Dikbekfuut - Dodaars - hybride?

Gestart door Edwin Russer, oktober 26, 2007, 09:56:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

#120
Citeermaar een grote zak winegums hielp me daarbij en ging op mijn vrije vogeldag internetten.
Je schrijft altijd wel grappig (zij het soms wat ondoorzichtig), maar dit soort dingen zijn natuurlijk wel een beetje gek. Dáár hadden we nu wel foto's van willen zien:

Zegt een zak met winegums
tegen puntzak dropjes:
'Wat zou ons beletten
te gaan internetten?'
Groet, Rinie van Reenen

petermeer

Citeer...

Zegt een zak met winegums
tegen puntzak dropjes:
'Wat zou ons beletten
te gaan internetten?'
Rinie, wanneer komt je 1ste bundel uit?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

gerdwichers8

Citeer
'Wat zou ons beletten
te gaan internetten?'
Nou, een mondhoekvlek in de vorm van een winegum noopt ons er toe maar internetten doen we liever s avonds in het donker thuis.
Het daglicht is voor het vogelen!

gerdwichers8

CiteerEn ondanks het feit dat veel mensen nu heel hard roepen dat het een Dodaars is, leek er in de praktijk toch wel iets geks met deze vogel. Dus ik kan me voorstellen dat ze dat willen uitzoeken, en dus nog een slag om de arm houden.
Met deze laatste 3 beweringen ben ik het nog altijd eens Jaap.

Het kan zijn dat mensen hun krachten hebben willen spreiden op vrijdag maar ik vond dat de meesten er wel heel erg snel vandoor gingen om elders op het eiland te gaan vogelen.
Mijn persoon had weliswaar moeite om niet dezelfde weg te gaan maar een paar uur wachten en kleumen leverden een mondhoekvlek en witte snavelpunt  op. Ook de snavelvorm leverde genoeg reden tot verwerping: Dolkvormig in de punt en niet overtuigend zwaar.
Dit deed mij bij de bieb op Vlie met een grote zak winegums naar binnen gaan. Op internet vond ik nog altijd geen Dikbek met een mondhoekvlek en witte snavelpunt.
Weer terug naar de dijk gespurt bleek dat de middagploeg was gearriveerd. Heb ook ene Nils op deze twee kenmerken gewezen. De snavelvorm zou op afstand misschien op een Dikbek kunnen passen maar ook toen: 'Neen'

Jaap Denee

#124
Citeer
CiteerEn ondanks het feit dat veel mensen nu heel hard roepen dat het een Dodaars is, leek er in de praktijk toch wel iets geks met deze vogel. Dus ik kan me voorstellen dat ze dat willen uitzoeken, en dus nog een slag om de arm houden.
Met deze laatste 3 beweringen ben ik het nog altijd eens Jaap.

Het kan zijn dat mensen hun krachten hebben willen spreiden op vrijdag maar ik vond dat de meesten er wel heel erg snel vandoor gingen om elders op het eiland te gaan vogelen.
Mijn persoon had weliswaar moeite om niet dezelfde weg te gaan maar een paar uur wachten en kleumen leverden een mondhoekvlek en witte snavelpunt  op. Ook de snavelvorm leverde genoeg reden tot verwerping: Dolkvormig in de punt en niet overtuigend zwaar.
Dit deed mij bij de bieb op Vlie met een grote zak winegums naar binnen gaan. Op internet vond ik nog altijd geen Dikbek met een mondhoekvlek en witte snavelpunt.
Weer terug naar de dijk gespurt bleek dat de middagploeg was gearriveerd. Heb ook ene Nils op deze twee kenmerken gewezen. De snavelvorm zou op afstand misschien op een Dikbek kunnen passen maar ook toen: 'Neen'
Gerd, ik zat in die bewuste (na)middaggroep en ik weet dat er op dat moment discussie was dat een en ander niet klopte. De snavel zou te smal - en de bovenhelft te donker zijn. Dat de snavel echter de asymmetrie mist die Jan ook noemt in zijn reactie hierboven, was op dat moment in het veld niet/moeilijk zichtbaar (dit bleek pas goed zichtbaar op de foto's die zondagavond beschikbaar kwamen). Het leek tóen op basis van een afbeelding in de Sibley alemaal wel te kunnen.

Jammer genoeg is op dat moment niemand, mij in elk geval niet, die 'winegum' in de mondhoek opgevallen (gek genoeg overigens, want op de foto's is hij nogal duidelijk aanwezig). Dat verklaar ik dan maar door het feit dat de vogel zeer slecht zichtbaar was, steeds diep in de schaduw zat weggedoken en zich maar zeer kort liet zien. Je vertrouwt er dan ook automatisch op dat anderen (en niet de minsten!) hem eerder die dag en in beter licht wél goed gezien hebben en het dus wel snor zal zitten. En dat is misschien niet altijd even handig.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Toch zie je bij het geval van de Vlieland-Fuut weer een interessant groepsproces. De meest gezaghebbende vogelaar van Nederland piept de vogel door als Dikbekfuut op vrijdag en het duurt pas tot maandagochtend dat een andere gezaghebbende vogelaar (Max) de vogel afpiept, nadat een andere gezaghebbende vogelaar (Enno) begon te twijfelen en in het Lauwersmeer de aldaar aanwezige Dodaarzen goed ging bekijken. Een nuchter rondje internet op zondagavond deed de rest.
Vogelaars op Vlieland die twijfelden durfden (nog) niet tegen de heersende mening in te gaan, zo gaat dat in een hierarchische omgeving.

In het verleden (wacht even, even mijn dekentje, pantoffels aan, pijpje aansteken...) zijn er meerdere gevallen. De Keizerarend van Ommen uit 1963/1964 (pas in 1984 ontmaskerd), de beroemde Bonapartes Strandloper van de Putten uit 1987 (bleek een Krombek te zijn met afgebroken snavelpunt) en nu de Dikbekfuut.

Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Er is altijd wel een nuchtere kritische geest. En natuurlijk wil iedereen die nuchtere kritische geest zijn, want na een goede soort ontdekken is een goede soort ontkennen ook heel goed voor je reputatie, maar tegen zo'n groepsdruk cq ingaan tegen een autoriteit is bijna niemand bestand. En als je bij iedere soort kritisch gaat lopen doen, dan word je al gauw voor (ouwe) zeikerd uitgemaakt!

O ja, ik was er niet bij op Vlieland dit keer. Maar ik was ongetwijfeld bezweken onder de groepsdruk of de dienstdoende autoriteit. Wel zag ik aan de foto's vrij snel dat het geen Dikbekfuut was (na een mail van Max overigens, en vervolgens durfde ik zelf niets te ondernemen). Maar dat is lekker makkelijk praten achteraf, in het veld is het altijd vele malen moeilijker (behalve dan die Dikbekfuut van april 1997).

Groeten, Jan

Jaap Denee

CiteerToch zie je bij het geval van de Vlieland-Fuut weer een interessant groepsproces. De meest gezaghebbende vogelaar van Nederland piept de vogel door als Dikbekfuut op vrijdag en het duurt pas tot maandagochtend dat een andere gezaghebbende vogelaar (Max) de vogel afpiept, nadat een andere gezaghebbende vogelaar (Enno) begon te twijfelen en in het Lauwersmeer de aldaar aanwezige Dodaarzen goed ging bekijken. Een nuchter rondje internet op zondagavond deed de rest.
Vogelaars op Vlieland die twijfelden durfden (nog) niet tegen de heersende mening in te gaan, zo gaat dat in een hierarchische omgeving.

In het verleden (wacht even, even mijn dekentje, pantoffels aan, pijpje aansteken...) zijn er meerdere gevallen. De Keizerarend van Ommen uit 1963/1964 (pas in 1984 ontmaskerd), de beroemde Bonapartes Strandloper van de Putten uit 1987 (bleek een Krombek te zijn met afgebroken snavelpunt) en nu de Dikbekfuut.

Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Er is altijd wel een nuchtere kritische geest. En natuurlijk wil iedereen die nuchtere kritische geest zijn, want na een goede soort ontdekken is een goede soort ontkennen ook heel goed voor je reputatie, maar tegen zo'n groepsdruk cq ingaan tegen een autoriteit is bijna niemand bestand. En als je bij iedere soort kritisch gaat lopen doen, dan word je al gauw voor (ouwe) zeikerd uitgemaakt!

O ja, ik was er niet bij op Vlieland dit keer. Maar ik was ongetwijfeld bezweken onder de groepsdruk of de dienstdoende autoriteit. Wel zag ik aan de foto's vrij snel dat het geen Dikbekfuut was (na een mail van Max overigens, en vervolgens durfde ik zelf niets te ondernemen). Maar dat is lekker makkelijk praten achteraf, in het veld is het altijd vele malen moeilijker (behalve dan die Dikbekfuut van april 1997).

Groeten, Jan
Hahaha, 'opa'...

Dat is precies wat ik bedoel, Jan, en dat we er met z'n allen instinken kun je natuurlijk alleen jezelf aanrekenen. Ik heb in elk geval weer mijn lesje geleerd.

Hopelijk onthoud ik hem ook...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

CiteerToch zie je bij het geval van de Vlieland-Fuut weer een interessant groepsproces. De meest gezaghebbende vogelaar van Nederland piept de vogel door als Dikbekfuut op vrijdag en het duurt pas tot maandagochtend dat een andere gezaghebbende vogelaar (Max) de vogel afpiept, nadat een andere gezaghebbende vogelaar (Enno) begon te twijfelen en in het Lauwersmeer de aldaar aanwezige Dodaarzen goed ging bekijken. Een nuchter rondje internet op zondagavond deed de rest.
Vogelaars op Vlieland die twijfelden durfden (nog) niet tegen de heersende mening in te gaan, zo gaat dat in een hierarchische omgeving.

In het verleden (wacht even, even mijn dekentje, pantoffels aan, pijpje aansteken...) zijn er meerdere gevallen. De Keizerarend van Ommen uit 1963/1964 (pas in 1984 ontmaskerd), de beroemde Bonapartes Strandloper van de Putten uit 1987 (bleek een Krombek te zijn met afgebroken snavelpunt) en nu de Dikbekfuut.

Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Er is altijd wel een nuchtere kritische geest. En natuurlijk wil iedereen die nuchtere kritische geest zijn, want na een goede soort ontdekken is een goede soort ontkennen ook heel goed voor je reputatie, maar tegen zo'n groepsdruk cq ingaan tegen een autoriteit is bijna niemand bestand. En als je bij iedere soort kritisch gaat lopen doen, dan word je al gauw voor (ouwe) zeikerd uitgemaakt!

O ja, ik was er niet bij op Vlieland dit keer. Maar ik was ongetwijfeld bezweken onder de groepsdruk of de dienstdoende autoriteit. Wel zag ik aan de foto's vrij snel dat het geen Dikbekfuut was (na een mail van Max overigens, en vervolgens durfde ik zelf niets te ondernemen). Maar dat is lekker makkelijk praten achteraf, in het veld is het altijd vele malen moeilijker (behalve dan die Dikbekfuut van april 1997).

Groeten, Jan
Sprak de oude wijze man uit het oosten :duim:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

theomuusse

Maar het meest logische bij twijfel is toch de juiste code intoetsen?
Daarom heb je toch nou juist de optie mogelijk en waarschijnlijk?
Dat had vanaf de eerste twijfel voor een andere sfeer gezorgd.
Had ik vroeger zelf ook vaker moeten doen...

Maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn kont.


Theo

Edwin Russer

CiteerVogelaars op Vlieland die twijfelden durfden (nog) niet tegen de heersende mening in te gaan, zo gaat dat in een hierarchische omgeving.

CiteerMaar het meest logische bij twijfel is toch de juiste code intoetsen?

Ha Theo,

Maar dat is soms lastiger dan jij denkt ;)

CiteerHad ik vroeger zelf ook vaker moeten doen...

Ook die gedachten heb ik ook wel eens gehad B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerdwichers8

CiteerMaar het meest logische bij twijfel is toch de juiste code intoetsen?
Daarom heb je toch nou juist de optie mogelijk en waarschijnlijk?
Dat komt omdat wij allen een vogel willen besluiten als nou net die ene identiteit. We zeggen dan 'zeker' of 'absoluut zeker' of als we het met een andere mogelijkheid niet willen houden 'not in a million years' maar het mag allemaal niet baten.
Wij mensjes worden als zekere subjecten tot het getuigen van het ware object geroepen.
En wat is dan het ware object? Niet mijn eigen ijdelheid maar...de eenvoudige waarheid.
Maar ja, mijn ijdelheid wil van vernedering niet weten en daarom moet je nog al eens als 'the fool on the hill' op het toneel verschijnen. (want die ijdelheid wil niet van zijn voetstuk af)
Vrijdagochtend mag ik dan fysiek een tijd lang letterlijk 'the fool on the hill' geweest zijn. Want iedereen zag het ding al terwijl ik nog languit alleen aan de andere kant stond op die zandbulten.
Dit keer is mij intellectueel deze positie bespaard gebleven en trad geheel anders op en behield volwaardig mijn objectiviteit door nuchter eerst die mondhoekvlek te willen begrijpen.

Het moeilijke is dat je soms naar je twijfel moet luisteren omdat je zelf een grotere duisternis verbergt, maar soms moet je de twijfel ook zelf een schop verkopen.

jvdlaan

Bij vogels kijken - of bij waarnemen in het algemeen - bestaat objectiviteit niet. Wel intersubjectiviteit. We besluiten met zijn allen iets, omdat we allemaal menen hetzelfde waar te nemen.

En over vogelaars die die bewuste vrijdag al twijfelden: na WO II beweerden zo'n beetje alle Nederlanders in het Verzet te hebben gezeten. Helaas bleek dat helemaal niet het geval :(  (vrij naar Max Berlijn  ;) ). Kwestie van moed of gekte.

Jan

Ben Wielstra

#132
Ik hoorde er nogal van op dat Dikbekfuut met Dodaars gehybridiseerd zou hebben. Reteinteressant, dus ik heb vanmorgen even razendsnel wat literatuur opgezocht. In Birding World en British Birds is ten tijde over het broedgeval in 1994 wat verschenen. Wat mij nog het meeste opvalt is hoe weinig aandacht er aan zo'n bizar geval geschonken wordt! Jammer.

Maar goed, er zijn een paar foto's afgedrukt van de jongen. Eéntje uit Augustus '94 en ééntje uit april '95. De eerste is wel erg jong om te vergelijken met de Vlieland vogel en de laatste wel erg oud. De foto uit augustus laat een beest met kopstreping zien en is denk ik niet te vergelijken. De vogel van de vogel uit april '95 bezit, jawel, een redelijk dikke bek, een duidelijke oogring, maar ook een gele vlek bij de snavel. Ik neem aan dat je rond deze tijd van het jaar al adult zomerkleed bij de oudersoorten mag verwachten. Qua kleed lijkt ie nog het meest op een zomerkleed dotje. Er kwamen in juli drie jongen uit de kruising voort en in oktober waren het er nog twee. Er staat dus nog een foto van een beest uit april '95. Niet zo gek denk ik, zo'n afvalrace. Nou vallen er hoe dan ook wel slachtoffers onder nestjongen, maar ik kan me zo voorstellen dat zo'n gekke kruising al jongen oplevert, ze verminderd levensvatbaar zijn (laat staan doorfokken).

Edit: het jong dat in 1995 nog leefde bezat wel heel duidelijk dikbektrekjes

Malcolm Ogilvie. Grebes of the World. 2003. Coleman.
Ogilvie noemt in het geval van Engeland uit 1994. Hier was een mannetje Dikbekfuut (dat er al sinds 1992 zat) gepaard met een vrouwtje Dodaars. Hij vermeld nog dat er van het jong dat het oudst geworden is na maart '95 niets meer vernomen is (n.b. een afbeelding in Birding World stamt uit april).

Jon Fjeldsa. The grebes: Podicipedidae. 2004. Oxford University Press.
Jon Fjeldsa heeft een paar regels besteed aan een geval in 2002 in Noorwegen. In Noorwegen was een vrouwtje Dikbekfuut gepaard met een mannetje Dodaars. Er staat een intermediair pul genoemd en het stukje tekst is vergezeld van een afbeelding van dit jong samen met standaard kuikens van beide oudersoorten. Verder wordt niet genoemd hoe het de kuikens vergaan is. Weet iemand meer over dit geval? Ik checkte the Zoological Record, maar in al mijn verwardheid weet ik niet meer of er nog wat interessants bij stond (maar dacht van niet).

Hybridisatie is dus zeldzaam en de jongen lijkt geen lang leven beschoren. Overigens lijkt mij de Vlieland vogel een pure Dodaars, maar bovenstaand is wel erg tof om te weten. Weer wat geleerd!

steenl

CiteerOverigens lijkt mij de Vlieland vogel een pure Dodaars

Daar ben ik het nog niet mee eens.
Ik heb toch echt niet-Dodaars kenmerken gezien.
Langere nek, duidelijk opgewipt staartje en ik heb een oogringetje gezien!
Dus pure dodaars gaat erbij mij niet zomaar in.

Maar Ben bedankt voor het uitzoeken van de hybridisatie van Dikbekfuut - Dodaars. In het veld was het alleen maar gissen of Dikbekfuten en Dodaarzen hybriseren. Antwoord daar op is dus: JA!.

Jaap Denee

CiteerEn over vogelaars die die bewuste vrijdag al twijfelden: na WO II beweerden zo'n beetje alle Nederlanders in het Verzet te hebben gezeten. Helaas bleek dat helemaal niet het geval :(  (vrij naar Max Berlijn  ;) ). Kwestie van moed of gekte.
Ergens gaat er iets spaak aan deze vergelijking: als je die vogelaars die hun mond hielden terwijl ze twijfelden, vergelijkt met de Nederlanders die na WO II claimden in het verzet gezeten te hebben, dan vergelijk je de bewuste 'gezaghebbende vogelaars' dus met de mof...

Tricky.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gerben Mensink

Ik ben het helemaal met Lenneart eens. Ik zag er in elk geval geen Dodaars in. In het veld klopte de jizz al niet voor Dodaars (en ondanks de rare snavel was ik blij me Dikbekfuut, eerlijk duurt het langst...). Ik heb imiddels een aantal foto's van Dodaars opgezocht op internet (o.a. Birdpix) en ook daaruit concludeer ik dat het zeker geen 'zuivere' Dodaars kan zijn. De kopvorm klopt niet (Dodaars is ronder), de snavel klopt niet (Dodaars is korter en niet zo kegelvormig), de afstand tussen oog en snavel klopt niet (korter bij Dodaars) en dat rare donkere petje dat op sommige foto's van de Vlielandvogel te zien is klopt ook niet voor Dodaars. Maar wat het dan wel is?
groet,
Gerben Mensink

jvdlaan

Citeer
CiteerEn over vogelaars die die bewuste vrijdag al twijfelden: na WO II beweerden zo'n beetje alle Nederlanders in het Verzet te hebben gezeten. Helaas bleek dat helemaal niet het geval :(  (vrij naar Max Berlijn  ;) ). Kwestie van moed of gekte.
Ergens gaat er iets spaak aan deze vergelijking: als je die vogelaars die hun mond hielden terwijl ze twijfelden, vergelijkt met de Nederlanders die na WO II claimden in het verzet gezeten te hebben, dan vergelijk je de bewuste 'gezaghebbende vogelaars' dus met de mof...

Tricky.
Iedere vergelijking met WOII gaat natuurlijk mank, het zal namelijk WOII bagetalliseren.
Maar in deze vergelijking gaat het er juist om dat er achteraf altijd meer mensen die zeggen aan een bepaalde kant te staan (de goede kant van de discussie, copyright Co van der Ward!) dan vooraf, terwijl ze dat juist helemaal niet waren, vanwege het feit dat ze niets deden dan wel kenbaar hebben gemaakt.


Jan

Rinie van Reenen

#137
CiteerMaar in deze vergelijking gaat het er juist om dat er achteraf altijd meer mensen die zeggen aan een bepaalde kant te staan (de goede kant van de discussie, copyright Co van der Ward!) dan vooraf, terwijl ze dat juist helemaal niet waren, vanwege het feit dat ze niets deden dan wel kenbaar hebben gemaakt.
De enigen die in dezen aan de goede kant stonden, zijn de mensen die de oversteek van de Waddenzee niet gewaagd hebben. Déze kant dus. :P

(Dat klopt trouwens op nóg een manier: zij hebben al vanaf het begin de Dikbekfuut gelaten voor wat het was; een Dodaars dus. ;))
Groet, Rinie van Reenen

Jaap Denee

CiteerIedere vergelijking met WOII gaat natuurlijk mank, het zal namelijk WOII bagetalliseren.
Maar in deze vergelijking gaat het er juist om dat er achteraf altijd meer mensen die zeggen aan een bepaalde kant te staan (de goede kant van de discussie, copyright Co van der Ward!) dan vooraf, terwijl ze dat juist helemaal niet waren, vanwege het feit dat ze niets deden dan wel kenbaar hebben gemaakt.


Jan
Natuurlijk, Jan. Ik begreep ook wel wat je wilde zeggen, maar wilde je gewoon even onder je ... kietelen (kan dat dan toch niet laten ;) ).

Je boodschap is duidelijk: als je blijft twijfelen op het 'moment suprême', dan moet je daar op dát moment wat mee doen. Je onder laten sneeuwen door de mening van de groep of die van zgn. gezaghebbers en dan achteraf gaan roepen dat jij het beter wist, zet geen zoden aan de dijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaofik

Hey,

Ik heb, als een der Stuurlui a/d Wal, wat gezocht op het WereldWijdeWeb en daar o.a. deze fijne collage gevonden van Dodaarskoppen:

http://www.vogeldagboek.nl/Afbeeldingen2/D...rs/Dodaars.html

Kopvorm kan erg verschillen: de twee eerste twee vogels op de middelste rij vertonen overeenkomsten met de vogel van Vlieland, zoals getoond op de DutchBirding pagina.

Herman.

Ben Wielstra

De discussie over de ID van deze vogel en Dikbekfuten plus bijbehorende pitfalls is nu van belang. Zo makkelijk is het blijkbaar niet! Het doet er niet zo toe hoe men toen dacht. Niemand hoeft zich toch te verdedigen? Ik heb zelf besloten mijn schaarse vrije tijd en zo'n veertig pleuri op te offeren voor het beest. Hoe dan ook een stomme beslissing, al had 't er wel ééntje geweest. Iedereen maakt fouten, geniet er, als niet gezaghebbende vogelaar, in dit geval van dat het ook de beste overkomt  ;) :duim:.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rinie van Reenen

#142
CiteerHey,
http://www.vogeldagboek.nl/Afbeeldingen2/D...rs/Dodaars.html

Kopvorm kan erg verschillen: de twee eerste twee vogels op de middelste rij vertonen overeenkomsten met de vogel van Vlieland, zoals getoond op de DutchBirding pagina.

Herman.
Misschien kun je voor de duidelijkheid aangeven om welke nummers het gaat? Immers, de foto's verspringen als je scherm smaller wordt, dus is het voor iedereen anders.

Inhoudelijk:
CiteerDe kopvorm klopt niet (Dodaars is ronder), de snavel klopt niet (Dodaars is korter en niet zo kegelvormig), de afstand tussen oog en snavel klopt niet (korter bij Dodaars) en dat rare donkere petje dat op sommige foto's van de Vlielandvogel te zien is klopt ook niet voor Dodaars.
(Gerben Mensink)

Dit zijn totnogtoe de argumenten tegen 'gewoon' Dodaars. Zijn er nog andere argumenten? Het lijkt me handig deze te toetsen op geldigheid (dat geeft i.e.g. hier op forum wel duidelijkheid).
- Snavel: verschil zie ik niet.
- Kopvorm: daar lijkt het idd wel iets op
- Afstand oog en snavel: ?
- Petje: volgens mij heeft een Dodaars dat net zo goed.
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

CiteerMisschien kun je voor de duidelijkheid aangeven om welke nummers het gaat? Immers, de foto's verspringen als je scherm smaller wordt, dus is het voor iedereen anders.

Hoi Rinie,

Gewoon naar beneden scrollen en zie je vanzelf de foto's.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerMisschien kun je voor de duidelijkheid aangeven om welke nummers het gaat? Immers, de foto's verspringen als je scherm smaller wordt, dus is het voor iedereen anders.

Hoi Rinie,

Gewoon naar beneden scrollen en zie je vanzelf de foto's.
Communicatieprobleem: ik type niet zo snel als jij, Edwin (nu ja, ik typte natuurlijk ook meer ;)). Dus toen ik typte, bedoelde ik te reageren op Jaofik, maar toen kwamen Ben en jij er tussen. Ik pas mijn bericht aan, zodat het duidelijk is.
Groet, Rinie van Reenen

Hans Bossenbroek

Hebben die Amerikanen hun mening over die fuut al laten horen?

BramtK

Die hebben wat moeite om deze fuut van de oude wereld te determineren en zijn nu op zoek naar het commissielid dat wel eens in Europa is geweest en een Little grebe heeft gezien.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Citeer

En over vogelaars die die bewuste vrijdag al twijfelden: na WO II beweerden zo'n beetje alle Nederlanders in het Verzet te hebben gezeten. Helaas bleek dat helemaal niet het geval :(  (vrij naar Max Berlijn  ;) ). Kwestie van moed of gekte.

Jan
Die desbetreffende Nederlanders zullen dat zeker hebben gedaan om dat zoiets hun ego streelde Jan. Dat neemt niet weg dat vele Nederlanders om ernstiger motieven dan dergelijke vleierij of avontuur op deze of gene wijze verzet boden.

Maar om heel even in deze vergelijkingen te blijven: Waarom heb je een avatar met de kop van een nog veel grotere moordenaar dan Adolf Hitler zelf gekozen om naast je eigen persoon zo wreed naar ons vogelaars te grijnzen?
De duivel moordt al sinds het bestaan van de hele mensheid. Adolf is daar een snotneus bij.

garryb

CiteerWaarom heb je een avatar met de kop van een nog veel grotere moordenaar dan Adolf Hitler zelf gekozen om naast je eigen persoon zo wreed naar ons vogelaars te grijnzen?

De bedoelde avatar betreft niet "de Duivel" maar de kop van "Frank", de man in het konijnenpak uit de film " Donnie Darko" (2001). Beide fictieve karakters hebben niets met elkaar te maken.  

Nils van Duivendijk

Beste Forumlezers,
Ik piep niet vaak en als ik dat doe bij dergelijke zware soorten normaal altijd voorzichtig. Je kunt je om uiteenlopende redenen in het veld altijd vergissen en een nachtmerriescenario zoals nu toch gebeurd is wil je altijd voorkomen.
In de korte tijd dat we de vogel 2x zagen leek alles voor een Dikbekfuut te kloppen en (net zo belangrijk!) Dodaars op meerdere punten uit te sluiten. We zagen een relatief groot ogende kleinere fuut met een niet echt houding-afhankelijke lange rechte hals, een continu zichtbare omhoog gehouden lange sprieterige staart, een vrij donkere zijkop die in de achterhals heel vaag begrensd was (zie Collins Guide) en een zware snavel. Nadat de vogel al enige tijd uit beeld was hebben we de zaken die we gezien hadden proberen te laten bezinken en concludeerde: dit kon geen Dodaars zijn en alles wat we hadden gezien past op Dikbekfuut. Ik kan me niet herinneren bij een Dodaars ooit een seconde getwijfeld te hebben over de ID, bij deze vogel vrijwel continu maar hoe ik desondanks het 'dappere besluit' heb genomen zonder voorbehoud de vogel als zeker door te geven zal ik vermoedelijk zelf nooit begrijpen. Zoals hier al eerder gesuggereerd speelde het, zoals ik het dan maar noem: 'Vlieland-hier-kan-alles-gevoel' misschien wel een rol.
Nadat de boot met DT-gangers was gearriveerd en de vogel nog steeds niet opnieuw in beeld was begon het bij ons al te knagen. Uiteindelijk werd de vogel dan toch gevonden en bij de verse waarnemers ontstond 'gelukkig' hetzelfde gevoel als bij ons eerder: dit is geen Dodaars en alles wat we zien lijkt te kloppen voor Dikbek.
In de loop van de dagen werden op de schaarse momenten dat de vogel beter te zien was zelfs extra kenmerken gezien zoals een zwakke oogring (ook door mezelf gezien), een vage subterminale snavelband en een donkere lijntje op de grens snavelbasis/bevedering maar die laatste 2 werden ook weer betwist. Die vermeende afwijkende snavelvorm en –tekening zat bij vele van ons (waaronder de ontdekkers) nog steeds niet lekker maar een Sibley gids toonde een eerstejaars Dikbek met een vlakker en donker culmen en de algemene opinie was dat we het eerstejaars kleed van Dikbek niet goed kende.
De theorie van Jan dv Laan (zie hierboven) heeft, mag ik hopen, toch niet echt een rol gespeelt. In mijn directe kringetje is het juist sport om elkaar fijntjes op vermeende fouten te wijzen en alleen al in de gelederen van Deception Tours zitten voldoende mensen die assertief genoeg zijn om hun mening te uiten en waar ik me, gezien hun enorme veldervaring, een snotneus bij voel. Mocht het toch zo zijn dat het zelf-denkend vermogen bij sommigen werd lamgelegd door mijn heel foute piep, mijn diepe excuses, het zal niet meer gebeuren!! (mocht ik ooit een stationaire Groene Bijeneter vinden, die tot op ondersoort te determineren is, piep ik hooguit 'mogelijk, determinatie enz').
Gerd Wichers (nu weet ik tenminste wie je bent!) was inderdaad de enige die de vinger op de zere plek bleef leggen maar dit werd ook door mezelf slecht opgepakt omdat we niet zagen wat hij aangaf en er werd zoveel geroepen dat het moeilijk selecteren was tussen bruikbare en minder bruikbare zaken.
Zondagavond thuis, na bestudering van mijn eigen foto's was duidelijk dat het iig geen zuivere Dikbek was dus er moest wat ondernomen worden. Ik realiseerde me niet dat er maandag nog mensen naar Vlieland zouden gaan dus het overleg met mijn medeontdekkers hoe de vogel af te piepen zou ik de volgende morgen voeren. Gelukkig was (zoals eigenlijk altijd) Max goed op de hoogte en piepte de vogel op tijd af.
Als ik de vogel niet in het veld zou hebben gezien maar alleen op de nu beschikbare foto's moest oordelen zou ik er een rare Dodaars van hebben gemaakt en hoewel de hybride-optie een interessante blijft, heb ik veel kenmerken van de Vliefuut op een individuele Dodaars gevonden behalve de algemene structuur en de hoekige achterkruin.