Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan V

Wolf doodgereden op de snelweg bij Vught

Op de snelweg A2 bij Vught is vrijdagochtend een wolf doodgereden. Voorbijgangers zagen het dier liggen en meldden dat bij de politie en Rijkswaterstaat. Medewerkers vonden de wolf in de berm.

Het kadaver is naar het laboratorium van de Universiteit Utrecht gebracht voor nader onderzoek. Daar wordt gekeken naar de doodsoorzaak van het dier. Bij de Wageningen Universiteit wordt het dna-materiaal van de wolf onderzocht om de herkomst van het dier te bepalen.

In deze tijd van het jaar zijn veel jonge wolven op zoek naar een territorium. Ze doorkruisen het land en steken grote wegen over, met de kans doodgereden te worden. Dat gebeurde eerder dit jaar al bij Beesd (Gelderland) en Hoogersmilde (Drenthe).

https://nos.nl/artikel/2465979-wolf-doodgereden-op-de-snelweg-bij-vught
Met vriendelijke groet,

Arjan


Arjan V

Jonge wolf doodgereden op A2 in Limburg

Aangepast 5 maart 2023 18:56


 
Op de A2 tussen Grathem en Kelpen-Oler in Limburg is vanmorgen een wolf doodgereden. De jonge wolf, een vrouwtje, werd gevonden op de vluchtstrook van de snelweg.
Rond 08.15 meldde een automobilist zich bij de politie met het vermoeden dat hij iets had aangereden, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Politie en Rijkswaterstaat vonden het dode teefje.

DNA-onderzoek

De jachtopziener van de gemeente Leudal werd erbij gehaald, die bevestigde dat het om een wolf ging. Het dier is naar de Wageningen University gebracht. Daar wordt via DNA-onderzoek gezocht naar de herkomst van de wolf.
De wolf in Limburg is de vierde die dit jaar is omgekomen in het verkeer. Vrijdag kwam een wolf om op de A2 bij Vught en eerder dit jaar werden wolven doodgereden bij Beesd in Gelderland, en Hoogersmilde in Drenthe.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5369738/aangereden-wolf-snelweg-a2-limburg
Met vriendelijke groet,

Arjan


Norman

Citaat van: Arjan V op maart 14, 2023, 19:02:05 PMWolf in Weert gezien

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0tSxMTY69eR9hPaiFBeNSubJSx5Kt9VP64dmx9PSNKqmFh7Ng8saJGqaBBV3Uo9zhl&id=100064681209727&sfnsn=mo

Ik heb twijfels of dit een wolf is. Ik zie kenmerken die spreken voor een wolf, maar lijkt ook sterk op saarloos wolfshond oid. Dit exemplaar is mij te wit rondom de snuit voor een wolf, wat namelijk wel weer spreekt voor een saarloos.

peterv

Citaat van: Norman op maart 15, 2023, 09:05:41 AMIk heb twijfels of dit een wolf is. Ik zie kenmerken die spreken voor een wolf, maar lijkt ook sterk op saarloos wolfshond oid. Dit exemplaar is mij te wit rondom de snuit voor een wolf, wat namelijk wel weer spreekt voor een saarloos.
Er zijn meer hondenrassen die hier op lijken. Verder eens, de foto toont volgens mij een hond.
Peter Venema

Norman

Citaat van: peterv op maart 15, 2023, 10:02:31 AM
Citaat van: Norman op maart 15, 2023, 09:05:41 AMIk heb twijfels of dit een wolf is. Ik zie kenmerken die spreken voor een wolf, maar lijkt ook sterk op saarloos wolfshond oid. Dit exemplaar is mij te wit rondom de snuit voor een wolf, wat namelijk wel weer spreekt voor een saarloos.
Er zijn meer hondenrassen die hier op lijken. Verder eens, de foto toont volgens mij een hond.

Klopt, de tjechoslowaakse wolfhond en tamaskan lijken er ook op, maar deze heeft het meest weg van een saarloos.


tekenaar

Mooie parodie, maar het raakt de kern wel: de schapen die wolven in Nederland buitmaken zijn immers grotendeels voor de slacht bestemd:

https://speld.nl/2023/03/30/binnengedrongen-wolf-richt-bloedbad-aan-in-slachthuis/
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/


Arjan V

Vestigt jonge wolf zich op Utrechtse Heuvelrug? 'We hebben drollen nodig'

25-5-2023

Amerongen - In de bossen bij Amerongen laat een jonge wolf zich af en toe zien, meldt Wolven in Nederland. "Uit de beelden die we tot nu toe hebben, blijkt geen agressie. Wel nieuwsgierigheid en onbezonnenheid", stelt de vereniging. Hondenbezitters die de wolf tegenkomen, wordt aangeraden hun viervoeter aan te lijnen.

