Welk beestje is dit?

Gestart door Bert van Rij, februari 18, 2023, 18:56:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bert van Rij

Iemand een idee welk beestje dit betreft. Hij kwam voorbij lopen toen ik probeerde een foto te maken van wolluis op mijn Olijfwilgen. Ik denk dat hij ongeveer 0.5 mm groot is.
Op de tweede foto onderop is een wolluis te zien.

Bij voorbaat dank,

Bert
onbekend.jpg


 onbekend.jpg

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Bert van Rij

Hoi Henri,

Dank je wel voor de snelle reactie.

Ik ben nieuw in deze materie en heb nog nooit van een stofluis gehoord. Daar ga ik eerst maar eens naar op zoek.

Is dit materiaal voldoende om een waarneming van te maken/

Gr Bert

Henri van Dodeweerd

Ik ben ook niet zo thuis in de stofluizen hoor. Ik kom ze alleen ook regelmatig tegen en heb die vraag ook ooit eens gesteld ;). Maar tot op soort zijn ze niet te doen. Of je het als waarneming invoert is echt aan jezelf..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Als je veel waarnemingen invoert (en desnoods blijft het een nimfje van een 'stofluis onbekend') help je mee aan een zo groot mogelijke database. Die kan bijv. gebruikt worden om te zien in welke delen van het land de meeste stofluizen worden waargenomen, in welke maanden de nimfen gezien worden, hoe groot de onderlinge variatie in zo'n groep is etc. Dus nuttig is het altijd, behalve als een foto zo slecht is dat niet eens te zien is of het om een stofluis, kever, wants of wat dan ook gaat. Bovendien kun je Waarneming.nl gebruiken als een soort prive-excursieboekje waarin al je waarnemingen snel terug te vinden zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Bert van Rij

Dank voor jullie reactie. De waarneming is zojuist aangemaakt.