Mooiste twitchervaring

Gestart door Rinie van Reenen, november 22, 2006, 10:10:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

Citeer

Dat gevoel ken ik! Ik had graag de gezichten gezien bij een melding op 3 januari van een Blauwstaart! Overigens had ik mijn eigen gezicht ook wel willen zien toen ik hem vond!

Hoi Leo,

Ik kan je wel wat vertellen over mijn gezicht. Soms ben je druk aan het werk, dan gaat de pieper en denk je: "Ach, 3 januari, dat kan nooit veel wezen." Dat had ik bijvoorbeeld op 3 januari ;) . Dus... ik drukte hem weg. Mijn twee kamergenoten kennen de routine echter een beetje; de pieper gaat en Van Wetter moet weer vrij. Ze vroegen; "én... wat is het?" Ik zei dat het begin januari vast niet veel zou kunnen zijn. Toen ging mijn mobieltje... hmmmmm....

Terwijl ik m'n mobieltje oppakte, keek ik even op de pieper. 535; daar was toch wat mee? Degene die me belde beantwoordde de vraag; BLAUWSTAART $#@#@, RIJE!!!!

Mijn twee kamergenoten keken een beetje meewarig naar de opwinding die achter mijn bureau ontstond, en de stofwolk die ik achterliet toen ik naar het kantoor van mijn teamchef vertrok. 10 Minuten later zat ik in de auto, en de rest kennen we....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

joostheeremans

Ik ben eigelijk geen twitcher, het is me vaak te druk en voor mij is vogels kijken iets rustgevends. Bij een twitch is het meestal zo hectisch dat ik niet op mijn gemak van iets kan genieten. Toch kan ook ik het af en toe niet laten om naar een zeldzame vogel te gaan kijken. Ik woonde vorig jaar 20 minuutjes fietsen van de groene reiger (die toen nog niet als zodanig gedetermineerd was, inmiddels zijn er geloof ik weer twijfels ontstaan) en zag dat hij op waarnemingen werg gemeld. Ik erheen met een vriend van mij en daar het beestje op 3 meter kunnen bekijken. Er waren slechts 10 mensen en het beestje gaf een geweldige show weg door de ene na de andere vis te pakken.

Zojuist was ik even naar driehuis gereden voor de pallas boszanger. Ineens zie ik iets kleins in de top van de den zitten en richt mijn kijker. Nog voordat ik hem goed scherp heb vliegt er een kleine bonte specht mijn kijkveld in. Nieuwe soort voor mij en op zo'n 7 meter. Tjah ik ben het kleine vogeltje uit het oog verloren en heb m ook niet meer terug gevonden. Gelukkig heb ik me een half uur met de kleine bonte specht vermaakt en kreeg ik nog een keep en een grote gele kwikstaart cadeau. Twitch mislukt, toch voldaan naar huis gereden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Edwin Russer

Ook een hele leuke was onze eerste Ringsnaveleend in 1990 die in de Lauwersmeer zat. Het was nog in de periode dat ik samen met mijn oudere broer behoorlijk fanatiek twitchte. Ook die dag naar het hoge noorden gereden en wij onderweg al rijdend maar zenuwachtig afwachten wanneer de piep zou komen. Per slot van rekening zaten we al vlakbij de afslag in Friesland om dan zo door te steken naar de Lauwers. De semafoon gaat af en op dat moment beslis ik om mijn broer eens flink te grazen te nemen. Ik kijk en zeg met een gezicht op onweer: shit, hij wordt gepiept met een negentje, ofwel een zichtbare escape. Ik vraag nog achteloos aan mijn broer of hij dit even op het lijstje wil bevestigen. Een paar seconden later vlogen de verwensingen en andere schuttingtaal door de auto waarbij Youp van 't Hek zich zelfs voor zou schamen. Ik kijk 'm aan en trek vervolgens een big smile. Het is nu zeventien jaar later, mijn broer is inmiddels gestopt met twitchen maar ooit komt er een dag dat hij mij opbelt om te zeggen dat hij zojuist een Alaskastrandloper in de plasjes bij Tienhoven heeft ontdekt....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Wat zal jij balen als jij denkt dat hij dat doet om je terug te pakken en wij met z'n allen bij een Alaskastrandloper bij Tienhoven staan :lol:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

CiteerWat zal jij balen als jij denkt dat hij dat doet om je terug te pakken en wij met z'n allen bij een Alaskastrandloper bij Tienhoven staan :lol:
Hahahahaha,

Jij denkt toch niet dat ik zo naief zou zijn om meteen zo'n mega door te piepen. Nee, zoiets hou je altijd in je achterhoofd en zou ik in het uiterste geval toch wel eerst even gaan kijken ;) Ach, gun mijn broertje ook een pleziertje  B)

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tim Asbreuk

Wat ik me wel eens afvraag is

Hoeveel bijzondere vogels komen aan in ons land zonder ondekt te worden en trekken vervolgens gewoon weer weg?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

teunvankessel

CiteerWat ik me wel eens afvraag is

Hoeveel bijzondere vogels komen aan in ons land zonder ondekt te worden en trekken vervolgens gewoon weer weg?
Dat wil je niet weten als twitcher hah ;)  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

joostheeremans

als er geen twitchers waren, waren er meer zeldzaamheden in nederland :lol:

wat hadden die honderden vogelaars allemaal niet voor bijzonders kunnen zien als ze niet naar de blauwstaart waren geweest  :duim:  
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Guus Peterse

Citeer"Ach, 3 januari, dat kan nooit veel wezen."
Grote vraag is natuurlijk, wat mij betreft: waarom zou het op 3 januari niet veel kunnen wezen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Hans Bossenbroek

Na een tevergeefse zoektocht naar de Vale Braamsluiper, even na de piep toch maar uit Groningen vertrokken. Het was dan wel geen nieuwe (Lopik & Zoetermeer), maar toch een soort dichtbij mijn nieuwe woonplaats Ede - ik had dus beter thuis kunnen blijven. Fraai gezien, na een enig tumulteuze rit vond een 'Wageninger' de vogel terug aan de Dragonderweg. Mijn studie is nog altijd niet af... :rolleyes:  :wacko:  

frankmeer

Dames en heren,
Na een half jaar zonder posts, maar met ongetwijfeld veel geweldige, nieuwe ervaringen voor een ieder, is het misschien een ideetje dit topic weer op te rakelen om meer van die schitterende verhalen voorbij te zien komen. Wie biedt?
Frank van der Meer

frankw

#131
beetje dood is de topic wel ja.. hmm. ik was wel blij met de steppevorkstaartplevier in exloer. en de stelkluut bij gouda, beide direct na zonsopkomst gevonden en goed kunnen bekijken


edit: en natuurlijk de vale gieren, zondag de 1e berichten uitbelgie, paniek! maandag boven NL, paniek! dinsdag ter plaatse; "ik neem een snipperdag, de groeten!"  

frankmeer

Citeerbeetje dood is de topic wel ja.. hmm. ik was wel blij met de steppevorkstaartplevier in exloer. en de stelkluut bij gouda, beide direct na zonsopkomst gevonden en goed kunnen bekijken
Dezelfde zonsopkomst? Dat kan toch bijna niet met zo'n end er tussen. ;)  
Frank van der Meer

frankw

Citeer
Citeerbeetje dood is de topic wel ja.. hmm. ik was wel blij met de steppevorkstaartplevier in exloer. en de stelkluut bij gouda, beide direct na zonsopkomst gevonden en goed kunnen bekijken
Dezelfde zonsopkomst? Dat kan toch bijna niet met zo'n end er tussen. ;)
:grin: ha! je moest s weten hoe snel een toyota coralla 1.6 xli is  :grin:  

frankmeer

CiteerMijn laatste leukste twitch was de Mongoolse pieper bij Woerden. Die ochtend, de 23e januari, had ik eerst wederom de Blauwstaart prachtig kunnen aanschouwen. Vol goede moed en met het zalige idee om twee van zulke dwaalgasten op één dag te kunnen aanschouwen reed ik in het begin van de middag naar Woerden. Na enig zoeken dacht ik dus op de goede plek te zijn aangekomen. Ik liep een soort van doodlopende verharde weg op en na enige kilometers begon ik ernstig te twijfelen. Een bruggetje aan je rechterhand en dan een onverhard pad inlopen...oei, ik zat helemaal verkeerd. In een soort van snelwandelwedstrijd naar mijn auto getogen en daarbij ook nog de scoop van het statief afkletterend. Balend en behoorlijk vloekend uiteindelijk weer bij de auto aangekomen en naar de andere plek gaan zoeken. Eenmaal de plek gevonden begon dus de modderwandelwedstrijd en met de nodige acrobatische capriolen over het modderpaadje kwam ik uiteindelijk op de goede plek aan.
Op dat moment taaide iedereen af en hoorde dat de vogel een behoorlijk stuk was weggevlogen. Daar stond ik dan, vertwijfeld en wederom stevig balend dat ik door die slimme actie van mij de Mongoolse Pieper was misgelopen.
Gelukkig zag ik verderop nog drie vogelaars wat rondstruinen en sloot mij snel aan. Het bleek dat de vogel in het bewuste perceel was neergestreken en na enig voorzichtig opdrijven vloog de vogel op en besloot precies in het aangrenzende weiland te gaan zitten. Voorzichtig daar heengelopen en werkelijk fenomenaal de vogel kunnen bekijken, overigens door mijn gelukkig niet beschadigde telescoop. De vogel besloot enkele minuten rustig op een soort verhoogd polletje de omgeving wat te gaan verkennen. Mijn dag was helemaal goed....
Oh ja, op de terugweg lukte het mij ook nog om op het modderpaadje mij staande te houden.
Bij deze stond ik volgens mij naast je, Edwin. Ik stond er iig naast toen deze serie gemaakt werd:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=1948394
Frank van der Meer

Hans Bossenbroek

Wat is twitchen? Op 11 september deed ik mijn gaafste vogelwaarneming ooit. Tijdens een niet-vogelreis nam ik de kleinste vogel ter wereld waar, de Bee Hummingbird. Na dagenlang uitzien had ik dit kleinood in het zicht. De kans van mijn leven pakte gelukkig goed uit. De ontlading was compleet. Zelfs mijn reisgenoten gingen mee uit de plaat. Als ik er aan terugdenk ga ik nog net zo uit m'n dak. De cola-rum (cuba libre is zo'n beetje de nationale drank) 's avonds op het terras smaakte uitstekend.

Edwin Russer

Een gedenkwaardige dag om nooit meer te vergeten.

Het was 2 oktober 2000 op Texel. De DBA-week was net een paar dagen aan de gang en we hadden al een paar leuke soorten gezien. Koningseider, Bladkoning, Zwarte Ooievaar.
De dag hiervoor was op Vlieland een Izabelklauwier spec./Turkestaanse Klauwier door een aantal vogelaars gezien die net terug kwamen van een vergeefse poging om een mogelijke Kleine Torenvalk te zien. Wij liepen deze ochtend bij de bosjes van Reuver, tegenover het monument aan de waddendijk bij de Cocksdorp. Tevens was daar Arend Wassink aan het vogelen en liepen wij gezamenlijk met hem terug toen z'n mobiel ging. Ik heb nog nooit iemand zo snel rood zien aanlopen en helemaal uit z'n dak ging toen hij hoorde dat er bij het Reddingboothuisje een Izabelklauwier spec. zat. Binnen no-time waren we daar en uiteraard de hele meute die dus ook dat weekend/week op Texel verbleven.
Ik heb zelden zo mijn adrealine door mijn lichaam voelen gaan als bij het zien van zo'n waanzinnig mooi beest als van een adulte man Izabelklauwier. In eerste instantie was er wat verwarring omtrent determinatie Daurische Klauwier/Turkestaanse Klauwier maar bleek uiteindelijk toch wel dat het om een man Turkestaanse Klauwier ging. Dat maakte de pret er niet minder om en wat een feest aldaar. Later die week dook de vogel bij de tuintjes op en konden we regelmatig nog van deze vogel genieten. Zelfs toen een zeer lastige Raddes Boszanger bij en tijd en wijle niet te zien was richten we onze scopen wat op en zat in dezelfde struik de Turkestaanse Klauwier. Er zijn slechtere momenten te bedenken als je heel veel geduld moet betrachten bij het zien van zo'n skulker.
Later deze dag zagen we ook nog een fraaie Kleine Vliegenvanger, Morinelplevier, Taigaboomkruiper, Zwarte Rotgans, Koningseider en een late Gierzwaluw.
Dus nogmaals een dag om nooit meer te vergeten!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankw

klinkt idd niet verkeerd, en dat lijkt me een understatement  B)  

HJDT

CiteerEen gedenkwaardige dag om nooit meer te vergeten.

Het was 2 oktober 2000 op Texel. De DBA-week was net een paar dagen aan de gang en we hadden al een paar leuke soorten gezien. Koningseider, Bladkoning, Zwarte Ooievaar.
De dag hiervoor was op Vlieland een Izabelklauwier spec./Turkestaanse Klauwier door een aantal vogelaars gezien die net terug kwamen van een vergeefse poging om een mogelijke Kleine Torenvalk te zien. Wij liepen deze ochtend bij de bosjes van Reuver, tegenover het monument aan de waddendijk bij de Cocksdorp. Tevens was daar Arend Wassink aan het vogelen en liepen wij gezamenlijk met hem terug toen z'n mobiel ging. Ik heb nog nooit iemand zo snel rood zien aanlopen en helemaal uit z'n dak ging toen hij hoorde dat er bij het Reddingboothuisje een Izabelklauwier spec. zat. Binnen no-time waren we daar en uiteraard de hele meute die dus ook dat weekend/week op Texel verbleven.
Ik heb zelden zo mijn adrealine door mijn lichaam voelen gaan als bij het zien van zo'n waanzinnig mooi beest als van een adulte man Izabelklauwier. In eerste instantie was er wat verwarring omtrent determinatie Daurische Klauwier/Turkestaanse Klauwier maar bleek uiteindelijk toch wel dat het om een man Turkestaanse Klauwier ging. Dat maakte de pret er niet minder om en wat een feest aldaar. Later die week dook de vogel bij de tuintjes op en konden we regelmatig nog van deze vogel genieten. Zelfs toen een zeer lastige Raddes Boszanger bij en tijd en wijle niet te zien was richten we onze scopen wat op en zat in dezelfde struik de Turkestaanse Klauwier. Er zijn slechtere momenten te bedenken als je heel veel geduld moet betrachten bij het zien van zo'n skulker.
Later deze dag zagen we ook nog een fraaie Kleine Vliegenvanger, Morinelplevier, Taigaboomkruiper, Zwarte Rotgans, Koningseider en een late Gierzwaluw.
Dus nogmaals een dag om nooit meer te vergeten!
Wat dit verhaal nog absurder maakt is dat we de volgende dag op dezelfde plek begonnen te vogelen (de bosjes van Reuver) waar we wederom Arend W. troffen. Op een gegeven moment ging zijn telefoon en werd er wederom melding gemaakt van een izabelklauwier spec. !!! "Helaas" werd deze vogel al gauw ontmaskerd als een Roodkopklauwier, maar verder leek het alsof de film van de vorige dag gewoon weer gestart werd !!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Edwin Russer

#139
CiteerWat dit verhaal nog absurder maakt is dat we de volgende dag op dezelfde plek begonnen te vogelen (de bosjes van Reuver) waar we wederom Arend W. troffen. Op een gegeven moment ging zijn telefoon en werd er wederom melding gemaakt van een izabelklauwier spec. !!! "Helaas" werd deze vogel al gauw ontmaskerd als een Roodkopklauwier, maar verder leek het alsof de film van de vorige dag gewoon weer gestart werd !!

Groeten Michel

Ja, het was sowieso een absurde week waarbij we geloof ik ook nog drie verschillende Bladkoningen in 'onze' tuin bij het huisje in de Cocksdorp hadden. Zowat de hele week hadden we regelmatig vogelaars in 'onze' tuin.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tim de Boer

De eerste genoemde koningseider en de zojuist genoemde roodkopklauwier waren de eerste soorten die ik echt ophaalde. We waren op Texel en anderen wilden ze graag zien, ik zodoende mee en vervolgens is het nooit meer goed gekomen :P
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

P1234

Het lijkt me dat dit topic, na de dag van gisteren, wel weer wat nieuw leven kan worden ingeblazen. In ieder geval vond ik de twitch van gisteren wel een van de allermooiste uit mijn twitcherscarrière, mede in aanmerking genomen de moeite die het kostte om de vogel echt mooi in beeld te krijgen. Over de euforie die mij bekroop na de vogel 30 seconden vrij in beeld te hebben gezien is in een ander topic al gesproken :wub:  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

HJDT

#142
Zelfs toen ik de vogel nog neit gezien kon ik wel lachen om hoe belachelijk het er eigenlijk uit moet zien om een stel idioten als ons heen en weer te zien rennen, door poortjes, plantsoenen en dwars over wegen, met of zonder aanstormende stadsbussen.  Mijn mooiste twitchervaring was het zeker niet maar wel 1 van de meest enerverende !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Leon Olsthoorn

Ik vond het , ook zonder de kroonboszanger te hebben gezien, een erg leuke middag. Die enorme heen en weer rennende massa en al die verbaasde gezichten van voorbijgangers... Een man met een hondje vroeg me nog of de aasgieren weer terug waren
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankmeer

CiteerEen man met een hondje vroeg me nog of de aasgieren weer terug waren
Alsof ze er ooit waren...
Frank van der Meer

Rinie van Reenen

Misschien vond hij het vogelende volk op aasgieren lijken...
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

CiteerMijn eerste echte serieuze twitch kwam overigens pas een jaar later: ik had mijn moeder haar hoofd gek gezeurd dat het nu toch echt eens tijd werd dat ze met mijn tante ging winkelen in Amsterdam... en dan kon ze mij meteen wel even bij de VU afzetten.

Effe dit topic weer eens nieuw leven inblazen ;) Bovenstaande quote is van Jaap. Gelukkig was ik net in het bezit van mijn ***SPAM*** en kan ik de ritjes niet meer achterhalen hoe vaak ik daar ben geweest. Ik zat in een luxe positie dat ik op ca. een half uurtje rijden van de vogel woonde. Per slot van rekening keerde de vogel in de winter 90/91 daar ook weer terug. Wel eentje die voor eeuwig in mijn geheugen gegrift staat :) Afijn, nog meer verhalen?

http://www.vogelwerkgroepamsterdam.nl:80/z...uiper_90_91.htm

http://www.vogelwerkgroepamsterdam.nl/zeld...er/knipsel1.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Op een snikhete dag in de zomer van 1980 waren drie Kempense vogelaars aan 't vogelen in de Flevo waar behalve een Temminckje niks bijzonders te zien was. Eén van ons, we noemen 'm Rob, bekende toen wel eens contact met DBA-ers te hebben (een doodzonde in 't zuiden in die dagen..) en bood aan te bellen of er ergens in de buurt nog 'iets zat'. In een café werd dus gebeld en dat leverde één tip op: op de Wijde Blik bij Kortenhoef verbleef al enige tijd een Geelsnavelduiker. Nu hadden Rob en Henk (de 3e in het gezelschap) die soort in de winter daarvoor al (stiekem...) getwitcht op 't Oostvoornse Meer maar voor mij was-t-ie nieuw. Bovendien reed ik die dag dus de keus was snel gemaakt. Bij de oevers van de Wijde Blik aangekomen waren de effecten van het prachtige zomerweer onmiddellijk duidelijk: het leek wel of heel Amsterdam die dag aan het spelevaren, vissen, zwemmen of duiken was! Maarrr... tussen al dat watergesport, midden op de plas, dreef onverstoorbaar een onmiskenbare grote duiker! Nu heet de Wijde Blik niet voor niets zo en daar stonden we, zonder telescopen en met een altijd sceptische Frank N. die niet 'zo maar' wilde geloven dat dit géén IJsduiker was (hé, 't was 1980 remember?).  Ik kreeg een lumineus idee: als we 's een roeibootje huren en er gewoon heen varen?! Op zoek dus naar een verhuurder en zo kwamen we terecht bij mijnheer A. Damo (what's in a name..). Die zag er toch echt héél anders uit dan de (toen nog) beroemde Belgische zanger en hij vertrouwde ons voor geen meter. Onze kijkers en camera's beloerend constateerde hij intelligent dat dat géén hengels waren en wij klaarblijkelijk bepaalde schepsels zònder schubben of andere bedekking wilden gaan bekijken. Nu waren die ons ook al wel opgevallen maar heel even waren we nu niet zó geïnteresseerd in borsten en billen, hoe fraai ook... Enfin, het kostte ons een kwartier lullen (en zwaaien met wat briefjes..) maar toen zaten we toch in een bootje, op weg naar het midden van de plas.  Nou zijn Brabantse zandhazen niet zo gewend aan roeien en zelfs sportleraar Henk moest op een gegeven moment zijn meerdere erkennen in de weerbarstige spanen en de golfslag op die grote plas. Vandaar dat ik, de kleinste van het stel, het laatste stukje mocht doen. En dan, bijna midden op de plas, hoor ik plots schuin achter mij en héél dichtbij een merkwaardig geluid: alsof er een zeehond bovenkwam...'wwwoesjjjj'. Henk's hoofd kleurt bloedrood, zijn ogen sperren wijd open en 't enige wat hij, stotterend en half fluisterend kan uitbrengen is 'nnnniet omkkkijken!'
Te laat natuurlijk want al vóór hij is uitgesproken heb ik mijn hoofd gedraaid en kijk recht in de giechel van een enorme duiker wiens giga gele bek als een Turks slagzwaard op minder dan 2 meter van mijn hoofd triomfantelijk omhoog wijst...........
Nu, vele jaren later, vraag ik Henk nog wel 's waarom ik toch in vredesnaam niet om mocht kijken.. Maar Henk weet 't nog steeds niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tim de Boer

haha, goed verhaal, ik ken nog wel een vergelijkbare ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Edwin Russer

CiteerOp een snikhete dag in de zomer van 1980 waren drie Kempense vogelaars aan 't vogelen in de Flevo waar behalve een Temminckje niks bijzonders te zien was. Eén van ons, we noemen 'm Rob, bekende toen wel eens contact met DBA-ers te hebben (een doodzonde in 't zuiden in die dagen..) en bood aan te bellen of er ergens in de buurt nog 'iets zat'. In een café werd dus gebeld en dat leverde één tip op: op de Wijde Blik bij Kortenhoef verbleef al enige tijd een Geelsnavelduiker. Nu hadden Rob en Henk (de 3e in het gezelschap) die soort in de winter daarvoor al (stiekem...) getwitcht op 't Oostvoornse Meer maar voor mij was-t-ie nieuw. Bovendien reed ik die dag dus de keus was snel gemaakt. Bij de oevers van de Wijde Blik aangekomen waren de effecten van het prachtige zomerweer onmiddellijk duidelijk: het leek wel of heel Amsterdam die dag aan het spelevaren, vissen, zwemmen of duiken was! Maarrr... tussen al dat watergesport, midden op de plas, dreef onverstoorbaar een onmiskenbare grote duiker! Nu heet de Wijde Blik niet voor niets zo en daar stonden we, zonder telescopen en met een altijd sceptische Frank N. die niet 'zo maar' wilde geloven dat dit géén IJsduiker was (hé, 't was 1980 remember?).  Ik kreeg een lumineus idee: als we 's een roeibootje huren en er gewoon heen varen?! Op zoek dus naar een verhuurder en zo kwamen we terecht bij mijnheer A. Damo (what's in a name..). Die zag er toch echt héél anders uit dan de (toen nog) beroemde Belgische zanger en hij vertrouwde ons voor geen meter. Onze kijkers en camera's beloerend constateerde hij intelligent dat dat géén hengels waren en wij klaarblijkelijk bepaalde schepsels zònder schubben of andere bedekking wilden gaan bekijken. Nu waren die ons ook al wel opgevallen maar heel even waren we nu niet zó geïnteresseerd in borsten en billen, hoe fraai ook... Enfin, het kostte ons een kwartier lullen (en zwaaien met wat briefjes..) maar toen zaten we toch in een bootje, op weg naar het midden van de plas.  Nou zijn Brabantse zandhazen niet zo gewend aan roeien en zelfs sportleraar Henk moest op een gegeven moment zijn meerdere erkennen in de weerbarstige spanen en de golfslag op die grote plas. Vandaar dat ik, de kleinste van het stel, het laatste stukje mocht doen. En dan, bijna midden op de plas, hoor ik plots schuin achter mij en héél dichtbij een merkwaardig geluid: alsof er een zeehond bovenkwam...'wwwoesjjjj'. Henk's hoofd kleurt bloedrood, zijn ogen sperren wijd open en 't enige wat hij, stotterend en half fluisterend kan uitbrengen is 'nnnniet omkkkijken!'
Te laat natuurlijk want al vóór hij is uitgesproken heb ik mijn hoofd gedraaid en kijk recht in de giechel van een enorme duiker wiens giga gele bek als een Turks slagzwaard op minder dan 2 meter van mijn hoofd triomfantelijk omhoog wijst...........
Nu, vele jaren later, vraag ik Henk nog wel 's waarom ik toch in vredesnaam niet om mocht kijken.. Maar Henk weet 't nog steeds niet.
Geweldig verhaal :duim:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2