wolven in de waterleidingduinen

Gestart door veldman, september 05, 2007, 15:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

<_<  

grunsven

Zijn ze snel klaar met onderzoeken.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Peter Lubbers


Maico Weites

Waar willen ze die wolfen of lynxen vandaan halen dan?, en is het gebied wel groot genoeg?.....

maico
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Leon Olsthoorn

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Maico Weites

het gebied is te vast te klein, en je zou wel weer allemaal mensen krijgen die het 'zielig' vinden enzo...

Dan ook nog dat de wolf volgens kenners over een paar jaar weer terrug is in Nederland, de wolfen die ze willen uitzetten zijn vast niet dezelfde die dan uit zichzelf Nederland bereiken, en als ze dan gaan kruisen heb je dat ook weer.

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MC

welke kenners? en wat is een paar jaar?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois


Maico Weites

Nu.nl

De gemeenteraad van Amsterdam besloot in 2004 dat de beesten vijf jaar lang niet mogen worden afgeschoten.

... slim
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

grutto

Telkens kom je weer die onwerkelijke ideeen tegen dat grote predatoren moeten worden ingezet. Maar ik denk dat op termijn de mens ingezet gaat worden in dit gebied als grootste selectieve predator :):):)

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

MC

Ik begreep dat het met de overschotten van reeën heel erg meeviel, terwijl die echt niet alleen hetzelfde eten als damherten. Dus dat de reeënpopulatie niet explodeert ondanks de gestopte jacht, is niet alleen aan de damherten te wijten.
M.a.w.: heel goed dat gemeente amsterdam als één van de weinig niet zomaar voor de jachtlobby bezwijkt en onwetenschappelijke argumenten meteen voor lief aanneemt. Een interessant experiment, die jachtstop.

Wolven blijft natuurlijk onzinnig.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Freek Verkerk

#11
Ik heb eens wat berekeningen gemaakt over wanneer ik de wolven in Nederland verwacht. Er zijn wolvenpopulaties die zich vanuit Italie hebben verspreid tot in de Franse Alpen en tegenwoordig lopen ze Zwitserland binnen. Ook zijn er wolven populaties in Oosteuropa die sinds 10 jaar ook in het voormalige Oost Duitsland zitten met tegenwoordig een 30 dieren. Beide groepen wolven breiden zich flink uit met jaarlijks iets van 30%. Ik berekende dat ze beide over 25 jaar in Nederland zouden zijn. De laatste tijd zijn er echter erg positieve geluiden over de oostduitse wolven, zodat het ook sneller zou kunnen gaan. Maar Nederland is nog niet de waterleiding duinen natuurlijk, Limburg is wat makkelijker bereikbaar dan Zandvoort. Wolven eten wel damherten.

De lynx verwacht ik elk moment. Die doet het ook goed en zwervers komen al tot aan de Limburgse grens. Damherten zijn echter wel een beetje groot voor lynxen, lynxen hebben liever de wat kleinere reeen. Omdat die wolven en lynxen uit zichzelf wel naar Nederland komen ben ik geen voorstander van het uitzetten hiervan. De huidige lynxen populaties zijn overigens wel veroorzaakt door herintroductie van die dieren vanuit oosteuropese populaties dus andere natuurbeheerders zijn wat dat betreft ruimdenkender. Nog steeds worden er bijvoorbeeld in Zwitserland regelmatig lynxen gevangen en verplaatst naar gebieden waar de populaties nog erg klein zijn. Het lijkt me ook erg moeilijk om aan goede lynxen te komen om in de waterleidingduinen uit te zetten en wolven zijn helemaal moeilijk verkrijgbaar. In Duitsland en Frankrijk heeft men geprobeerd er een paar te vangen en van halsbanden met zenders te voorzien, maar dat was niet gelukt. Wel zijn er een paar lynxen voorzien van zenders, kennelijk zijn die eenvoudiger te vangen.

Het jachtverbod is een erg interessant experiment, want dat kan gewoon niet goed gaan. Wegens overbevolking gaan die dieren namelijk zwerven.

Ik ben voorstander van een verplaatsing van damherten naar andere natuurgebieden. Zorg maar dat ze eigenlijk overal in Nederland zitten. Ik denk bijvoorbeeld aan de duinen boven het Noordzee kanaal, de OVP, de utrechtse heuvelrug en de hele Veluwe en het Drenst friese woudgebied. Met een beetje geluk gaan ze dat straks wegens de overbevolking zelf doen. Maar zonder hulp van mensen is het toch erg moeilijk voor een damhert om het Noord-zee kanaal over te steken bijvoorbeeld, of om vanuit de waterleidingduinen de Utrechtse heuvelrug te bereiken. Dan moeten ze namelijk over de A4, A2 en het Amsterdam Rijnkanaal met zn moeilijke beschoeiing. Misschien moeten er wat zwervende damherten van zenders worden voorzien, dan is dat traject te volgen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een link over een onderzoeksproject naar de relatie tussen Lynx, ree en damhert

Als je duits kunt lezen kun je op de bovenstaande site zien hoe het herintroductie project van de Lynx in het beiers/tsjechiesche grensgebied verloopt. Mogelijk als voorbeeld voor de waterleidingduinen.



CiteerWaarom wil je dat damherten heel Nederland bevolken? Het is niet eens een inheemse soort. Daarbij is het een voedselconcurrent van het inheemse ree.

Het Damhert loopt al eeuwen in Nederland rond en mag wat mij betreft blijven. Het is een voedselconcurrent van het ree, overigens net als het konijn, de koe en het paard. Het Damhert is een beschermd dier in Nederland, er mag niet op gejaagd worden, op reeen wel(beperkt). Het is leuker voor de mensen als ze eens een damhert zien, het zijn aardige dieren. Ze zijn ook niet voor niets in de waterleidingduinen losgelaten. Ze hadden ook kunnen kiezen voor andere zoogdieren als Edelhert, Eland, Heckrund, Bizon, wild zwijn, konic etc.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#13
Die site is echt goed! kijk maar eens naar dat gedeelte waar ze de sporen volgen van de verschillende van zenders voorziene dieren. Dat zou ook in Nederland wel interessant zijn.

Dat het onduidelijk is waar die damherten vandaan komen hoeft geen bezwaar te zijn, er zijn wel meer misteries in het leven. Dat is ook een van de charmes. Het is natuurlijk niet zo dat alleen de overheid goede dingen kan doen. Het is ook goed als burgers een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen en gelukkig gebeurd dat ook.

Volgens mij mag er wel op reeen gejaagd worden, maar waarschijnlijk is het wel gereguleerd met jachtvergunningen, pacht en diploma's enzo. Er zijn in Nederland 10.000 reeen en die sterven echt niet allemaal een natuurlijke dood. Naast al de verkeersongevallen lopen er ook veel tegen een kogel aan.

Ook koeien, schapen en varkens zijn met een doel in Nederland, daarom hoeven ze wat mij betreft nog niet weg. Nederland zou erg leeg worden als er alleen maar inheemse dieren mogen loslopen. En de waterleidingen zijn toch ook geen echt natuurgebied, In Nederland is natuur een kwestie van beheren; een vorm van betaald tuinieren voor ambtenaren.

Achteraf lijkt het me eigenlijk best wel een goed project om er ook een paar lynxen uit te zetten. De moeilijkheid zal wel zijn om aan Lynxen te komen. Niet dat dat voldoende is want een Lynx eet maar ongeveer1 damhert per week en daarmee rem je de groei van honderden damherten per jaar niet voldoende. Maar waarschijnlijk wordt ook het gedrag van de damherten beinvloed en gaan ze zich natuurlijker gedragen.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maico Weites

Ik snap nog steeds niet waarom jij wilt dat damherten weer op andere natuurgebieden los worden gelaten.
Ze horen hier niet, daarom vind ik het ook erg raar dat ze op de rode lijst staan..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

#15
CiteerIk snap nog steeds niet waarom jij wilt dat damherten weer op andere natuurgebieden los worden gelaten.
Ze horen hier niet, daarom vind ik het ook erg raar dat ze op de rode lijst staan..

Ik vind dat ze hier wel horen en dat ze niet voor niets op de rode lijst staan.
Verder ben ik ervoor om zoveel mogelijk soorten aanwezig te hebben in de natuurgebieden. Ik ben voor diversiteit en tegen een monocultuur.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maico Weites

#16
Dus jij wil ook niet dat de nijlgans weg gaat ofzo...
En, ja ik vind dat ze onnodig op de rode lijst staat, het zijn een paar uitgezette beesten voor de jacht en wat ontsnapte dieren uit parken..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

grutto

Citeer
CiteerDat het onduidelijk is waar die damherten vandaan komen hoeft geen bezwaar te zijn, er zijn wel meer misteries in het leven. Dat is ook een van de charmes. Het is natuurlijk niet zo dat alleen de overheid goede dingen kan doen. Het is ook goed als burgers een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen en gelukkig gebeurd dat ook
...mmm...ik weet niet of het wel zo goed en verantwoordelijk is
Het is verboden om dieren uit te zetten en dat is maar goed ook.

CiteerVolgens mij mag er wel op reeen gejaagd worden, maar waarschijnlijk is het wel gereguleerd met jachtvergunningen, pacht en diploma's enzo. Er zijn in Nederland 10.000 reeen en die sterven echt niet allemaal een natuurlijke dood. Naast al de verkeersongevallen lopen er ook veel tegen een kogel aan.
Misschien is het goed om je even te informeren. Reeën zijn geen jachtwild. Wel wordt er door de provinciale FBE's (club waarin NM, SBB, LTO, het Landschap, KNJV en meer organisaties zitten) een beheersplan gemaakt. Dat plan wordt o.a. uitgevoerd of moet worden uitgevoerd door lokale WBE's (organisatie van jagers). Afschot van reeën valt dus onder beheer. Een stroper is iemand zonder jachtvergunning die jaagt, een jager die zonder afschotvergunning op reeën jaagt is ook een stroper. Jachtpacht heeft hier niets mee te maken. Jacht, beheer en schadebestrijding zijn drie verschillende zaken (als je een stuk grond pacht voor de jacht, is er nog geen vergunning voor schadebestrijding).

CiteerOok koeien, schapen en varkens zijn met een doel in Nederland, daarom hoeven ze wat mij betreft nog niet weg. Nederland zou erg leeg worden als er alleen maar inheemse dieren mogen loslopen.
Dat is een sympatieke visie maar ik denk er toch anders over. Je redenering is ook erg grappig. Eerst meen je dat damherten met een doel in Nederland zijn en vervolgens kun je een vergelijking maken met vee. Zo kan ik het ook.

CiteerVerder ben ik ervoor om zoveel mogelijk soorten aanwezig te hebben in de natuurgebieden. Ik ben voor diversiteit en tegen een monocultuur.
Dan is zo'n grote hoeveelheid damherten op het kleine stukje AWD niet zo'n goed idee. Dat begint aardig op een monocultuur te lijken.
JA dat is zo leuk verwoord en technisch kloppen de feiten ook naar mijn idee.


Groet.

Grutto

Groet
Tjeerd

MC

Bovendien eten die lynxen dus vooral reeën las ik in dit topic. Waarom dan met damherten gaan slepen?

Overigens wil ik die berekeningen waarom er over 25 jaar wolven in NL zijn wel zien?
Ik hoor ook af en toe berichten over uitbreidende wolven, maar meestal zonder enige betrouwbare indicatie van hoe veel die uitbreiding nou echt is. Oost-Europa ligt heel dicht bij oost-duitsland, zwitserland en de franse alpen ook. Dat kan om uitbreiding van 3 km of 150 km gaan, dus dat zegt allemaal niks.

Daarnaast is uitbreiding via een netwerk van geschikte leefgebieden natuurlijk wat anders dan de Rijn of Elbe oversteken. Of langs het ruhrgebied of het vrijwel in cultuur gebrachte Noord-Duitsland komen. Daar wonen heel wat meer mensen dan het diepe oost-duitse platteland en wat afgelegen bergvallei'tjes...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Maico Weites

Ze zitten nu dacht ik ook bij de Lüneburgerheide, niet zo heel ver weg van onze grens.
Maar ik denk niet dat in Nederland genoeg grote gebieden zijn voor de wolven om zich te vestigen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maico Weites

CiteerHet is leuker voor de mensen als ze eens een damhert zien, het zijn aardige dieren. Ze zijn ook niet voor niets in de waterleidingduinen losgelaten.
Sorry hoor, maar dat is een erg slechte reden.

