ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Keijl


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 25, 2023, 09:41:37 AMEn iets wat me nu pas opvalt; het schaalstreepje bovenin het kaartscherm loopt niet mee met de getoonde kaart. het staat standaard op 100m en blijft daar ook op staan. ( ik krijg wel een enorm ruime woning naarmate ik meer inzoom ;-) )

Kan je dat nog reproduceren? Mijn perceel blijft even klein  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: mitchell op januari 26, 2023, 09:26:08 AMHallo Alex, als je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.
Wil je daar eens naar kijken.
Groet, Mitchell

Opgelost in de komende 9.0.5
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2023, 20:17:31 PM
Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)

Dat is het dus niet. Ik maak foto's met mijn telefoon door de microscoop. Die voeg ik dan achteraf toe aan mijn waarneming. Volgens mij doen veel mensen dat op deze manier. Bovendien zijn de locatiegegevens vaak niet goed bij foto's. Is er een manier waarop je de precisie kunt zien van zo'n foto?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Alex, de afgelopen dagen meerdere gebruikers in de email gehad waarbij ontdek omgeving niet laadt of dat het bijzonder lang duurt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

biokoen

Over de esthetische verbetering van de nieuwe versie valt natuurlijk te discussiëren... ;-)
Wat echter belangrijker is, is het goed functioneren en ik zag dat er al wel enkele "kinderziektes" zijn uitgehaald met een extra update.

Wat echter nog niet is aangepast, is de locatiekeuze: als je je pin elders op de kaart zet, springt die bij een volgende waarneming automatisch terug naar je laatst gekende GPS-positie (ook als de GPS niet op staat).
Kan dit aub -dringend- verholpen worden, zodat je een hele reeks waarnemingen kan invoeren op een locatie naar keuze zonder dat je daarvoor je GPS-positie moet aanpassen?

Ook krijg ik nu niet meer de mogelijkheid om de plaats + datum van een ingevoerde foto niet over te nemen...
Moet ik dit in de instellingen aanpassen of wordt dat pop up-scherm nog opnieuw ingevoerd?

Bij de vorige versie was er ook nog het probleem dat je geen geluiden kon selecteren (wegens een foute map vermoed ik?).
Ook nu kan je de folder niet wijzigen of kan je bvb niet zoeken in je telefoon naar het juiste bestand...

Alvast bedankt!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 30, 2023, 12:00:43 PMAlex, de afgelopen dagen meerdere gebruikers in de email gehad waarbij ontdek omgeving niet laadt of dat het bijzonder lang duurt.

In zo'n geval graag verwijzen naar: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Dan kan ik het naspelen en kijken of de server de query traag uitvoert, of dat er bijvoorbeeld 1000'den waarnemingen te verwerken zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

djansen2

#99
Hoi Alex,

De nieuwe update 9.0.4 werkt nu wel voor Android 8.x.

Dank voor het snelle aanpassen.

met vriendelijke groeten Diego Jansen

Alex Kwak

Citaat van: djansen2 op januari 30, 2023, 13:32:32 PMHoi Alex,

De nieuwe update 9.0.5 werkt nu wel voor Android 8.x.

Dank voor het snelle aanpassen.



 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RichardE

Citaat van: RichardE op januari 27, 2023, 14:48:02 PMOok bij mij start ObsMapp sinds de update niet meer op. Nadat de vraag 'Druk op [OK] voor het vervolg van de installatie' is beantwoord (met [OK]) wodt een locatiefix' úitgevoerd, waarna de app crasht.

Ik heb de app al verwijderd en weer opnieuw geÏnstalleerd, maar dat geeft geen oplossing

App-versie = 9.0.3 op een Motorola G(5S) met Android 8.1.0

bijgevoegd een schermafdruk van de Stack. Mogelijk dat dit helpt bij het oplossen van het probleem?

Na installatie van versie 9.0.4 is het probleem mbt de locatiefix bij mij opgelost.
ObsMapp is voor mij weer normaal te gebuiken
@Alex: dank je wel voor de snelle oplossing.

Gr.
Richard


hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2023, 12:21:35 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 30, 2023, 12:00:43 PMAlex, de afgelopen dagen meerdere gebruikers in de email gehad waarbij ontdek omgeving niet laadt of dat het bijzonder lang duurt.

In zo'n geval graag verwijzen naar: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Dan kan ik het naspelen en kijken of de server de query traag uitvoert, of dat er bijvoorbeeld 1000'den waarnemingen te verwerken zijn.
kan het soms zo zijn dat het fout gaat op het moment dat de obsmapp gebruikers zelf nooit wat invoert. ik heb dat bij 1 klagers eens bekeken. 0 waarnemingen ingevoerd, maar wel klagen over ontdek omgeving
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2023, 10:16:27 AM
Citaat van: Jan Mudde op januari 25, 2023, 09:41:37 AMEn iets wat me nu pas opvalt; het schaalstreepje bovenin het kaartscherm loopt niet mee met de getoonde kaart. het staat standaard op 100m en blijft daar ook op staan. ( ik krijg wel een enorm ruime woning naarmate ik meer inzoom ;-) )

Kan je dat nog reproduceren? Mijn perceel blijft even klein  ;)

Hallo Alex,

Sorry voor de late reactie, ik zie hem nu pas. Ja ik kan dat nog steeds reproduceren; het getal in het rechthoekige blokje links boven in het scherm (boven de "kaartkiesknop") blijft staan op "100m" als ik met mijn vingers de kaart vergroot of verklein.
Alleen als ik de "+" en "-" toetsen gebruik om de kaart te vergroten of verkleinen wijzigt het getal. De wijziging is dan ook wel correct dus dan klopt de schaal wel.

Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en ObsMapp 9.0.4.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Zojuist is update 9.0.5 aan Google Play aangeboden.
Hierin een hoop kleinere verbeteringen:

-Fix voor database issue met soorten met een enkele quot in de naam
-Logging toegevoegd voor een potentieel probleem met inloggen
-Fix voor zeer sporadische crash bij selecteren soort
-Fix waarbij het opnieuw selecteren van dezelfde soort resulteerde in een lege soortnaam
-Fix voor crash als je Google maps selecteert als Google Maps niet is geïnstalleerd
-Fix voor verkeerde titel bij selecteren taal
-Fix voor verliezen van de locatie na het selecteren van die locatie op de kaart

De ervaring leert helaas dat Google momenteel vrij traag is met het goedkeuren. verwacht deze update dus morgen in de loop van de dag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 30, 2023, 16:58:35 PMSorry voor de late reactie, ik zie hem nu pas. Ja ik kan dat nog steeds reproduceren; het getal in het rechthoekige blokje links boven in het scherm (boven de "kaartkiesknop") blijft staan op "100m" als ik met mijn vingers de kaart vergroot of verklein.
Alleen als ik de "+" en "-" toetsen gebruik om de kaart te vergroten of verkleinen wijzigt het getal. De wijziging is dan ook wel correct dus dan klopt de schaal wel.

Ah, dank. Ik gebruik inderdaad altijd de +/-
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 30, 2023, 17:00:01 PM
Citaat van: Jan Mudde op januari 30, 2023, 16:58:35 PMSorry voor de late reactie, ik zie hem nu pas. Ja ik kan dat nog steeds reproduceren; het getal in het rechthoekige blokje links boven in het scherm (boven de "kaartkiesknop") blijft staan op "100m" als ik met mijn vingers de kaart vergroot of verklein.
Alleen als ik de "+" en "-" toetsen gebruik om de kaart te vergroten of verkleinen wijzigt het getal. De wijziging is dan ook wel correct dus dan klopt de schaal wel.

Ah, dank. Ik gebruik inderdaad altijd de +/-

Ik dus nooit! Grappig om te zien hoe mensen kunnen verschillen in het gebruik van een app  ;)  ;D
Succes met het verdere aanpassen Alex!!! Groot respect voor je inzet altijd. Zou mijn ding niet zijn, maar ben dan ook louter een ICT eindgebruiker!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nhdejong

Allereerst: gefeliciteerd met deze prachtige nieuwe update! Ziet er weer allemaal fris uit enzo!

Het spijt me, het ontbreekt me even aan tijd om alle andere reacties te lezen, dus misschien is het al genoemd, maar:
Ik merkte dat de nieuwe app niet meer de herinnering heeft die de oude had: als ik een gedraging invoerde, zoals bijvoorbeeld 'jagend', dan onthield de app dat en was jagend bij de volgende waarneming de eerste optie. Nu moet ik elke keer weer enorm veel gedragingen voorbijscrollen om 'jagend' te vinden. Dat mis ik erg.
Geldt ook voor recent ingevoerde soorten. Bij de ene soort is het erger dan bij de ander, maar bij sommige soorten moet ik nu weer eerst heel veel letters typen voordat-ie in de zichtbare opties verschijnt.

Of is dat iets wat ik aan kan zetten?

Smiles,
Klaas


Jozef

#108
Ik constateer dat al mijn oude waarnemingen niet zijn meegekomen naar de nieuwe versie!?
Hoe kan ik die weer terugkrijgen in obbsmapp ?
Hoor graag want die zijn nogal belangrijk voor mij om terug te kunnen zoeken enz
vr groet
Jos

ps daarnaast had ik nog een hele lijst met waarnemingen staan die nog moesten worden geupload maar die nu ook weg zijn dus dat is helemaal zuur

hiskodevries

Jozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#110
Even verzamelen wat nu nog niet helemaal goed werkt in 9.0.4.

Ontdek omgeving: het verplaatsen van de pointer op de kaart heeft geen invloed op de query die de waarnemingen op haalt
POI vogelkijkhutten: ik kan ze laden. Als ik de kaart open zie ik ze niet, tenzij ik naar een locatie zoom waarvan ik zeker weet dat er 1 staat en dan nogmaals op ikoon lagen klik en op POI klik, dan komen ze voor die plek groot in beeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:15:26 AMeven verzamelen wat nu nog niet helemaal goed werkt in 9.0.4.
ontdek omgeving: het verplaatsen van de pointer op de kaart heeft geen invloed op de query die de waarnemingen op haalt
POI vogelkijkhutten: ik kan ze laden. Als ik de kaart open zie ik ze niet, tenzij ik naar een locatie zoom waarvan ik zeker weet dat er 1 staat en dan nogmaals op ikoon lagen klik en op POI klik, dan komen ze voor die plek groot in beeld

We zitten al op 9.0.5 Hisko  ;D
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nhdejong

Ik krijg ook geen mails meer als ik mijn waarnemingen heb geüpload. Of is dat een instelling die met de update is omgezet/op 'nee' is gezet? Ik zag dat mijn waarnemingen in ieder geval wel gewoon in mijn overzicht terechtkomen. Gelukkig.
Smiles,
Klaas

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op januari 31, 2023, 10:23:55 AMIk krijg ook geen mails meer als ik mijn waarnemingen heb geüpload. Of is dat een instelling die met de update is omgezet/op 'nee' is gezet? Ik zag dat mijn waarnemingen in ieder geval wel gewoon in mijn overzicht terechtkomen. Gelukkig.
Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

Het versturen van een email na het uploaden van waarnemingen is er helemaal uitgehaald met de versie 9

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

dan wacht ik nog even op 9.0.5 voordat ik de inventarisatie afmaak
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: Jan Mudde op januari 31, 2023, 10:36:53 AM
Citaat van: nhdejong op januari 31, 2023, 10:23:55 AMIk krijg ook geen mails meer als ik mijn waarnemingen heb geüpload. Of is dat een instelling die met de update is omgezet/op 'nee' is gezet? Ik zag dat mijn waarnemingen in ieder geval wel gewoon in mijn overzicht terechtkomen. Gelukkig.
Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

Het versturen van een email na het uploaden van waarnemingen is er helemaal uitgehaald met de versie 9

Grtz, Jan


Oké, nou ik mis ze niet echt, hoor, Jan, maar het was meer dat ik me afvroeg of jullie het wel wisten. En mijn vorige vraag? #107?

Thanx,
Klaas

Maarten Hotting

Citaat van: Maarten Hotting op januari 26, 2023, 18:23:39 PMEen bugje die in de beta-versie ook al eens is opgetreden:
Het kopieren van een waarneming levert de melding "soortgroep niet meer aanwezig" op.
Waarneming wordt wel gekopieerd en kan vervolgens handmatig aangepast worden, maar dat je zou direct in het scherm terecht moeten komen om details te wijzigen.
Nog steeds niet opgelost in 9.0.5.
Groet,
Maarten

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op januari 30, 2023, 19:56:08 PMHet spijt me, het ontbreekt me even aan tijd om alle andere reacties te lezen, dus misschien is het al genoemd, maar:
Ik merkte dat de nieuwe app niet meer de herinnering heeft die de oude had: als ik een gedraging invoerde, zoals bijvoorbeeld 'jagend', dan onthield de app dat en was jagend bij de volgende waarneming de eerste optie. Nu moet ik elke keer weer enorm veel gedragingen voorbijscrollen om 'jagend' te vinden. Dat mis ik erg.

Ik kijk even of ik je er door heen kan loodsen; ObsMapp starten > Naar "Tegelscherm" > kies "Instellingen" > kies helemaal rechtsboven de twee tandwieltjes om bij de geavanceerde instellingen te komen > kies daar bij de voor jou relevante items (Sorteer Activiteiten, Sorteer Kleden, Sorteer methoden en eventueel Sorteer soortenlijst) voor "Laatstgekozen" dan zou het weer moeten werken zoals je gewend bent.

Citaat van: nhdejong op januari 30, 2023, 19:56:08 PMGeldt ook voor recent ingevoerde soorten. Bij de ene soort is het erger dan bij de ander, maar bij sommige soorten moet ik nu weer eerst heel veel letters typen voordat-ie in de zichtbare opties verschijnt.

Zie hierboven en dan als laatste "Sorteer soortenlijst" op laatstgekozen zetten.

Mocht het dan niet werken dan is het denke ik idd een bug en moet Alex er mee aan de gang, ik ben ook maar een eenvoudige gebruiker en dus niet betrokken achter de schermen.

Nog een tip; wanneer je een "bug" in  of probleem met ObsMapp meldt is het voor degenen die je verder kunnen helpen van groot belang om te weten met welke telefoon je werkt (dus bv Samsung A71, Huawei model  xx etc., welke versie van het besturingssysteem deze telefoon gebruikt (dus Android 8.1, Android 13 etc.) en om welke versie van ObsMapp het gaat. Nu is dus de laatste versie Obsmapp 9.0.5 al zullen velen nog ObsMapp 9.0.4 op hun telefoon hebben.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

De taal Estonian mist in obsmapp. Ik heb al een paar keer op ververs stamgegevens geklikt, maar helaas.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: Maarten Hotting op januari 31, 2023, 10:55:48 AM
Citaat van: Maarten Hotting op januari 26, 2023, 18:23:39 PMEen bugje die in de beta-versie ook al eens is opgetreden:
Het kopieren van een waarneming levert de melding "soortgroep niet meer aanwezig" op.
Waarneming wordt wel gekopieerd en kan vervolgens handmatig aangepast worden, maar dat je zou direct in het scherm terecht moeten komen om details te wijzigen.
Nog steeds niet opgelost in 9.0.5.

Ik loop er nu ook tegen aan. Gek genoeg niet in alle soortgroepen. Samsung S20 FE 5G, OS Android 13, en ObsMapp 9.0.5. Met welke telefoon en OS werk jij Maarten?

Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on