Literatuur

Gestart door marcel123, april 18, 2006, 22:56:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Zijn er ook boekjes over zakdragers? Ik heb een atlas 'De kleine vlinders' maar daar kon ik ze ook niet in vinden...Waardeloos boek.

Is er iets in het ned. taalgebied met meer informatie? In de 'Nieuwe insektengids' staan er twee....

Elachista

Psychidae behoren tot de macro's, zo wordt vaak beweerd, en in de kleine vlinders staan alleen micro's...
Groet,
Tymo

marcel123

#2
zo groot waren die rupsen niet....maar wat nu de skinner heb  ik niet, de koch wel.
En  het mottenboek dat uit het engels vertaald wordt, staan ze daar ook in?

Elachista

#3
Volgens mij staan ze daar allemaal niet in, in ieder geval Townsend en Skinner niet.
Misschien moeten wij maar een determinatietabel gaan maken  :gap:
Groet,
Tymo

marcel123

Mooie foto's van de diverse stadia en beschrijvingen van de biologie zijn te vinden bij Hermann (1994a).

Hermann R, 1994.
Psychidae. In: Die Schmetterlinge Baden-Württembergs (G Ebert, ed.). 3. Nachtfalter 1: 356-504.  

MC

zijn er verder nog boeken waar zakdragers in behandeld worden? Het lijkt me een interessante groep, maar zonder boekwerk vind ik het erg lastig om ergens aan te beginnen.
Wel grappig, de microboeken nemen ze niet mee, want het zouden macro's zijn. Maar andersom staan ze vaak ook niet in macro-boeken.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Elachista

#6
Als het goed is worden ze straks wel vermeld op Vlindernet of een microwebsite,
met Nederlandse teksten. Tot die tijd voldoen de teksten op Phegea en UKMoths ook
erg goed - al sluit dit niet volledig op de Nederlandse situatie aan.
Weliswaar heb je er weinig specifieke literatuur voor nodig omdat de meeste soorten
wel herkenbaar zijn, en in andere gevallen forums hier ook hulp bij bieden.

In andere literatuur is er wel wat aandacht aan gewijd:
The Moths and Butterflies of Great Britain and Ireland. Volume 2. Cossidae to Heliodinidae, door Emmet en Heath.

PRO NATURA – SCHWEIZERISCHER BUND FÜR NATURSCHUTZ [HRSG.] (1997): Schmetterlinge und ihre Lebensräume., DEEL 2, met hier in ook wat informatie en knappe afbeeldingen.

The Psychidae, 1945, door Ford, erg oud en dun (!) boekje wat erg incompleet is met informatie.

Een vrij recente publicatie in Nota Lepidoptologica die vrij veel soorten beschrijft maar toch
erg wetenschappelijk toegespitst is, is van Willi Sauter & Peter Hättenschwiler (2004) "Zum System der palaearktischen Psychidae" - 3. Teil: Bestimmungsschlüssel für die Säcke, Nota lepid. 27(1): 59-69.
Nadeel is dat het tekeningen zijn van alleen de zakken en de teksten Duits zijn, wat
lang niet iedereen goed begrijpt.

Tot zover is dit min of meer wat aanbevolen literatuur, andere platen zoals in het boek
van Parenti (Microlep of Eur.) is voor Nederlanders onbruikbaar omdat er maar
ca. 4 soorten in staan die niet eens hier voorkomen.

Mvg

Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

CiteerZijn er ook boekjes over zakdragers? Ik heb een atlas 'De kleine vlinders' maar daar kon ik ze ook niet in vinden...Waardeloos boek.

Is er iets in het ned. taalgebied met meer informatie? In de 'Nieuwe insektengids' staan er twee....
Beste Optilete,

Al hou ik me intensief met zakdragers bezig en staan ze inderdaad - m.i. ten onrechte - niet in De Kleine Vlinders, zo'n opmerking ("waardeloos boek") kun je niet maken. Het getuigt er vooral van dat je geen idee hebt waarover je spreekt.

Wat betreft de psychidae is er in het Nederlands taalgebied vrijwel niks.

Henk

zakdrager

Tymo,

wie gaat die vermelding op Vlindernet of een microwebsite met Nederlandse teksten dan doen? En wie gaat die tabel maken?

Henk

acherontia

#9
Citeerwie gaat die vermelding op Vlindernet dan doen

Hoi Henk,

Goed om te zien dat je weer online bent.... :)

VlinderNet zal op redelijk korte termijn uitgebreid worden in functionaliteit (omvang) omdat er per soort nu ook een volle pagina voor het rupsstadium komt. Daarnaast wil men een soort online tool ontwikkelen (is er eigenlijk al) waarmee men rupsen kan determineren, of in ieder geval een eind op weg geholpen kan worden. Ik heb daarbij aangegeven dat men in ieder geval contact op moet nemen met Tymo voor assistentie bij het determineren van rupsen (is gebeurd en Tymo gaat meewerken (de kar trekken??), ook met het schrijven van teksten). Daarnaast zal het streven zijn om per maand op de eerste pagina al een aantal rupsen te tonen die die maand veel gezien (kunnen) worden.

Omdat er ook veel algemene rupsenteksten en informatie komt heb ik ook aangedrongen om op zijn minst een zakdrager daar te tonen en kort iets algemeens over zakdragers te schrijven (niet tot op soortniveau en ook geadviseerd om daarover contact met jou op te nemen; ik denk daarbij dus meer aan een foto van bijvoorbeeld Psyche casta ter illustratie) ook zullen er wat rupsen van micro's getoond worden; bijvoorbeeld een Yponomeuta spp. omdat er ook altijd veel vragen over de spinsels van allerlei stippelmotten binnenkomen. Vooralsnog zullen er op VlinderNet geen Psychidae worden opgenomen, maar wie weet wat de toekomst brengt.......

Jeroen

Elachista

CiteerTymo,

wie gaat die vermelding op Vlindernet of een microwebsite met Nederlandse teksten dan doen? En wie gaat die tabel maken?

Henk
Hallo Henk en Jeroen,

Wie de invulling gaat doen weet ik niet.
Voor Vlindernet heb ik toegezegd bij te willen dragen bij de nachtvlinders, het ziet er dan inderdaad naar uit dat ik ook een bijdrage aan andere teksten zal leveren over rupsen. Volgens mij doet Jeroen zelf ook wel een deel (info & beeldmateriaal?) maar ik weet verder nog niet zo goed wie welke bijdrage zal leveren.

Zakdragers zouden best meegenomen kunnen worden op Vlindernet, maar het zou best een toekomstplan kunnen zijn. Vooralsnog worden de soorten wel behandeld op een andere website waar zaterdag a.s. over gesproken zal worden.

Mvg
Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

Citeer
Citeerwie gaat die vermelding op Vlindernet dan doen

Hoi Henk,

Goed om te zien dat je weer online bent.... :)

Dank je.