Maltese sprinkhanen

Gestart door ticor, november 05, 2007, 13:09:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Tijdens onze vakantie in Malta vorige week kon ik het niet laten om insectjes te gaan zoeken.  :D

Natuurlijk ken ik ze niet allemaal.  Zou ielmand kunnen helpen met de determinaties?
Van sommige heb ik een vermoeden, maar geen zekerheid.


1. Sphingonotus caerulans





2. Onbekend




3. Onbekend




4. Anacridium aegypticum.  Deze deed me bijna een hartaanval krijgen door zijn gefladder  :blink:  

Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Mark van Veen

Sprinkhaan 1 en 2 lijken mij Sphingonotussen, maar er komen in het mediterrane gebied meerdere soorten voor. Wat was de preciese vleugeltekening?

Sprinkhaan 2 lijkt me een Calliptamus met die gestreepte ogen en het hoekige halsschild, maar ik heb ze nog nooit met deze kleuren gezien.

Sprinkhaan 3 is zeker een Calliptamus (gestreepte ogen, hoekig halsschild), de soort valt zo niet te bepalen.

En 4 is prima.
groet,

Mark van Veen

ticor

De eerste twee hadden een, naar mijn mening en wat ik er van kon opmaken in vlucht, 'grijzige' vleugels.

Van de tweede heb ik nog een foto.  Maar ook met dezelfde kleurtjes.
Ook goede vliegers.

Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

ticor

#3
Nog even toevoegen.

Dezelfde sprinkhaan als op plaatje nummer 3.  Volgens deze website is het een Sphingonotus caerulans. http://www.maltawildplants.com/ Lijkt me toch niet echt te kloppen  ;)
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

RoyKleukers

Het Calliptamus-achtige dier betreft een soort in het genus Heteracris. Sphingonotus caerulans is beter als Sphingonotus spec. op te voeren. Deze en verwante genera zijn aan revisie toe. Groeten,

Roy  
EIS-coordinator sprinkhanen

ticor

Dank je wel Roy!

Dus het wordt  Sphingonotus spec., Heteracris spec. en Calliptamus spec.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum