen

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

j.steenbergen

Au, ik was vanmiddag net een kwartier weg, toen ie opdook... Maar de foto's zijn geweldig!
Jeroen Steenbergen