De hond van Bas ter Laak begon 's ochtends tijdens het uitlaten ineens een stuk voor zijn baas uit te lopen. "En hij keek steeds achterom. Toen ik achterom keek, bleken we achtervolgd te worden." Op zo'n 20 meter afstand stond een wolf. Ter Laak moest denken aan een video van een wielrenner op de Veluwe. Die probeerde weg te fietsen bij de wolf en werd achtervolgd. "Toen draaide ik me maar om en liep ik op hem af en ging hij het bos in."
Glenn Lelieveld moet even grinniken als hij wordt gebeld. Als Coördinator roofdieren van de Zoogdier Vereniging krijgt hij vaker telefoontjes over wolven. Wolf gespot in Amerongen: dat vindt iedereen weer interessant, terwijl het dier daar wel vaker is gezien. Maar hij begrijpt het ook wel. "Ik kan me voorstellen dat het voor mensen een bijzondere gewaarwording is."

Toch is er wel iets bijzonders aan de hand met deze wolf. "Nog niet eerder is een wolf gaan 'poseren' in de regio", zegt Lelieveld. Dat poseren kan erop wijzen dat het roofdier onderzoekt of het territorium geschikt is om zich er te vestigen.

Volgens experts hoeven mensen zich weinig zorgen te maken. Lijn de hond voor de zekerheid aan en praat rustig en zeker tegen het dier. Die tips had Van der Laak vanochtend nog niet gekregen. "En het is toch een verdomd groot dier", zegt hij. Als hij een stok de kant van de wolf op gooit, vlucht die wat verder het bos in, maar ook daarna komt hij weer terug. Pas als hij met een andere wandelaar een praatje maakt om te checken of het toch niet toevallig een grote hond is, verdwijnt de wolf om niet meer terug te keren.

Een wandeling

Waar de wolf vandaan komt, is niet te zeggen. Als wolven gaan puberenverlaten ze het ouderlijk territorium om een "stukje te wandelen" zoals Lelieveld het noemt. Die wandeling kan 100 kilometer zijn, maar ook 2000 kilometer. De Amerongse wolf kan dus uit Duitsland of Frankrijk komen, maar ook uit de roedel op de Veluwe.

"Als een wolf in een gebied komt dat 'ie zelf geschikt acht, gaat hij zijn territorium afbakenen", vertelt Lelieveld. Hoe hij dat doet? Met urine en drollen. Die drollen zijn essentieel voor onderzoekers als Lelieveld. Lelieveld: "Met urine zijn wij als mensen niet zo goed." Maar de drollen zijn een bron van informatie. Met het genetisch materiaal valt de wolf beter te volgen. "Stel nou dat we dan over een half jaar deze wolf weer aantonen in hetzelfde gebied, dan pas kunnen we echt spreken van een definitieve vestiging."

Wie zo'n drol ziet, moet zich dan ook vooral melden bij het wolvenmeldpunt. Hoe zo'n uitwerpsel eruitziet, is hierboven te zien. De drollen liggen vaak midden op het pad, en zijn vrij goed te onderscheiden. Lelieveld: "Dat is nog wel even wat anders dan de gemiddelde hondendrol met Frolic erin. Er zit echt gewoon haar van wild in en het ruikt ook een beetje anders." Bovendien zijn ze een stuk groter: zo'n 2,5 centimeter dik en 20 centimeter of langer.


https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3585011/vestigt-jonge-wolf-zich-op-utrechtse-heuvelrug-we-hebben-drollen-nodig
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

#791
Even een vraagje: hoeveel honden poepen precies op het midden van een paadje? De mijne wil dat beslist niet: die gaat altijd een stukje van het pad af om tussen het gras een uitwerpsel achter te laten. Hier in Slovenie vindt ik wolvendrollen juist midden op het pad. Mijn hond is daar erg goed in, die drollen vinden. Zelfs hele platgereden oude drollen vindt ze. En laat daar dan een plasje bij achter (om het even of het honden- of wolvendrollen zijn; dat onderscheid mag ik zelf maken).

