wasbeerhond in de OVP

Gestart door veldman, augustus 29, 2007, 10:27:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

CiteerQUOTE (vuurvlinder @ Sep 20 2007, 22:31 PM)
De vos (inheems) wordt volop bejaagd om de grutto te redden. Je hoeft geen professional te zijn om te concluderen dat dit niet gaat lukken.

Naar mijn idee, behoorlijk onnatuurlijk!

Hier heb ik veel over gelezen en ik verwacht dat je op deze mening terug zal komen. Provincies hebben het aantal beschikbare middelen die schadebestijders kunnen gebruiken behoorlijk uitgebreid.

Je kan het onnatuurlijk vinden maar onder al deze maatregelen staat wel de handtekeningen van erkende natuurbeschermings organisaties!!!!! en ja wie ben jij en ik dan ???


Groet,


Grutto

Sinds wanneer is een weidevogel landschap natuur????

Er zijn eeuwen voorbij gegaan dat vos, marters, kraaien en weidevogels naast elkaar leefden. Nu de weides volledig uit Engels raaigras bestaan, er sneller en vaker gemaaid word en de grondwaterstand kunstmatig laag word gehouden.

Geven we gewoon de predatoren de schuld van het verdwijnen van de weidevogels
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

#31
Opzich is de oplosins simpel, maar vrij onrealistisch, gewoon om alle weiden en akkers een hekwerk neerzetten met doorgangen voor weidevogels, maar waar vossen niet doorkunnen, dus onder gewoon wat grover gaas gebruiken,
En de boer, heeft ook geen last meer van reeen, en zwijnen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

CiteerOpzich is de oplosins simpel, maar vrij onrealistisch, gewoon om alle weiden en akkers een hekwerk neerzetten met doorgangen voor weidevogels, maar waar vossen niet doorkunnen, dus onder gewoon wat grover gaas gebruiken,
En de boer, heeft ook geen last meer van reeen, en zwijnen,
De oppervlakte grond die weidevogels nodig hebben, zijn niet in te rasteren. Wel wordt eens iets geprobeerd met schrikdraad maar ja als er maar ergens een grassprietje tegen de stroomdraad komt heb je een lek. Dus geen bescherming.
In Duitsland spuiten ze daarom al de vegetatie dood met round-up maar dan nog is het een hele toer om de electrische draaden niet te laten lekken.

Natuurmonumenten heeft een zeer succesvolle gebied in Friesland. De Wieden. Daar hebben ze er alles aan gedaan om alle vossen dood te schieten met sterke lampen. Het broedsucces moet nu enorm hoog zijn want elke beheerder van Natuurmonumenten is daar wel geweest voor een bezichtiging.

En een ieder weet dat vossen en bodembroeders slecht samen gaan indien er een hoge stand vossen is.
Tevens is er bijna geen provincie waar niet speciale ontheffingen zijn gegeven voor het doden van vossen met sterke lampen.

m.vr.gr.


Grutto


Groet
Tjeerd

vuurvlinder

Citeer
Sinds wanneer is een weidevogel landschap natuur????

Er zijn eeuwen voorbij gegaan dat vos, marters, kraaien en weidevogels naast elkaar leefden. Nu de weides volledig uit Engels raaigras bestaan, er sneller en vaker gemaaid word en de grondwaterstand kunstmatig laag word gehouden.

Geven we gewoon de predatoren de schuld van het verdwijnen van de weidevogels
Wat is dan wel natuur? Een heideterreintje met een kudde Schotse hooglanders erop?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grutto

CiteerWat is dan wel natuur? Een heideterreintje met een kudde Schotse hooglanders erop?
Nee brrrrrrrrrrr aan de slachthaak met die dingen Brrrrrrrrrrrrr

Groet,


Grutto
Groet
Tjeerd

Tim Asbreuk

Natuur is er op het moment niet in Nederland het natuurlijkste wat we nog hebben is de noord en de wadden zee. We hebben hier alleen ''half'' natuur. Ik denk dat het belangrijk is dat we zoveel mogelijk diverse ''half'' natuur landschappen behouden met de bijbehorende soorten. Totdat de natuur zelf weer langzaam het roer over kan nemen met grazers, dode bomen en dieren, inheemse soorten en is de verre toekomst de toppredatoren.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Pim

CiteerNee brrrrrrrrrrr aan de slachthaak met die dingen Brrrrrrrrrrrrr

Ik kan deze opmerking in ieder geval niet waarderen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

eline1234

niet om het een of ander, maar blijkbaar is er dus ook genoeg te halen voor vossen (en eventueel wasbeerhonden). Als die twee soorten zich dus zo uit blijven breiden, leidt dat er dan niet toe dat er over een X aantal jaren gewoon geen voedsel meer te krijgen is? Met als gevolg sterfte onder zwakkere dieren, kleinere nesten, meer sterfte onder jongen, enz.? Oftewel: hersteld de natuur dit evenwicht vanzelf weer? Of hebben vossen en wasbeerhonden inmiddels zo veel (niet-natuurlijke) voedselbronnen dat zij zich ongelimiteerd kunnen uitbreiden?
Eline

grutto

Citeerniet om het een of ander, maar blijkbaar is er dus ook genoeg te halen voor vossen (en eventueel wasbeerhonden). Als die twee soorten zich dus zo uit blijven breiden, leidt dat er dan niet toe dat er over een X aantal jaren gewoon geen voedsel meer te krijgen is? Met als gevolg sterfte onder zwakkere dieren, kleinere nesten, meer sterfte onder jongen, enz.? Oftewel: hersteld de natuur dit evenwicht vanzelf weer? Of hebben vossen en wasbeerhonden inmiddels zo veel (niet-natuurlijke) voedselbronnen dat zij zich ongelimiteerd kunnen uitbreiden?
Dat is de theorie van een unieke natuur zonder invloeden van oa de mens en laten we eerlijk op elk plekje in Nederland is wel eens een schop de grond in gegaan.

In duitsland zie je dat de marterhond de vos verdrijft en in Nederland zie je dat vossen op basis van breed maatschappelijk gedragen plannen die bovendien nog politiek zijn goed gekeurd aan vossenbeheer wordt gedaan.

Ik verwacht een zelfde beleid op de marterhond.


M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

grutto

Citeer[Iets dergelijks kan ook met vossen en dat gebeurt geloof ik ook. Van dat laatste heb ik weleens iets gelzen alleen kan ik me niet meer herinneren waar.
Volgens mij is inmiddels bekend dat het aanpassings vermogen van de vos zo groot is dat hij zelfs boven in knotwilgen zit met zn jongen.
De vos is ook wat dat betreft een zeer intressant dier.

Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd