Big Sit 2007

Gestart door matthijsbroere, oktober 18, 2007, 18:34:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

In 2003 hadden we er al eens gestaan. Dylan en ik. Op een duintje op de Maasvlakte bij de Westplaat. 24 uur in een cirkeltje staan en zoveel mogelijk vogelsoorten proberen te zien. De teller bleef in dat jaar steken op 76 – goed voor een 7e plaats bij die Big Sit. Dit jaar wilden we dat onder de vlag van Waarneming.nl proberen te verbeteren.

De Big Sit, kort samengevat dus zoveel mogelijk soorten zien vanuit een cirkel, binnen 24 uur tijd. Vogels kijken met een soort "wedstrijdelement" spreekt veel mensen aan. Vandaar ook dat er teams van over de hele wereld aan meedoen. De meeste teams zitten in Amerika, maar ook landen als Thailand, India, Zweden, etc. deden dit jaar mee.



14 oktober 2007 @ 04:15 uur. De wekker. Gruwelijk vroeg, maar het kriebelt wel een beetje. Zou het een goede dag worden? Kwart voor 5 stap ik in de auto en even voor 6 uur sta ik bij Dylan op de stoep. Dan is het nog een uurtje rijden naar de Maasvlakte. We zoeken het duintje waar we 4 jaar geleden ook stonden op in het donker. De plek blijkt intussen volgegroeid met duindoorns. Au. Het zicht is daarentegen nog steeds top. Enerzijds het Oostvoornse Meer, anderzijds de Westplaat. En achter ons de Vogelvallei en een stuk industrie waar de Maasvlakte bekend om staat. Terwijl we de plek bezetten schrijven we de eerste soorten op, die vooralsnog alleen te horen zijn. Het begint met Scholeksters, even later gevolgd door Koperwieken en tikkende Zanglijsters. Roodborstjes, Heggenmussen en Winterkoningen volgen al snel. Het is wachten tot het licht wordt. Ondertussen komen we in de uitzending van Vroege Vogels. Toch een leuk item voor dit goedbeluisterde radioprogramma.
Terwijl het begint te schemeren kunnen we de eerste soorten op zicht noteren: Blauwe Reiger, langsvliegende Slobeenden en Kuifeenden, Spreeuwen en Knobbelzwanen. Al gauw komt een Zeekoet in beeld op het Oostvoornse Meer; dé plek om Zeekoeten te vinden. Zo nu en dan wordt de tussenstand doorgegeven aan Vroege Vogels, en inmiddels groeit onze lijst gestaag. De lucht zit bomvol met klein grut: voornamelijk Vinken, Kepen, Sijzen en Veldleeuweriken.

De eerste mensen komen aan. Dat is wel een aardige verbetering ten opzichte van 2003: nu hebben we versterking. Altijd goed: meer ogen, meer oren. Zeker als de scherpte later op de dag lastiger is vast te houden.
Ondertussen is het slik van de Westplaat goed zichtbaar geworden. Het tegenlicht van de laaghangende zon speelt ons echter parten. Het blijkt verdraaid lastig en vervelend te zijn om er de soortjes tussen uit te pikken. 90% bestaat uit Scholekster, ertussen lopen Wulpen, Rosse Grutto's, Bonte en Drieteenstrandlopers, Bontbekplevieren en Zilverplevieren. Ganzen vliegen langs en de lijst groeit snel. Slechtvalk, Goudvink, Smelleken en Kleine Zilverreiger. Tegen het middaguur staat de teller op 76. Inderdaad: het getal waarbij we in 2003 waren blijven steken!
Met dank aan Bas de Bruijn, die de onvolprezen site Waarneming.nl voor vertrek blijkbaar beter had bekeken dan wij (...), kunnen we zowaar vanuit de cirkel een Kuifleeuwerik vinden in de Vogelvallei. Prachtig! Uiteraard wordt de gelegenheid aangegrepen om de cirkel te verlaten en de vogel van dichterbij te bekijken. Fraai beestje.