Is dit naast het pad / midden op het pad kenmerkend?

p.s. dit is iets voor de onderzoekers om rekening mee te houden: honden kunnen over een wolvendrol hebben geplast. Zou dat de DNA analyse beinvloeden?

p.s.2 ik weet hier ook precies op wat voor plekken wolven met urine markeren: die plekken vindt mijn hond ook. Ik kom op zulke afgelegen plekken dat plasjes van andere honden niet erg waarschijnlijk zijn. Anders was ik die honden (met eigenaar) vroeg of laat wel tegen gekomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ruut

wil effe reageren op poepen van honden.
Wanneer ik in Marizy ben, Frankrijk in de middle of nowhere, ga ik met de honden (dobermannen)  het bergpad bewandelen. komen vaak op wildpaden, en uitgerekend op kruispunte doen ze hun behoeften, duidelijk zichtbaar dus.
in dit gebied komen vos, zwijn en das voor.
binnen de omheining van de boerderij doen ze behoefte bij opening in de omheining. duidelijk om hun territorium aan te geven voor eventuele binendringers. buurman boer had veel last van "indringers", vooral van de vos, die het had gemunt op z'n konijnen.
ik had trouwens wel bekijks met m'n honden in het dorp, die zonde aangelijnd te zijn mee gingen, keurig naast de voet. als de Fransen 'n hond hebben, zit die meestal op de arm of ze zitten aan de ketting. maar dat terzijde ;)
groet, ruut

Arjan V

Tijdens een wolvenstage in Duitsland vonden we nooit drollen midden op het pad. Altijd aan de kant. Wel bij kruisingen.
Daar gebruikte men een hond om verse wolvendrollen op te sporen.

Ik denk dat de verslaggever het verkeerd heeft opgeschreven.
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

Zou dit een kwestie van dominantie zijn en poept mijn hond (hollandse herder teef) in hoog gras om aan te geven dat ze "stiekum te gast is" in een wolventerritorium?

Maar echt, ik herinner me geen enkele wolvendrol niet niet pal op het midden van een pad of onverharde weg lag.

Beren poepen waar ze toevallig lopen en dat kan ook op de weg zijn. Mijn hond ruikt wel aan berenpoep maar laat daar geen plasjes bij achter. Maar ook dat terzijde.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Arjan V

Ik heb het aan Glen lelieveld (Wolvenmeldpunt en zoogdiervereniging) gevraagd en dit is zijn reactie.

"Jazeker, op en naast pad lijken de voorkeursplekken, en zeker ook kruisingen. We merken wel dat elke wolf zijn/haar eigen voorkeur heeft, dus er zit wat variatie in."

Kan misschien ook per gebied anders zijn.
Met vriendelijke groet,

Arjan

Norman

Citaat van: tekenaar op mei 26, 2023, 09:21:58 AMZou dit een kwestie van dominantie zijn en poept mijn hond (hollandse herder teef) in hoog gras om aan te geven dat ze "stiekum te gast is" in een wolventerritorium?

Maar echt, ik herinner me geen enkele wolvendrol niet niet pal op het midden van een pad of onverharde weg lag.

Beren poepen waar ze toevallig lopen en dat kan ook op de weg zijn. Mijn hond ruikt wel aan berenpoep maar laat daar geen plasjes bij achter. Maar ook dat terzijde.

Dominantie bestaat niet (ref. L. David Mech). Ook zou het voor de geur niets uitmaken of de drol op een pad ligt of in het gras. Wel is het zo, dat als de drol open en bloot ligt, de geurvlag zich makkelijker kan verspreiden, maar het is niet zo dat een geurvlag niet opgemerkt zal worden als deze naast het pad ligt.

Ik heb twee honden en de een zoekt zijn privacy op en de ander gaat waar ze staat, als het maar onverhard is.

Degene die haar privacy opzoekt, is een uitstekende speurder en is in staat minieme geuren (enkele kruidnagel) op tientallen meters afstand op te vangen en te volgen, afgezien van waar de geurbron zich bevindt.

Honden/wolven zijn echt geniaal als het gaat om hun neus.

tekenaar

Klopt wel dat mijn hond ook zeer verborgen geurvlaggen vindt.

Die "dominatie" komt i.d.d. van onderzoek aan roedels wolven in dierentuinen waarbij jonge wolven veel te lang in de roedel zijn gelaten. Wanneer ze de leeftijd hebben waarop ze hadden moeten vertrekken om een eigen roedel te stichten, maar niet weg kunnen, ontstaat een enorm gespannen situatie met veel gevechten, verwondingen en evt dode wolven. In die situatie is er wel degelijk dominantie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Zat nog eens te denken. Ik vermoed dat de drollen evengoed willekeurig geplaatst worden, maar dat er bovengemiddeld veel drollen op de paden gevonden worden, omdat ze A) daar bovengemiddeld veel lopen, maar B) de kans dat een mens ze daar vinden zal ook flink bovengemiddeld is.

