grote pop => cocon Rietvink

Gestart door P. Kuijper, februari 01, 2023, 01:16:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Valt te zeggen van welke vlinder dit een pop is? Grote pop, ik denk zo'n 6 cm.

https://waarneming.nl/observation/262946848/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. pop, gezien
datum: 2023-01-27
locatie: Drontermeer - Doornse Sluis (OV)

foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper

Rayan Majoor

Zelfde verhaaltje als hier, over het verschil tussen een pop en een cocon ;)

De cocon op de foto lijkt me van een rietvink.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

P. Kuijper

Citaat van: Rayan Majoor op februari 01, 2023, 08:14:21 AMZelfde verhaaltje als hier, over het verschil tussen een pop en een cocon ;)
Je hebt gelijk :-[ :blink:  Daar wordt op waarneming.nl weinig onderscheid in gemaakt als ik de foto's bekijk...

Citaat van: Rayan Majoor op februari 01, 2023, 08:14:21 AMDe cocon op de foto lijkt me van een rietvink.
Bedankt Rayan
Met vr. groet,
P. Kuijper

Rayan Majoor

Citaat van: P. Kuijper op februari 01, 2023, 10:16:02 AMJe hebt gelijk :-[ :blink:  Daar wordt op waarneming.nl weinig onderscheid in gemaakt als ik de foto's bekijk...

Klopt, het is voor veel mensen niet een duidelijk verschil (en ik denk dat sommige validatoren het ook niet veel uitmaakt, aangezien er uiteindelijk in een cocon over het algemeen (niet altijd! - denk aan vervellingscocons bij ooglapmotten) een pop zit). Heb er zelf vroeger ook nog wel een tijdje echt over na moeten denken wat nou de cocon en wat de pop was.
Maar ja, waar ik kan probeer ik het toch vaak een beetje te corrigeren :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

P. Kuijper

Met vr. groet,
P. Kuijper