Waar te beginnen??

Gestart door Matthijs Molenaar, maart 20, 2023, 15:30:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/265653193/.
1 Tweevleugelige (Vlieg) onbekend - Diptera indet.
datum: 2023-03-18
locatie: Rhenen (UT)

foto's:





Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

jck

Begin bij de wespen. Als je ziet hoeveel antenneleden dit beestje heeft, kan het nooit een vlieg zijn. De naam van de familie ontgaat me even - wel ergens gezien maar ik heb het niet paraat.

James

Matthijs Molenaar

Dankjewel, James! Ik zal de naam aanpassen, hopelijk kan iemand het verplaatsen. Wat voor wesp moet het dan zijn? Ik heb niet het idee dat het nu goed staat (plooivleugelwesp) ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 20, 2023, 15:44:45 PMDankjewel, James! Ik zal de naam aanpassen, hopelijk kan iemand het verplaatsen. Wat voor wesp moet het dan zijn? Ik heb niet het idee dat het nu goed staat (plooivleugelwesp) ;)

Hoi Matthijs,

Zeker geen Vespidae indet. (dat zijn over het algemeen de grote geel-zwarte wespen)  Ik zie hier eerder iets in van Braconidae (Schildwespen) of Chalcidoidea (Bronswespen). Verder heb ik ook geen kijk op wespen ( enkele commercieel ingezette biologische bestrijders daargelaten) dus ben ik ook nieiwsgierig of er iets tot op Familie, Genus of Soortsnaam valt te zeggen door de experts.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Citaat van: Jan Mudde op maart 20, 2023, 16:09:50 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 20, 2023, 15:44:45 PMDankjewel, James! Ik zal de naam aanpassen, hopelijk kan iemand het verplaatsen. Wat voor wesp moet het dan zijn? Ik heb niet het idee dat het nu goed staat (plooivleugelwesp) ;)

Hoi Matthijs,

Zeker geen Vespidae indet. (dat zijn over het algemeen de grote geel-zwarte wespen)  Ik zie hier eerder iets in van Braconidae (Schildwespen) of Chalcidoidea (Bronswespen). Verder heb ik ook geen kijk op wespen ( enkele commercieel ingezette biologische bestrijders daargelaten) dus ben ik ook nieiwsgierig of er iets tot op Familie, Genus of Soortsnaam valt te zeggen door de experts.

Grtz, Jan

Dankjewel, Jan!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

jck

Misschien iets in de richting van Encyrtidae? Paul Hoekstra kan je vast meer over vertellen.

James

Matthijs Molenaar

Het wordt steeds wat specifieker  :P
Dank je wel, James! Het lijkt er inderdaad erg op, ik zal wachten op Paul  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

paulhoekstra

Encyrtidae klopt, een vrouwtje. Voor de rest kan ik alleen maar gokken en dan gok ik Microterys duplicatus: https://waarneming.nl/observation/248336267/
groeten,
Paul

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)