Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Koen, buiten europa hebben we nauwelijks planten in de vorm van waarnemingen in de db zitten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

#61
Hoi, ben ik weer. Ik heb voor alle soortgroepen standaard kleed en methode aangepast en als ik in de soortenlijst een soort selecteer dan gaat dat goed, maar als ik dan nog een keer op opslaan druk (soort is onthouden, maar nieuwe waarneming op nieuwe locatie) dan staan het standaard ingestelde kleed en methode niet goed maar op onbekend. En dat is jammer als je langs een traject gewone padden telt, en elke minuut een gewone pad adult gezien wilt invoeren. Als ik dan vanuit de soortenlijst opnieuw de soort selecteer staat het wel correct volgens mijn eigen instellingen.
Zie screenshot van voor en na het opslaan van één waarneming.

Samsung Galaxy A53 met Android 13
Obsmapp 9.1.6 (maar speelt al tenminste sinds 9.1)
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op maart 15, 2023, 08:11:53 AMHoi, ben ik weer. Ik heb voor alle soortgroepen standaard kleed en methode aangepast en als ik in de soortenlijst een soort selecteer dan gaat dat goed, maar als ik dan nog een keer op opslaan druk (soort is onthouden, maar nieuwe waarneming op nieuwe locatie) dan staan het standaard ingestelde kleed en methode niet goed maar op onbekend. En dat is jammer als je langs een traject gewone padden telt, en elke minuut een gewone pad adult gezien wilt invoeren. Als ik dan vanuit de soortenlijst opnieuw de soort selecteer staat het wel correct volgens mijn eigen instellingen.

Samsung Galaxy A53 met Android 13
Obsmapp 9.1.6 (maar speelt al tenminste sinds 9.1)

Dank voor de duidelijke melding, pak ik zsm op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Goedemorgen Alex,

Klopt het dat er nog steeds gewerkt wordt aan de oplossing voor het "999 m" nauwkeurigheidsprobleem? In 9.1.5. en 9.1.6. ben ik afgelopen zaterdag weer aangelopen tegen deze bug. Zowel met een foto genomen in ObsMapp als een toegevoegde foto vanuit de galerij op mijn telefoon is de nauwkeurigheid prima bepaald door de GPS maar geeft de app toch een "onnauwkeurigheid" aan en dus de verschijnen de waarnemingen op de wbsite met de nauwkeurigheid van 999m. Inmiddels heb ik daar alles weer gecorrigeerd. Ging ook maar om 38 waarnemingen die toch nagelopen moesten worden.

Samsung Galaxy S20 FE 5G, Android 13, ObsMapp 9.1.5 en 9.1.6.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jelle

Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2023, 12:44:21 PM
Citaat van: biokoen op maart 14, 2023, 10:33:33 AMWaarom is die plantenlijst niet in bvb werelddelen of landen opgesplitst, zoals wel voor vogels het geval is en wanneer kan dit verholpen worden (volgende week reis gepland!)?
omdat je voor vogels makkelijk een soortenlijst per wereld deel kunt downloaden, voor planten bestaan die niet.
Hisko, klopt niet. Voor planten kan je gemakkelijk per land, per continent, per regio soortenlijsten downloaden (of even een query daarvoor laten draaien). We zullen dat binnenkort doen.
Het probleem blijft dat de landenlijsten niet beschikbaar zijn (ook nog niet in 9.1.6). Voor Finland krijg ik enkel Europese lijsten en voor planten enkel de wereldlijst. De landenlijst bestaat en was vroeger altijd zonder problemen beschikbaar. Ga elk land af zuidwaarts en elke keer ontbreken de bestaande landenlijsten voor groepen waar die zeker voor bestaan. Bij veel landen is voor heel wat groepen enkel de wereldlijst beschikbaar, terwijl de Europese lijst wel kan gedownload worden als het naburige land wordt geselecteerd.
De eerste lijst die geschrapt kan worden is de wereldlijst als het moet, maar zeker niet de landenlijst of de Europese lijst binnen Europa.

hiskodevries

CiteerHisko, klopt niet. Voor planten kan je gemakkelijk per land, per continent, per regio soortenlijsten downloaden (of even een query daarvoor laten draaien)
dat levert buiten europa niets op.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jelle

Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2023, 16:09:14 PM
CiteerHisko, klopt niet. Voor planten kan je gemakkelijk per land, per continent, per regio soortenlijsten downloaden (of even een query daarvoor laten draaien)
dat levert buiten europa niets op.
100 000 plantenwaarnemingen buiten Europa is proportioneel misschien niet veel maar het zijn er wel bijna 100 000. Genoeg reden om er wel rekening mee te houden. De grootste problemen zijn er nu met de lijsten binnen Europa.

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 08:43:06 AMKlopt het dat er nog steeds gewerkt wordt aan de oplossing voor het "999 m" nauwkeurigheidsprobleem? In 9.1.5. en 9.1.6. ben ik afgelopen zaterdag weer aangelopen tegen deze bug. Zowel met een foto genomen in ObsMapp als een toegevoegde foto vanuit de galerij op mijn telefoon is de nauwkeurigheid prima bepaald door de GPS maar geeft de app toch een "onnauwkeurigheid" aan en dus de verschijnen de waarnemingen op de wbsite met de nauwkeurigheid van 999m.

Hallo Jan,

Voor een waarneming met een foto uit de gallerij klopt dat, als je de locatie overneemt. Immers de gallery geeft wel een locatie, maar geen nauwkeurigheid.
In andere situaties krijg je (ok, met 9.1.7 die zojuist aangeboden is aan Google Play) prima de juiste locatie en nauwkeurigheid.
Kijk maar eens bij mijn zojuist gemaakte drie testwaarnemingen:
https://waarneming.nl/users/295/observations/?date_after=2023-03-15&date_before=2023-03-15&species_group=7
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2023, 16:21:35 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 08:43:06 AMKlopt het dat er nog steeds gewerkt wordt aan de oplossing voor het "999 m" nauwkeurigheidsprobleem? In 9.1.5. en 9.1.6. ben ik afgelopen zaterdag weer aangelopen tegen deze bug. Zowel met een foto genomen in ObsMapp als een toegevoegde foto vanuit de galerij op mijn telefoon is de nauwkeurigheid prima bepaald door de GPS maar geeft de app toch een "onnauwkeurigheid" aan en dus de verschijnen de waarnemingen op de wbsite met de nauwkeurigheid van 999m.

Hallo Jan,

Voor een waarneming met een foto uit de gallerij klopt dat, als je de locatie overneemt. Immers de gallery geeft wel een locatie, maar geen nauwkeurigheid.
In andere situaties krijg je (ok, met 9.1.7 die zojuist aangeboden is aan Google Play) prima de juiste locatie en nauwkeurigheid.
Kijk maar eens bij mijn zojuist gemaakte drie testwaarnemingen:
https://waarneming.nl/users/295/observations/?date_after=2023-03-15&date_before=2023-03-15&species_group=7


Hoi Alex,

Ik ze wel bij één van jou waarnemingen ( https://waarneming.nl/observation/265218296/ )dat de nauwkeurigheid op 1000m staat in de database. Is dat dan een foto die je vanuit de "Galerij" op jouw toestel toegevoegd hebt?

Afgelopen zaterdag heb ik deel van mijn waarnemingen met een in de app gemaakte foto ingevoerd met versie ObsMapp 9.1.5 en na in het veld ObsMapp 9.1.6 gedownload te hebben daar verder mee gewerkt. In vrijwel alle gevallen zijn de foto's dus in de app Obsmapp gemaakt op de volgende wijze.

Open ObsMapp, start invoerscherm op, neem foto via het camera-icoon in het invoerscherm, laat de NIA bepalen welke soort het is, accepteer of wijzig NIA voorstel, sla waarneming op. Volgende waarneming. In al die gevallen komt de foto dus niet uit de "Gallery" op mijn toestel maar direct vanuit ObsMapp. In alle gevallen stond de nauwkeurigheid op 999 m wat na uploaden ook zichtbaar was in de in de database opgenomen waarnemingen. Die heb ik vervolgens alle 38 handmatig gecorrigeerd voor de nauwkeurigheid.

Ik wacht rustig af wanneer ObsMapp 9.1.7 beschikbaar komt en zal daar dan weer mee testen. U hoort van mij ;-)

Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 16:37:51 PMIk ze wel bij één van jou waarnemingen ( https://waarneming.nl/observation/265218296/ )dat de nauwkeurigheid op 1000m staat in de database. Is dat dan een foto die je vanuit de "Galerij" op jouw toestel toegevoegd hebt?

Ja, zie de opmerking "location overgenomen", dat is dus gebeurd bij het kiezen van een foto uit de gallerij (anders kan dat niet)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2023, 16:42:55 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 16:37:51 PMIk ze wel bij één van jou waarnemingen ( https://waarneming.nl/observation/265218296/ )dat de nauwkeurigheid op 1000m staat in de database. Is dat dan een foto die je vanuit de "Galerij" op jouw toestel toegevoegd hebt?

Ja, zie de opmerking "location overgenomen", dat is dus gebeurd bij het kiezen van een foto uit de gallerij (anders kan dat niet)


Hoi Alex, nu is het me geheel duidelijk. Dank je wel voor je toelichting! Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Martijn van Sluijs

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2023, 16:21:35 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 08:43:06 AMKlopt het dat er nog steeds gewerkt wordt aan de oplossing voor het "999 m" nauwkeurigheidsprobleem? In 9.1.5. en 9.1.6. ben ik afgelopen zaterdag weer aangelopen tegen deze bug. Zowel met een foto genomen in ObsMapp als een toegevoegde foto vanuit de galerij op mijn telefoon is de nauwkeurigheid prima bepaald door de GPS maar geeft de app toch een "onnauwkeurigheid" aan en dus de verschijnen de waarnemingen op de wbsite met de nauwkeurigheid van 999m.

Hallo Jan,

Voor een waarneming met een foto uit de gallerij klopt dat, als je de locatie overneemt. Immers de gallery geeft wel een locatie, maar geen nauwkeurigheid.
In andere situaties krijg je (ok, met 9.1.7 die zojuist aangeboden is aan Google Play) prima de juiste locatie en nauwkeurigheid.
Kijk maar eens bij mijn zojuist gemaakte drie testwaarnemingen:
https://waarneming.nl/users/295/observations/?date_after=2023-03-15&date_before=2023-03-15&species_group=7


Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2023, 16:42:55 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 15, 2023, 16:37:51 PMIk ze wel bij één van jou waarnemingen ( https://waarneming.nl/observation/265218296/ )dat de nauwkeurigheid op 1000m staat in de database. Is dat dan een foto die je vanuit de "Galerij" op jouw toestel toegevoegd hebt?

Ja, zie de opmerking "location overgenomen", dat is dus gebeurd bij het kiezen van een foto uit de gallerij (anders kan dat niet)


Geen nauwkeurigheid zou toch juist 999 moeten krijgen en geen 1000? Zover ik weet staat 999 voor 'onbekend' en wordt 1000 beschouwd als (de maximale) geldige waarde.
Vriendelijke groeten,
Martijn

biokoen

Nog een "bug" die ook al bij de oude versie van Obsmapp bestond:
Als je een waarneming invoert en dan je scherm terug vergrendeld en vanuit het vergrendelscherm een foto neemt, wordt Obsmapp afgesloten.
Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik werk zonder GPS (om batterij te sparen of bvb niet de waarneming op de weg, maar in de vijver te zetten) en selecteer een locatie die verschilt van de "fix" locatie en als ik de kaartweergave open voordat ik mijn scherm vergrendel, wordt Obsmapp niét afgesloten.
Ook als ik mijn gsm eerst ontgrendel en dan via de "reguliere" weg mijn camera open om een foto te maken, geeft dat geen interferentie met Obsmapp.
Zou fijn zijn als dat ook verholpen kan worden!
PS: de laatste app-versie verhindert nog steeds dat het scherm van de gsm wordt vergrendelt.
PPS: de soortenlijst duurt zoals eerder aangegeven vrij lang om op te bouwen (meerdere minuten aangezien ik nu ook andere landen heb geselecteerd) en als tijdens dat proces het scherm van de gsm wordt vergrendelt, loopt de opbouw niet op de achtergrond verder...

biokoen

Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2023, 15:53:36 PMKoen, buiten europa hebben we nauwelijks planten in de vorm van waarnemingen in de db zitten

Hisko,
Ik zou denken dat de soortenlijst niet wordt opgebouwd obv reeds ingevoerde waarnemingen?
Ook van minder bekende groepen, staan er in te voeren soorten "actief" op de website en dit zelfs als hier nog geen wnm van zijn.
Via bvb online databases zullen er toch lijsten bestaan van welke soorten er waar voorkomen (zoals er ook plantengidsen of vogelboeken voor elk land bestaan)?
Groeten en bedankt,
Koen

psgels

Android versie 13, osmapp versie 9.1.6

Ik heb de nederlandse plantenlijst van planten in het nederlands op mijn app dtaan. Alleen als ik een plant probeer te identificeren met foto's, krijg ik alleen maar engelse namen terug, met het bericht dat de soort onbekend is en dat ik eerst de soortgroep moet downloaden. Ik heb de soortgroepen geupdated naar de laatste versies, maar dit lost het probleem niet op.

Ook merk ik dat de locatie-herkenning van foto's steeds slechter wordt. Mijn camera van mijn telefoon slaat altijd foto's met een geotag op, en voorheen werd ongeveer 50% van de geotags opgepikt, maar nu geen enkele. De camera van mijn mobiel werd wel altijd goed opgepikt  maar nu zie ik ook steeds vaker dat hij de locatie niet kan vinden, terwijl de afbeeldingen ze wel hebben.

Jan Mudde

#75
Citaat van: psgels op maart 18, 2023, 12:33:48 PMAndroid versie 13, osmapp versie 9.1.6

Ik heb de nederlandse plantenlijst van planten in het nederlands op mijn app dtaan. Alleen als ik een plant probeer te identificeren met foto's, krijg ik alleen maar engelse namen terug, met het bericht dat de soort onbekend is en dat ik eerst de soortgroep moet downloaden. Ik heb de soortgroepen geupdated naar de laatste versies, maar dit lost het probleem niet op.

Ook merk ik dat de locatie-herkenning van foto's steeds slechter wordt. Mijn camera van mijn telefoon slaat altijd foto's met een geotag op, en voorheen werd ongeveer 50% van de geotags opgepikt, maar nu geen enkele. De camera van mijn mobiel werd wel altijd goed opgepikt  maar nu zie ik ook steeds vaker dat hij de locatie niet kan vinden, terwijl de afbeeldingen ze wel hebben.

De door jou ervaren problemen staan in dit draadje al meermaals benoemd en uitgelegd. Welk merk en type telefoon gebruik je? En welke Android-versie draait daar op.

Heb melden van bugs heeft alleen zin als zowel versie ObsMapp, merk en type telefoon en versie Android vermeldt wordt. Alsmede het "pad" dat je volgt in een waarneming. Er zit verschil tussen foto's genomen in ObsMapp en foto's die vanuit de map "Galerij" of "Albums" aan een waarneming in ObsMapp toegevoegd worden. Liever een zo uitgebreid en stapsgewijze beschrijving van het probleem dan een summiere!!!

Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

MaLems_LaTiens

Geachte

Wanneer ik een waarneming wil toevoegen (obsmapp9.1.6) dan kan ik niet op de knop opslaan drukken. Waneer ik de app dan op ieuw open om een waarneming in te voegen zijn de drie bovenste selectievakjes grijs gekleurd en kan ik niets meer doen.
Kan dit probleem verholpen worden aub?

MVG

MaLems_LaTiens

hiskodevries

Citaat van: biokoen op maart 16, 2023, 21:44:21 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2023, 15:53:36 PMKoen, buiten europa hebben we nauwelijks planten in de vorm van waarnemingen in de db zitten

Hisko,
Ik zou denken dat de soortenlijst niet wordt opgebouwd obv reeds ingevoerde waarnemingen?
Ook van minder bekende groepen, staan er in te voeren soorten "actief" op de website en dit zelfs als hier nog geen wnm van zijn.
Via bvb online databases zullen er toch lijsten bestaan van welke soorten er waar voorkomen (zoals er ook plantengidsen of vogelboeken voor elk land bestaan)?
Groeten en bedankt,
Koen
koen als jij ze kan aanleveren graag.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: MaLems_LaTiens op maart 19, 2023, 13:14:31 PMGeachte

Wanneer ik een waarneming wil toevoegen (obsmapp9.1.6) dan kan ik niet op de knop opslaan drukken. Waneer ik de app dan op ieuw open om een waarneming in te voegen zijn de drie bovenste selectievakjes grijs gekleurd en kan ik niets meer doen.
Kan dit probleem verholpen worden aub?

MVG

MaLems_LaTiens

Ben je wel ingelogd? Overigens graag bij het melden van een probleem/ bug naast de geïnstalleerde versie van ObsMapp ook merk en type toestel en de daarop draaiende Android-versie vermelden. Zonder die gegevens kan de ontwikkelaar van de app eigenlijk niet veel met je melding.
Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

ik heb in de mail iemand met precies hetzelfde probleem
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Hallo Alex en Hisko,

Wellicht goed om de eerste post van dit topic te updaten naar de laatste stand van zaken wat betreft vigerende versie (ik heb zelf 9.1.7 op de telefoon staan nu), reeds verholpen bugs en nog te verhelpen bugs?

Grtz, Jan

PS; ik kom in mijn gebruik geen bugs meer tegen tot nu toe. Werk standaard met de "Verzamelgroep" aan waarbij zich van meerdere soortgroepen meerdere soortenlijsten tot die verzamelgroep behoren, voor elke soortgroep een "vast profiel" gedefinieerd voor een waarneming voor wat betreft "Activiteiten, kleden enz", "selecteer alleen op beginletters" aan, bij geavanceerde instellingen verder bij alle sorteermogelijkheden de optie "laatstgekozen" aan. Wat soortenlijsten betreft zijn voor Europa, Duitsland en Nederland alle soortenlijsten gedownload die mogelijk zijn. Bij invoer gebruik ik "Lokaal en wetenschappelijk" en zoek ik soms naar de lokale naam en soms naar een wetenschappelijke naam. Maak geen gebruik van transsecten en/of punttellingen en upload uitsluitend naar de portalen van waarneming.nl. Wat me verder opgevallen is sedert de laatste versies is dat de wisseling van kaarten nu weer als vanouds heel vlot verloopt, dat is prettig, dank daarvoor.

ObsMapp versie 9.1.7 (13726), op Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Versie 5.1 van de One UI

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

@alex, afgelopen weekend met spraakinvoer 'tjiftjaf' kreeg ik een, volgens mij, bulgaars resultaat terug. Ik heb alleen nederlanstalige nederlandse soortenlijsten. Dit gebeurde herhaaldelijk, van arremoede met de hand ingevoerd.
9.1.7.Screenshot_20230321_140823_ObsMapp.jpg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mitchell

Goedemiddag,
Foto's van planten worden door obsmapp (9.1.7) voorzien van een Engelstalige soortnaam en de mededeling dat het een onbekende soort is.
Je kunt echter handmatig gewoon de Nederlandse soortnaam invoeren.

Galaxy S20 FE
Android 13

Groeten, Mitchell Krijnen

Alex Kwak

Citaat van: mitchell op maart 23, 2023, 13:27:19 PMGoedemiddag,
Foto's van planten worden door obsmapp (9.1.7) voorzien van een Engelstalige soortnaam en de mededeling dat het een onbekende soort is.
Je kunt echter handmatig gewoon de Nederlandse soortnaam invoeren.

Galaxy S20 FE
Android 13

Groeten, Mitchell Krijnen

Ik vermoed dat je zowel een Engelse als Nederlandse plantenlijst in gebruik hebt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 23, 2023, 10:53:47 AM@alex, afgelopen weekend met spraakinvoer 'tjiftjaf' kreeg ik een, volgens mij, bulgaars resultaat terug. Ik heb alleen nederlanstalige nederlandse soortenlijsten. Dit gebeurde herhaaldelijk, van arremoede met de hand ingevoerd.

Ik weet dat je een keer als test een Bulgaarse(?) lijst hebt gedownload. Weet je 100% zeker dat die niet nog aanwezig is? ObsMapp kan veel, maar niet zelf soortnamen in het Bulgaars verzinnen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

in mijn 'verwijder soortenlijsten' staan echt alleen maar nederlands talige soortenlijsten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mitchell

Citaat van: Alex Kwak op maart 23, 2023, 14:18:33 PM
Citaat van: mitchell op maart 23, 2023, 13:27:19 PMGoedemiddag,
Foto's van planten worden door obsmapp (9.1.7) voorzien van een Engelstalige soortnaam en de mededeling dat het een onbekende soort is.
Je kunt echter handmatig gewoon de Nederlandse soortnaam invoeren.

Galaxy S20 FE
Android 13

Groeten, Mitchell Krijnen

Ik vermoed dat je zowel een Engelse als Nederlandse plantenlijst in gebruik hebt?

Dag Alex, nee ik gebruik "planten (Nederland, Nederlands)

Bij de te downloaden soortenlijsten zie ik alleen "planten".

Groet, Mitchell

Maarten Sluijter

Na de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.
.

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemorgen,
Werd deze bug al gemeld? We kregen twee melding en bij mij is het ook zo (Samsung, versie 9.1.7):
Als je 'Gebruik BMP' aanvinkt, kleurt het vak Activiteit bij alle soortengroepen zwart, behalve bij vogels.
Dus alleen nog vogels in te voeren, niets anders.

groeten,
Pieter

hiskodevries

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op maart 24, 2023, 10:42:34 AMAls je 'Gebruik BMP' aanvinkt, kleurt het vak Activiteit bij alle soortengroepen zwart, behalve bij vogels.
dat klinkt ook erg logisch toch ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0