Bijen vangen voor determinatie

Gestart door Stefanlouwerse, maart 25, 2023, 15:32:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefanlouwerse

Hoi allemaal,

Sinds een paar jaar is mijn interesse in wilde bijen steeds groter aan het worden en ik merk dat ik hongerig ben naar meer kennis en kunde over wilde bijen. Vooral het determineren van wilde bijen valt niet altijd mee (maakt het ook meteen zo leuk). Nu ga ik vooral met mijn camera (met goeie macrolens) het veld in om bijen te fotograferen, om ze vervolgens thuis met boeken en de hulp van waarnemingen.nl te determineren. Helaas kom ik en waarnemingen.nl er niet altijd uit en heb ik waarnemingen zoals: 'zandbij onbekend' of 'groefbij onbekend'. Ik weet dat ik sommige soorten sowieso niet goed kan determineren zonder ze dood te maken, maar dat gaat mij als hobbyist nu te ver.

Wel denk ik erover na om een insectennet aan te schaffen om bijen te kunnen vangen, waardoor ik ze beter kan bekijken en fotograferen. Ik twijfel hierover, ik wil de diertjes minimaal stress geven en al helemaal niet beschadigen. Ik lees verschillende dingen; bijen vangen en meteen hanteren, ze in een potje stoppen of "pletten" in een peterisschaaltje met papier. Hebben jullie misschien tips? Hoe zijn jullie begonnen?

Groeten,

Stefan     

JohanvantBosch

Ik heb gemerkt dat een aardige tussenvorm is ze vangen en in de hand fotograferen. Het lukt vaak best aardig om in de hand goede foto's van belangrijke kenmerken te maken. En natuurlijk met een loepje bekijken
Daarmee kun je niet alles determineren. Want genitaal en een deel van de detailkenmerken kun je natuurlijk niet zien op de foto of met de loep. Maar je komt al weer verder dan met alleen in het veld fotograferen omdat je meer tijd hebt en meer invloed hebt op wat je op de foto zet. Uiteraard moet je wel even wennen aan het hanteren van de bijen. En ze krijgen er vast ook wat stress van. Maar ik denk dat ze dat in een potje ook krijgen. En in een potje lukt het meestal niet om acceptabele foto's te krijgen.
De jongens van Natuurpunt/Aculea hebben volgens mij goede tips voor welke camera te gebruiken. Telefoon werkt soms, maar m.i. is het resultaat toch minder dan met zo'n cameraatje. Ikzelf gebruik een spiegelreflex met een voor dit werk net te grote macrolens. Uiteindelijk werkt dat, maar het is niet ideaal.

Milo van Loon

Ik denk dat de aanschaf van een insectennet zeker een goede beslissing is. Het vangen met een net kan de beestjes inderdaad beschadigen maar bijen zijn gelukking stevig genoeg dat het risico op beschadiging miniem is. Goede netten worden door winkels zoals Vermandel en Veldshop online verkocht. Inmiddels ben ik overgestapt naar het doden van de beestjes (wat ik trouwens niet met plezier doe) om ze vervolgens onder de microscoop te bekijken, maar hiervoor stopte ik de gevangen beestjes in een potje en daarna in de koelkast, zodat ze de volgende dag sloom genoeg waren om bepaalde kenmerken goed in beeld te krijgen.

Stefanlouwerse

Dankjewel Johan, zijn er ook handleidingen te vinden over het hanteren van bijen? Je moet ze vastpakken aan meerdere pootjes aan één kant van hun lichaam toch?

JohanvantBosch

Citaat van: Stefanlouwerse op maart 27, 2023, 11:47:01 AMDankjewel Johan, zijn er ook handleidingen te vinden over het hanteren van bijen? Je moet ze vastpakken aan meerdere pootjes aan één kant van hun lichaam toch?

Ha Stefan,
In bijgaand hoofdstuk van de Bijen van Nederland staat het een en ander.
https://www.bestuivers.nl/Portals/5/Publicaties/Bijen_v_Nederland_Hoofdstukken/NL_bijen_H14_bijenonderzoeken.pdf

JohanvantBosch

De optie die Milo beschrijft is ook een hele aardige denk ik. Voordeel daarvan is denk ik, dat je iets meer rust hebt om de bij te fotograferen en dat het mooiere foto's oplevert doordat je niet van die handen op je foto hebt en je zelf wat meer invloed hebt op belichting en deels ook houding/hoek. Nadeel is wellicht dat je het dier mee naar huis hebt. Zelf wil ik ze toch het liefst op dezelfde plek weer vrij laten, zeker bij vrouwtjes.
Je zou misschien is bij de foto's van Dick Belgers op waarneming.nl kunnen kijken wat voor resultaten dat kan opleveren. En ik neem ook aan bij de foto's van Milo, maar die heb ik wat minder op mijn netvlies.
Dick heeft volgens mij ergens op het forum wel beschreven wat zijn aanpak is. Maar misschien kan Milo je zelf ook meer toelichting geven.

Net als Milo vind ik het helemaal niet fijn om bijen dood te maken, maar ik zie het nut en de noodzaak voor het determineren absoluut. Zeker als het voor mijn werk is. Als het even lukt om ze in het veld te determineren, al dan niet in de hand, laat ik ze het liefst weer los.