Nederlandse namen voor korstmosparasieten

Gestart door Erik van Dijk, april 16, 2023, 08:41:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Waarom worden er eigenlijk voor korstmosparasieten geen Nederlandse namen bedacht?

Zelfs bij roesten en branden is dit tegenwoordig goed gebruik.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

lukasverboom

Omdat er nog te veel in schuift, denk ik. Ik ben nog geen voorstander. Je krijgt ook dat mensen ervanuit gaan dat een soort onmiskenbaar is: "hee, stipjes op groot schildmos, dat moet wel het grootschildmosstipje zijn". Terwijl we nu echt nog te weinig weten voor veldwaarnemingen van meer dan een handvol soorten.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jannes Boers

Er is hier wel eens vaker over nagedacht en ergens is ook wel een opzet voor bepaalde genera, maar het is (nog) niet van de grond gekomen. Uiteindelijk worden namen er ook onnodig lang van naar mijn mening (geen valide argument natuurlijk). De taxonomie van veel parasieten genera is nooit onderbouwd met DNA, en waarschijnlijk zullen de komende decennia veel meer genera worden gesequenced, wat ongetwijfeld in opslitsing van soorten naar nieuwe/andere bestaande genera zal resulteren. Dat kan er voor zorgen dat de taxonomie van Nederlandse namen ook onlogisch door elkaar gaat lopen.

voorbeeld: Twee genera worden gesequenced en uit de DNA resultaten komt naar voren dat er helemaal geen aanleiding is om het als twee genera te beschouwen (vervolgens alles 1 genus). Van (de voorheen) twee genera komen soorten voor in NL die inmiddels een Nederlandse naam hebben gekregen. Waarschijnlijk zal die taxonomie op genus gebaseerd zijn zoals je ook bij andere korstmossen/schimmels ziet. Dan heb je dus binnen het genus verschillende Nederlandse namen wat onnodig voor verwarring zorgt.

Vriendelijke groet,
Jannes

Erik van Dijk

Citaat van: Jannes Boers op april 17, 2023, 10:44:41 AMEr is hier wel eens vaker over nagedacht en ergens is ook wel een opzet voor bepaalde genera, maar het is (nog) niet van de grond gekomen. Uiteindelijk worden namen er ook onnodig lang van naar mijn mening (geen valide argument natuurlijk). De taxonomie van veel parasieten genera is nooit onderbouwd met DNA, en waarschijnlijk zullen de komende decennia veel meer genera worden gesequenced, wat ongetwijfeld in opslitsing van soorten naar nieuwe/andere bestaande genera zal resulteren. Dat kan er voor zorgen dat de taxonomie van Nederlandse namen ook onlogisch door elkaar gaat lopen.

voorbeeld: Twee genera worden gesequenced en uit de DNA resultaten komt naar voren dat er helemaal geen aanleiding is om het als twee genera te beschouwen (vervolgens alles 1 genus). Van (de voorheen) twee genera komen soorten voor in NL die inmiddels een Nederlandse naam hebben gekregen. Waarschijnlijk zal die taxonomie op genus gebaseerd zijn zoals je ook bij andere korstmossen/schimmels ziet. Dan heb je dus binnen het genus verschillende Nederlandse namen wat onnodig voor verwarring zorgt.

Duidelijk verhaal.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk