brandganzen met slechte kwaliteit (?) rode/oranje kleurringen

Gestart door whmvb, maart 23, 2023, 13:20:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

deze week heb ik in de zomerpolders van Noard-Fryslân Bûtendyks twee Brandganzen gezien met links een gele pootring met cijfercode en rechts een rode (of oranje) pootring waarop geen code te ontdekken valt. Die rode ring ziet er ook aardig vaal uit, terwijl de gele kleurring me nog aardig nieuw voorkomt. Zijn hier slechte kwaliteit rode ringen gebruikt, die snel slijten en waarvan de code dus niet meer te lezen valt, of is er iets anders aan de hand (het kan uiteraard ook aan mij liggen)? Op geese.org wordt er niets over gemeld, dus ik vraag het hier maar even.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Hoi Wim,
Rood is geloof ik inderdaad een kleur die snel verbleekt. Maar het verschilt ook per producent. Geel kan ook verbleken tot wit.

Maar afgezien van de slijtage: heb je misschien betere foto's? Want deze zijn vrij korrelig wat het sowieso al moeilijk maakt.

De gele 5 is duidelijk, en ik denk nog een gele 4.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

In aanvulling op Kees is een nadeel van rood dat als er vuil in de inscriptie zit het contrast verminderd. Dat lijkt hier ook aan de orde te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

whmvb

Hoi Kees en Jeroen,

bedankt voor de reacties. Betere foto's heb ik niet. Dit zijn al crops van maximaal ingezoemde beelden. Normaal gesproken leveren die altijd voldoende kwaliteit om de codes te kunnen lezen, ook bij rode/oranje ringen (zie voorbeeld van Brandgans  OVNR op foto), maar nu dus niet. Ik houd het op slechte kwaliteit ringen dus. Overigens heb ik de vraag ook gesteld bij Geese.org, maar daar krijg ik totaal geen reactie van (helaas).

Groeten,

Wim

brandgans OVNR.jpg
Wim van Boekel

Jeroen Nagtegaal

Wellicht handig voor de uitleg, aan de kwaliteit van de ringen zal het nu nog niet liggen.
Ringen bestaan uit twee of meerlaags plastic met verschillende kleuren. In de toplaag word een stukje weg gefreesd waardoor de onderliggende laag zichtbaar wordt.

Doordat de inscriptie iets dieper ligt, kan er makkelijker vuil in ophopen. Bij ringen met een witte inscriptie, zoals Rood en Groen, gebeurt het vaker dat er daardoor onvoldoende contrast overblijft. Na een paar goede wasbeurten, bepaald licht of wat dichterbij kan de code soms ineens wel goed leesbaar zijn.

Bij bijvoorbeeld oranje ringen komt het vuil te liggen op een zwarte inscriptie en wordt het oranje wel geregeld schoon geveegd. Daar blijft contrast dus beter bij behouden.

Voor wat betreft rood was dat vroeger vaker een probleem dan nu. Rode auto's hadden vroeger ook vaker de neiging om te verkleuren naar roze. Het lijkt erop dat de nieuwe pigmenten die gebruikt worden beter bestand zijn tegen UV.

Zowel Kees als ik zijn betrokken bij ringen dus kennen de problemen, maar het is altijd keuzes maken over bijvoorbeeld de te gebruiken kleuren en mogelijkheden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com