ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Herman Wisselink op februari 18, 2023, 22:07:49 PMIk heb versie 9.1.3 ook geprobeerd - die maakt het erger nu blijft die al rondjes draaien op de locatie-fix.

Als je dan op de back-button klikt, gaat 'ie dan wel verder?
Zo ja, gadan naar de geavanceerde instellingen van ObsMapp en zet "Genereer uitgebreide logging" aan, en start ObsMapp opnieuw. Hij zal vastlopen op hetzelfde punt, weer de back-button en stuur me dan de logging.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Vochten

Citaat van: Alex Kwak op februari 18, 2023, 20:05:26 PM
Citaat van: Tim Vochten op februari 18, 2023, 19:53:18 PMWat het uploaden van de waarnemingen betreft (voor mij toch echt wel het grootste probleem): vandaag had ik slechts 11 waarnemingen in obsmapp ingevoerd, daarvan zijn er 7 succesvol geüpload. Het is niet zo heel moeilijk om die vier extra waarnemingen handmatig in te voeren. Morgen ga ik een paar rondes doen waarbij ik honderden waarnemingen ga hebben, dus het gaat al heel wat meer tijd kosten om dat allemaal te gaan nakijken...

Dat zou niet voor moeten mogen komen. Zou je me de logfiles toe willen sturen, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.


Dag Alex,

Ik heb net de logfile gestuurd dif gegenereerd werd na het opladen van ongeveer 140 waarnemingen. Ik ben wel vergeten om het uur in de mail te vermelden: het uploaden gebeurde om 9u20.

Ik heb ook al opgemerkt dat het uplozden sinds de nieuwe versie zeer traag gaat. Het heeft nu meer dan 2 minuten geduurd, terwij, dit vroeger misschien 10 tot 20 seconden duurde
Tim Vochten

Alex Kwak

Citaat van: Tim Vochten op februari 19, 2023, 09:28:11 AMIk heb net de logfile gestuurd dif gegenereerd werd na het opladen van ongeveer 140 waarnemingen. Ik ben wel vergeten om het uur in de mail te vermelden: het uploaden gebeurde om 9u20.

Ontvangen, en reactie gestuurd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Samsung Galaxy m21 obsmapp 9.1.2. Het lijkt erop dat de NIA soortsuggesties bij invoer met in obsmapp gemaakte foto in willekeurige volgorde weergegeven worden.

Voorbeeld 1 van weergave:

1e verzamelsoort 33%
2e soort x 28%
3e soort y 38%

Voorbeeld 2
1e soort x 28%
2e soort y 66%


Vraag: is het mogelijk dat soortsuggesties weer op volgorde van waarschijnlijkheidspercentage komen te staan?
Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

Citaat van: bramquist op februari 19, 2023, 13:38:18 PMSamsung Galaxy m21 obsmapp 9.1.2. Het lijkt erop dat de NIA soortsuggesties bij invoer met in obsmapp gemaakte foto in willekeurige volgorde weergegeven worden.

Kan je me zo'n foto mailen: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 19, 2023, 14:15:39 PM
Citaat van: bramquist op februari 19, 2023, 13:38:18 PMSamsung Galaxy m21 obsmapp 9.1.2. Het lijkt erop dat de NIA soortsuggesties bij invoer met in obsmapp gemaakte foto in willekeurige volgorde weergegeven worden.

Kan je me zo'n foto mailen: info@alexkwak.nl

Ontvangen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frkvh

Obsmapp vindt positie niet meer na een scherm vergrendeling. Ik moet het invoer scherm telkens sluiten en heropenen.
Obsmapp 9.1, Android 10
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Alex Kwak

Citaat van: frkvh op februari 19, 2023, 19:15:05 PMObsmapp vindt positie niet meer na een scherm vergrendeling. Ik moet het invoer scherm telkens sluiten en heropenen.
Obsmapp 9.1, Android 10

Ik herken dat niet, iemand anders wel?
Heb je het locatie-recht wel op 'altijd' staan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

philipds

#368
Obsmapp 9.1.2; samsung galaxy A40; android 11

Beste
Sinds update naar versie 9 er nog niet in geslaagd me in te loggen op waarneming/observado.
Ik krijg geen foutmelding bij het inloggen.
Bij request voor uploaden kan ik noch waarneming noch sovon aanvinken in de pop-up.
(sovon hoeft ook niet voor mij)
Het uploaden lukt dus niet.

robjansen92

Versie 9.1.2 heb ik inmiddels, op een android systeem (Poco X3, android-versie 12 SKQ1.211019.001).

Sinds versie 9.1 is de app voor mij gigantisch traag geworden op sommige momenten. Met name bij het aanklikken van een soort (het zoeken gaat snel, aanklikken en daadwerkelijk teruggaan naar de waarneming kan wel 3-4 seconden duren), het opslaan van de waarneming (idem, soms tot wel 5 seconden) en het uploaden van alle waarnemingen. Wij hebben soms een week geen internet, en dan moet de app uren open staan om bv 400 waarnemingen te uploaden. Ondanks dat ze allemaal succesvol geupload zouden zijn, blijven er nog steeds waarnemingen open staan in de app (terwijl deze ook correct online staan trouwens).

Jan Mudde

Citaat van: philipds op februari 19, 2023, 20:40:42 PMObsmapp 9.1.2; samsung galaxy A40; android 11

Beste
Sinds update naar versie 9 er nog niet in geslaagd me in te loggen op waarneming/observado.
Ik krijg geen foutmelding bij het inloggen.
Bij request voor uploaden kan ik noch waarneming noch sovon aanvinken in de pop-up.
(sovon hoeft ook niet voor mij)
Het uploaden lukt dus niet.


Controleer eens of je wel aangemeld bent. Wanneer aanmelden met gebruikersnaam niet lukt dan je bij waarneming.nl en SOVON bekende emailadres gebruiken.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

philipds

#371
Dag Jan

Het aanmelden bij de drie websites gaat zonder problemen.

Bij het invullen van de inloggegevens op Obsmapp gebeurt niks als ik OK druk na het invullen van alle gevraagde (gebruiksnaam en wachtwoord).
De enige manier om die pagina te verlaten is de knop 'annuleren'.

Mvg, Philip

Jan Mudde

Citaat van: philipds op februari 19, 2023, 21:44:40 PMDag Jan
Het aanmelden bij de drie websites gaat zonder problemen.
Mvg, Philip

Is dat dan vanuit ObsMapp? Je kunt uiteraard wel ingelogd zijn op de websites op welk apparaat dan ook  maar om te kunnen uploaden moet je ingelogd zijn in ObsMapp.Dat gaat via de Instellingen > Account> Inloggegevens in de app.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: robjansen92 op februari 19, 2023, 20:42:22 PMVersie 9.1.2 heb ik inmiddels, op een android systeem (Poco X3, android-versie 12 SKQ1.211019.001).

Sinds versie 9.1 is de app voor mij gigantisch traag geworden op sommige momenten.

Heb je je toestel al eens herstart?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Citaat van: philipds op februari 19, 2023, 20:40:42 PMSinds update naar versie 9 er nog niet in geslaagd me in te loggen op waarneming/observado.
Had dat ook. Van alles geprobeert zoals account gegevens opnieuw ingevoerd, wachtwoord gewijzigd, toestel opnieuw opstarten: niks hielp. Uiteindelijk Obsmapp opnieuw geinstalleerd: geen probleem meer.
Jeroen.

frkvh

Citaat van: Alex Kwak op februari 19, 2023, 19:40:20 PM
Citaat van: frkvh op februari 19, 2023, 19:15:05 PMObsmapp vindt positie niet meer na een scherm vergrendeling. Ik moet het invoer scherm telkens sluiten en heropenen.
Obsmapp 9.1, Android 10

Ik herken dat niet, iemand anders wel?
Heb je het locatie-recht wel op 'altijd' staan?
Locatie recht staat op 'alleen toestaan tijdens gebruik' zoals altijd al het geval is geweest.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

psgels

Samsung Galaxy S21, obsmapp 9.1.2

Ik krijg planten van de wereld niet gedownload als soortgroep. Dit is de enige waarvoor dit geld zover mij bekend. Het scherm waarop je ze download doet alles goed, zonder problemen, maar als ik in het invoerveld van een nieuwe waarneming planten van de wereld op wil zoeken, staat die optie er niet tussen. Hebben anderen ook dit probleem?

