ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Ik krijg steeds de vraag  "Wilt U de vastgezette tijd verwijderen"  Ik kan me dan niet herinneren dat ik de tijd heb vastgezet. Hoe heb ik dat dan gedaan en hoe kan ik dit ongedaan maken ?
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

OlivierO

Citaat van: rapunzel op februari 17, 2023, 11:01:37 AMIk krijg steeds de vraag  "Wilt U de vastgezette tijd verwijderen"  Ik kan me dan niet herinneren dat ik de tijd heb vastgezet. Hoe heb ik dat dan gedaan en hoe kan ik dit ongedaan maken ?
M.vr.gr.
Koos

Als je foto's toevoegt vermoed ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Mudde

#332
Citaat van: rapunzel op februari 17, 2023, 11:01:37 AMIk krijg steeds de vraag  "Wilt U de vastgezette tijd verwijderen"  Ik kan me dan niet herinneren dat ik de tijd heb vastgezet. Hoe heb ik dat dan gedaan en hoe kan ik dit ongedaan maken ?
M.vr.gr.
Koos

Hallo Koos,

Op het moment dat je een waarneming invoert met een foto hangt ObsMapp daar de tijd van de opname van de foto aan. Dat is altijd zo geweest. Bij voorgaande versies was een aparte handeling vereist om een vaste tijd en vaste locatie in te stellen. (bv. 23:59 op locatie X waar de gehele nacht genachtvlinderd wordt met behulp van lamp en laken) Bij de huidige versie is dat dus een automatische instelling waarbij als je op beide vragen (Wilt u de vastgezette locatie verwijderen? en Wilt u de vastgezette tijd verwijderen? "Nee" als antwoord geeft deze dus gehandhaafd worden. Antwoord je met "Ja" op beide vragen dan wordt bij de volgende waarneming met foto of zonder foto de nieuwe tijd en locatie gebruikt waarna je bij opslaan van een nieuwe waarneming met foto weer dezelfde twee vragen krijgt.

Ik neem aan dat je met de laatste versie werkt?; ObsMapp 9.1.2? Welke telefoon en welke Android versie gebruik je?

In die versie is er geen mogelijkheid nog om dit uit te zetten voor zover ik weet.


Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 14:23:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 14:05:30 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 13:50:00 PMZie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Dank voor de extra info. Hoe is de locatie bepaald, met de GPS of gecorrigeerd op de kaart?

De locatie werd met GPS bepaald in de screenshot.
Als je manueel op kaart zet krijg je echter zelfde en zie je je punt letterlijk nog 'verplaatsen' bij opslaan, naar die y-lijn.

Is hier al een oplossing voor? Het gebeurt nog steeds..
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Tim Vochten

Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe tablet (Galaxy Tab Active3) en heb daarop meteen de nieuwe versie van Obsmapp geïnstalleerd (versie 9.1.2). Ik ben sindsdien enkele problemen tegengekomen die ik op de laatste paar pagina's nog niet gerapporteerd zag.

