Dikbekfuut - Dodaars - hybride?

Gestart door Edwin Russer, oktober 26, 2007, 09:56:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

En daar weten we, maar volgens mij Denee alles van............

Was wel erg gezellig daar bij Tante Pe!

Herman

Jaap Denee

#61
CiteerDDD: Dure-DodaarsDeceptie...
Een goede les is nooit te duur, Rinie, goeie malt whisky daarentegen wel.

Edit: exact, Herman, 't was erg gezellig!  :duim:  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

ter info: Max piept hem nu ook met 'determinatie gewijzigd'.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#63
Citeerter info: Max piept hem nu ook met 'determinatie gewijzigd'.
Nog even de aanvullende berichten afgeluisterd en de vogel wordt nu ook def. ingetrokken. Men denkt toch aan Dodaars of een hybride Dodaars x Roodhalsfuut. Nu moet ik zeggen dat ik ook aan een hybride Dodaars x Roodhalsfuut zat te denken o.a. vanwege die lange hals, bouw van de snavel (culmen), kopvorm, beetje zalmkleurige hals en geel bij de mondhoek. Ik durfde eerlijk gezegd deze optie niet meteen hier op het forum te plaatsen omdat ik wellicht de plank zou misslaan. Ik heb het ook even aan mijn broer Hans gevraagd en die kon zich ook wel vinden in hybride Dodaars x Roodhalsfuut.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Ik denk dat het een Dodaars is. Het lijkt me ZEER sterk dat Roodhalsfuut en Dodaars kunnen, laat staan willen hybridiseren. Het zijn geen eenden.

Wat is het verhaal over een gemengd paar in Noorwegen? Dikbek met Dodaars neem ik aan? Lijkt me zeer interessant om daar meer over te weten. Is er onderzocht of de jongen daadwerkelijk hybriden waren of was de Dodaars toch wat overspelig misschien?

josberg

Gistermiddag om 16.00uur samen met Anton Duinhouwer met de boot op Vlieland aangekomen. Op de fiets door de geluidsbarriere (dat was die knal!) naar de Dikbekfuut. Voor 17.00uur de vogel 2x kort gezien, na 17.00uur de vogel goed kunnen zien tussen de steigers en de dichtstbijzijnde oever. En idd de snavel was niet overtuigend. Ik had al vrij kort 's avonds een ietwat onbestendig gevoel. Maar verder nog geen twijfels gehoord (vreemd). Vandaag dan eindelijk berichten over een mogelijke hybride. Ik dacht zelf nog dat een jonge vogel misschien een nog niet volgroeide (lees kromme) snavel zou kunnen hebben. Wishful thinking..... Jammer, jammer. Afwachten op meer determinatienieuws uit de US. Ik sluit overigens een kruising Dikbekfuut met Dodaars niet uit.    

RWester

Begin me nu af te vragen of de foto's vóór of na Tante Pé zijn gemaakt :grin:

Maar gelukkig niet gegaan, sprak gister Mark de Vries, en het OV is nu niet echt optimaal naar Vlieland.

Ben nu wel ook nieuwsgierig naar dat mengpaar van Noorwegen. Zijn daar geen foto's van?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Russer

CiteerBen nu wel ook nieuwsgierig naar dat mengpaar van Noorwegen. Zijn daar geen foto's van?

Of van deze vogel?

http://www.birdcare.com/bin/showsonb?piedbilled+grebe
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

#68
http://www.birdingworld.co.uk/BirdingWorldIndex1.htm

Iets over Pied-billed hybrids in Vol7 P304 en Vol8 P125. Ik heb geen BW's thuis, wie zoekt het even op?

Als ik op hybrid zoek op die pagina kom ik nog wel meer interessante kek tegen!

Verdiend dit beestje misschien een eigen topic trouwens?

Edit:
http://www.britishbirds.co.uk/bbindex.htm

Vol 88 P507 en Vol89 P392.

RWester

#69
CiteerVerdiend dit beestje misschien een eigen topic trouwens?

Bovenaan hebben we een topic hybriden...

Maar het zou wel een eigen topic mogen hebben ja, interessant genoeg! Zal er één aanmaken en alle reacties over deze waarneming er in zetten.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


theomuusse

Wat ik wel raar vind is dat de Nils hier een Dikbek van maakte.
Die gaat niet over 1 nacht ijs.
Theo

Jaofik

Hey,

Tja, lijkt me toch gewoon een Dodaars -waarom zou t een hybride zijn?

Kijk ns naar http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2006/Okt06_28.html en dan onderaan., idem voor http://www.faunabescherming.nl/fotocollectie.htm een stukje naar beneden.

Maar ik heb m niet gezien, daar in het donker onder de steiger,

succes ermee,

Herman.

Herman Bouman

CiteerBegin me nu af te vragen of de foto's vóór of na Tante Pé zijn gemaakt :grin:

Maar gelukkig niet gegaan, sprak gister Mark de Vries, en het OV is nu niet echt optimaal naar Vlieland.

Ben nu wel ook nieuwsgierig naar dat mengpaar van Noorwegen. Zijn daar geen foto's van?
Remco,
Er zijn ook foto's tijdens het gedeelte Tante Pé gemaakt. Interesse?
:P

Herman

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

CiteerBovenaan hebben we een topic hybriden...

Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat het een pure Dodaars is, dus laat 'm maar los staan!

Jaofik

#75
Hey,

Ja, natuurlijk is het een Dodaars en t lijkt niet echt op een Dikbekfuut -niet alles op Vlieland wat 'sculkt' is an extreme rarity! Aannemende dat er inderdaad geen twee vogels in de haven hebben rondgezwommen, want dat kan altijd natuurlijk?

Herman.

Jaap Denee

#76
CiteerHey,

Ja, natuurlijk is het een Dodaars en t lijkt niet eens op een Dikbekfuut -niet alles op Vlieland wat 'sculkt' is an extreme rarity!

Herman.
Charmante reactie. Gelukkig staan ook nu de beste stuurlui weer aan 'vaste' wal... (Ik weet dat, want ik sta er vaak tussen.  ;) )

Ik begrijp je reactie overigens heel goed. Toen ik gisteravond de foto's zag, moest ik ook heel hard fronsen. In het veld (en nu herhaal ik mezelf) gaf het beest namelijk een heel andere indruk. Snavelvorm en kleur leken in eerste instantie niet goed, maar er pasten een hoop kenmerken wel op Dikbekfuut. En die snavel(kleur) leek na discussie enigszins verklaarbaar.

CiteerWat ik wel raar vind is dat de Nils hier een Dikbek van maakte.
Die gaat niet over 1 nacht ijs.
Theo

Hoe Nils tot de determinatie is gekomen kan hij het beste zelf uitleggen, maar in een reactie die ik van hem gelezen heb, stelt hij het niet veel anders. Maar er was discussie inderdaad. Het is alleen niet zo zwart/wit als het nu lijkt. Dat het echter niet klopt voor een Dikbekfuut ben ik volstrekt met jullie eens.

@ Herman: laat die foto's uit tante Pé maar doorkomen
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaofik

Hey,

Ja excuses voor mijn wat al te felle bewoordingen! Daar houd ik wel van, maar charmant is t niet!

Herman

PS: niet die van Tante Pe.

Ben Wielstra

Naar ik begrepen heb stond er een hele club mensen naar het beest (althans, flitsen ervan) te kijken, dus het was meer een 'gezamelijke piep'.

RWester

Is de soort nu helemaal afgeserveerd, of is er nog discussie gaande qua Dikbekfuut?

Anders gezegd, kan gevraagd worden de waarnemingen van een ? te voorzien? Omdat ook DB nu fuut spec. heeft staan...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jaap Denee

#80
Er hoort gezien de discussie sowieso een vraagtekentje achter, maar het lijkt me dat men het er over eens is dat het er geen is... Dus je zou hem net zo goed kunnen weghalen. Tenzij je de reacties uit de US of A nog wil afwachten...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

garryb

#81
'Fuut spec.', de laatste strohalm voor sommigen? Tekenend voor het collectief willen verdringen van het onvermijdelijke: wat een drama..! Sterkte ermee lui  :duim:

RWester

Op Lauwersmeer.com wordt vandaag toch een hybride gesuggereerd: x Roodhals of x Dodaars. Speelt blijkbaar dus nog...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

Als je er niet uit komt: hybridisatie!

steenl

#84
CiteerAls je er niet uit komt: hybridisatie!
Dat riep ik vrijdag en zaterdag de hele dag.
Het is een HYBRIDE  :D  :P  60-60

Maar zonder gekheid.
Was toch echt een apart beestje.
Velen hebben hem niet zo goed gezien zoals de vogel nu op de foto staat.
Ik zag live ook geen Dodaars-kenmerken.
Foto's zien er niet veel belovend uit.
Kan ik hem nu invoeren als Fuut spec?

Herman Bouman

Citeer'Fuut spec.', de laatste strohalm voor sommigen? Tekenend voor het collectief willen verdringen van het onvermijdelijke: wat een drama..! Sterkte ermee lui  :duim:
Geloof me Garry, dat is de vrijdagavond al gestart!  

garryb

CiteerGeloof me Garry, dat is de vrijdagavond al gestart!

Drank maakt meer kapot....:duim:  

Rinie van Reenen

Enne, misschien nog als troost: liever een Dikke Dodaars dan een Dode Dikbek.
Groet, Rinie van Reenen

Jaap Denee

Citeer
CiteerGeloof me Garry, dat is de vrijdagavond al gestart!

Drank maakt meer kapot....:duim:
Heb jij daar al ervaring mee dan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#89
CiteerEnne, misschien nog als troost: liever een Dikke Dodaars dan een Dode Dikbek.
Ik had een dood paard in m'n bek zaterdagochtend. Da's ook niet niks.
[size=8]
(edit: populair topicje trouwens)[/size]
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee