Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2021, 14:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Op mijn mobiel kan ik via ObsMapp 9.1.2 geen planten-waarnemingen meer invoeren.
Hoe is dit euvel te verhelpen?
Als ik op alle soorten click, krijg ik inderdaad alle soorten voorgeschoteld, maar als ik een plantennaam invoer dan blijft het blauwe schermvak leeg, evenals de zwarte vakken activiteit/levensstadium/methode.
Invoer lukt dus niet.
Bij voorbaat dank voor de hulp

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

IJsvogelaar

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2023, 13:15:31 PM
CiteerIk zeg dit vooral omdat je deze dan dus UIT kunt laten. Op de nieuwe site zie ik allerlei exoten, escapes, hybrides, en verwilderde kippen de lijst vervuilen, ook als ik bij Vrij Algemeen kijk. Zouden deze eruit gefilterd kunnen worden?
nee dat gebeurde op de oude site ook niet en levert vragen op zoals ik zie mijn waarnemingen niet.

Dat is makkelijk op te lossen: als standaard wel alles aanstaat, maar je de opties hebt ze uit te vinken.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

IJsvogelaar

Citaat van: IJsvogelaar op februari 24, 2023, 21:23:22 PM*Zou er bij de Levenslijst op de nieuwe site ook een knop kunnen komen (net als op de oude site) waarmee je je waarnemingen naar bijv. Excel kunt kopiëren?

Is hier ook een antwoord op?
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Platbuik

Op de oude site kunnen gebruikers onderling "relaties" aangaan, zodat ze elkaars waarnemingen in detail kunnen zien, ondanks vervaging of embargo.
Op de nieuwe site is die functie niet terug te vinden, en worden de relaties bij het raadplegen van waarnemingen ook niet gerespecteerd.
Komt dit nog of is deze functie gesneuveld?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

Citaat van: IJsvogelaar op februari 25, 2023, 20:18:53 PM
Citaat van: IJsvogelaar op februari 24, 2023, 21:23:22 PM*Zou er bij de Levenslijst op de nieuwe site ook een knop kunnen komen (net als op de oude site) waarmee je je waarnemingen naar bijv. Excel kunt kopiëren?

Is hier ook een antwoord op?
leg mij eens uit waarom je dat zou willen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Platbuik op februari 26, 2023, 12:56:32 PMOp de oude site kunnen gebruikers onderling "relaties" aangaan, zodat ze elkaars waarnemingen in detail kunnen zien, ondanks vervaging of embargo.
Op de nieuwe site is die functie niet terug te vinden, en worden de relaties bij het raadplegen van waarnemingen ook niet gerespecteerd.
Komt dit nog of is deze functie gesneuveld?
nee dat is niet gesneuveld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2023, 13:58:29 PM
Citaat van: Platbuik op februari 26, 2023, 12:56:32 PMOp de oude site kunnen gebruikers onderling "relaties" aangaan, zodat ze elkaars waarnemingen in detail kunnen zien, ondanks vervaging of embargo.
Op de nieuwe site is die functie niet terug te vinden, en worden de relaties bij het raadplegen van waarnemingen ook niet gerespecteerd.
Komt dit nog of is deze functie gesneuveld?
nee dat is niet gesneuveld

Fijn dat dat weer terugkomt :blink:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Datura

Wellicht staat deze wens al ergens, als dat het geval is sorry, maar:
Op de nieuwe site worden onder 'kaarten' je eigen waarnemingen die je onder embargo hebt ingevoerd niet op je eigen kaart gezet. Op de oude site wel. Ik zou dit op de nieuwe site ook graag zo zien (dan heb je tenminste een mooi overzicht van waar je allemaal geweest bent).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

welke kaarten ? een link helpt altijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Kim, gaat het dan om verborgen soorten die niet getoond worden of waarnemingen die op embargo staan of beide ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

In ieder geval om waarnemingen waar ikzelf een embargo op heb gezet (dat was makkelijk te controleren aan de hand van km-hokken waar ik alleen enkele embargowaarnemingen heb gedaan). Of dit ook geldt voor standaard verborgen soorten is moeilijker. Ik heb de afgelopen tijd 1 standaard verborgen soort gezien, de oude kaart geeft dan bij klik op desbetreffende km-hok een pop up met dat ik in dat hok 44 waarnemingen van 43 soorten heb, terwijl als ik daarop klik, ik 48 waarnemingen (link naar de waarnemingen als ik op de pop-up op waarnemingen klik) van 47 soorten heb (er is er maar 1 verborgen bij mijn weten, en ik heb niet zelf nog embargo's ingesteld). Ik vermoed dat dit verschil zit in de (on)nauwkeurigheid van de waarnemingen: er zitten een aantal waarnemingen op de grens van 2 hokken, waardoor ze in 2 hokken vallen als de onnauwkeurigheidsstraal meegenomen wordt. Dit maakt de standaard-embargo soorten voor mij lastig te controleren.

In de nieuwe site, als je dan in kaarten op een km-hok klikt (deze link), is er bij mijn weten geen mogelijkheid om meteen een lijst van eigen waarnemingen van dat hok te genereren. Je kunt die wel krijgen via een export. In de download staat de soort die standaard op embargo staat ook niet, dus ik vermoed dat het ook voor standaard-embargo soorten geldt.

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

prima, hoe meer informatie ik heb hoe beter ik de wens kan indienen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Nog een wens waarvan ik niet weet of die al op een lijstje staat:

Op de oude site kun je je eigen foto's selecteren op datum, of op 'nieuwste eerst' (link), waarbij 'nieuwste eerst' de meest recent geuploadde foto's eerst geeft (onafhankelijk van de datum). Op de nieuwe site (link)zie ik deze optie niet terug, en wordt alleen op datum geselecteerd. Ik zou de optie 'nieuwste eerst' ook graag op de nieuwe site terug zien (en dan vooral op observation). Handig om recent toegevoegde foto's van maanden geleden snel op te kunnen vragen en evt status te checken.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Gert Veurink

ranglijsten op gemeenteniveau kunnen kennelijk wel per jaar, maar niet op 'alle jaren' gezet. Is dat een idee?

zie

https://waarneming.nl/locations/22780/ranked/?species_group=1&year=2023
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Gert, dat geldt voor alle gebieden. Die wordt tegengehouden vanwege de snelheid. Daarbij ontstaat te vaak een groene specht.

KIm, ja die wens heb ik eerder gehoord en werd toen afgedaan met 'wacht maar op het berichtencentrum'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Het berichtencentrum heeft zeker prioriteit! Ik zie nog niet meteen hoe deze wens daarin past, maar laat me graag verrassen :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2023, 13:58:29 PM
Citaat van: Platbuik op februari 26, 2023, 12:56:32 PMOp de oude site kunnen gebruikers onderling "relaties" aangaan, zodat ze elkaars waarnemingen in detail kunnen zien, ondanks vervaging of embargo.
Op de nieuwe site is die functie niet terug te vinden, en worden de relaties bij het raadplegen van waarnemingen ook niet gerespecteerd.
Komt dit nog of is deze functie gesneuveld?
nee dat is niet gesneuveld

dit is blijkbaar niet gesneuveld op de nieuwe site, maar waar kan ik het dan terugvinden? ik kan namelijk nog steeds de waarnemingen van mensen, met wie ik al lang een 'relatie' heb, op nieuwe site niet inzien en op de oude site wel. met als extra bijzonderheid dat ik op de oude site dus wel de locatie kan bekijken, maar niet de discussie (indien aanwezig) en op de nieuwe site niet de locatie, en wel de discussie
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

de wens is niet gesneuveld. Dat wil niet zeggen dat dit al werkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ricky

Hi,

Een tijdje geleden heb ik de Waarneming.nl website en app ontdekt en ben fanatiek bezig gegaan met het vastleggen van waarnemingen. Wat ik leuk vond was dat je badges kan verdienen. Zo ben ik voor de vogels extra gemotiveerd geraakt, vandaag heb ik de 5de ster behaald. Helaas kom ik er nu achter dat dit het laatste niveau is dat gehaald kan worden. Is het mogelijk deze niveaus uit te breiden, zodat ik en wellicht anderen, dit extra spelelement kunnen blijven gebruiken? Ik zie dat er mensen zijn met 300 of zelfs 500 verschillende vogelsoorten dus er is nog een lange weg te gaan ;)

Met vriendelijke groet,

Ricky

Platbuik

Ik vermoed dat het eerder om de kwaliteit dan om de kwantiteit gaat, Ricky.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Matthijs Molenaar

Zou het mogelijk kunnen worden dat je een BioBlitz voor één bepaalde soortgroep kan doen? Ik ben met een project bezig om ergens zoveel mogelijk mossen en korstmossen te zien maar uiteraard voer ik ook vogels en insecten in. Maar ik wil bijhouden hoeveel korstmossen en niet hoeveel met alle soortgroepen ik heb gezien.
Zou dit een optie kunnen worden bij de instellingen voor een BioBlitz? Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Robertmeer

Vast een bekende wens, maar ik mis op de nieuwe site de optie om in alle foto-overzichten te kunnen filteren op maand, ongeacht het jaartal. Dus bv zodat ik kan zien welke leuke soorten in ooit in maart heb gefotografeerd, zodat ik kan zien hoe een 2kj Geelpootmeeuw er in februari uit ziet, of er ooit wel eens een gedocumenteerde Fitis in december gezien is, etc. Op de oude site kon je in alle schermen wel selecteren op maand.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hiskodevries

Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 09, 2023, 17:58:17 PMZou het mogelijk kunnen worden dat je een BioBlitz voor één bepaalde soortgroep kan doen? Ik ben met een project bezig om ergens zoveel mogelijk mossen en korstmossen te zien maar uiteraard voer ik ook vogels en insecten in. Maar ik wil bijhouden hoeveel korstmossen en niet hoeveel met alle soortgroepen ik heb gezien.
Zou dit een optie kunnen worden bij de instellingen voor een BioBlitz? Alvast bedankt!
die mogelijkheid gaat inderdaad komen. Dat een soortenlijst gebruikt kan worden voor een blitz
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op maart 10, 2023, 08:50:27 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 09, 2023, 17:58:17 PMZou het mogelijk kunnen worden dat je een BioBlitz voor één bepaalde soortgroep kan doen? Ik ben met een project bezig om ergens zoveel mogelijk mossen en korstmossen te zien maar uiteraard voer ik ook vogels en insecten in. Maar ik wil bijhouden hoeveel korstmossen en niet hoeveel met alle soortgroepen ik heb gezien.
Zou dit een optie kunnen worden bij de instellingen voor een BioBlitz? Alvast bedankt!
die mogelijkheid gaat inderdaad komen. Dat een soortenlijst gebruikt kan worden voor een blitz

Misschien aanvullend hieraan: zou het ook mogelijk gemaakt kunnen worden dat alleen waarnemingen van zelf geselecteerde waarnemers in een BioBlitz komen? Bijvoorbeeld wij willen met onze vogelwerkgroep een gebied systematisch uitkammen en willen zien wat wij zelf gezien hebben? Of een BioBlitz in mijn tuin waarbij enkel de waarnemingen van mijn gezin in komen en dus niet ook die van de buren?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

#297
Citaat van: OlivierO op maart 10, 2023, 08:53:10 AMBijvoorbeeld wij willen met onze vogelwerkgroep een gebied systematisch uitkammen en willen zien wat wij zelf gezien hebben
als je dan niet de waarnemingen van anderen ziet en deze mensen hebben andere soorten gezien dan was je zoektocht niet systematisch genoeg :)

maar even zonder dollen
Wat hebben we nu voor 'aktivititeiten'
-bioblitzen
-challenges

wat hebben we voor 'groepen'
-een organisatie met leden https://waarneming.nl/organizations/60/memberships/
-in obsidentify kun je zelf een groep creeren en mensen daarvoor uitnodigen. Nu zie je dan alleen elkaars fotos, maar dat wordt alleen maar meer uitgebreid qua functionaliteit

Uiteindelijk moet dat allemaal in elkaar vallen. Ja dat is vooral obsidentify gestuurd, maar je hoeft niet perse de waarnemingen in obsidentify in te voeren.
Volgens mij moet het 'binnenkort' mogelijk zijn om voor je groep in obsidentify een challenge aan te maken. Daarbij zijn tientallen opties beschikbaar qua soortenlijsten en locaties.
 'binnenkort' is overigens deze maand

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Robertmeer op maart 09, 2023, 19:49:14 PMde optie om in alle foto-overzichten te kunnen filteren op maand, ongeacht het jaartal.
Robert, deze wens is te krap. Waarom alleen op foto`s en niet op soorten gezien, gebied, soort etc
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Matthijs Molenaar

Citaat van: hiskodevries op maart 10, 2023, 08:50:27 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op maart 09, 2023, 17:58:17 PMZou het mogelijk kunnen worden dat je een BioBlitz voor één bepaalde soortgroep kan doen? Ik ben met een project bezig om ergens zoveel mogelijk mossen en korstmossen te zien maar uiteraard voer ik ook vogels en insecten in. Maar ik wil bijhouden hoeveel korstmossen en niet hoeveel met alle soortgroepen ik heb gezien.
Zou dit een optie kunnen worden bij de instellingen voor een BioBlitz? Alvast bedankt!
die mogelijkheid gaat inderdaad komen. Dat een soortenlijst gebruikt kan worden voor een blitz

Top, bedankt!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)