Buigzaam glanswier - Nitella flexilis?

Gestart door Tim Struyve, mei 25, 2023, 09:33:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Struyve

Graag een bevestiging of correctie van dit glanswier, gezien mijn ervaring hier eerder beperkt is. Ik hou het nog enkele dagen bij voor geval extra details gevraagd worden.

Standplaats: Vlaams-Brabant. Venig terrein in de leemstreek, minimaal gebufferd, lokaal komen enkele kalkindicatoren voor, vorig jaar hersteld als moeras vanuit populierenaanplant. Er zijn geregeld plassen, waar deze in gevonden werd, ook al enkele op drooggevallen oevers.


Ton van Haaren

Een Chara want ze heeft schorscellen. Verder kom ik niet
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Tim Struyve

Dank voor de opmerking, ik had al mijn twijfels of ik het juist geïnterpreteerd had. Bij mijn vorige waren die schorscellen duidelijker, blijkbaar heeft een week in water zetten ook geholpen om het zichtbaar te maken.

Gekend uit de onmiddellijke omgeving: gewoon kransblad, breekbaar kransblad, brokkelig kransblad en puntdragend glanswier. Laatste valt af gezien de schorscellen.

Ik heb er ene die me duidelijk gewoon kransblad lijkt, en na lang zoeken ook een redelijk zekere brokkelig kransblad. Merendeel onbeslist. Ik weet niet of de lengte van de stipulae hulpvol is voor het onderscheiden van de twee? De meeste hebben zeer korte stipulae.

Andre321

Lijkt me een nogal groffe chara, die zijn vaak diplostich en het is vaak Chara vulgaris, gewoon kransblad

Breekbaar kransblad (taxonomie is wat gewijzigd tegenwoordig) is triplostich en vaak teer en dun en dacht dat ie ook vaak stonk

Brokkelig vind ik zelf ook lastig, dacht dat ie vooral plat langs de grond groeide.