Rick Boerboom

Een van de problemen die ik in 9.1.1 had is in versie 9.1.2 nog steeds aanwezig. Als ik uit de soortenlijst (ik werk met verzamelgroep) een plantensoort selecteer om in te voeren, kan ik de soort aanklikken. Maar vervolgens is en blijft het veld leeg bij de waarneming. Ik kan de waarneming dus ook niet opslaan. Ik kwam er toevallig achter dat het bij vogels wel goed gaat. Ik kan dus geen plantwaarnemingen invoeren met ObsMapp op dit moment.

OnePlus Nord, android 11.

Jan Mudde

Citaat van: psgels op februari 20, 2023, 09:57:37 AMSamsung Galaxy S21, obsmapp 9.1.2

Ik krijg planten van de wereld niet gedownload als soortgroep. Dit is de enige waarvoor dit geld zover mij bekend. Het scherm waarop je ze download doet alles goed, zonder problemen, maar als ik in het invoerveld van een nieuwe waarneming planten van de wereld op wil zoeken, staat die optie er niet tussen. Hebben anderen ook dit probleem?

Onlangs is de lijst "Planten van de wereld" gigantisch uitgebreid en dat gaf bij heel veel gebruikers problemen omdat veel gebruikte telefoons dit qua geheugenruimte niet aankonden. Achter de schermen wordt nagedacht over een opsplitsing van die lijst in continenten of een andere logische opsplitsing.  Dat zal de reden zijn dat deze lijst momenteel niet beschikbaar is.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: Rick Boerboom op februari 20, 2023, 10:31:11 AMEen van de problemen die ik in 9.1.1 had is in versie 9.1.2 nog steeds aanwezig. Als ik uit de soortenlijst (ik werk met verzamelgroep) een plantensoort selecteer om in te voeren, kan ik de soort aanklikken. Maar vervolgens is en blijft het veld leeg bij de waarneming. Ik kan de waarneming dus ook niet opslaan. Ik kwam er toevallig achter dat het bij vogels wel goed gaat. Ik kan dus geen plantwaarnemingen invoeren met ObsMapp op dit moment.

OnePlus Nord, android 11.

Hallo Rick,

Mogelijk helpt dit https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501088.0.html ?

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

philipds

Citaat van: Jan Mudde op februari 19, 2023, 21:49:31 PM
Citaat van: philipds op februari 19, 2023, 21:44:40 PMDag Jan
Het aanmelden bij de drie websites gaat zonder problemen.
Mvg, Philip

Is dat dan vanuit ObsMapp? Je kunt uiteraard wel ingelogd zijn op de websites op welk apparaat dan ook  maar om te kunnen uploaden moet je ingelogd zijn in ObsMapp.Dat gaat via de Instellingen > Account> Inloggegevens in de app.

Grtz, Jan

Is inderdaad vanuit Obsmapp Jan, via het pad hier door jou meegegeven.
Ik geef daar mailadres en wachtwoord in en dan blijft het hangen.
Enige knop actief is 'annuleren' gevolgd door 'ben je het zeker? j/n'
De OK knop op deze pagina geeft geen enkel effect. Er komt ook geen foutmelding noch bevestiging of enig teken van activiteit bij het drukken van de knop OK.
Tot zover kan ik geen waarnemingen uploaden omdat er gevraagd wordt op welk platform die moeten terechtkomen. En deze kan ik niet aanvinken... omwille van niet ingelogd.
(mijn digitaal notitieboekje vertoont intussen een gapend gat  ;) )

mvg, Philip

Jan Mudde

Citaat van: philipds op februari 20, 2023, 10:50:07 AMIs inderdaad vanuit Obsmapp Jan, via het pad hier door jou meegegeven.
Ik geef daar mailadres en wachtwoord in en dan blijft het hangen.
Enige knop actief is 'annuleren' gevolgd door 'ben je het zeker? j/n'
De OK knop op deze pagina geeft geen enkel effect. Er komt ook geen foutmelding noch bevestiging of enig teken van activiteit bij het drukken van de knop OK.
Tot zover kan ik geen waarnemingen uploaden omdat er gevraagd wordt op welk platform die moeten terechtkomen. En deze kan ik niet aanvinken... omwille van niet ingelogd.
(mijn digitaal notitieboekje vertoont intussen een gapend gat  ;) )

mvg, Philip

Hallo Philip,

Dan houdt het voor mij als eenvoudige gebruiker ook op en is het aan Alex om dit verder met je uit te pluizen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

philipds

Bedankt Jan.

Als ik de app opnieuw installeer ben ik mijn waarnemingen die niet werden ge-uploadet kwijt veronderstel ik?

Jan Mudde

Citaat van: philipds op februari 20, 2023, 11:13:00 AMBedankt Jan.

Als ik de app opnieuw installeer ben ik mijn waarnemingen die niet werden ge-uploadet kwijt veronderstel ik?

Voor zover mij bekend niet, scroll even door dit topic heen vanaf het begin, ergens komt dit aan de orde.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Herman Wisselink

Citaat van: Alex Kwak op februari 18, 2023, 22:28:41 PM
Citaat van: Herman Wisselink op februari 18, 2023, 22:07:49 PMIk heb versie 9.1.3 ook geprobeerd - die maakt het erger nu blijft die al rondjes draaien op de locatie-fix.

Als je dan op de back-button klikt, gaat 'ie dan wel verder?
Zo ja, gadan naar de geavanceerde instellingen van ObsMapp en zet "Genereer uitgebreide logging" aan, en start ObsMapp opnieuw. Hij zal vastlopen op hetzelfde punt, weer de back-button en stuur me dan de logging.

Hoi
Even een dag niet mee bezig gewest; ik heb de back-button geprobeerd; dan schakelt die terug naar het inlogscherm; vervolgens kom ik dan weer op hetzelfde; het lukt niet om bij de geavanceerde instellingen te komen; hoe nu verder?

Groetend, Herman Wisselink

hiskodevries

Philip heeft meer dan 1 accout met zijn email adres. die zijn samengevoegd
Inloggen zal nu wel lukken, eventueel een nieuw wachtwoord aanvragen (Geen nieuw account aanmaken !!!)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

philipds

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2023, 12:16:00 PMPhilip heeft meer dan 1 accout met zijn email adres. die zijn samengevoegd
Inloggen zal nu wel lukken, eventueel een nieuw wachtwoord aanvragen (Geen nieuw account aanmaken !!!)

Inderdaad, in de periode van de lancering van waarneming.nl, toen er nog geen waarnemingen.be was had ik een afzonderlijke account.
Bedankt om beide accounts samen te voegen Hisko!
Ik geef feedback op de volgende inlog-poging (vanavond).
Mvg, Philip

Jan-Freerk Kloen

Bij mij is er per soort maar één naam in de soortenlijsten, ook als er meerdere zouden moeten zijn (bv putter & distelvink). Ik heb bij alle soortgroepen en bij de verzamelgroep aangevinkt dat ik alle namen wil zien maar dat gebeurt dus niet.

Obsmapp 9.1.2, Samsung Galaxy A53 met Android 13
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

Tim Vochten

Ik heb opnieuw een zeer hinderlijk probleem gevonden met de nieuwe versie van Obsmapp.

Vandaag heb ik een telling gedaan van rozetten van bijenorchis. Ik probeer daarbij altijd de punten zo nauwkeurig mogelijk in te voeren, zodat nadien op de luchtfoto de spreiding mooi te zien is. Dat is altijd goed gegaan. Vandaag echter blijken alle punten zich verplaatst te hebben en in lijnen te zijn gaan liggen. Ze staan nu op die manier op waarnemingen.be en voor zo ver ik kan zien staan die punten in obsmapp ook al zo. Feitelijk kan ik daardoor heel die telling opnieuw gaan doen (bijna 5 uur werk!). Het zijn wel enkel de waarnemingen van bijenorchis die fout staan, alle andere staan correct.

Voor als het niet duidelijk is wat ik bedoel stuur ik 2 voorbeelden mee. Ten eerste de waarnemingen van 2022 (toen ook met obsmapp ingevoerd) om te tonen hoe het zou moeten zijn, ten tweede de waarnemingen van vandaag.Bijen-2022.jpg
Tim Vochten

Alex Kwak

Citaat van: frkvh op februari 20, 2023, 07:34:16 AM
Citaat van: Alex Kwak op februari 19, 2023, 19:40:20 PM
Citaat van: frkvh op februari 19, 2023, 19:15:05 PMObsmapp vindt positie niet meer na een scherm vergrendeling. Ik moet het invoer scherm telkens sluiten en heropenen.
Obsmapp 9.1, Android 10

Ik herken dat niet, iemand anders wel?
Heb je het locatie-recht wel op 'altijd' staan?
Locatie recht staat op 'alleen toestaan tijdens gebruik' zoals altijd al het geval is geweest.

En als je 'm op 'altijd' zet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!