Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2023, 12:06:49 PM
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op maart 24, 2023, 10:42:34 AMAls je 'Gebruik BMP' aanvinkt, kleurt het vak Activiteit bij alle soortengroepen zwart, behalve bij vogels.
dat klinkt ook erg logisch toch ?


Nee, de BMP-restricties zouden alleen van toepassing moeten zijn op vogels
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Sluijter

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 23, 2023, 23:32:02 PMNa de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.

Is er een oplossing voor dit probleem?
.

wschulte

#93
"Location uncertain" krijg ik als melding en als ik op het locatie symbool klik, heeft hij mij op de oude locatie neergezet. Een beetje raar als je daar 2000 km. vandaan bent  ;D en binnen 5 minuten krijgt hij geen locatie.
Een tijd later gaat het gewoon goed, maar ja .. ondertussen mijn WiFi aan gezet. Na wat experimenteren, merk ik dat ik geen location fix krijg als ik alleen mijn mobiele data aan heb staan. Dat is best onhandig als je standaard je WiFi uit hebt staan. Dit is pas zo sinds ik 9.1.7 van ObsMapp heb (voorliggende versies heb ik niet gebruikt, ik kwam in een keer van 7.xxx naar 9.1.7).

Zie ik een instelling over het hoofd of zo ?

ObsMapp 9.1.7, Android 9 (EMUI 9.1.0.345) op een Huawei Mate 10 Pro.

Edit 27-03-2023: Vandaag was mijn sim waarop ik mobiele data had verlopen en raad eens .. zonder WiFi kreeg ik wel een fix (dus alleen mobiele data aan). Toen ik echter de mobiele data naar de andere sim schakelde,waar wel data op zat, kreeg ObsMapp weer geen locatie fix ...
WiFi enabled, mobiele data enabled -> altijd location fix
WiFi enabled, mobiele data disabled -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data disabled -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data enabled, geen mobiele data beschikbaar -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data enabled, wel mobiele data beschikbaar -> GEEN location fix

Jan Mudde

Citaat van: wschulte op maart 25, 2023, 15:59:06 PM"Location uncertain" krijg ik als melding en als ik op het locatie symbool klik, heeft hij mij op de oude locatie neergezet. Een beetje raar als je daar 2000 km. vandaan bent  ;D en binnen 5 minuten krijgt hij geen locatie.
Een tijd later gaat het gewoon goed, maar ja .. ondertussen mijn WiFi aan gezet. Na wat experimenteren, merk ik dat ik geen location fix krijg als ik alleen mijn mobiele data aan heb staan. Dat is best onhandig als je standaard je WiFi uit hebt staan. Dit is pas zo sinds ik 9.1.7 van ObsMapp heb (voorliggende versies heb ik niet gebruikt, ik kwam in een keer van 7.xxx naar 9.1.7).

Zie ik een instelling over het hoofd of zo ?

ObsMapp 9.1.7, Android 9 (EMUI 9.1.0.345) op een Huawei Mate 10 Pro.

Ik zou even nagaan of de nieuwe versie van ObsMapp "toestemming" heeft om de locatiegegevens van je toestel te gebruiken. Want als ik je probleembeschrijving zo lees is dat niet het geval. Dat is geen instelling in ObsMapp maar ééntje die op je telefoon staat. Ikzelf gebruik al ruim 10 jaar uitsluitend Samsung toestellen en weet dus niet waar je dat op een Huawei kunt vinden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

wschulte

Citaat van: Jan Mudde op maart 25, 2023, 16:07:26 PMIk zou even nagaan of de nieuwe versie van ObsMapp "toestemming" heeft om de locatiegegevens van je toestel te gebruiken. Want als ik je probleembeschrijving zo lees is dat niet het geval. Dat is geen instelling in ObsMapp maar ééntje die op je telefoon staat. Ikzelf gebruik al ruim 10 jaar uitsluitend Samsung toestellen en weet dus niet waar je dat op een Huawei kunt vinden.
Ja die toestemming is er, moet ook wel anders zou hij nooit een locatie krijgen.

wschulte

Als ik OSM kaarten laad, dan krijg ik die dubbel te zien als ik het kaarttype kies in het invoerscherm of de map tegel; zie het screenshot. Toch staan die .map files echt maar 1 keer op de telefoon.
Moet ik mij hier zorgen om maken ?

ObsMapp 9.1.7, Android 9 (EMUI 9.1.0.345) op een Huawei Mate 10 Pro.

Luuk Punt

#97
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 25, 2023, 14:34:57 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 23, 2023, 23:32:02 PMNa de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem, Maarten.

Obsmapp 9.1.7, Samsung Galaxy S10., Android One UI 4.1, Android-versie 12

Is er een oplossing voor dit probleem?
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Jan Mudde

Citaat van: Luuk Punt op maart 26, 2023, 15:22:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 25, 2023, 14:34:57 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 23, 2023, 23:32:02 PMNa de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem, Maarten.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Ha Luuk,

Versie ObsMapp, merk en type toestel? Android-versie?  Zonder die data kkunnen de ontwikkelaars niet veel met je melding ;-)

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Luuk Punt

#99
Ha Jan,

Obsmapp 9.1.7, Samsung Galaxy S10., Android One UI 4.1, Android-versie 12.

Hartelijke groet,

Luuk
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

hiskodevries

Wat hierboven gemeld wordt kan ik reproduceren.
obsmapp zegt dat een vaste locatie gekozen is, ten minste dat ikoon wordt getoond
na opslaan wordt deze gelijk vervangen door de actuele lokatie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

#101
Gisteren sinds lange tijd ObsMapp weer eens nodig gehad (v.9.1.7. Android v9 Samsung SM-G390F, xCover4).
Oepsmap: de ingevoerde waarneming(en) werden helaas niet verzonden, zonder foutmelding bleef het scherm staan op "verzenden 0 van x".
Hoe krijg ik dat weer aan de praat?

ps: internet werkte wel, uiteraard.

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
Hieronder een vraag van Tim CaersScreenshot_20230328-195525_ObsMapp.jpg :
Beste,
Ik heb vandaag een wandeling gemaakt langs het Schulens Meer in Lummen. In het begin van de wandeling heb ik op ObsMapp een route gestart. Twee uur later heb ik die afgesloten. Op het einde heb ik aangegeven dat ik alle vogelsoorten had ingegeven maar niet alle individuen. Ik wilde zonet mijn waarnemingen opladen maar ik krijg telkens een foutmelding: zie screenshot bijlage. In de bijlage is sprake van 1 geüpload transect en 1 mislukt geüpload transect. Dat is bizar, want:
- ik heb ook nog enkele waarnemingen op ObsMapp staan die niets te maken hebben met het transect. Daar wordt niets over vermeld. ze worden ook niet opgeladen.
- als ik op de knop voor routes/punttellingen klik, zie ik inderdaad de route van vandaag, maar ook nog een vorige (van 28 februari; daarvan staan er echter geen waarnemingen meer in mijn Obsmapp). Die blijft daar staan, ook na meerdere pogingen tot het opladen van waarnemingen. Ik vraag mij dan ook af voor welke route het opladen gelukt is. geen van beide staat op de website.

Hebben jullie enig idee wat er hier misloopt en hoe ik dit kan oplossen zonder dat ik mijn route en waarnemingen kwijt ben ?

Groeten,
Pieter

hiskodevries

de gebruiker heeft de laatste versie gebruikt 9.1.7 ?
zonee installeren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

En misschien (opnieuw) inloggegevens vastleggen. Bij mij waren ze weg :(
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

wespenbuizerd

Als ik een waarneming heb ingevoerd via de verzamelgroep, springt hij voor de volgende waarneming terug naar de soortengroep van de soort die het laatst is ingevoerd. Versie van ObsMapp 9.1.7., toestel Samsung Galaxy X Cover 5.
Dirk

Pieter Van Dorsselaer

Inderdaad, opnieuw inloggen (met de gebruikersnaam ipv e-mailadres) heeft het probleem opgelost.
Citaat van: Platbuik op maart 29, 2023, 14:15:31 PMEn misschien (opnieuw) inloggegevens vastleggen. Bij mij waren ze weg :(

alainchappuis

#107
ObsMapp 9.1.7
Is there a plan to speed up unloading? When we average about 100 observations a day, it takes a very long time each time. Thanks in advance if it's in the modification projects...

Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

janschulte

OBSMAP 9.1.7, Samsung Galaxy A51, android 13, One UI versie 5.0
Ik maak een foto van een plant en laat deze determineren door ObsMap, dan krijg ik de engelse naam terug en de tekst "onbekende soort, download eerst de soortgroep" (zie ook melding #74). Ik heb de Nederlandse taal aanstaan in ObsMap, dus het is niet vreemd dat hij de soort niet kan matchen. Ik heb instellingen gecontroleerd en kan niets vreemds vinden. Als ik een foto uit het archief kies, gebeurt precies hetzelfde. Ik heb vorige versies ook gebruikt en dit probleem nooit gehad.

Jan Mudde

Citaat van: janschulte op maart 30, 2023, 20:50:04 PMOBSMAP 9.1.7, Samsung Galaxy A51, android 13, One UI versie 5.0
Ik maak een foto van een plant en laat deze determineren door ObsMap, dan krijg ik de engelse naam terug en de tekst "onbekende soort, download eerst de soortgroep" (zie ook melding #74). Ik heb de Nederlandse taal aanstaan in ObsMap, dus het is niet vreemd dat hij de soort niet kan matchen. Ik heb instellingen gecontroleerd en kan niets vreemds vinden. Als ik een foto uit het archief kies, gebeurt precies hetzelfde. Ik heb vorige versies ook gebruikt en dit probleem nooit gehad.

Elders in dit forumonderdeel (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501088.0.html ) staat de oplossing; Waarschijnlijk heb je bij de soortenlijsten ook de lijst Europese Orchideeën gedownload staan. Wanneer je die lijst via "Instellingen > Geavanceerd > Verwijder soortenlijsten" verwijderd zou het probleem opgelost moeten zijn.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Sluijter

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 23, 2023, 23:32:02 PMNa de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.

Wordt hier nog iets mee gedaan? Hierdoor is de kans enorm groot op datavervuiling met onjuiste locaties bij waarnemingen door onoplettende gebruikers. En het invoeren in ObsMapp wordt alleen maar bemoeilijkt omdat je steeds opnieuw je locatie moet aanpassen.
.

Jan Mudde

Hallo Maarten,

Opgelost in versie 9.1.9. Die versie is iig nu voor de bèta-testers beschikbaar.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Sluijter

Citaat van: Jan Mudde op april 02, 2023, 02:01:35 AMHallo Maarten,

Opgelost in versie 9.1.9. Die versie is iig nu voor de bèta-testers beschikbaar.

Grtz, Jan

Top! Dank allen.
.

Lowieke

Citaat van: alainchappuis op maart 30, 2023, 17:48:14 PMIs there a plan to speed up unloading?
Alain, the developer mentions in a previous post that he is aware of the problem. From that I take it he will address it in the near future  :duim:
Jeroen.

hiskodevries

#114
Volgens mij komen we nu qua bugs aardig in de goede richting
Als we het inloggen perfect hebben gemaakt en het vastzetten van een lokatie dan kan 98% van de gebruikers wel met deze versie overweg.
Dat is met 9.1.9 gefikst
Wat het inloggen nog beter maakt is dat je een 'ik ben bezig' krijgt op het moment dat je op <ok> klikt. Dat is nu niet helemaal duidelijk. Het kan soms 1-4 seconden duren voordat de server een reactie terug geeft.
Dat wordt ook gefikst.
Verder is Alex met nog wat kleine bugs bezig die zich in uitzonderlijke gevallen voordoen.
Ja uploaden duurt wat langer, maar als compensatie staat de data wel gelijk op site. Volgens mij is het gemiddeld sneller zichtbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rudi

Hallo,
Ik heb een probleempje versie 9.1.7 android 8.1.0
Bij planten invoer, ik maak een foto van een onbekende plant, dan druk ik op herkenning en zegt de app:
Hedge Mustard (= gewone Raket)99%

" *) Onbekende soort, download eerst de soortgroep".
Ik heb de app op planten invoer staan en gewone planten bijv. Madeliefje kan ik wel intypen en dan gaat het goed, ik heb dus wel een soortenlijst van planten in de app geactiveerd. Of heb ik misschien alleen Nederlandse Planten in mijn app? Wat moet ik doen zodat ik planten weer kan laten herkennen zonder problemen? vrgr Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Citaat van: rudi op april 05, 2023, 16:56:04 PMHallo,
Ik heb een probleempje versie 9.1.7 android 8.1.0
Bij planten invoer, ik maak een foto van een onbekende plant, dan druk ik op herkenning en zegt de app:
Hedge Mustard (= gewone Raket)99%

" *) Onbekende soort, download eerst de soortgroep".
Ik heb de app op planten invoer staan en gewone planten bijv. Madeliefje kan ik wel intypen en dan gaat het goed, ik heb dus wel een soortenlijst van planten in de app geactiveerd. Of heb ik misschien alleen Nederlandse Planten in mijn app? Wat moet ik doen zodat ik planten weer kan laten herkennen zonder problemen? vrgr Rudi

Kan je de Gewone Raket wel handmatig invoeren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

#117
Hallo Alex, ja dat kan ik.
Ik wist ter plekke niet dat een Hedge Mustard een Gewone Raket is, dat heb ik later opgezocht via google.
Ik heb de plant eerst als plant onbekend ingevoerd via de app en later handmatig gewijzigd op de site.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Citaat van: rudi op april 05, 2023, 18:41:29 PMHallo Alex, ja dat kan ik.
Ik wist ter plekke niet dat een Hedge Mustard een Gewone Raket is, dat heb ik later opgezocht via google.
Ik heb de plant eerst als plant onbekend ingevoerd via de app en later handmatig gewijzigd op de site.

Zojuist is update 9.1.9 beschikbaar gekomen. Daarin is dit wellicht verholpen. Kan je dat controleren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer