ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

nhdejong

Citaat van: Jan Mudde op januari 31, 2023, 11:11:45 AMMocht het dan niet werken dan is het denke ik idd een bug en moet Alex er mee aan de gang, ik ben ook maar een eenvoudige gebruiker en dus niet betrokken achter de schermen.

Nog een tip; wanneer je een "bug" in  of probleem met ObsMapp meldt is het voor degenen die je verder kunnen helpen van groot belang om te weten met welke telefoon je werkt (dus bv Samsung A71, Huawei model  xx etc., welke versie van het besturingssysteem deze telefoon gebruikt (dus Android 8.1, Android 13 etc.) en om welke versie van ObsMapp het gaat. Nu is dus de laatste versie Obsmapp 9.0.5 al zullen velen nog ObsMapp 9.0.4 op hun telefoon hebben.

Grtz, Jan

Je hebt gelijk, Jan, nu werkt het! Dank!

Ik heb een Samsung Galaxy S20, maar heb nog 9.0.3 zie ik net, dus ik loop hopeloos achter!  ;D
Ik heb geen idee wat voor besturingssysteem, maar aangezien het dus geen bug was, ga ik me niet verdiepen in hoe ik daar dan weer achterkom, hahaha!

Smiles,
Klaas

hiskodevries

Estonian als keuze komt pas te voorschijn als je de app opnieuw installeert , blijkbaar zit dat niet in verversen stamgegevens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ontdek omgeving geeft altijd 0 waarnemingen als je niet ingelogd bent. Lekker houden zo. Mogelijk een waarschuwing 'werkt alleen als je ingelogd bent'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op januari 31, 2023, 10:55:48 AM
Citaat van: Maarten Hotting op januari 26, 2023, 18:23:39 PMEen bugje die in de beta-versie ook al eens is opgetreden:
Het kopieren van een waarneming levert de melding "soortgroep niet meer aanwezig" op.
Waarneming wordt wel gekopieerd en kan vervolgens handmatig aangepast worden, maar dat je zou direct in het scherm terecht moeten komen om details te wijzigen.
Nog steeds niet opgelost in 9.0.5.

Klopt, die aanpassing was groter dan verwacht, en staat nu intern in review.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 11:41:41 AMOntdek omgeving geeft altijd 0 waarnemingen als je niet ingelogd bent. Lekker houden zo. Mogelijk een waarschuwing 'werkt alleen als je ingelogd bent'

 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op januari 31, 2023, 11:32:31 AMJe hebt gelijk, Jan, nu werkt het! Dank!

Ik heb een Samsung Galaxy S20, maar heb nog 9.0.3 zie ik net, dus ik loop hopeloos achter!  ;D
Ik heb geen idee wat voor besturingssysteem, maar aangezien het dus geen bug was, ga ik me niet verdiepen in hoe ik daar dan weer achterkom, hahaha!

Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

Top dat het weer werkt zoals je gewend bent. Het kan goed zijn dat wanneer je een nieuwe update installeert je dit weer opnieuw moet instellen. is niet altijd het geval maar soms dus wel. Voor mij ook nog onnavolgbaar waarom dat dan zo is maar ach het kost slechts een paar minuten als je eenmaal weet waar je in ObsMapp het moet zoeken.

Mocht je ooit wel een keer moeten weten met welk besturingssysteem jouw S20 werkt dan is dat op je  telefoon (dus niet in ObsMapp) te vinden onder "Instellingen" en dan de optie "Info telefoon" kiezen, daar kies je dan vervolgens weer voor de optie "Softwaregegevens" en dan zie je vanzelf de header "Android-versie" staan. Dat is dus het bedoelde OS (Operating System).

Grtz, Jan


Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jelle

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:09:15 AMJozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie
Uitgevoerd, maar wat dan. Ze zijn nergens te zien en ik vermoed dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ondertussen versie 9.0.5. Wat kan manueel gedaan worden, want de bestanden staan wel in de folder backup (intern geheugen)? Procedure uitgeschreven in de faq had ook geen positief resultaat.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op januari 31, 2023, 12:34:18 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:09:15 AMJozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie
Uitgevoerd, maar wat dan. Ze zijn nergens te zien en ik vermoed dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ondertussen versie 9.0.5. Wat kan manueel gedaan worden, want de bestanden staan wel in de folder backup (intern geheugen)? Procedure uitgeschreven in de faq had ook geen positief resultaat.

Als die nieuwe optie niet werkt, zou je dan even je loggegevens willen sturen:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

over soortenlijsten met cyrillic namen, zoals bulgaars. De lijsten zijn aanwezig en de taal ook. Het is alleen niet mogelijk om een soort te selecteren. ook al type je een gedeelte van de naam in, daar gebeurt niets mee.
De bijbehorende api kan wel overweg met cyrillic
?q=Белоб
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DaanjanW

Spraakherkenning werkte niet in de vorige versie op mijn telefoon, en ook in de nieuwe versie geen succes helaas.
Als ik druk op knop 'spraak' verschijnt een toast message "spraakherkenning is niet beschikbaar"

Ik gebruik OBSmapp op een Fairphone 3, Android 11.

Is dit probleem te verhelpen met een instelling? Groeten, Daanjan
Groeten,

Daanjan Wisselink

hiskodevries

Daan de eerste keer dat je dat doet moet je obsmapp toestemming geven om de microfoon te gebruiken, mogelijk heb je dat niet gedaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: DaanjanW op januari 31, 2023, 16:22:22 PMSpraakherkenning werkte niet in de vorige versie op mijn telefoon, en ook in de nieuwe versie geen succes helaas.
Als ik druk op knop 'spraak' verschijnt een toast message "spraakherkenning is niet beschikbaar"
Ik gebruik OBSmapp op een Fairphone 3, Android 11.

Hoe goed ik het idee van de Fairphone ook vind, ze staan helaas niet bekend om hun goede compatibiliteit.
ObsMapp vraagt aan je toestel of er spraakherkenning beschikbaar is en krijgt een negatief antwoord. Dat vertaald krijg je dan als gebruiker te zien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jozef

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:09:15 AMJozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie
ik kan dat niet vinden onder die tandwieltjes

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op januari 31, 2023, 19:18:21 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:09:15 AMJozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie
ik kan dat niet vinden onder die tandwieltjes


Zoals Hisko al zei: onderste optie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DaanjanW

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 16:38:30 PMDaan de eerste keer dat je dat doet moet je obsmapp toestemming geven om de microfoon te gebruiken, mogelijk heb je dat niet gedaan

De app heeft de machtiging voor microfoongebruik, dat heb ik net dubbel gecontroleerd en opnieuw verstrekt. Helaas zelfde verhaal
Groeten,

Daanjan Wisselink

DaanjanW

Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2023, 16:46:02 PM
Citaat van: DaanjanW op januari 31, 2023, 16:22:22 PMSpraakherkenning werkte niet in de vorige versie op mijn telefoon, en ook in de nieuwe versie geen succes helaas.
Als ik druk op knop 'spraak' verschijnt een toast message "spraakherkenning is niet beschikbaar"
Ik gebruik OBSmapp op een Fairphone 3, Android 11.

Hoe goed ik het idee van de Fairphone ook vind, ze staan helaas niet bekend om hun goede compatibiliteit.
ObsMapp vraagt aan je toestel of er spraakherkenning beschikbaar is en krijgt een negatief antwoord. Dat vertaald krijg je dan als gebruiker te zien.

Dank voor de terugkoppeling. Hieruit maak ik op dat het aan mijn toestel ligt en dat deze functie helaas niet werkt. Goed om te weten dan! Overigens verder content met de app, goed werk!
Groeten,

Daanjan Wisselink

Hinko

Na update kreeg ik de melding dat 'oude waarnemingen' werden 'geconverteerd'. Het is mij echter niet duidelijk wat er nu precies geconverteerd wordt?

Daarnaast kreeg ik een berichtje van een gebruiker (niet actief op het forum) dat hij na update zijn niet geuploade waarnemingen kwijt is. Is er nog een recovery mogelijk?
mvgr, Hinko

marcel234

Citaat van: Hinko op januari 31, 2023, 20:58:16 PMNa update kreeg ik de melding dat 'oude waarnemingen' werden 'geconverteerd'. Het is mij echter niet duidelijk wat er nu precies geconverteerd wordt?
De oude waarnemingen die je met Obsmapp op deze telefoon hebt geupload worden blijkbaar nog bewaard voor toekomstig gebruik. De instellingen van Obsmapp worden weggegooid.
Je zou kunnen stellen dat de waarnemingen weggegooid kunnen worden want die zijn immers geupload. De instellingen van Obsmapp heb je echter weer nodig voor je nieuwe versie van Obsmapp..

hiskodevries

Citaat van: Hinko op januari 31, 2023, 20:58:16 PMNa update kreeg ik de melding dat 'oude waarnemingen' werden 'geconverteerd'. Het is mij echter niet duidelijk wat er nu precies geconverteerd wordt?

Daarnaast kreeg ik een berichtje van een gebruiker (niet actief op het forum) dat hij na update zijn niet geuploade waarnemingen kwijt is. Is er nog een recovery mogelijk?
-> https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,500668.msg2549349.html#msg2549349
het gaat hier alleen over waarnemingen die nog niet geupload zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

Mogelijke bug op mijn Oppo A9 2020 (android 11), obsmapp 9.0.5.:
Als ik een geluid wil toevoegen selecteer ik eerst in de instellingen van Obsmapp de map waarin de opnames komen. Toen ik gisteren een geluid aan mijn waarneming toe wilde voegen zag ik wel de goede map en de goede namen van de opnamen, maar toen ik het geluid selecteerde kwam er een ander geluid bij de waarneming staan. En dat was er niet eentje die boven of onder het bedoelde geluid stond, maar echt ergens veel verder naar onder in de map. Vier keer geprobeerd en steeds hetzelfde verkeerde geluid. Doe ik iets verkeerd of heb ik een bug gevonden?

Groetjes,
Jan-Freerk
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Profiel: https://waarneming.nl/users/70498/

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:15:26 AMEven verzamelen wat nu nog niet helemaal goed werkt in 9.0.4.

Ontdek omgeving: het verplaatsen van de pointer op de kaart heeft geen invloed op de query die de waarnemingen op haalt
POI vogelkijkhutten: ik kan ze laden. Als ik de kaart open zie ik ze niet, tenzij ik naar een locatie zoom waarvan ik zeker weet dat er 1 staat en dan nogmaals op ikoon lagen klik en op POI klik, dan komen ze voor die plek groot in beeld

Het eerste item is al een tijdje opgelost, maar heeft op de een of andere manier de release notes niet gehaald  :-\
Het vogelkijkhutten-probleem is zojuist opgelost, tezamen met het issue dat de schaalbalk niet altijd werd ververst. Was technisch hetzelfde issue. Deze staat nu in review.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Ik vind iets vreemd.

Zou de knop "Obsidentify", waarmee je de AI de soort laat bepalen, niet beter altijd zichtbaar zijn maar niet selecteerbaar als er geen foto is (naar analogie met de opslaan)? Ik snap niet goed dat deze knop pas verschijnt als er een foto is. Ik vermoed (zo was het bij mij toch) dat mensen in het begin niet gaan doorhebben dat die AI er ook in zit op die manier. Een grijze knop bij geen foto en een blauwe knop (zoals nu) bij wel een foto.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op februari 01, 2023, 08:47:40 AMMogelijke bug op mijn Oppo A9 2020 (android 11), obsmapp 9.0.5.:
Als ik een geluid wil toevoegen selecteer ik eerst in de instellingen van Obsmapp de map waarin de opnames komen. Toen ik gisteren een geluid aan mijn waarneming toe wilde voegen zag ik wel de goede map en de goede namen van de opnamen, maar toen ik het geluid selecteerde kwam er een ander geluid bij de waarneming staan. En dat was er niet eentje die boven of onder het bedoelde geluid stond, maar echt ergens veel verder naar onder in de map. Vier keer geprobeerd en steeds hetzelfde verkeerde geluid. Doe ik iets verkeerd of heb ik een bug gevonden?

Bedankt voor de melding, ik kijk hier zsm naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op februari 01, 2023, 11:47:54 AMIk vind iets vreemd.

Zou de knop "Obsidentify", waarmee je de AI de soort laat bepalen, niet beter altijd zichtbaar zijn maar niet selecteerbaar als er geen foto is (naar analogie met de opslaan)? Ik snap niet goed dat deze knop pas verschijnt als er een foto is. Ik vermoed (zo was het bij mij toch) dat mensen in het begin niet gaan doorhebben dat die AI er ook in zit op die manier. Een grijze knop bij geen foto en een blauwe knop (zoals nu) bij wel een foto.

Daar heb je wel een punt, ga ik over nadenken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ans Gorter

Armin Jagel, plantenvalidator voor Duitsland, meldt het volgende probleem:
"Ik heb momenteel diverse problemen met Obsmapp. Als je "wetenschappelijke namen" instelt, staat er na de selectie de Duitse naam, en ook staan de laatst gekozen namen niet meer bovenaan.
Is dat alleen een Duits probleem of raakt het de hele wereld? Als het de hele wereld raakt ben ik gerustgesteld, want dan komt het vast wel een keer goed. Zoals het vroeger was."