- Ik zet altijd verschillende opties vast in de soortgroepinstellingen (bv. telmethode op exact aantal, levensstadium standaard op imago bij verschillende insectengroepen,...). Als ik in de nieuwe versie een soort selecteer uit de soortenlijst werkt dit goed en staan de ingestelde kleden, methodes en telmethodes correct aangeduid. Maar zodra ik die waarneming heb ingevoerd verdwijnen deze, waardoor ik bij een volgende waarneming uit dezelfde soortenlijst toch alle informatie manueel moet gaan aanpassen.
- Als ik vroeger een soort selecteerde in het 'selecteer soort' kader op de kaart (dat ik heel veel gebruik bij inventarisaties) dan kwam die soort nadien terug bovenaan te staan in de lijst in dat kader. Als ik bijvoorbeeld een roodborst met de activiteit baltsend/zingend invoerde en nadien een ekster met de activiteit foeragerend, kon ik nadien in dat scherm terug de roodborst selecteren en stond die terug boven de ekster. Nu gebeurt dat niet meer en blijven de eerst ingevoerde soorten altijd onderaan staan. Bij karteringen waarbij veel soorten ingevoerd worden komt het dan gemakkelijk voor dat de eerst ingevoerde soorten (die vaak het talrijkst aanwezig zijn) uit de lijst verdwijnen. Voor ik mijn nieuwe tablet had heb ik een tijd die van een collega gebruikt (hetzelfde model als degene die ik nu heb). Daar stond een oudere versie van Obsmapp op en daar bestond dit probleem ook al op, dus dit is feitelijk geen nieuw probleem in Obsmapp 9. Maar het is wel zeer irritant.
- Het meest ernstige probleem: gisterenavond heb ik gemerkt dat niet alle waarnemingen die ik in Obsmapp invoer geüpload worden naar de site. Ik had op een avondtochtje 89 waarnemingen ingevoerd en op de site stonden er nadien maar 74, ondanks dat Obsmapp zei dat alles correct was geüpload. Vandaag hetzelfde: 36 waarnemingen ingevoerd, waarvan er maar 24 op de site terecht kwamen. 1/3de van mijn waarnemingen was dus verdwenen. Ik gebruik ook altijd transecten (en de daaraan gekoppelde streeplijsten) maar ook in die streeplijsten waren deze waarnemingen niet te vinden. Ik heb intussen wel manueel alle vermiste waarnemingen toegevoegd maar dit vereist toch echt wel wat extra tijd. Zeker op dagen met meer waarnemingen (soms enkele honderden) gaat dit al snel een uur of meer extra werk opleveren.

Groeten
Tim Vochten

Jan Mudde

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 17, 2023, 13:31:04 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 14:23:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 14:05:30 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 13:50:00 PMZie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Dank voor de extra info. Hoe is de locatie bepaald, met de GPS of gecorrigeerd op de kaart?

De locatie werd met GPS bepaald in de screenshot.
Als je manueel op kaart zet krijg je echter zelfde en zie je je punt letterlijk nog 'verplaatsen' bij opslaan, naar die y-lijn.

Is hier al een oplossing voor? Het gebeurt nog steeds..

Hallo Matthijs,

Nee daar is nog geen oplossing voor;

Reactie #325 van Alex;

"Ik heb hier eens naar gekeken, en wat blijkt: de interne (Sqlite) database van ObsMapp kapt bij wat grotere getallen af op 4 decimalen. In Nederland gaat het daarbij dan alleen om de y-ordinaat, de x-ordinaat is maximaal zo'n 6.
Vier decimalen voor de y-ordinaat is te weinig, namelijk een nauwkeurigheid van 11 meter. Vervelend, maar ook weer niet dramatisch.

Ik ga dit zsm oppakken."

dat zal dus op zijn vroegst ergens volgende week worden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

#336
Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 13:47:41 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 17, 2023, 13:31:04 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 14:23:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 14:05:30 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 13:50:00 PMZie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Dank voor de extra info. Hoe is de locatie bepaald, met de GPS of gecorrigeerd op de kaart?

De locatie werd met GPS bepaald in de screenshot.
Als je manueel op kaart zet krijg je echter zelfde en zie je je punt letterlijk nog 'verplaatsen' bij opslaan, naar die y-lijn.

Is hier al een oplossing voor? Het gebeurt nog steeds..

Hallo Matthijs,

Nee daar is nog geen oplossing voor;

Reactie #325 van Alex;

"Ik heb hier eens naar gekeken, en wat blijkt: de interne (Sqlite) database van ObsMapp kapt bij wat grotere getallen af op 4 decimalen. In Nederland gaat het daarbij dan alleen om de y-ordinaat, de x-ordinaat is maximaal zo'n 6.
Vier decimalen voor de y-ordinaat is te weinig, namelijk een nauwkeurigheid van 11 meter. Vervelend, maar ook weer niet dramatisch.

Ik ga dit zsm oppakken."

dat zal dus op zijn vroegst ergens volgende week worden.

Grtz, Jan


Sorry ik zie dat ik het verkeerde bericht heb geciteerd! Het moest het bericht zijn over het aantal pixels per foto, nr 310
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 15, 2023, 14:13:57 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 08:30:53 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 14, 2023, 21:29:05 PMWaarom worden de ingevoerde foto's van ObsMapp verkleind? Bij iemand anders is het ook het geval zie ik, wat is hier de reden?

Serverruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd

De foto's worden automatisch nog meer verkleind, 800 x 800 geloof ik. Link: https://waarneming.nl/observation/263589086/

Je bedoeld dus bovenstaand bericht Matthijs? (#309 dus ;-) )Zoals Alex al aangeeft is het beperken van het aantal pixels dat door ObsMapp geaccepteerd wordt een bewuste keuze ivm beperkte serverruimte. Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat dit aangepast gaat worden. Het is in elk geval zeker geen bug.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: rudolf55 op februari 17, 2023, 13:42:45 PM- Ik zet altijd verschillende opties vast in de soortgroepinstellingen (bv. telmethode op exact aantal, levensstadium standaard op imago bij verschillende insectengroepen,...). Als ik in de nieuwe versie een soort selecteer uit de soortenlijst werkt dit goed en staan de ingestelde kleden, methodes en telmethodes correct aangeduid. Maar zodra ik die waarneming heb ingevoerd verdwijnen deze, waardoor ik bij een volgende waarneming uit dezelfde soortenlijst toch alle informatie manueel moet gaan aanpassen.

Hallo Rudolf, kijk eens bij de geavanceerde instellingen wat je daar ingesteld hebt staan bij "Sorteer activiteiten" "Sorteer kleden" en "Sorteer methoden"

Citaat van: rudolf55 op februari 17, 2023, 13:42:45 PM- Als ik vroeger een soort selecteerde in het 'selecteer soort' kader op de kaart (dat ik heel veel gebruik bij inventarisaties) dan kwam die soort nadien terug bovenaan te staan in de lijst in dat kader. Als ik bijvoorbeeld een roodborst met de activiteit baltsend/zingend invoerde en nadien een ekster met de activiteit foeragerend, kon ik nadien in dat scherm terug de roodborst selecteren en stond die terug boven de ekster. Nu gebeurt dat niet meer en blijven de eerst ingevoerde soorten altijd onderaan staan. Bij karteringen waarbij veel soorten ingevoerd worden komt het dan gemakkelijk voor dat de eerst ingevoerde soorten (die vaak het talrijkst aanwezig zijn) uit de lijst verdwijnen. Voor ik mijn nieuwe tablet had heb ik een tijd die van een collega gebruikt (hetzelfde model als degene die ik nu heb). Daar stond een oudere versie van Obsmapp op en daar bestond dit probleem ook al op, dus dit is feitelijk geen nieuw probleem in Obsmapp 9. Maar het is wel zeer irritant.

Ik krijg dit niet gereproduceerd op mijn Samsung Galaxy S20 FE 5 G met Android 13 en betaversie ObsMapp 9.1.3. Heb daar in het verleden met 7.X en eerdere versies 9.X ook nooit last van gehad.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 14:13:50 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 15, 2023, 14:13:57 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 08:30:53 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 14, 2023, 21:29:05 PMWaarom worden de ingevoerde foto's van ObsMapp verkleind? Bij iemand anders is het ook het geval zie ik, wat is hier de reden?

Serverruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd

De foto's worden automatisch nog meer verkleind, 800 x 800 geloof ik. Link: https://waarneming.nl/observation/263589086/

Je bedoeld dus bovenstaand bericht Matthijs? (#309 dus ;-) )Zoals Alex al aangeeft is het beperken van het aantal pixels dat door ObsMapp geaccepteerd wordt een bewuste keuze ivm beperkte serverruimte. Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat dit aangepast gaat worden. Het is in elk geval zeker geen bug.

Grtz, Jan

Top! Wel vreemd dat het via ObsMapp anders geregeld is dan via de site..  :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Tim Vochten

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 14:27:48 PMHallo Rudolf, kijk eens bij de geavanceerde instellingen wat je daar ingesteld hebt staan bij "Sorteer activiteiten" "Sorteer kleden" en "Sorteer methoden"

Dag Jan,

Bij sorteer activiteiten heb ik het ingesteld op laatstgekozen, sorteer kleden en methoden staan op normaal. Zo stond het in de oude versies ook altijd ingesteld bij mij.

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 14:27:48 PMIk krijg dit niet gereproduceerd op mijn Samsung Galaxy S20 FE 5 G met Android 13 en betaversie ObsMapp 9.1.3. Heb daar in het verleden met 7.X en eerdere versies 9.X ook nooit last van gehad.

Grtz, Jan

Aangezien ik dit probleem ook op een ander tablet van hetzelfde model met een oude versie van Obsmapp had vrees ik dat het misschien gewoon een probleem met dat model tablet is. Dat zou wel heel vreemd zijn, natuurlijk.

Ik heb ook even mijn schermnaam op het forum naar mijn echte naam veranderd. Rudolf55 was een naam die ik al lang gebruikte op fora maar hier leek het mij toch wat te verwarrend.

Groeten,

Tim
Tim Vochten

rapunzel

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 11:23:48 AM
Citaat van: rapunzel op februari 17, 2023, 11:01:37 AMIk krijg steeds de vraag  "Wilt U de vastgezette tijd verwijderen"  Ik kan me dan niet herinneren dat ik de tijd heb vastgezet. Hoe heb ik dat dan gedaan en hoe kan ik dit ongedaan maken ?
M.vr.gr.
Koos

Hallo Koos,

Op het moment dat je een waarneming invoert met een foto hangt ObsMapp daar de tijd van de opname van de foto aan. Dat is altijd zo geweest. Bij voorgaande versies was een aparte handeling vereist om een vaste tijd en vaste locatie in te stellen. (bv. 23:59 op locatie X waar de gehele nacht genachtvlinderd wordt met behulp van lamp en laken) Bij de huidige versie is dat dus een automatische instelling waarbij als je op beide vragen (Wilt u de vastgezette locatie verwijderen? en Wilt u de vastgezette tijd verwijderen? "Nee" als antwoord geeft deze dus gehandhaafd worden. Antwoord je met "Ja" op beide vragen dan wordt bij de volgende waarneming met foto of zonder foto de nieuwe tijd en locatie gebruikt waarna je bij opslaan van een nieuwe waarneming met foto weer dezelfde twee vragen krijgt.

Ik neem aan dat je met de laatste versie werkt?; ObsMapp 9.1.2? Welke telefoon en welke Android versie gebruik je?

In die versie is er geen mogelijkheid nog om dit uit te zetten voor zover ik weet.


Grtz, Jan
Ik gebruik Android 9, de nieuwste Obsmapp versie. Ik ben met deze "verbetering" niet blij.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Jan Mudde

Citaat van: Tim Vochten op februari 17, 2023, 15:11:00 PMDag Jan,

Bij sorteer activiteiten heb ik het ingesteld op laatstgekozen, sorteer kleden en methoden staan op normaal. Zo stond het in de oude versies ook altijd ingesteld bij mij.

Ik heb de volgende instellingen staan;

Soorteer soortenlijst = laatstgekozen
Sorteer activiteit = laatstgekozen
Soorteer kleden = laatst gekozen
Sorteer methoden =  laatst gekozen

Geen idee of daar het verschil in zit maar het proberen waard denk ik.

Citaat van: Tim Vochten op februari 17, 2023, 15:11:00 PMBij sorteer activiteiten heb ik het ingesteld op laatstgekozen, sorteer kleden en methoden staan op normaal. Zo stond het in de oude versies ook altijd ingesteld bij mij.


Aangezien ik dit probleem ook op een ander tablet van hetzelfde model met een oude versie van Obsmapp had vrees ik dat het misschien gewoon een probleem met dat model tablet is. Dat zou wel heel vreemd zijn, natuurlijk.

Dat hoeft an sich niet vreemd te zijn. Je ziet wel vaker dat ObsMapp op het ene apparaat net een wat andere 'uitwerking" heeft dan op het andere.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: rapunzel op februari 17, 2023, 15:22:05 PMIk gebruik Android 9, de nieuwste Obsmapp versie. Ik ben met deze "verbetering" niet blij.
M.vr.gr.
Koos

Hallo Koos,

Een versienaam van obsMapp bestaat meestal uit meerdere, door puntjes van elkaar gescheiden, cijfers. De huidige nieuwste (niet beta) versie is ObsMapp 9.1.2. En er zijn meer mensen wat minder gelukkig met de nieuwe afhandeling van vaste locatie en vaste tijd t.g.v. het overnemen van deze zaken uit het exif-file van een aangeleverde foto. Mogelijk dus dat dit nog gaat veranderen, maar dat is een vraag die ik als als eenvoudige gebruiker ook niet kan beantwoorden ;-)

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 17, 2023, 14:36:17 PMServerruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd

De foto's worden automatisch nog meer verkleind, 800 x 800 geloof ik. Link: https://waarneming.nl/observation/263589086/
[/quote]
op! Wel vreemd dat het via ObsMapp anders geregeld is dan via de site..  :rolleyes:
[/quote]
Als de interface voor Obsmapp over is naar de nieuwe server zou dat wel eens gelijk getrokken kunnen worden.

Matthijs Molenaar

Citaat van: marcel234 op februari 17, 2023, 17:00:52 PM
Citaat van: Alex KwakServerruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd
Citaat van: Matthijs MolenaarDe foto's worden automatisch nog meer verkleind, 800 x 800 geloof ik. Link: https://waarneming.nl/observation/263589086/
Citaat van: Matthijs MolenaarWel vreemd dat het via ObsMapp anders geregeld is dan via de site..  :rolleyes:
Als de interface voor Obsmapp over is naar de nieuwe server zou dat wel eens gelijk getrokken kunnen worden.

Dat zou fijn zijn!  :blink:

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

oeverzwaluw

Heel raar: als ik een Groenling wil opvoeren kan ik geen details opvoeren en kan ik de waarneming ook niet opslaan. Tot nu toe de enige soort waarbij dit probleem aanwezig is.

Jan Mudde

Citaat van: oeverzwaluw op februari 17, 2023, 20:41:14 PMHeel raar: als ik een Groenling wil opvoeren kan ik geen details opvoeren en kan ik de waarneming ook niet opslaan. Tot nu toe de enige soort waarbij dit probleem aanwezig is.

Versie ObsMapp? Telefoon merk en type? Versie van Android? Probleem is bekend uit ObsMapp Versie 9.1.1 er is inmiddels Versie 9.1.2 beschikbaar in de Google Playstore waarin dit nog niet opgetreden is voor zover bekend.

Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

oeverzwaluw

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 20:56:27 PM
Citaat van: oeverzwaluw op februari 17, 2023, 20:41:14 PMHeel raar: als ik een Groenling wil opvoeren kan ik geen details opvoeren en kan ik de waarneming ook niet opslaan. Tot nu toe de enige soort waarbij dit probleem aanwezig is.

Versie ObsMapp? Telefoon merk en type? Versie van Android? Probleem is bekend uit ObsMapp Versie 9.1.1 er is inmiddels Versie 9.1.2 beschikbaar in de Google Playstore waarin dit nog niet opgetreden is voor zover bekend.

Grtz,Jan

versie 9.1.2. Telefoon Nokia 5.2
Aonroid One

Jan Mudde

Citaat van: oeverzwaluw op februari 17, 2023, 21:29:06 PM
Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 20:56:27 PM
Citaat van: oeverzwaluw op februari 17, 2023, 20:41:14 PMHeel raar: als ik een Groenling wil opvoeren kan ik geen details opvoeren en kan ik de waarneming ook niet opslaan. Tot nu toe de enige soort waarbij dit probleem aanwezig is.

Versie ObsMapp? Telefoon merk en type? Versie van Android? Probleem is bekend uit ObsMapp Versie 9.1.1 er is inmiddels Versie 9.1.2 beschikbaar in de Google Playstore waarin dit nog niet opgetreden is voor zover bekend.

Grtz,Jan

versie 9.1.2. Telefoon Nokia 5.2
Aonroid One

Naar alle waarschijnlijkheid opgelost in ObsMapp 9.1.3, welke nu alleen nog als betaversie beschikbaar is.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: oeverzwaluw op februari 17, 2023, 20:41:14 PMHeel raar: als ik een Groenling wil opvoeren kan ik geen details opvoeren en kan ik de waarneming ook niet opslaan. Tot nu toe de enige soort waarbij dit probleem aanwezig is.
Ik denk dat je twee soortenlijsten geladen hebt, bijv ''Vogels Nederland'' en ''Vogels Frankrijk''. Verwijder een vogellijst en kijkt of het dan wel werkt.

rapunzel

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 15:48:05 PM
Citaat van: rapunzel op februari 17, 2023, 15:22:05 PMIk gebruik Android 9, de nieuwste Obsmapp versie. Ik ben met deze "verbetering" niet blij.
M.vr.gr.
Koos

Hallo Koos,

Een versienaam van obsMapp bestaat meestal uit meerdere, door puntjes van elkaar gescheiden, cijfers. De huidige nieuwste (niet beta) versie is ObsMapp 9.1.2. En er zijn meer mensen wat minder gelukkig met de nieuwe afhandeling van vaste locatie en vaste tijd t.g.v. het overnemen van deze zaken uit het exif-file van een aangeleverde foto. Mogelijk dus dat dit nog gaat veranderen, maar dat is een vraag die ik als als eenvoudige gebruiker ook niet kan beantwoorden ;-)

Grtz, Jan


Hi Jan,
Bedankt voor je reactie. Als je als plantenman een leuk terrein bezoekt maak je makkelijk 50 foto's. Als je dan iedere keer die foto-, en vooral die locatie-info moet aanpassen is dat niet alleen hinderlijk maar kan het tot fouten leiden, of tot het besluit maar helemaal geen foto's meer bij de waarneming te maken, of je foto's buiten waarneming.nl te maken en thuis toe te voegen, of onnodig materiaal te verzamelen en dat thuis te fotograferen. Blij ben ik niet met dit soort "verbeteringen"
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Herman Wisselink

Citaat van: Alex Kwak op februari 16, 2023, 08:24:45 AM
Citaat van: Herman Wisselink op februari 15, 2023, 22:16:30 PMIk krijg obsmapp niet meer gedownload; ook die van mij crashte voordurend; daarna heb ik de app verwijderd en opnieuw geprobeerd te installeren; nu geeft hij voortdurend aan dat het downloaden mislukt is en bij blijft hij bezig met te proberen bij te werken.
Bij mijn vrouw met hetzelfde apparaat geen centje pijn.
Ik heb nu versie 9.1.2 android 11 op fairphone FP3+.
Hoe krijg ik obsmapp weer pratend?

Dat is een Android-probleem en geen ObsMapp-probleem. Het enige dat ik kan verzinnen is om je toestel een helemaal uit en weer aan te zetten.

Het lukt nog steeds niet om obsmapp te downloaden; de download mislukt is de melding die ik krijg; ik heb eerst alles verwijderd van de app; vervolgens opgestart; dat heeft niet geholpen. Wat nu/ Moet ik het opgeven? Waxhten op de volgende versie?

Groetend, Herman Wisselink

Alex Kwak

Citaat van: Herman Wisselink op februari 18, 2023, 12:36:32 PMHet lukt nog steeds niet om obsmapp te downloaden; de download mislukt is de melding die ik krijg; ik heb eerst alles verwijderd van de app; vervolgens opgestart; dat heeft niet geholpen. Wat nu/ Moet ik het opgeven? Waxhten op de volgende versie?

Even voor alle duidelijkheid: je zegt dat je ObsMapp niet kunt downloaden. Ik lees dat als dat je ObsMapp niet kunt installeren vanuit Google Play.
Zo ja, dan kan ik daar niets aan doen, dat is een Google issue, of je toestel voldoet niet aan de eisen. Welke Android-versie gebruik je? Zie ook https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html

Zo nee, dan zal je duidelijker moeten zijn in wat er precies fout gaat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

EwoudB

Heeft iemand al eens opgemerktScreenshot_20230218-193930.png  dat bij de spraakinvoer de kauw onbekend is.?
Groeten Ewoud,

Tim Vochten

Citaat van: Jan Mudde op februari 17, 2023, 15:44:02 PMIk heb de volgende instellingen staan;

Soorteer soortenlijst = laatstgekozen
Sorteer activiteit = laatstgekozen
Soorteer kleden = laatst gekozen
Sorteer methoden =  laatst gekozen

Geen idee of daar het verschil in zit maar het proberen waard denk ik.

Dag Jan,

Ik heb dit geprobeerd maar het hielp niet. Toch bedankt voor het meedenken!

Wat het uploaden van de waarnemingen betreft (voor mij toch echt wel het grootste probleem): vandaag had ik slechts 11 waarnemingen in obsmapp ingevoerd, daarvan zijn er 7 succesvol geüpload. Het is niet zo heel moeilijk om die vier extra waarnemingen handmatig in te voeren. Morgen ga ik een paar rondes doen waarbij ik honderden waarnemingen ga hebben, dus het gaat al heel wat meer tijd kosten om dat allemaal te gaan nakijken...
Tim Vochten

Alex Kwak

Citaat van: EwoudB op februari 18, 2023, 19:44:31 PMHeeft iemand al eens opgemerkt dat bij de spraakinvoer de kauw onbekend is.?
Groeten Ewoud,

Nee, Kauw is niet onbekend, maar wordt (bij jou) door Google niet herkend.
Oplossing kan zijn de w overdreven uit te spreken, of een alias aan te maken. Dat laatste doe je door het in het spraakscherm het hamburgermenu te gebruiken en voor Aliassen te kiezen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Tim Vochten op februari 18, 2023, 19:53:18 PMWat het uploaden van de waarnemingen betreft (voor mij toch echt wel het grootste probleem): vandaag had ik slechts 11 waarnemingen in obsmapp ingevoerd, daarvan zijn er 7 succesvol geüpload. Het is niet zo heel moeilijk om die vier extra waarnemingen handmatig in te voeren. Morgen ga ik een paar rondes doen waarbij ik honderden waarnemingen ga hebben, dus het gaat al heel wat meer tijd kosten om dat allemaal te gaan nakijken...

Dat zou niet voor moeten mogen komen. Zou je me de logfiles toe willen sturen, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Herman Wisselink

Citaat van: Alex Kwak op februari 18, 2023, 12:55:08 PM
Citaat van: Herman Wisselink op februari 18, 2023, 12:36:32 PMHet lukt nog steeds niet om obsmapp te downloaden; de download mislukt is de melding die ik krijg; ik heb eerst alles verwijderd van de app; vervolgens opgestart; dat heeft niet geholpen. Wat nu/ Moet ik het opgeven? Waxhten op de volgende versie?

Even voor alle duidelijkheid: je zegt dat je ObsMapp niet kunt downloaden. Ik lees dat als dat je ObsMapp niet kunt installeren vanuit Google Play.
Zo ja, dan kan ik daar niets aan doen, dat is een Google issue, of je toestel voldoet niet aan de eisen. Welke Android-versie gebruik je? Zie ook https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html

Zo nee, dan zal je duidelijker moeten zijn in wat er precies fout gaat.

In 321 had ik dat al gezegd (Android 11 FP3 Obsmapp 9.1.2 en 9.1.3.
Ik kan wel Obsmapp downloaden en installeren; daarna start ik Obsmapp - dan moet ik de welkomstschermen door en doorgeven wat mijn account bij waarneming.nl is etc - daarna geeft die aan, dat ik juist ben gekoppeld maar dat de download mislukt is en blijft dan rondjes draaien op de download. Zie bijlage
Ik heb versie 9.1.3 ook geprobeerd - die maakt het erger nu blijft die al rondjes draaien op de locatie-fix.
Dus ik krijg Obsmapp niet aan de praat.
Volgens de play-store moet die compatibel zijn met mijn toestel. Dus waarom lukt het niet?
Eerder lukte het wel maar na de crash van 9.1.1 lukt het niet meer.


marcel234

Herman, Heb je voldoende ruimte om Obsmapp te installeren op je telefoon?