Ze zijn denk ik niet ingezet als grazers, maar uitgezet door jagers of ontsnapt

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Roodkapje

#22
Roodkapje wil geheel uit eigenbelang graag op de hoogte zijn en gehouden worden van alles wat ook maar enigszins te maken heeft met wolven in de nabije leefomgeving.

Roodkapje woont namelijk dichtbij de duinen en heeft uit historisch oogpunt gezien zeer slechte ervaringen met wolven en is alleen al daarom fel tegenstander van het uitzetten van wolven in de AWD... en daar komt nog bij dat het ook uit ecologisch oogpunt een volslagen absurd plan is.

Roodkapje spreekt een duidelijke voorkeur uit voor begrazing in de duinen als beheermaatregel. Dit met herten, paarden en little ponies, konijntjes en, desnoods, wisenten of ander vegetarisch zoogdiergespuis (whatever...) als dit maar bijdraagt aan de duurzame instandhouding van het unieke duinlandschap met bijbehorende floristische en faunistische waarden (en Roodkapje acht begrazing hiervoor zeker nodig).

Roodkapje wil trouwens nog wel even benadrukken dat ze wolven absoluut niet wil demoniseren.

Roodkapje is immers, desondanks een eenmalige negatieve ervaring met de dierensoort wolf, een groot dierenliefhebber en vind daarom dan ook dat bejaging van damherten (en dieren in het algemeen) alleen plaats moet vinden als er beheertechnisch(!) gezien geen andere opties meer zijn.

Roodkapje is dus content over het terughoudende beleid inzake het bejagen van damherten.
Groetjes,

Roodkapje


(Tevens de groeten van Canis lupus major en oma)

Maico Weites

Dan gooien ze er wel wat Canis lupus minor in :lol:  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

#24
Ik heb even wat anders gedaan, maar leuk om te zien dat het onderwerp zo populair is. Er is veel waar ik op kan reageren.

CiteerOverigens wil ik die berekeningen waarom er over 25 jaar wolven in NL zijn wel zien?

De berekening is simpel. Ik doe het even uit mijn hoofd, dus let niet teveel op de details. In 1996 zijn de eerste wolven gesignaleerd die de Pools oost duitse grens overstaken. Dat is vanuit nederland 700 / 900 km ?? . De laatste meldingen van wolven dichtbij is de Luneburgerheide. Dus in 10 jaar zijn ze 300/500 km dichterbij gekomen. De resterende afstand is ook ongveer 200/400 km, dus over 10 jaar gaat de eerste wolf onze grens over. Het is wel zo dat het terrein steeds dichter bevolkt wordt en minder aantrekkelijk voor wolven, dus een beetje een slag om de arm; 25 jaar!  
Een tijd geleden had ik uitgerekend dat die duitse wolven hun gebied met 20 km per jaar uitbreiden richting Nederland. Maar het gaat een beetje met sprongen een paar jaar waren er steeds 2 roedels met jongen en opeens dit jaar 4 roedels in Oost Duitsland.

Andere wolven zitten in de Franse Alpen. Deze dieren zitten verder weg maar breiden sneller uit. Op het ogenblik zijn er iets van 100 in Frankrijk een paar jaar geleden zijn ze de zwitserse grens overgestoken en in Zwitserland zijn er nu ook ongeveer 10. ELk moment kan de eerste de zwitsers/oostenrijkse grens oversteken. De eerste meldingen uit de Jura zijn ook al gemeld. Meestal gaat het dan om schapen die door wolven zijn gedood. De dieren zelf houden zich erg goed schuil.

In had eens uitgerekend dat die Franse wolven 50 km per jaar verder naar het Noorden trekken. Wel vreemd dat die Franse wolven harder lopen.  Maar het zijn ook maar schattingen.


CiteerBovendien eten die lynxen dus vooral reeën las ik in dit topic. Waarom dan met damherten gaan slepen?

Ik was fout geinformeerd over die lynxen. Het klopt dat ze vooral reeen eten, maar ook (jongen van) grotere dieren.

Dat slepen met Damherten heeft niet als doel om die lynxen van voedsel te voorzien. Lynxen zijn nog niet in Nederland. Ik vind het gewoon leuk als in alle wat grotere natuurgebieden damherten zitten. Bij voorkeur zouden ze zichzelf moeten verspreiden, maar de ecologische verbindingszones zijn nog niet goed genoeg, vandaar dat ze een beetje geholpen moeten worden.

Citeer
QUOTE (Freek Verkerk)
Volgens mij mag er wel op reeen gejaagd worden, maar waarschijnlijk is het wel gereguleerd met jachtvergunningen, pacht en diploma's enzo. Er zijn in Nederland 10.000 reeen en die sterven echt niet allemaal een natuurlijke dood. Naast al de verkeersongevallen lopen er ook veel tegen een kogel aan.

Misschien is het goed om je even te informeren. Reeën zijn geen jachtwild. Wel wordt er door de provinciale FBE's (club waarin NM, SBB, LTO, het Landschap, KNJV en meer organisaties zitten) een beheersplan gemaakt. Dat plan wordt o.a. uitgevoerd of moet worden uitgevoerd door lokale WBE's (organisatie van jagers). Afschot van reeën valt dus onder beheer. Een stroper is iemand zonder jachtvergunning die jaagt, een jager die zonder afschotvergunning op reeën jaagt is ook een stroper. Jachtpacht heeft hier niets mee te maken. Jacht, beheer en schadebestrijding zijn drie verschillende zaken (als je een stuk grond pacht voor de jacht, is er nog geen vergunning voor schadebestrijding).
Sorry, maar ik heb voor de eenvoud alles wat met een geweer een hert afschiet; "Jacht" genoemd.

Citeer

QUOTE (Freek Verkerk)
Verder ben ik ervoor om zoveel mogelijk soorten aanwezig te hebben in de natuurgebieden. Ik ben voor diversiteit en tegen een monocultuur.

Dan is zo'n grote hoeveelheid damherten op het kleine stukje AWD niet zo'n goed idee. Dat begint aardig op een monocultuur te lijken.
Ik ken de verhoudingen (damherten per km2) daar niet precies. Er schijnen dus ook reeen te zitten en wat mij betreft mag de soortenrijkdom daar uitgebreid worden met Edelhert, Wisent, Konics en Lynx. Het kan op een monocultuur beginnen te lijken, vandaar ook mijn pleidooi om hier meer soorten toe te voegen.

Kennelijk wordt er terughoudend gejaagd op damherten hier, dan kun je voorspellen dat ze op zoek gaan naar voedsel elders, ze vinden gaten in de hekwerken en de vraag is dan hoe ver ze komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

MC

#25
CiteerDe berekening is simpel. Ik doe het even uit mijn hoofd, dus let niet teveel op de details. In 1996 zijn de eerste wolven gesignaleerd die de Pools oost duitse grens overstaken. Dat is vanuit nederland 700 / 900 km ?? . De laatste meldingen van wolven dichtbij is de Luneburgerheide. Dus in 10 jaar zijn ze 300/500 km dichterbij gekomen. De resterende afstand is ook ongveer 200/400 km, dus over 10 jaar gaat de eerste wolf onze grens over. Het is wel zo dat het terrein steeds dichter bevolkt wordt en minder aantrekkelijk voor wolven, dus een beetje een slag om de arm; 25 jaar! 
Een tijd geleden had ik uitgerekend dat die duitse wolven hun gebied met 20 km per jaar uitbreiden richting Nederland. Maar het gaat een beetje met sprongen een paar jaar waren er steeds 2 roedels met jongen en opeens dit jaar 4 roedels in Oost Duitsland.

Andere wolven zitten in de Franse Alpen. Deze dieren zitten verder weg maar breiden sneller uit. Op het ogenblik zijn er iets van 100 in Frankrijk een paar jaar geleden zijn ze de zwitserse grens overgestoken en in Zwitserland zijn er nu ook ongeveer 10. ELk moment kan de eerste de zwitsers/oostenrijkse grens oversteken. De eerste meldingen uit de Jura zijn ook al gemeld. Meestal gaat het dan om schapen die door wolven zijn gedood. De dieren zelf houden zich erg goed schuil.

In had eens uitgerekend dat die Franse wolven 50 km per jaar verder naar het Noorden trekken. Wel vreemd dat die Franse wolven harder lopen.  Maar het zijn ook maar schattingen.
Er zitten nu wolven in Oost-Duitsland (ik weet nog altijd niet echt waar). Er is een wolf naar een natuurgebied in het noord-midden van west-duitsland gezworven. Dit is een afstand van 300-500 km? Blijkbaar kan een individuele wolf zover zwerven.
Om hieruit te concluderen dat ze ook daadwerkelijk naar Nederland gaan, moet je aannemen dat de omstandigheden in Noord-Duitsland hetzelfde zijn als in Nederland.
Je moet ook aannemen dat niet alleen de wolven zwerven, maar dat ze ook nieuwe roedels beginnen. Ik hoor 4 roedels in Oost-Duitsland. Dat dus het aantal roedels zich uitbreid, maar vooral ook naar het westen verplaatsen.
Er wordt min of meer gesteld dat ze in 10 jaar tijd Oost-Duitsland veroverd hebben en dat deze uitbreiding gelijkelijk doorzet naar het westen.

Ik denk dat dat niet het geval is. Oost-Duitsland was nl., dat vergeet ik ook soms, tot vrij kort geleden een oost-europees land. Dat betekent niet alleen prachtige parades, maar ook een veel kleinschaliger inrichting van het land. Vaak ook relatief grote stukken nog nauwelijks ontgonnen, zeker in vergelijking met west-europa. In zo'n landschap hebben wolven veel meer kans.
Er wordt in de berekening aangenomen dat de uitbreiding in Duitsland overal hetzelfde is. Ik denk dat dat nog wel eens tegen zou kunnen vallen.
Er zijn nu 4 roedels in Oost-Duitsland. Ik denk dat de uitbreiding voorlopig vooral daar plaats zal vinden. Een zwerver in luneburg betekent nog geen populatie op een paar 100km van NL. Als 300-400km ong. de maximum-afstand voor een zwervende wolf is, moet er eerst in (noord)west-duitsland een populatie komen. Behalve landschappelijk is daar ook nog eens waarschijnlijk nog meer publieke weerstand tegen.
Allemaal dingen die niet in de berekening meegenomen worden.

Zelfde geldt in Frankrijk natuurlijk: de Jura is het rijndal niet. En uitbreiding van 50 km per jaar over zo weinig gegevens zegt ook niet zoveel.

CiteerDat slepen met Damherten heeft niet als doel om die lynxen van voedsel te voorzien. Lynxen zijn nog niet in Nederland. Ik vind het gewoon leuk als in alle wat grotere natuurgebieden damherten zitten.
Lijkt me een erg slechte reden...
Ik vind zelf dat je in natuurbeheer diversiteit en natuurlijkheid moet nastreven. Bij voorkeur dus een natuurlijke diversiteit. Diversiteit is leuk, maar als het niet natuurlijk is kun je net zo goed tuinen aanleggen.

CiteerEr schijnen dus ook reeen te zitten en wat mij betreft mag de soortenrijkdom daar uitgebreid worden met Edelhert, Wisent, Konics en Lynx. Het kan op een monocultuur beginnen te lijken, vandaar ook mijn pleidooi om hier meer soorten toe te voegen.
Dat klinkt in mijn ogen dus nogal als tuinieren. Met als argument dat het anders een monocultuur wordt. Volgens mij vraagt dit vooral om een ruimeren blik: als je iets breder kijkt dan alleen grote grazers komt er echt nog wel van alles aan soorten voor in de AWD.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Freek Verkerk

CiteerEr zitten nu wolven in Oost-Duitsland (ik weet nog altijd niet echt waar). Er is een wolf naar een natuurgebied in het noord-midden van west-duitsland gezworven. Dit is een afstand van 300-500 km? Blijkbaar kan een individuele wolf zover zwerven.
De wolven zitten in Neder saksen en Brandenburg. Rechtsonder Berlijn dus, tegen de poolse en tsjechische grens.  Er is een zwerftocht van een individuele wolf gedocumenteerd van 1100 km. Die roedels daar hebben daar elk ongeveer een territorium van 350km2 dus een gebied van 20 bij 20 km. Een roedel bestaat uit een ouderpaar en de jongen van 2 jaargangen. dus ongeveer 5 a 10 dieren.
De jongen moeten de roedel verlaten als ze geslachtsrijp worden, dan gaan ze op zoek naar een eigen terrein, tijdens zo'n zwerftocht kunnen ze Nederland aandoen. Een enkele wolf heeft zich voorlopig gevestigd op de Luneburgerheide, wachtend op een partner.

Meer informatie over de Wolven in oost Duitsland Ze zatten oorspronkelijk in een gebied dat Lausitz genoemd wordt.
Pas werd er ook een doodgereden in Schleswich Holstein, dat is ten Nord Westen van Berlijn, richting Denemarken. Dat gebeurd met zwervers.

De mensen verlaten op het ogenblik oost duitsland. In dat gebied is er een bevolkingsdichtheid van 25 mensen per km2, terwijl dat in Nederland ruim op het 10-voudige ligt, het klopt dat het heel ander terrein is. Maar ook in Nederland zijn nog wel rustige gebieden en wolven kunnen zich aardig aanpassen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maico Weites

#27
CiteerIk ken de verhoudingen (damherten per km2) daar niet precies. Er schijnen dus ook reeen te zitten en wat mij betreft mag de soortenrijkdom daar uitgebreid worden met Edelhert, Wisent, Konics en Lynx. Het kan op een monocultuur beginnen te lijken, vandaar ook mijn pleidooi om hier meer soorten toe te voegen.

Gewoon de natuur zijn gang laten gaan, niet slepen met dieren, vooral niet met exoten..

Ook is het niet slim om zoveel verschillende soorten grazers los te laten, die concureren toch...
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

CiteerIn AWD is bijna 1 damhert/ha en daarnaast zo'n 250 reeën. De dichtheid damherten lijkt mij niet gezond. Niet alleen voor de damherten zelf maar ook voor de andere fauna en de flora.

Ik vroeg me in het verleden ook al af wat de verhouding koeien per ha was in de intensieve veeteelt in Nederland. Die lag toen op 1 koe per hectare. Later is die intensiteit nog toegenomen tot iets boven de 1. Dat was waarschijnlijk ook mogelijk doordat koeien steeds meer worden bijgevoerd met ander voer dan gras. Damherten zijn kleiner dan koeien. Dus zouden er meer in een hectare passen. Een koe weegt 700 kg tegen een damhert 60 a 80 kg. De maximale capaciteit van de AWD wat betreft de voedsel capaciteit voor damherten lijkt dus nog niet bereikt. Overigens bestaat de AWD niet uit de beste weidegronden. Met de groei van het aantal damherten, (waarschijnlijk een verdubbeling van de aantallen elke 3 jaar) komt het einde wel in zicht en kunnen we massale sterfte net als in de OVP verwachtten.

Daar worden nu wel dieren afgeschoten lijkt het, of moet ik "beheerd" zeggen ;)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

#29
Dat er teveel damherten zijn in de Amsterdamse waterleidingduinen is nergens op gebasseerd, het zijn gewoon pro-jacht argumenten.

Ik sprak een keer een duinwachter die voor de jacht was op damherten, maar ruiterlijk toegaf dat er meer dan voldoende voedsel aanwezig was in het gebied. Hij maakte zich vooral zorgen over de verkeersveiligheid (en de mogelijke aansprakelijkheid van Waternet?).

De dieren zien er wel doorvoed uit en leven een heerlijk leventje in het duingebied. Ik vindt vaak dat jachtgezinde lieden niet goed inzien hoe flexibel de natuur is, als er onvoldoende voedsel zou zijn zullen ze dat zelf reguleren door minder jongen te krijgen en mogelijk meer sterfte.

Een ander argument is respect voor alles dat leeft. Je zou dus pas in de laatste plaats naar het geweer moeten grijpen. In de Waterleidingduinen zijn onlangs hoge hekken geplaatst en elders in het gebied schermen zodat dieren minder snel hierover heen springen. Ook staat er in de planning een natuurbrug naar de Kennemerduinen.

Verder wil ik opmerken dat ik het niet zinnig vind om zomaar overal damherten uit te gaan zetten.  Dat vind ik geen natuurlijke keuze.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl