Geslacht juveniele Havik?

Gestart door E VnMrbk, januari 31, 2023, 04:07:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag zeker willen weten welke Havik dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/262827077/.
1 Havik - Accipiter gentilis juveniel, jagend, gezien
datum: 2023-01-29
locatie: Oud-Heverlee - Oud-Heverlee Noord (VB)

foto's:



Alvast bedankt,

Erik

OlivierO

Wat zijn de andere opties, naast (juveniele) Havik?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

Ik denk dat de vraag is of dit een juveniele man of een juveniele vrouw is. Ben benieuwd of iemand daar wat over kan zeggen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OlivierO

Citaat van: tekenaar op januari 31, 2023, 16:16:40 PMIk denk dat de vraag is of dit een juveniele man of een juveniele vrouw is. Ben benieuwd of iemand daar wat over kan zeggen.

Ja, dat is veel logischer natuurlijk.  :duim:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

E VnMrbk

Hallo,

excuses voor de onduidelijke foto's/vraagstelling; ik poog inderdaad er alles eens uit te halen (nieuwe gidsen) en ook het geslacht te weten te komen.

Met "buff white underparts largely streaked" begrijp ik dat men eerder over een grof gestreept patroon spreekt. Ook mijn eerdere waarneming die dag, waarbij ik meende een eerder kleine Havik gezien te hebben, doen me dus eerder aan een juveniele man denken.

Bij het bekijken van de vogel op de foto, ben ik wat de grootte betreft veel minder zeker, doch veel beige op de onderzijde zie ik (als kenmerk voor juveniel vrouwtje vermeld) ook niet.

Ik kijk uit naar jullie opmerkingen,

Groeten,

Erik 

jeroen vinke

Citaat van: E VnMrbk op januari 31, 2023, 21:31:15 PMMet "buff white underparts largely streaked" begrijp ik dat men eerder over een grof gestreept patroon spreekt.

Grof gestreept of grotendeels gestreept. M.i. zegt de tekst niks over het voorkomen van de strepen, maar meer over het totaal oppervlakte. Taalkundig gezien. expert in havik ben ik allerminst, dus of dat ook de praktijk is weet ik niet. Misschien helpt het je verder.

De vraagstelling stond uiteraard duidelijk in de titel van het topic.

Met vriendelijke groet
Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Roofvogel-goeroe Dick Forsman doet er niet moeilijk over: "Sexes are similar in juvenile plumage." (En in de nieuwe 'Nils' vind ik niks dat dit bestrijdt..). Uiteraard uitgezonderd de biometrie aangezien mannetjes altijd veel kleiner zijn dan wijfjes. De eventueel wittere of juist 'bruinere' basiskleur van de onderzijde is een individuele (niet geslachtsgebonden) kwestie en ook een regionale: vogels uit centraal- en Zuid-Europa zijn gewoonlijk iets 'gekleurder' op de onderzijde. Dus als je de grootte niet ergens aan kunt refereren is geslachtsonderscheid van Haviken in juveniel kleed hachelijk zo niet quasi onmogelijk...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E VnMrbk

Hartelijk dank voor de geruststellende commentaar:

in de nieuwe Collins Bird Guide,3rd Edition, vond ik afbeeldingen van juveniele man (buff white underparts largely streaked, barred coverts) en juveniele vrouw (coarsely patterned upperparts) Havik terug, vandaar dat ik deze waarneming verder poogde te interpreteren.

Ik vrees dat mijn foto's & ervaring zeker niet volstaan om die mogelijke details proberen met de prenten te matchen.

Vriendelijke groeten,

Erik
 

 


   

frankneijts

Citaat van: E VnMrbk op februari 02, 2023, 20:27:02 PMHartelijk dank voor de geruststellende commentaar:

in de nieuwe Collins Bird Guide,3rd Edition, vond ik afbeeldingen van juveniele man (buff white underparts largely streaked, barred coverts) en juveniele vrouw (coarsely patterned upperparts) Havik terug, vandaar dat ik deze waarneming verder poogde te interpreteren.

Ik vrees dat mijn foto's & ervaring zeker niet volstaan om die mogelijke details proberen met de prenten te matchen.

Vriendelijke groeten,

Erik
 

 


   

De teksten uit de Collins die je aanhaalt suggereren eigenlijk ook niet een onderscheid tussen de seksen bij juv. vogels, ze beschrijven ook resp. boven- en onderzijde. Jouw interpretatie is dat hier verschillen worden beschreven maar feitelijk is dat niet zo.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E VnMrbk

Citaat van: frankneijts op februari 02, 2023, 22:44:55 PM
Citaat van: E VnMrbk op februari 02, 2023, 20:27:02 PMHartelijk dank voor de geruststellende commentaar:

in de nieuwe Collins Bird Guide,3rd Edition, vond ik afbeeldingen van juveniele man (buff white underparts largely streaked, barred coverts) en juveniele vrouw (coarsely patterned upperparts) Havik terug, vandaar dat ik deze waarneming verder poogde te interpreteren.

Ik vrees dat mijn foto's & ervaring zeker niet volstaan om die mogelijke details proberen met de prenten te matchen.

Vriendelijke groeten,

Erik
 

 


 

De teksten uit de Collins die je aanhaalt suggereren eigenlijk ook niet een onderscheid tussen de seksen bij juv. vogels, ze beschrijven ook resp. boven- en onderzijde. Jouw interpretatie is dat hier verschillen worden beschreven maar feitelijk is dat niet zo.

Hallo,

ik vond ze terug op p.117 bij platen die respectievelijk juv. Man en juv. Vrouw voorstelden, vandaar mijn interpretatie.

Ik hou in elk geval rekening met de commentaar.

Vriendelijke Groeten,

Erik