Uitzetten otters, tot hoever gaan we?

Gestart door jessesven, juni 06, 2005, 22:05:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Ik ben niet tegen het uitzetten van otters, integendeel zelfs! Alleen tot hoever gaan. Die beesten worden onderhand aan de lopende band te pletter gereden.......
Moeten we onderhand niet tot de conclusie komen dat Nederland echt geen otterland meer is en kan zijn?

Jan-Pieter

als er dieren worden uitgezet worden ze ook doodgereden. i shet niet omdat ze aan de wandel gaan dan zijn het wel de jongen die nieuwe territoria moeten zoeken. De een is het gevolg van het ander.

MVG JP

Pim

Ja, zo kun je denken, maar....
als maatschappij kun je ook de keuze maken om meer te doen voor natuurbehoud en wegen langs deze (otter)gebieden aanpassen etcetera. Dat kost een hoop geld, maar de keuze is er wel.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

Als we de wegen zouden gaan aanpassen dan kan je heel NL wel aanpassen ik denk dat dat geen haalbare optie is. Als je alleen al kijkt hoever de bever loopt/zwemt op eigen kracht dan is daar niet tegen op te veranderen. De vraag of we moeten uitzetten is denk ik een veel beter alternatief om over na te denken. Als het hier goed is en er zijn levensvatbare populaties in de buurt en je zorgt dat die onze gebieden kunnen bereiken dan komen ze vanzelf. Denk aan de Zeearend en de Lynx bijvoorbeeld. Als je beesten introduceerd moet je een verlies op wat voor manier dan ook in acht nemen.
We moeten voorkomen om niet de fout te maken die een aantal mensen al gemaakt heeft. We beschermen bv de zeehond en lappen de jongen op om ze weer uit te zetten. Prima en vooaral doen. Daardoor komen er meer zeehonden en zullen er in absolute aantallen ook meer zieke beesten komen. Pecentueel gezien zal dat niet zoveel schelen maar dan moet je niet gaan roepen dat er veel meer zieke beesten zijn dan 10 jaar terug. Dat is een gevolg van de toename van een populatie.

MVG JP

boogey55

CiteerAls we de wegen zouden gaan aanpassen dan kan je heel NL wel aanpassen
Toch wel een aantrekkelijk idee.....
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Freek Verkerk

Met betrekking tot die otters speelt er nog iets. Er zitten vlak in de buurt otterpopulaties die mogelijk op eigen kracht hier kunnen komen. Er zijn vage meldingen van otters in zuid Limburg (Uit Belgie?) en uit Emmen, Overijssel (Duitsland?). Of toch niet uitgestorven in Nederland. Dus wie weet.

Uitgezette otters komen uit Zweden en de Baltische landen en dat zijn iets andere otters.

Bovendien doen de reeds uitgezette otters het niet zo goed. Ik volg het ook een beetje (op een afstand via internet) en krijg de indruk dat alhoewel er dus wel jongen geboren zijn de populatie afneemt en ze zonder nieuwe exemplaren gewoon weer uitsterven.
Volgens mij is het geen goed idee om steeds nieuwe otters in zweden te vangen ter vervanging van doodgereden exemplaren.
Laten we even afwachten hoe het met het huidige groepje gaat, en laten we het even 10 jaar aanzien.
Tevens kunnen we wel ecologische verbindingszones aanleggen die verbindingen (geschikt voor otters) verzorgen met populaties in Duitsland en Belgie.

Anders zou ik een tweede uitzettingspoging wagen in bijvoorbeeld de biesbosch, mogelijk is de situatie daar beter geschikt voor otters.
:)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jessesven

CiteerMet betrekking tot die otters speelt er nog iets. Er zitten vlak in de buurt otterpopulaties die mogelijk op eigen kracht hier kunnen komen. Er zijn vage meldingen van otters in zuid Limburg (Uit Belgie?) en uit Emmen, Overijssel (Duitsland?). Of toch niet uitgestorven in Nederland. Dus wie weet.

Uitgezette otters komen uit Zweden en de Baltische landen en dat zijn iets andere otters.

Bovendien doen de reeds uitgezette otters het niet zo goed. Ik volg het ook een beetje (op een afstand via internet) en krijg de indruk dat alhoewel er dus wel jongen geboren zijn de populatie afneemt en ze zonder nieuwe exemplaren gewoon weer uitsterven.
Volgens mij is het geen goed idee om steeds nieuwe otters in zweden te vangen ter vervanging van doodgereden exemplaren.
Laten we even afwachten hoe het met het huidige groepje gaat, en laten we het even 10 jaar aanzien.
Tevens kunnen we wel ecologische verbindingszones aanleggen die verbindingen (geschikt voor otters) verzorgen met populaties in Duitsland en Belgie.

Anders zou ik een tweede uitzettingspoging wagen in bijvoorbeeld de biesbosch, mogelijk is de situatie daar beter geschikt voor otters.
:)
Biesbosch is zeker geen goed idee.De reproductie van bevers gaat daar moeizaam. Waarschijnlijk door gifstoffen. Uitzetten van een beest dat veel gevoeliger dan bevers is lijkt me moord (met voorbedachte rade dus)....

Freek Verkerk

hi,
Ik kreeg juist de indruk dat de bevers het in de Biesbosch wel goed deden. Ze verspreiden zich daar vandaan toch de rivier op richting Gorkum!
De Otters schijnen het met name moeilijk te hebben door de auto's. Van gifstoffen lees ik ook wel wat, maar ik vraag me af of dat de voornaamste reden is van hun moeilijke situatie. Maar ik noemde gewoon een ander (water) gebied. De Gelderse Port had ik ook kunnen noemen, of misschien de flevopolders, want ik hoor dat de bevers het daar toch ook goed doen. Of Waterland; Veel water tenslotte, of zeeland. De zee is nu zoet geworden, dus mogelijk nu wel interessant voor Otters.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

CiteerDe Gelderse Port had ik ook kunnen noemen
Leuke verschrijving in dit geval.
Maar ik ben het met je eens, genoeg watergebieden waar het misschien wel een goed plekje voor de otters is.
groet,
Marianne Cramer

jessesven

Probleem in dat soort gebieden is het gif (.o.a. pcb's) die in de bodem zitten, in de vis komt: dus in de otter.


Ik vrees dat het gewoon niets wordt met de otter in ons landje.....

b.hoekstra

Nou jah...

Vanochtend toch nog weer een otter gezien in de Weeribben... Toch mooi om te zien als je hoort dat het zo slecht met de otters gaat.

jessesven


Freek Verkerk

Hoe gaat het nu met ze? Op deze site worden ze maar op een locatie waargenomen. Nemen ze niet in aantal toe?
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Gert1954

#13
De sporen van  Otters worden  regelmatig gezien en ook ik heb dat vastgelegd.
Ze komen zelfs s'nachts in de bewoonde wereld masr gezien worden ze niet.

Zal wat foto's plaatsen van de sporen.

Hier een kop van een Snoek en die moet minimaal 1 meter geweest zjn .
Gevonden in de Wieden.


Otterspree oftewel de ontlasting


Slaapplek

jessesven

Verder gaat het gewoon k*t met ze!!!!!!! De een na de andere wordt platgereden!!


Freek Verkerk

Op een gegeven moment gaat alles dood, maar als ze voor die tijd maar voor voldoende nageslacht hebben gezorgd is er voor de soort niets aan de hand.

Nemen de aantallen af?

Wat is de laatste schatting van het aantal levende otters in Nederland. Ik las ergens dat er nakomelingen waren.
??
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan-Pieter

En dan is er nog het feit dat als aantallen toenemen de beesten gaan zwerven en de kans dat ze dan doodgereden worden alleen maar groter wordt. Dat zag je ook bij bevers. De nakomelingen gaan aan de andel en ja dan is het soms boem en heb je een platte bever. Aantals toename door uitzetten of nageslacht levert ook meer doden op.

mvg JP

PKAN

CiteerVerder gaat het gewoon k*t met ze!!!!!!!
Huh? Hoe gaat het met ze?