Alex Kwak

Citaat van: Ans Gorter op februari 01, 2023, 15:24:30 PMArmin Jagel, plantenvalidator voor Duitsland, meldt het volgende probleem:
"Ik heb momenteel diverse problemen met Obsmapp. Als je "wetenschappelijke namen" instelt, staat er na de selectie de Duitse naam, en ook staan de laatst gekozen namen niet meer bovenaan.
Is dat alleen een Duits probleem of raakt het de hele wereld? Als het de hele wereld raakt ben ik gerustgesteld, want dan komt het vast wel een keer goed. Zoals het vroeger was."

Ik zou graag willen weten of de soort gekozen wordt vanuit een 'gewone' soortgroep, de verzamelgroep, of 'alle soorten'.
En een logging (zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html) helpt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

alainchappuis

Hello Alex
Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2023, 08:47:11 AM
Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMIn loading cash, even if I uncheck some cash does the software reload them all anyway?
I have to go to another setting to finally delete them.

Something is lost in translation here, could you please rephrase?

Problem solved and not reviewed!

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMIn sort methods: last selection. In the input page, this field is reset by default according to the value defined after acceptance. It becomes tedious to search each time for the last entered value when we have several entries.

You can order the fields by 'last used'.

Problem solved and not reviewed!

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMFrench species are not all available, several are missing. This involves in searching for seizure problems.
If I find "Hooded Crow" it is accepted but empty in the list of recorded observations.
In older versions we had the ability to specify by country; France, Switzerland etc...

You can still download species by country. Just go to the settings and to the download page.

Problem solved and not reviewed!

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMFor mammals, I asked a long time ago to have more choices in the "Behaviour" section:
Tracks in the snow/mud.
Rest.
This information is absolutely important for us naturalists and I deplore this lack.

ObsMapp uses the same behaviours as the site. So this is not the right place to ask for this.

Okay I made this request a long time ago, but never received a response. Can you speak to whom it may concern?
Thank you very much in advance.

Alain.
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

Ans Gorter

Citaat van: Alex Kwak op februari 01, 2023, 15:50:01 PM
Citaat van: Ans Gorter op februari 01, 2023, 15:24:30 PMArmin Jagel, plantenvalidator voor Duitsland, meldt het volgende probleem:
"Ik heb momenteel diverse problemen met Obsmapp. Als je "wetenschappelijke namen" instelt, staat er na de selectie de Duitse naam, en ook staan de laatst gekozen namen niet meer bovenaan.
Is dat alleen een Duits probleem of raakt het de hele wereld? Als het de hele wereld raakt ben ik gerustgesteld, want dan komt het vast wel een keer goed. Zoals het vroeger was."

Ik zou graag willen weten of de soort gekozen wordt vanuit een 'gewone' soortgroep, de verzamelgroep, of 'alle soorten'.
En een logging (zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html) helpt.


Antwoord van Armin.
Dit zijn de stappen:
01 Auswahlliste Pflanzen
02 Suchen von Poa annua
03 Auswahl, nun erscheint deutsch, dann speichern
04 Auswahlliste Pflanze, nun soll Poa annu automatisch oben stehen, weil letzte ausgewählte Art, es ist aber wieder alphabetisch
Zie de resultaten in de screenshots
 

hiskodevries

De precisie van een waarneming
Als je een waarneming invoert zonder de locatie op de kaart te verbeteren wordt de gps precisie doorgegeven. als je echter via de kaart de locatie verbeterd wordt deze 999.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jelle

Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 16:11:30 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 16:02:33 PM
Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 15:57:49 PMDe landenlijsten voor de Europese landen zijn niet of zelden beschikbaar. Enkel de Europese of wereldlijst. Ik meld het hier, omdat ik in versie 7 wel meer opties zag.

Kan je aangeven welke lijst je bijvoorbeeld mist?
Enkele voorbeelden
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=10&l=84 (ontbreekt voor vele Europese landen)
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=10&l=13 (ontbreekt voor Griekenland)
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=10&l=330 (idem)
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=10&l=46 (idem)
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=17&l=360 (voor Estland)
https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=10&l=287 (idem)

Via volgende link kan je zien welke lijsten beschikbaar zijn: https://old.observation.org/mobile_app_checklists.php?g=1
Je kan per combinatie van soortgroep en land zien hoeveel lijsten er werkelijk zijn. Je ziet dan dat vaak meer dan de helft van de lijsten ontbreken in de keuzelijst in obsmapp 9. Over enkele weken zou ik graag enkele van de ontbrekende lijsten gaan gebruiken. Een wereldlijst is nog steeds veel te onhandig en traag in gebruik.