Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacksfun

Obsmapp 9.3 android 11
Ik maakte in het verleden gebruik van de mogelijkheid om 15 km in de omgeving naar soorten te zoeken. Dit is verlaagd naar 10 km, waardoor ik net veel mooie vogelbieden mis. Ik hoopte in dit forum medestanders te vinden, maar zie hier geen berichten over. Moest het toch even kwijt. Ik zou blij zijn wanneer dit in de toekomst weer 15 km kan worden.

Alex Kwak

Citaat van: Jacksfun op mei 17, 2023, 20:18:52 PMObsmapp 9.3 android 11
Ik maakte in het verleden gebruik van de mogelijkheid om 15 km in de omgeving naar soorten te zoeken. Dit is verlaagd naar 10 km, waardoor ik net veel mooie vogelbieden mis. Ik hoopte in dit forum medestanders te vinden, maar zie hier geen berichten over. Moest het toch even kwijt. Ik zou blij zijn wanneer dit in de toekomst weer 15 km kan worden.

Je kan in ObsMapp een andere locatie kiezen waardoor je de waarnemingen daarvan ziet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

Hoi,
Obsmapp 9.3 hier draaiend op Oneplus 8 pro, Android 12.
Ik zou heel graag een groot deel van mijn waarnemingen via Spraak invoeren. Voor vogels lukt dit nog. Als je echter nachtvlinders, planten of dergelijk wil ingeven wordt dit moeilijker omdat 't de soorten moeilijk lijkt te herkennen. Ik weet niet hoe deze Spraak op zich draait, maar 't lijkt constant woorden te zoeken uit de Nederlandse taal ipv soortnamen van organismen te zoeken. Een Is het niet mogelijk om die woorden die geen soorten (of gedrag of methode...) zijn te blokkeren? Je moet bijvoorbeeld nooit 'de'invoeren maar' t interpreteert veel soortnamen met 'de' in de naam als aparte woorden. Gerande spanner : interpretatie als 'Geran de spanner', en dus een foutmelding.
Alvast bedankt om te bekijken.
Groetjes Timon

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op juni 02, 2023, 23:07:02 PMHoi,
Obsmapp 9.3 hier draaiend op Oneplus 8 pro, Android 12.
Ik zou heel graag een groot deel van mijn waarnemingen via Spraak invoeren. Voor vogels lukt dit nog. Als je echter nachtvlinders, planten of dergelijk wil ingeven wordt dit moeilijker omdat 't de soorten moeilijk lijkt te herkennen. Ik weet niet hoe deze Spraak op zich draait, maar 't lijkt constant woorden te zoeken uit de Nederlandse taal ipv soortnamen van organismen te zoeken. Een Is het niet mogelijk om die woorden die geen soorten (of gedrag of methode...) zijn te blokkeren? Je moet bijvoorbeeld nooit 'de'invoeren maar' t interpreteert veel soortnamen met 'de' in de naam als aparte woorden. Gerande spanner : interpretatie als 'Geran de spanner', en dus een foutmelding.
Alvast bedankt om te bekijken.
Groetjes Timon

De ingesproken tekst wordt naar Google verstuurd en die maakt er tekst van. En ja, dan gaan 'rare' teksten de mist in.
Wat je kan doen als het bij een bepaalde soort fout gaat is om daarvoor een alias aan het maken (via het hamburger-menu van Spraak). Je kan dan bijvoorbeeld 'randje' ipv 'gerande spanner' gebruiken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

Citaat van: Alex Kwak op juni 05, 2023, 07:51:40 AM
Citaat van: Timon Boumon op juni 02, 2023, 23:07:02 PMHoi,
Obsmapp 9.3 hier draaiend op Oneplus 8 pro, Android 12.
Ik zou heel graag een groot deel van mijn waarnemingen via Spraak invoeren. Voor vogels lukt dit nog. Als je echter nachtvlinders, planten of dergelijk wil ingeven wordt dit moeilijker omdat 't de soorten moeilijk lijkt te herkennen. Ik weet niet hoe deze Spraak op zich draait, maar 't lijkt constant woorden te zoeken uit de Nederlandse taal ipv soortnamen van organismen te zoeken. Een Is het niet mogelijk om die woorden die geen soorten (of gedrag of methode...) zijn te blokkeren? Je moet bijvoorbeeld nooit 'de'invoeren maar' t interpreteert veel soortnamen met 'de' in de naam als aparte woorden. Gerande spanner : interpretatie als 'Geran de spanner', en dus een foutmelding.
Alvast bedankt om te bekijken.
Groetjes Timon

De ingesproken tekst wordt naar Google verstuurd en die maakt er tekst van. En ja, dan gaan 'rare' teksten de mist in.
Wat je kan doen als het bij een bepaalde soort fout gaat is om daarvoor een alias aan het maken (via het hamburger-menu van Spraak). Je kan dan bijvoorbeeld 'randje' ipv 'gerande spanner' gebruiken.

Bedankt voor de feedback. Dat wordt niet makkelijk aangezien ik voor 1/2 soorten een alias moet aanmaken. Ik doe een poging. Worden die aliassen overgezet als je van smartphone toestel zou veranderen?
Indien niet lijkt het veel moeite.

Alvast bedankt

Groetjes Timon

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op juni 06, 2023, 17:42:50 PMDat wordt niet makkelijk aangezien ik voor 1/2 soorten een alias moet aanmaken. Ik doe een poging.

Eens, deze optie is dan ook eigenlijk bedoelt voor die ene soort die altijd lastig gaat. Bij velen de Tjiftjaf bijvoorbeeld.

Citaat van: Timon Boumon op juni 06, 2023, 17:42:50 PMWorden die aliassen overgezet als je van smartphone toestel zou veranderen?

Nee, helaas niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

#1686
Citaat van: Alex Kwak op juni 07, 2023, 07:47:02 AM
Citaat van: Timon Boumon op juni 06, 2023, 17:42:50 PMDat wordt niet makkelijk aangezien ik voor 1/2 soorten een alias moet aanmaken. Ik doe een poging.

Eens, deze optie is dan ook eigenlijk bedoelt voor die ene soort die altijd lastig gaat. Bij velen de Tjiftjaf bijvoorbeeld.

Citaat van: Timon Boumon op juni 06, 2023, 17:42:50 PMWorden die aliassen overgezet als je van smartphone toestel zou veranderen?

Nee, helaas niet.


Eens de lijst met alle aanpassingen er in staat is het wel zeer erg handig natuurlijk...
Is het mogelijk om die lijst van aliassen ergens uit een directory te halen en te bewaren, om dan later te kopiëren? Zou handig zijn.

Timon Boumon

Wat handig zou zijn is dat je bij een punttelling de mogelijkheid krijgt om alle waarnemingen van zelfde soort met zelfde activiteit/levensstadium/telmethode/relatie/(locatie) bij het afsluiten van een punttelling samen te voegen tot één waarneming. Geef je enkele keren een huismoeder in bvb. bij het legen van een lichtval, lijkt me dit een handige optie ipv van telkens te moeten terugkeren naar het overzicht,op het 'plusje' te drukken en bij een nieuwe soort dan weer naar het invoerscherm en vice versa.

Die directory waar die aliassen staan van Spraakinvoer zou wel nog steeds handig zijn. Ik heb het nog niet gevonden (zie vorige post).

Al bedankt!

Groetjes

Timon

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op juli 31, 2023, 21:12:12 PMDie directory waar die aliassen staan van Spraakinvoer zou wel nog steeds handig zijn. Ik heb het nog niet gevonden (zie vorige post).

Dat zou mooi zijn, maar daarvoor is geen tijd (lees: geld)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tobias Seifert

Hello!

ObsMapp 9.3, Android 13

In the view of the not yet uploaded observations (in the menu view top left) the observations are always listed with the German trivial name, independent of the setting of the species groups (see picture here: https://imgur.com/a/z9x6zP9).
I have set scientific names for my organisms. I would therefore like to see the scientific names in the overview.

Is it possible to set this?

Thank you and best regards
Tobias Seifert
Museum Haus der Natur, Salzburg 🇦🇹
Validator for Beetles (Coleoptera) 🪲🌐
https://observation.org/users/169089/

Alex Kwak

Citaat van: Tobias Seifert op augustus 06, 2023, 20:26:04 PMHello!

ObsMapp 9.3, Android 13

In the view of the not yet uploaded observations (in the menu view top left) the observations are always listed with the German trivial name, independent of the setting of the species groups (see picture here: https://imgur.com/a/z9x6zP9).
I have set scientific names for my organisms. I would therefore like to see the scientific names in the overview.

Is it possible to set this?

Thank you and best regards

Hi Tobias, this is probably solved with the next update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Ik ben dit jaar op reis geweest en ik heb daar soortenlijsten voor dat land voor gedownload. Nu heb ik die niet meer nodig voor een aantal jaar allicht, maar het blijkt niet zo eenvoudig om die te verwijderen. Is het eventueel een idee om een soort van selectie te kunnen maken op land of regio, net zoals bij het downloaden, zodat je ineens alles kan selecteren en verwijderen?

Het is maar een idee ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Mudde

Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2023, 08:44:58 AMIk ben dit jaar op reis geweest en ik heb daar soortenlijsten voor dat land voor gedownload. Nu heb ik die niet meer nodig voor een aantal jaar allicht, maar het blijkt niet zo eenvoudig om die te verwijderen. Is het eventueel een idee om een soort van selectie te kunnen maken op land of regio, net zoals bij het downloaden, zodat je ineens alles kan selecteren en verwijderen?

Het is maar een idee ...

Goedemorgen Olivier,

Die optie bestaat al!!

Open ObsMapp en ga naar het tegelmenu, kies daar de tegel "instellingen", kies dan voor de "geavanceerde instellingen" door op de twee tandwieltjes rechtsboven in het scherm te klikken, dan even in de lijst die je dan krijgt naar beneden scrollen, dan vind je "Verwijder soortenlijsten" klik daar op en je ziet alle soortenlijsten die je gedownload hebt, vink de soortenlijsten aan die je wil verwijderen, klik dan op "verwijderen" onder in beeld en je bent alle overbodig geworden ballast aan soortenlijsten kwijt!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

OlivierO

Citaat van: Jan Mudde op augustus 16, 2023, 10:26:39 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2023, 08:44:58 AMIk ben dit jaar op reis geweest en ik heb daar soortenlijsten voor dat land voor gedownload. Nu heb ik die niet meer nodig voor een aantal jaar allicht, maar het blijkt niet zo eenvoudig om die te verwijderen. Is het eventueel een idee om een soort van selectie te kunnen maken op land of regio, net zoals bij het downloaden, zodat je ineens alles kan selecteren en verwijderen?

Het is maar een idee ...

Goedemorgen Olivier,

Die optie bestaat al!!

Open ObsMapp en ga naar het tegelmenu, kies daar de tegel "instellingen", kies dan voor de "geavanceerde instellingen" door op de twee tandwieltjes rechtsboven in het scherm te klikken, dan even in de lijst die je dan krijgt naar beneden scrollen, dan vind je "Verwijder soortenlijsten" klik daar op en je ziet alle soortenlijsten die je gedownload hebt, vink de soortenlijsten aan die je wil verwijderen, klik dan op "verwijderen" onder in beeld en je bent alle overbodig geworden ballast aan soortenlijsten kwijt!!

Grtz, Jan

Jan, het verwijderen an sich kan ik. Het gaat erom dat je alles moet aanvinken en dat ik vraag of dat niet eenvoudiger kan door bijvoorbeeld "selecteer alles van Oeganada" om daarna in één keer te verwijderen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Mudde

Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2023, 10:49:37 AM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 16, 2023, 10:26:39 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 16, 2023, 08:44:58 AMIk ben dit jaar op reis geweest en ik heb daar soortenlijsten voor dat land voor gedownload. Nu heb ik die niet meer nodig voor een aantal jaar allicht, maar het blijkt niet zo eenvoudig om die te verwijderen. Is het eventueel een idee om een soort van selectie te kunnen maken op land of regio, net zoals bij het downloaden, zodat je ineens alles kan selecteren en verwijderen?

Het is maar een idee ...

Goedemorgen Olivier,

Die optie bestaat al!!

Open ObsMapp en ga naar het tegelmenu, kies daar de tegel "instellingen", kies dan voor de "geavanceerde instellingen" door op de twee tandwieltjes rechtsboven in het scherm te klikken, dan even in de lijst die je dan krijgt naar beneden scrollen, dan vind je "Verwijder soortenlijsten" klik daar op en je ziet alle soortenlijsten die je gedownload hebt, vink de soortenlijsten aan die je wil verwijderen, klik dan op "verwijderen" onder in beeld en je bent alle overbodig geworden ballast aan soortenlijsten kwijt!!

Grtz, Jan

Jan, het verwijderen an sich kan ik. Het gaat erom dat je alles moet aanvinken en dat ik vraag of dat niet eenvoudiger kan door bijvoorbeeld "selecteer alles van Oeganada" om daarna in één keer te verwijderen.

Ha Olivier,

Het lijkt mij nou niet echt een prio om iets wat enkele seconden duurt (okay als je moeite hebt met kleine lettertjes wellicht een minuut of wat) te willen aanpassen. Te meer omdat deze functie nou niet een functie is die dagelijks door tientallen gebruikers van ObsMapp toegepast zal worden.

Leuk idee dus wat mij betreft maar ik hoop niet dat de ontwikkelaars hier tijd aan gaan besteden. Er zijn urgenter issues op te lossen ben ik van mening.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

KoenVerhoogt

Onder het kopje 'tellen' in obbsmap zou ik graag alle soortgroepen tegelijk willen tellen. Nu kan ik het alleen per soortgroep doen.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url