Tijdens de middag wordt het zwaar. De teller valt zo goed als stil en het echte sprokkelwerk begint nu. Hoeveel soorten kunnen de komende uren nog opleveren? Het kijken op het slik wordt inmiddels nog verder bemoeilijkt door de lucht die door de warmte is gaan trillen. Lastig. Speuren, speuren, speuren. De groep mensen in de cirkel groeit aardig en daarbij voegen zich zo nu en dan ook niet-vogelaars.
IJsvogel – leuke verrassing! Boomleeuwerik – mooi roepend overvliegend. Wilde Zwanen – check. Sprokkel sprokkel. De uren verstrijken in het aangenaam warme zonnetje. Langzaam maar zeker begint de dag ten einde te raken. Het zal niet lang meer duren voor de zon weg zal zakken in zee. Op de valreep kunnen we nog de Kanoet bijschrijven – het zal het laatste kruisje zijn op onze lijst.

86 soorten is de eindstand. Tel daarbij de (in Nederland) niet telbare soorten als Fazant, Nijlgans en Postduif bij op en je komt op 89. Hoewel deze score naar mijn idee hoger had kunnen zijn als er niet zoveel zon was geweest (trilling, tegenlicht), en de wind beter had moeten zijn, vind ik de score toch zeker niet onaardig. Integendeel. Weersomstandigheden spelen natuurlijk een belangrijke rol bij dit soort bezigheden.
Behalve dat deze dag weer goed is voor een plek in de top-10 (exacte plek niet bekend omdat nog niet alle teams de scores hebben doorgegeven), is het daarnaast ook vooral een lekkere dag buiten. Gezellig, lekker weer, leuke vogels. Heerlijk toch?

Een ieder die een bijdrage heeft geleverd aan deze Big Sit: bedankt! Aanwezig waren in ieder geval (in willekeurige volgorde): Dylan Verheul, Bas de Bruijn, Remco Bisschop, Ellen Sandberg, Peter van der Meer, Robert van der Meer, Frank van der Meer, Jacques van Meer (tot zover alle –meren), Wouter Bosgra en natuurlijk ondergetekende. Excuses als ik nu iemand vergeet in bovenstaand rijtje.

Nieuwsgierig geworden naar onze soortenlijst? Bekijk het hier!

Onderstaande foto laat het team zijn dat aan het einde van de dag nog over was. Van links naar rechts: Matthijs Broere, Ellen Sandberg, Peter van der Meer, Dylan Verheul, Frank van der Meer, Robert van der Meer en Jacques van Meer.
Matthijs Broere

petermeer

Matthijs, leuk verslag van de Big Sit 2007. Het was inderdaad een leuke dag met een respectabel aantal soorten. De volgorde bij de foto klopt.

Leuke foto.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

matthijsbroere

CiteerLeuke foto. wink.gif
Ja, ik ben maar even zo brutaal geweest om jouw foto te "jatten". Het copyright ligt immers niet bij jou maar bij de man/vriend van Ellen :P
Matthijs Broere

petermeer

CiteerHet copyright ligt immers niet bij jou maar bij de man/vriend van Ellen :P
Kan een leuke discussie worden, als iemand een foto met jouw toestel maakt (met toestemming) bij wie ligt dan de copyright?

Laten we deze discussie maar niet voeren.  :)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HansJWG

Dat is nog niks, stel dat een persoon op de foto niet (meer) akkoord gaat met publicatie..
Bedoel hier dus de nieuwe wet persoonsgegevens (ook foto) op internet.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...um=DATUM&lijn=0

stukje uit het artikel;

CiteerPersoonsgegevens internet beschermd

"Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen", constateert het College. "Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juist op internet."

Polonaise
Onder de term persoonsgegevens vallen namen, adressen, telefoonnummers maar ook foto's en andere informatie die tot personen herleidbaar zijn.


(Lijkt mij juist wel aardig om aan een site als waarneming.nl gerefereerd te worden)  B)

CiteerPeter M; Laten we deze discussie maar niet voeren. 

Blijft gewoon een leuk verslag, met foto die een aardige indruk geeft. :duim:

Groet, Hans

steenl

Hoeveelste zijn jullie nu uiteindelijk geworden?
Leuk verslag.

matthijsbroere

6e (er van uitgaande dat iedereen inmiddels z'n resultaten heeft doorgegeven): http://www.birdwatchersdigest.com/site/fun...lts07/stats.php
Matthijs Broere

matthijsbroere

Inmiddels afgezakt naar de 7e plek :D .
Matthijs Broere

marella

Ik had ook nog een foto
groetjes Marella