Arcyria major?

Gestart door albertine r., februari 01, 2023, 15:51:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertine r.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262969798/.
1 Helroze netwatje - Arcyria major microscopisch onderzocht
datum: 2023-01-30
locatie: Heemstede - Leyduin, Vinkenduin en Oud Woestduin (NH)

foto's:




Mijn eerste gedachte was A. stipata - deze zou echter gemakkelijk weg te blazen moeten zijn. Lijkt hier niet het geval.
Nannenga volgend leiden er dan 2 wegen naar A. major. Vanaf 9 - niet weg te blazen - via 10 (kleur) naar 11.
A. denudata is karmijnrood en heeft rijkelijk, divers versierde buizen.
A. major heeft buizen met enkel ringen en halve ringen. Maar helder roze??

Volgens Nannenga verkleurt de soort wel naar donker roodbruin. Het capillitiumnet bleek inderdaad zeer elastisch, toen ik een plukje wilde verwijderen.
Echter... op de stam is helaas geel plasmodium te zien. De slijmzwammen groeien op het zaagvlak van een dikke stam - vergeten om te kijken of er nog een soortnaam aan te verbinden is, vermoedelijk beuk of eik.

Beschrijving Nannenga A.major:
"sporangia dicht opeen, gesteeld, helder roze-rood => donker roodbruin.
Steel kort, roodbruin, gevuld met cysten tot 16-30 mu.
Peridium verdwijnend, kom ondiep trechtervormig, gladde rand, geplooid, bezet met grote papillen, soms verbonden door netwerk van richeltjes.
Capillitiumnet zeer elastisch (!), pluim vormend, meestal liggend, mazen vrij groot, buizen met kom verbonden, maar breken af bij wegblazen.
Buizen 2.5-3 mu in diam., versierd met halve ringen.
Sporen bleekroze tot kleurloos, bezet met fijne wratjes, 7.5-9.5 mu.
Plasmodium wit."

Mijn slijmzwammen lijken mij aan de meeste eisen te voldoen, maar of dat voldoende is om er een Helroze netwatje van te maken? Mis de soort ook bij Hans van Hooff op de NMV-website.

Zijn de soms knotsvormige uiteinden van de buizen een specifiek kenmerk voor deze soort?

bij voorbaat dank voor het meedenken,
groet
Bertien Roelandse

Marian Jagers

Hallo Albertine,

Het lijkt me dat jouw vondst te lang gesteeld is voor A. major en de kom te groot.

De rode/roodachtige soorten uit dit geslacht vind ik lastig van foto's te bepalen. Misschien A. affinisis? Hoewel daarvoor de sporen aan de grote kant zijn. A. stipata heeft kleinere sporen.
Beter je vondst opsturen naar Hans van Hooff of kan hij wel van deze foto's bepalen om welke soort het gaat.
 




Groeten Marian

albertine r.

Arcyria affinis - bevestigd door Hans van Hooff

Bedankt voor het meedenken, Marian!

groet
Bertien

Marian Jagers

Hallo Albertine,

Mooi dat je deze vondst hebt laten controleren. Nu heb je zekerheid.
Groeten Marian