Het zou interessant zijn om een wolf te zenderen en dan met een zoekhond de gangen na te gaan.

Aan de andere kant, dan weet je dat, en dan?

Arjan V

Ik denk dat zoogdieren in het algemeen gebruik maken van paden om door zij  territorium te lopen. Door de mens gemaakt of wildwissels. Gemakzucht dient ook het dier.
De drollen en urine dienen ook om hun territorium te markeren dus dan kan je het beter plaatsen op die plekken waar veel andere dieren en soortgenoten komen.
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

Citaat van: Norman op mei 26, 2023, 20:10:13 PMZat nog eens te denken. Ik vermoed dat de drollen evengoed willekeurig geplaatst worden, maar dat er bovengemiddeld veel drollen op de paden gevonden worden, omdat ze A) daar bovengemiddeld veel lopen, maar B) de kans dat een mens ze daar vinden zal ook flink bovengemiddeld is.

Het zou interessant zijn om een wolf te zenderen en dan met een zoekhond de gangen na te gaan.

Aan de andere kant, dan weet je dat, en dan?

Ik ben het wel met je eens dat ze bovengemiddeld veel over stille boswegen zullen lopen, maar, als het willekeurig was, dan zouden de drollen op die boswegen zo maar ergens liggen, en ze liggen echt precies in het midden.

Markatieplaatsen met urine liggen op iets uitstekends (boom, hoge graspol, hoop zand) en dan opvallend vaak op een kruispunt. Maar dan wel wat wolven zien als een kruispunt. Een nauwelijks waarneembaar wildspoor wat de weg kruist, is ook een kruispunt. Als je er eenmaal oog voor krijgt ga je die plaatsen ook herkennen, dwz ik kan vaak voorspellen waar mijn hond gaat reageren op een geurmerk in het bos. En in het geval van bomen kan je het echt zien, want daar zit een dood plekje in het mos :) Dit zijn hier echt plaatsen waar wolven veel waarschijnlijker zijn als honden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

PaulWaarneming

Hier in Extremadura zijn (nog?) geen wolven, tenminste niet in het gebied waar wij wonen. (Intussen wel oprukkend uit noordelijke richting, waar natuurlijk weer veel gedoe over is, maar dit terzijde.) Hier leven wel vossen, dassen, herten, wilde zwijnen, genetkatten, Egyptische mangoesten, wilde katten en de nodige zwerfkatten, soms ook achtergelaten jachthonden. Wie weet binnenkort ook Iberische lynxen, die hemelsbreed op een km of 40 van hier zijn geherintroduceerd.
Onze witte herder teef poept tijdens wandelingen vrijwel altijd naast het pad, in de vegetatie, met een voorkeur voor vaste plekken. Voor het plassen (markeren) heeft ze een duidelijke voorkeur voor kruisingen van paden, opritjes naar akkertjes e.d.. Maar ook wanneer we een schaapskudde met wilde blaffende kuddehonden (mastin español, achter gaas) passeren wordt er altijd even in de berm geplast. Over andere (honden)drollen wordt wel altijd even geplast. Op ons eigen terrein plast ze altijd langs de afrastering als er mensen met een hond zijn gepasseerd.

Arjan V

Jonge wolf benadert wandelaars met hond in buurt Amerongen

16-6-2023

onze correspondent
NIJMEGEN - Wandelaars in de buurt van Amerongen en de Leusderheide zien sinds eind mei met enige regelmaat een jonge wolf. Het dier benadert ook mensen die hun hond uitlaten. Het wolvenmeldpunt van de Zoogdiervereniging krijgt dagelijks meldingen over deze wolf binnen, zegt wolvenkenner Glenn Lelieveld. Het dier is niet agressief, maar wel nieuwsgierig
Vermoedelijk gaat het om een jong dier dat aan het zwerven is op zoek naar een eigen territorium. De meldingen lijken steeds over hetzelfde dier te gaan, leiden de kenners af uit beelden van zijn uiterlijk en gedrag. De Zoogdiervereniging vindt het onwenselijk dat de wolf vooral honden zo dicht benadert, maar benadrukt dat het dier tot nu toe op geen enkel moment agressie heeft laten zien, ook niet naar honden.

Volgens de Zoogdiervereniging is de wolf jong en onervaren en weet hij nog niet hoe hij mensen en door mensen gebruikte routes moet vermijden. Omdat het nog een jong dier is, is hij nieuwsgierig naar honden. ,,Onbezonnen pubergedrag" noemt het wolvenmeldpunt dat.

Honden aan de lijn

De Zoogdiervereniging raadt wandelaars aan om een hond dichtbij en aan de lijn te houden. Als de wolf opduikt, is het het beste om afstand te houden en hard en luid tegen het dier te praten. Op alle beelden tot nu toe is te zien dat de wolf daarna wegloopt. Mensen moeten het dier zeker niet voeren, want dan zou hij mensen daarom juist op gaan zoeken. Dat is mogelijk ook gebeurd met de jonge wolf die vorig najaar een poosje dichtbij bezoekers van Het Nationale Park De Hoge Veluwe kwam.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7768095/jonge-wolf-benadert-wandelaars-met-hond-in-buurt-amerongen
Met vriendelijke groet,

Arjan

Arjan V

Wolvenlobby om in te kunnen grijpen heeft weinig nut, zegt deze expert

15-6-2023

gerwin-peelen

ARNHEM - De provincie Gelderland wil gaan lobbyen om de bescherming van de wolf te verlagen en beheer mogelijk te maken. Oftewel, het dier kunnen verjagen of doden. Maar volgens expert Luuk Boerema heeft die lobby eigenlijk geen zin.

Dat zei Boerema, omgevingsrechtjurist, woensdagavond in het provinciehuis. Samen met belangenorganisaties, schapenhoudster Ellen van der Zweep en ambtenaren was hij daar om Statenleden te informeren. De cruciale vraag van de avond: kan de wolf worden beheerd? Een meerderheid in de Gelderse Staten wil de wolf kunnen aanpakken, maar daar gelden strenge regels voor.

En er werd woensdagavond hard gezocht naar mogelijkheden. Finse, Roemeense en Franse rechtbankuitspraken werden erbij gehaald. Wanneer zijn er genoeg wolven? Wat is een probleemwolf? Vooral de partijen op de rechterflank zochten naar opties om in te kunnen grijpen.

Coalitie wil lobby

Een van de mogelijkheden is een lagere beschermstatus voor de wolf. Het dier is door Europese regels streng beschermd: in het kakelverse coalitieakkoord staat dat de provincie moet gaan lobbyen om die regels minder streng te maken.

"Maar er geldt een even zwaar kader voor overige soorten. Als die wolf van de Europese lijst valt, komt hij op de Nederlandse lijst. Vangen en doden kan niet zomaar, de wolft blijft gewoon beschermd", zegt hij.

Toch ziet BBB'er Eric Kemperman ruimte. "We hoorden vanavond ook dat er wel degelijk beleidsruimte is: moeilijke begrippen zoals 'gunstige staat van instandhouding' en 'populatie' zijn heel moeilijk te duiden. Dat wordt ingekleurd vanuit een gedachte voor de wolf. Wij denken er anders over en willen de ruimte die er is benutten."

Er kan worden ingegrepen bij een wolf die problemen veroorzaakt. Maar gaat het dan om een probleemsituatie of een probleemwolf? "De wet kent die term helemaal niet. Dat is echt een beleidsterm", legt Boerema uit.

'Al die rapporten'

En precies daar is volgens de BBB ruimte: beleid. Door dat aan te passen, zou er volgens de BBB meer kunnen. Maar zoek je dan niet de juridische grens op? "Als politicus moet je die verantwoordelijkheid nemen, we moeten durven die ruimte te pakken. We hebben het vandaag niet eens over de onrust gehad, al die rapporten. Wat voor geld kost dat wel niet? We moeten nu onze rug rechten."

Maar Boerema waarschuwt dan toch: het beheren van de wolf is lastig. "Dan moet er echt sprake zijn van een extreme situatie, en dan kan je echt wel ingrijpen. Alleen men vindt iedere aanval op een schaap al een extreme situatie, maar zo werkt het niet."

Volgende week praat de politiek verder, dan gaan de partijen met elkaar in debat.



https://www.gld.nl/nieuws/7957411/wolvenlobby-om-in-te-kunnen-grijpen-heeft-weinig-nut-zegt-deze-expert?fbclid=IwAR3J0QtkGBnOlagJoPtbQpAvP7amZq5QPdtBbR0y6yMDfywZJDguPlyw5zA_aem_th_Ae7hvcv0TNSbNoKd-psb5UgoNsKBTQJZuW55hZe_7VeBGI-nKFobHxCdcmQ9avAgoSs
Met vriendelijke groet,

Arjan

Norman

Citaat van: Arjan V op juni 16, 2023, 13:18:39 PM...
Volgens de Zoogdiervereniging is de wolf jong en onervaren en weet hij nog niet hoe hij mensen en door mensen gebruikte routes moet vermijden. Omdat het nog een jong dier is, is hij nieuwsgierig naar honden. ,,Onbezonnen pubergedrag" noemt het wolvenmeldpunt dat.

Honden aan de lijn

De Zoogdiervereniging raadt wandelaars aan om een hond dichtbij en aan de lijn te houden.
...

Het gedrag van de wolf is één op één te vergelijken met dat van een jonge hond en ik maak me echt nul zorgen om de veiligheid van mijn honden. Sterker, ik maak mij elke dag meer zorgen om de honden van anderen, dan om een dergelijke wolf. Als het gaat om wild, dan zie ik wilde zwijnen als een veel groter risico voor honden dan wolven en hoewel incidenten bekend zijn, sneuvelen de honden niet bepaald bij bosjes door aanvallen van wilde zwijnen.

Het verhaal gaat anders worden als het een paar word en er echt een territorium ontstaat, echter dan nog verwacht ik alleen een risico voor honden als ze gaan struinen buiten de paden op enige afstand van de eigenaar.

Ik zal mijn honden in losloopgebieden niet aanlijnen om de mogelijke aanwezigheid van een wolf. Het aanlijnen wordt te makkelijk geroepen. De meeste honden lopen nabij de eigenaren en niet buiten de paden.

Heb je een struiner (jachthonden en spitsen bijv.) dan moet je hem in een bosgebied sowieso aanlijnen, om verstoring van onschuldig wild te voorkomen.

peterv

Citaat van: tekenaar op mei 25, 2023, 23:50:49 PMp.s. dit is iets voor de onderzoekers om rekening mee te houden: honden kunnen over een wolvendrol hebben geplast. Zou dat de DNA analyse beinvloeden?
Dan komen er gewoon profielen van een wolf en van een hond uit. Andere dieren (vos, marters) poepen en plassen ook wel over wolvendrollen heen. En een wolf kan ook over de uitwerpselen / urine van een andere wolf heen poepen/plassen. Voor een goed DNA profiel is het voornaamste dat je een vers monster hebt dat meteen in de ethanol wordt geconserveerd.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Norman op mei 26, 2023, 20:10:13 PMZat nog eens te denken. Ik vermoed dat de drollen evengoed willekeurig geplaatst worden, maar dat er bovengemiddeld veel drollen op de paden gevonden worden, omdat ze A) daar bovengemiddeld veel lopen, maar B) de kans dat een mens ze daar vinden zal ook flink bovengemiddeld is.
Dat klopt. Wolven markeren met drollen en urine op al hun routes, ook buiten de mensenpaden en wegen. Ik tref met regelmaat wolvendrollen op wildwissels waar (bijna) geen mens komt. En het andere uiterste: ook regelmatig op asfaltwegen waar heel wat verkeer over gaat. Die laatste liggen er maar kort want ze worden snel door auto's kapot gereden. Al met al zeggen de drollen niet zo veel over het werkelijke terreingebruik van wolven. Er zijn heel veel buitenlandse studies met gezenderde wolven die prima laten zien hoe deze dieren hun territoria benutten.
Peter Venema

Arjan V

Steeds meer wolven in Nederland: 'Het neemt maar toe'

28 juni, 19:16 • 3 minuten leestijd
ARNHEM - In onze provincie leven op dit moment 30 tot 35 wolven. Dat blijkt uit onderzoek van BIJ12, het centrum dat onderzoek doet naar de wolf in Nederland. Ze komen naar Nederland, vestigen zich en planten zich voort. Momenteel zijn er al meerdere paartjes gevestigd op de Veluwe. Andere wolven verlaten de provincie juist weer. "We hebben al de eerste exportwolf", zegt Glenn Lelieveld, coördinator van het Wolvenmeldpunt.

Uit nieuw onderzoek van BIJ12 komt naar voren dat er op dit moment zes paartjes zijn met een territorium op de Veluwe. Ook zijn er zwervende wolven actief in Oost-Gelderland. "De wolf ontwikkelt zich steeds meer in Nederland. Je ziet steeds meer wolven, steeds meer territoria", zegt wolvenexpert Lelieveld.

"Waarschijnlijk worden er meer welpen geboren dan afgelopen jaren. De eerste wolf is al naar Duitsland gelopen, dus we hebben al de eerste exportwolf. Wolven zijn echt een blijvertje. Het neemt maar toe. We zijn juist gewend dat er veel wolven vanuit Duitsland naar ons toe komen", vertelt hij.

Niet alleen Duitse, maar ook Belgische wolven komen onze kant op. In de periode van 9 februari tot 30 april zijn er drie Belgische wolven in Nederland aangereden. Alle drie werden ze aangereden op de snelweg. Een van het drietal werd bij Zevenaar/Duiven op de A12 aangereden.

Wolvenschade

Met zo'n groeiend aantal wolven verwacht je veel schade, maar dat valt voor Gelderland wel mee. "De meeste schade is buiten Gelderland", aldus Lelieveld. In totaal zijn er twaalf bevestigde gevallen in Gelderland waarbij wolven schade veroorzaakten. Dit betrof voornamelijk schapen.

Er is volgens Lelieveld geen link met het aantal wolven, maar met de schadepreventie en schade. "Als de provincie dierenhouders goed blijft ondersteunen met preventiemaatregelen zoals hier op de Veluwe is gebeurd, zie je dat de schade tot nul reduceert."

Afstand houden

Wolven zijn niet gevaarlijk, maar je moet wel op afstand blijven. De meeste mensen doen dat goed, maar toch is dat niet overal gelukt. Een wolf bij Nationaal Park de Hoge Veluwe lijkt niet-schuw te zijn, in sommige video's komt hij behoorlijk dichtbij. "Die wolf is waarschijnlijk gevoerd en daardoor minder schuw naar mensen toe", aldus Lelieveld, die erkent dat er nog steeds meldingen binnenkomen over die wolf. "Dat vinden we zorgelijk."

Er werd geadviseerd het dier te zenderen. Daarbij wordt niet alleen een zender omgehangen, maar wordt het dier ook verdoofd en dat is riskant. Een wolf kan slecht tegen verdovingen en loopt bij een te hoge dosis het risico te sterven.

Paintballen tegen de wolf

Afgelopen week kondigde de provincie aan dat ze wolven gaan afschrikken met een paintballgeweer. Lelieveld: "Paintballen is een beproefde methode die vaker gebruikt is in nationale parken in de Verenigde Staten. De andere manier is zenderen. Toch is dat de beste manier om de wolf te volgen."

Nationaal Park De Hoge Veluwe kon woensdag niet reageren.



https://www.gld.nl/nieuws/7965034/steeds-meer-wolven-in-nederland-het-neemt-maar-toe?at_medium=Social%20media&utm_medium=Social%20media&at_campaign=Twitter&utm_campaign=Twitter&utm_source=twitter&utm_content=artikel&utm_term=omroepgld

 Toch schieten met verf op de wolf? 'Een heel dom plan'

Vera Eisink  &  Henri van Veen

23 juni, 19:51 • 3 minuten leestijd

OTTERLO - De rechter verbood het al eerder. Een verfgeweer, oftewel paintball inzetten in nationaal park De Hoge Veluwe om niet-schuwe wolven af te schrikken. De provincie wil het verfgeweer nu toch toestaan, maar met kleurloze verf, want dan wordt de wolf niet verstoten door de eigen roedel. Maar de Faunabescherming vindt het maar niks, dat schieten met verf.

"Wij denken dat het kan", laat een provinciewoordvoerder weten. "Anders hadden we de ontheffing niet afgegeven. Het besluit staat open voor bezwaar en beroep."

De eerste bezwaarmaker staat in de startblokken. "Ik ben er niet blij mee en ik denk dat de rechter er ook niet blij mee is, want die heeft het verboden", reageert Niko Koffeman op het plan van de provincie. Koffeman is voorzitter van de Faunabescherming. "Dit is een heel dom plan."

De provincie ziet altijd mogelijkheden, zegt hij. "Maar de provincie is hierover niet de baas maar de rechter. De gerechtelijke uitspraak was heel duidelijk: je mag de paintball niet gebruiken, tenzij je nader onderzoek hebt gedaan en dat deed de provincie niet."

'Zenderen heeft geen zin'

De provincie is een andere mening toegedaan. Een wolf een zender omhangen, een van de opties, levert volgens haar alleen data op en geen schrikreactie. Delen van De Hoge Veluwe afsluiten werkt ook niet, omdat de wolf in het hele park actief kan zijn.

Een eerder idee van de Zoogdiervereniging om de wolf desnoods af te schieten in plaats van te verjagen, blijft Koffeman een onzalig plan vinden. De Zoogdiervereniging pleitte voor afschot, omdat het gedrag toen als levensgevaarlijk werd beoordeeld. "Gelukkig zijn er sindsdien geen incidenten geweest, maar een wolf in het park blijf te tam gedrag vertonen en dat is zeer risicovol", zegt de Zoogdiervereniging. Maar voegt de woordvoerder toe: "Je moet daarbij wel eerst starten met een zender aanbrengen en verjagen en als dat geen resultaat heeft dan pas is het een optie om de wolf te doden."

De Zoogdiervereniging blijft pleiten voor een zender om het gedrag ook na het paintballen te kunnen monitoren. Zenderen betekent dat de wolf wordt verdoofd en een halsband om krijgt dat een gps-signaal afgeeft.

Aas

In het park wordt volop aas achtergelaten van geschoten dieren, stelt de club van Koffeman. "De zeldzame lammergier weet dat aas op de Hoge Veluwe zelfs vanuit Zuid-Frankrijk te vinden", stelde de Faunabescherming in november vorig jaar.
Een oplossing voor de wolf heeft Koffeman wel: doe de ecoducten open. "Want die heeft de parkdirectie afgesloten. Ze moeten zo snel mogelijk weer open, zodat de wolf het park kan verlaten."

Natuuractivisten ageerden afgelopen maand nog tegen de sinds 2019 afgesloten faunapassages Oud-Reemst en het Deelerwoud. Parkbeheerder Jakob Leidekker zei daarover: "Wij kregen te veel herten binnen en op een gegeven moment hebben we gezegd: het is nu klaar. Die herten vraten het bos op en de daarvan afhankelijke biodiversiteit werd ten gronde gericht."

Alle partijen zijn van mening dat bij een niet-schuwe wolf er iets gedaan moet worden om de wolf weer schuw te laten worden. Maar welke methode is het beste? Daar staan de partijen anders in.




https://www.gld.nl/nieuws/7962433/toch-schieten-met-verf-op-de-wolf-een-heel-dom-plan
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

Je zou toch zeggen dat wolven daar gaan jagen waar de hoogste dichtheid aan herten is. Met open ecoducten krijg je een dynamiet van veel herten = daar veel jagende wolven = herten verkassen naar elders = wolven gaan de herten achterna. Eindresultaat is zich meer over het terrein verspreidende herten, en daardoor minder pieken in de begrazingsdruk. Of zit ik er nou helemaal naast?

Overigens is hier in Slovenie het idee dat afschot van individuele wolven toelaatbaar is, zolang de populatie als geheel levensvatbaar blijft. Iedere situatie wordt beoordeeld door een interdiciplinaire commissie en soms wordt tot afschot over gegaan (b.v. wanneer een roedel zich sterk toelegt op landbouwhuisdieren). Hierdoor hebben belanghebbenden (o.a. schapen- en veehouders) het gevoel dat ingrepen mogelijk zijn, wat de tolerantie voor wolven als geheel enorm ten goede komt. Ik kan me het machteloosheidsgevoel bij te stricte bescherming heel goed indenken.

Maar het gaat dan wel om integraal populatiebeheer en niet alleen om een enkel afgesloten gebied met jachtbelangen. 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op juni 30, 2023, 10:08:58 AMJe zou toch zeggen dat wolven daar gaan jagen waar de hoogste dichtheid aan herten is. Met open ecoducten krijg je een dynamiet van veel herten = daar veel jagende wolven = herten verkassen naar elders = wolven gaan de herten achterna. Eindresultaat is zich meer over het terrein verspreidende herten, en daardoor minder pieken in de begrazingsdruk. Of zit ik er nou helemaal naast?

Overigens is hier in Slovenie het idee dat afschot van individuele wolven toelaatbaar is, zolang de populatie als geheel levensvatbaar blijft. Iedere situatie wordt beoordeeld door een interdiciplinaire commissie en soms wordt tot afschot over gegaan (b.v. wanneer een roedel zich sterk toelegt op landbouwhuisdieren). Hierdoor hebben belanghebbenden (o.a. schapen- en veehouders) het gevoel dat ingrepen mogelijk zijn, wat de tolerantie voor wolven als geheel enorm ten goede komt. Ik kan me het machteloosheidsgevoel bij te stricte bescherming heel goed indenken.

Maar het gaat dan wel om integraal populatiebeheer en niet alleen om een enkel afgesloten gebied met jachtbelangen. 

Toch denk ik niet dat je Slovenië en Nederland op dit vlak niet moet vergelijken. De veedichtheid is hier veel groter, evenals de middelen om preventiemaatregelen te nemen. Ik kan mij geen enkel argument voorstellen voor afschot, tenzij er sprake is van ondragelijk lijden van het dier en herstel niet te verwachten is.

Belangrijk verschil is wellicht is dat in mijn brein de intrinsieke waarde van een organisme altijd gelijk is. In deze context; de mens gaat bij mij niet boven de wolf. Als mens hebben we ons, als zogenaamde intelligenter, wezen de plicht om ons aan te passen aan de wolf. Bijvoorbeeld door beschermingsmaatregelen te nemen.