de Patrijs wordt erborgen. Waarom?

Gestart door hiskodevries, januari 09, 2023, 15:03:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Uit diverse regio`s krijg ik te horen dat deze soort gestroopt wordt. Het is ondoenlijk om al deze combinaties soort-gebied onder embargo te zetten. In goed overleg met de vogel validatoren is besloten om deze soort voor heel Nederland te verbergen op 5 km2 niveau.
Dat betekend dat de kijkers weinig precieze informatie meer krijgen over de locaties.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

keesschreven

Goede beslissing.
Spijtig maar ik herken het ook, ook in mijn regio mysteries rondom de Patrijs in recente jaren.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

tekenaar

#3
dat lijkt mij 5 x 5 km2 = 25 km2, toch?

en zo verdwijnt de laatste inheemse hoenderachtige stap voor stap uit Nederland (naast kwartel, die wellicht alleen nog overleeft omdat hij in Oost Europa broed en tijdens de trek soms naar de lage landen verdwaalt).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankneijts

Citaat van: tekenaar op januari 09, 2023, 23:20:02 PMdat lijkt mij 5 x 5 km2 = 25 km2, toch?

en zo verdwijnt de laatste inheemse hoenderachtige stap voor stap uit Nederland (naast kwartel, die wellicht alleen nog overleeft omdat hij in Oost Europa broed en tijdens de trek soms naar de lage landen verdwaalt).

Denk dat je de situatie rond de Kwartel wat te negatief voorstelt Paul. Volgens de recentste SOVON-atlas zijn de aantallen deze eeuw (2 SOVON-atlassen) min of meer stabiel en hoger dan tijdens de eerste atlas in de 70-er jaren vorige eeuw. Kijk je via de 'kaart-tool' van deze site naar de jaren nĂ¡ de laatste SOVON-atlas (na 2015) dan zien we de laatste 3 jaren eenzelfde relatief stabiel beeld na een dip in 2018 en 2019, iets wat bij Kwartel vaker voorkomt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

#5
Stropen de schuld geven ben ik het niet helemaal mee eens.
40 jaar geleden of langer werd er veel gestroopt op de patrijs.
Maar er zaten er ieder jaar weer genoeg.

Biotoop verlies is de grootste vijand van de patrijs. Er waren toen vele hectaren met graanvelden die vol zaten met onkruiden waarvan de patrijs weelderig gebruik van maakten.
Grasvelden die gehooid werden enz.
Daarna werden de graanvelden gespoten tegen onkruid en de grasvelden biljart lakens van eenzijdig gras.
Geen voedsel meer en geen broed biotopen hebben de patrijs de nek om gedraaid. Niet de stroperij. Die bestaat al net zo lang als de mens.
Alleen is de vorm wel veel agressiever geworden in de loop van de jaren 

Wel jammer dat deze onder embargo gezet is.
Al meerdere jaren heb ik de paartjes in mijn regio op kaart ingetekend. Die kaarten kan ik niet meer bijhouden en zijn dus nutteloos geworden.
Gr Carel
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Oenanthe

Niemand heeft gesuggereerd dat stroperij de hoofdoorzaak is van de achteruitgang van de patrijs toch? Waarnemingen worden nu verborgen om te voorkomen dat stropers al te gemakkelijk de weg naar onze laatste patrijzen weten te vinden. Daar duperen ze mij ook mee maar naast waarnemer reken ik mijzelf ook tot de vogelbeschermers. En met die pet op kan ik met deze maatregel leven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Het zijn niet alleen de stropers waartegen zeldzaamheden als Patrijs beschermd moeten worden maar niet in t minst ook tegen de al te opdringerige 'vogelspotters' die niks van vogels af weten en in hun pogingen vogels te zien en fotograferen alle 'regels' aan hun laars lappen...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

keesschreven

Citaat van: carel op februari 11, 2023, 19:05:14 PMStropen de schuld geven ben ik het niet helemaal mee eens.
40 jaar geleden of langer werd er veel gestroopt op de patrijs.
Maar er zaten er ieder jaar weer genoeg.

Biotoop verlies is de grootste vijand van de patrijs. Er waren toen vele hectaren met graanvelden die vol zaten met onkruiden waarvan de patrijs weelderig gebruik van maakten.
Grasvelden die gehooid werden enz.
Daarna werden de graanvelden gespoten tegen onkruid en de grasvelden biljart lakens van eenzijdig gras.
Geen voedsel meer en geen broed biotopen hebben de patrijs de nek om gedraaid. Niet de stroperij. Die bestaat al net zo lang als de mens.
Alleen is de vorm wel veel agressiever geworden in de loop van de jaren 

Wel jammer dat deze onder embargo gezet is.
Al meerdere jaren heb ik de paartjes in mijn regio op kaart ingetekend. Die kaarten kan ik niet meer bijhouden en zijn dus nutteloos geworden.
Gr Carel

Wat bedoel je met de agressievere vorm van stropen?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren