Dikbekfuut - Dodaars - hybride?

Gestart door Edwin Russer, oktober 26, 2007, 09:56:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

#30
Citeer
CiteerDuidelijk een Diksnavelfuut! :P  -klik-
Nieuwe soort voor Nederland!!
Diksnavelfuut
Pardon :P [size=8]Dikbekfuut[/size] :whistle:
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jaap Denee

Ik kom net terug van een nachtje Vlie. Voornamelijk Dalwhinnie, Talisker en Lagavulin gezien bij Tante Pé...

Tussen de bedrijven door ook nog in het haventje geweest: de vogel is bijzonder skulkerig, maar heeft een vast plekje onder de achterkant van een oranje, rubberen boot. De beste plek om hem te zien is vanaf de dam aan de zuidkant van het haventje. Regelmatig zit de vogel tussen de blauwe drijvers onder de steiger en is dan niet te zien.

Gisternamiddag zat ie vnl onder de boot, vanmorgen liet hij zich af en toe mooi vrij zwemmend voor de steiger zien.

De Humes  van Lange Paal liet zich goed horen vanmorgen, maar toen wij kwamen aankakken werd hij ineens heel lastig. Tussen de havenhoofden zat nog een Kuifaalscholver... die was wel vanaf de boot te doen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rutger

Een iets duidelijkere foto staat op de db-site. Je kan zien dat het een vogel is  :D  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Tim de Boer

oioioi het jeukt wel, nog twee nachtjes :P
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jaap Denee

#34
CiteerEen iets duidelijkere foto staat op de db-site. Je kan zien dat het een vogel is  :D
Precies een zelfde geval gisteren in Spanje laat zich iets beter bekijken:

SGO
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Wielstra

Ik hoop dat er spoedig een minder verlegen beest in de buurt komt. De persoon die de steiger in de jachthaven op Vlieland ontworpen heeft, heeft duidelijk geen rekening met Dikbekfuten gehouden.

Bas vd Burg

CiteerIk hoop dat er spoedig een minder verlegen beest in de buurt komt. De persoon die de steiger in de jachthaven op Vlieland ontworpen heeft, heeft duidelijk geen rekening met Dikbekfuten gehouden.
Nou Ben, ik denk dat je het anders moet formuleren:

"De ontwerper van de steiger heeft geen rekening gehouden met het feit dat er wel eens een Dikbekfuut onder kan zitten, waar mensen naar willen kijken."

Volgens mij heeft die fuut het hartstikke naar 't zin onder die steiger  :lol:  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Geen slechte platen voor die dikbekfuut,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sander Bot



Sander Bot

Die fuut ziet er niet goed uit, gele vlek bij de snavel als van dodaars, snavelvorm ook niet super. komende dagen lekker googelen, maar lijkt me stug dat dit een zuivere dikbekfuut gaat worden


Ben Wielstra

De schimmen en schichten gisteren waren niet bevredigend en niet zonder reden zo te zien. Ik weet niet wat voor hybride je in gedachten hebt, maar daar geloof ik niet zo in. Dat het een andere soort betreft wel.

RWester

Ohoh, gaat dit heen...

Zit nu te plannen of ik morgen zal gaan, maar ut wordt spannend :D  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

Had ie maar onder die steiger gebleven <_<

Niet gaan!

maartenwielstra

Ik weet niet hoe een 1e w dikbek eruit ziet. Maar de vorm van de vogel komt way not overeen met een adult. Doet me meer denken aan iets tussen roodhalsfuut en dodaars in. Gelukkig ben ik (nog) niet gegaan.

Ben Wielstra

Nou zo: http://www.sgosgo.org/fotos.asp?id_fotos=1259

Foto dotje door Adri de Groot: http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2006/Okt06_28.html

Blijkbaar is de vogel wel goed gezien inmiddels. Is er een reden dat het beest nog niet afgepiept is?

HJDT

#47
Het lijkt me behoorlijk gevaarlijk om deze vogel op basis van vrij slecht fotomateriaal af te serveren. Ik zou zelf eerder afgaan op de (vele) waarnemers waarvan er ongetwijfeld een heel stel zeer ervaren zijn. Niet dat dit een garantie is dat de determinatie juist is maar toch. Deze foto's lijken me te slecht om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Groeten Michel

Edit: Sander waarom geef je zelf eigenlijk niet wat meer uitleg dan dit ?? Je hebt als ik me niet vergis de vogel zelf ook gezien. Was er al twijfel bij aanwezigen (die daar misschien niet openlijk (voor uit durfden komen) of ben jij pas achteraf gaan twijfelen ??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

redmar_woudstra

Om het om te draaien: waarom kan het dan geen afwijkende dodaars zijn? De foto doet me nou niet meteen denken aan dikbekfuut....
groet,
Redmar

Jaap Denee

#49
CiteerOm het om te draaien: waarom kan het dan geen afwijkende dodaars zijn? De foto doet me nou niet meteen denken aan dikbekfuut....
Er spreken een heleboel kenmerken tegen Dodaars (alleen het formaat en die lange nek al) en er spreekt een vrij dunne snavel en een gele mondhoek tegen Dikbekfuut.

Gek genoeg is (denk ik) de meeste mensen die mondhoek niet opgevallen. Over de snaveldikte was wel flink discussie, maar de Sibley liet/laat een afbeelding zien die kleur en formaat van de snavel kan verklaren. Althans, zo leek het in het veld.

Nu ik deze foto's zie, heb ik mijn melding op dit forum maar even op onzeker gezet...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#50
CiteerHet lijkt me behoorlijk gevaarlijk om deze vogel op basis van vrij slecht fotomateriaal af te serveren. Ik zou zelf eerder afgaan op de (vele) waarnemers waarvan er ongetwijfeld een heel stel zeer ervaren zijn. Niet dat dit een garantie is dat de determinatie juist is maar toch. Deze foto's lijken me te slecht om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Groeten Michel

Edit: Sander waarom geef je zelf eigenlijk niet wat meer uitleg dan dit ?? Je hebt als ik me niet vergis de vogel zelf ook gezien. Was er al twijfel bij aanwezigen (die daar misschien niet openlijk (voor uit durfden komen) of ben jij pas achteraf gaan twijfelen ??
Er was al wel wat discussie in het veld, Michel, maar dit ging met name over het gebrek aan dikte en de kleur van de snavel (en er is zelfs gesproken over het gemengde broedpaar in Noorwegen van 15 jaar terug en de hybriden die dat voortgebracht zou hebben).

In het veld konden we alleen zien dat de snavel vrij smal was en dat de bovensnavel donker gekleurd leek. Iedereen verwachtte denk ik een beest met een wat hogere snavel die geheel licht gekleurd zou zijn. De Sibley laat echter (itt de ANWB) een afbeelding zien van een wintervogel waarbij de bovensnavel donker(der) is dan de ondersnavel. Dus die donkere bovensnavel leek daarmee verklaard en men (ik ook) leek gerust gesteld. Alle overige kenmerken klopten ook.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat mij, en ik vermoed ook de rest, die mondhoek niet is opgevallen. Je kunt je dan natuurlijk gaan afvragen of je wel goed kijkt, maar je moet ook weten dat de omstandigheden op dat moment erg lastig waren: het was donker, grauw weer, de vogel zat in een donker hoekje onder een boot en onder een donkere steiger en als hij zich liet zien was het steeds voor slechts enkele seconden... heel lastig dus. En leerzaam.

Ik ben erg benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben, maar ik denk dat we nog een ander keertje moeten uitrukken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Student85

#51
Ook ik heb de vogel vrijdag enkele malen redelijk kunnen bekijken, hetzij onder de steiger. Toen velen deze vrijdag de vogel voor de eerste maal in beeld kregen bestond er enige twijfel omtrent de snavel. Ook bij de ontdekkers was deze twijfel er, maar heeft deze er (terecht) niet van weerhouden te piepen. Wat zij op dat moment hadden gezien leek voldoende te passen op enkel Dikbekfuut. De snavel lijkt echter bij nader inzien aan de lange en dunne kant, ook al lijkt bijv. de vogel van Spanje een even 'dikke' snavel te hebben. De snavel is dan echter nog altijd wat aan de lange kant en lijkt er minder 'opgeplakt' zoals op veel foto's van Dikbekfuut. Ook de intensiteit en hoeveelheid zwart op de bovensnavel deed velen twijfelen. Bovendien is de mondhoek, naar nu vooral blijkt, opvallend geel en eindigt deze in een ronding zoals bij Dodaars. Aan overige kenmerken is nooit echt getwijfeld: de vogel kwam groot en vrij zwaar over (maar niet echt gedrongen!), had een lange hals en grote kop en een puntig staartje met erg witte kont. Ook een oogring leek af en toe te zien. De oranjeachtige hals in combinatie met de geringe dikte van de snavel deed 1ste winterkleed vermoeden. Je moet je echter wel realiseren dat deze kenmerken zijn gebaseerd op een vogel die grotendeels onder en aan de rand van een aanlegsteiger foerageerde, zodat het lastig was de vogel in goed licht en volledig vrij in beeld te krijgen (geen excuus, 'just a note'). De ANWB beeldt geen 1ste winterkleed af, maar de Rabi & Sibley lieten een 1ste winterkleed Dikbekfuut zien welke in eerste instantie leek te passen op onze vogel.

Op basis van de nu vrijgekomen foto's liggen de zaken echter wat anders: de vogel heeft naar het lijkt geen oogringetje, een gelige afgeronde mondhoek (zoals bij Dodaars) en de snavelvorm en hoeveelheid zwart (te veel; ook langs culmen - te recht?) lijkt eerder te passen op Dodaars. Op bepaalde foto's is ook de kopkap scherp afgetekend en lijkt de achterhals scherp afgetekend, op andere foto's lijkt deze weer vaag te zijn. De zwarte basislijn langs ondersnavel naar mondhoek ontbreekt ook. Kopvorm is lastig te beoordelen door vaak veelvuldig duiken van deze vogel - ene keer klopt het meer dan andere keer. Blijft het feit dat de vogel een erg lang puntstaartje heeft, maar ook dit verschilt sterk per foto. De foto van Adri op zijn vogeldagboek lijkt mijns inziens toch wel sterk op de vogel op Vlieland (incluis staartje etc.). De kans dat het dan toch een Dodaars betreft (hoe vaak door iedereen ook geroepen was dat het absoluut geen Dodaars is) is aanzienlijk groter dan een hybride tussen Dodaars en Dikbekfuut zoals door enkele hier reeds werd geopperd. De genoemde kenmerken lijken dus ook in meer of mindere mate te passen op Dodaars, zoals de vogel van Adri bewijst.

Vanwege het feit dat het mij (en anderen) vanaf het begin al niet lekker zat - met name problematiek rondom snavel - ondanks het feit dat ik geen directe ervaring met de soort heb en na het zien van de foto's van Adri z'n vogel, neig ik toch meer richting Dodaars dan hybride of Dikbekfuut...Het klinkt allemaal vreemd, ook tegenover de zeer ervaren ontdekkers van de vogel, om de vogel nu alsnog als Dodaars af te doen, maar ik denk dat m.n het gedrag van de vogel het ons er ook niet makkelijker op heeft gemaakt om tot een eenvoudige determinatie te komen. Foto's worden iig zo snel als mogelijk verstuurd naar Amerikanen en dan horen we het wel. Wordt vervolgd(?)...

Edwin Russer

#52
CiteerIk weet niet hoe een 1e w dikbek eruit ziet

Zoiets dus,

http://sdakotabirds.com/species_photos/pie...led_grebe_6.htm

En een adult winter vogel,

http://sdakotabirds.com/species_photos/pie...led_grebe_5.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#53
CiteerVanwege het feit dat het mij (en anderen) vanaf het begin al niet lekker zat - met name problematiek rondom snavel - ondanks het feit dat ik geen directe ervaring met de soort heb en na het zien van de foto's van Adri z'n vogel, neig ik toch meer richting Dodaars dan hybride of Dikbekfuut...Het klinkt allemaal vreemd, ook tegenover de zeer ervaren ontdekkers van de vogel, om de vogel nu alsnog als Dodaars af te doen, maar ik denk dat m.n het gedrag van de vogel het ons er ook niet makkelijker op heeft gemaakt om tot een eenvoudige determinatie te komen. Foto's worden iig zo snel als mogelijk verstuurd naar Amerikanen en dan horen we het wel. Wordt vervolgd(?)...
Dat klinkt inderdaad een beetje vreemd, Sjoerd.  ;)  Als jij denkt dat zijn papa en zijn mama Dodaars waren, dan denk ik dat de melkboer iets anders was.

Maar even zonder dollen: als dit een zuivere Dodaars is dan wijkt hij wel erg af van wat ik gewend ben van Dodaarzen. Vergeet ook niet dat een van de eerste impulsen bij de ontdekkers van de fuut Roodhalsfuut/Kuifduiker was (althans: zo ging het verhaal). Dit zegt ook iets over de afmeting van het ding.

...

Ik ben in elk geval blij dat we nog erg gezellig geborreld hebben en dat ik niet, net als meneer Jansen, na drie kwartier op het eiland de laatste boot terug heb gepakt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Max Berlijn maakte me gisteravond erop attent dat de foto's volgens hem geen Dikbekfuut lieten zien maar een Dodaars. Snel even gegoogled en kwam al snel tot dezelfde conclusie. Let wel, wat er op de foto's te zien is, zou eventueel nog op een two-birds story kunnen leiden?

Paar dingen sprongen eruit:
De foto van Jeroen de Bruijn laat zien dat de vogel een donkere snavelpunt heeft, dit kon ik gisteren op het net niet vinden bij Dikbekfuut.
De ondersnavel en de bovensnavel lijken symetrisch te zijn. Bij alle foto's op het net van Dikbekfuten is de bovensnavel sterk gekromd en de ondersnavel is vrijwel recht, asymetrisch dus.
Dikbekfuten hebben een donkere bovenkap die achter het oog omhoog gaat, vgl met Zeekoet in winterkleed. Bij Dodaars niet, meer als Kortbekzeekoet. De Vlieland vogel heeft een kopkap als een Dodaars.

Maar nogmaals, deze mening is gebaseerd op de paar foto's die nu op de DB-site staan en de mogelijkheid bestaat nog dat er per abuis ook een Dodaars is gefotografeerd (die er al sinds 6 oktober (minstens) zit).

Overigens is er de mogelijkheid dat deze Dodaars door olie of andere afvalproducten hier inde haven het veronderstelde 'a-typsche verenkleed voor Dodaars' heeft.

Groeten, Jan

Henk de Waard

CiteerLet wel, wat er op de foto's te zien is, zou eventueel nog op een two-birds story kunnen leiden?
Nee, lijkt me niet. Dat beest wat op de foto's staat is het beest waar we met zn allen naar hebben zitten kijken.

Idd was de snavel vanaf het begin nogal lang en dun, maar vlg de info die zaterdag de rond deed moest dat kunnen. Het ziet er nu idd wat minder mooi uit. Dat het gewoon een dodaars is, lijkt me overigens sterk; het was wel echt een groot beest.

jvdlaan

Citeerhet was wel echt een groot beest.
Grootte is een bedriegelijk fenomeen, de omgeving (een haven) is al niet vertrouwd voor vogelaars en kan tot een vorm van illusie leiden.

Een Buizerd vliegend over vliegveld Valkenburg gezien vanaf de Katwijkse Zuidduinen werd door een aantal ervaren vogelaars tot Schreeuwarend gebombardeerd. Vanwege de enorme ruimte zonder vergelijking leek de vogel erorm groot. De echte Schreeuwarend zat op dat moment 30 meter verderop in een Abelenhaag.

Grootte bepaling heeft m.i. alleen waarde als de betreffende vogel in directe vergelijking met een andere soort is gezien. Vraag is nu, is de Fuut van Vlieland in directe vergelijking met een Dodaars gezien?

Jaap Denee

Citeer
CiteerLet wel, wat er op de foto's te zien is, zou eventueel nog op een two-birds story kunnen leiden?
Nee, lijkt me niet. Dat beest wat op de foto's staat is het beest waar we met zn allen naar hebben zitten kijken.

Idd was de snavel vanaf het begin nogal lang en dun, maar vlg de info die zaterdag de rond deed moest dat kunnen. Het ziet er nu idd wat minder mooi uit. Dat het gewoon een dodaars is, lijkt me overigens sterk; het was wel echt een groot beest.
Tsja, op basis van alleen de foto's is dat lastig. De foto's zeggen Dodaars, maar wat je in het veld zag gaf toch een wat andere indruk.

Nog iets dat misschien de aandacht verdient: de lichte wangen van een Dodaars lopen erg ver de nek in waardoor er slechts een smal donker bandje door de nek loopt. Bij een Dikbek is dit een brede, effen band. Op de foto van Dirk Vogt kun je zien dat de vogel zo'n brede, effen band heeft en dus niet het smalle bandje van een goeie Dodaars.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Wielstra

Wat een DECEPTIE  :lol:  :lol:  :lol: !!!

Neen, dat kleine klootzakje werkte totaal niet mee zaterdag. Ik dacht dat het aan mezelf lag, maar de fracties van seconden dat ik het beest zag, zaten me net lekker. Je zou verwachten dat zo'n soort als Dikbekfuut er direct uit springt, maar dat was niet het geval.

Zo slecht zijn de foto's op de DB site niet, en ook één van de ontdekkers heeft ze gemaakt. Het betreft daarmee dezelfde vogel. Er is vast iets geks aan de had met dat beest, maar het is geen Dikbekfuut. Jammer. Snel een echte ontdekken!

Rinie van Reenen

Groet, Rinie van Reenen