ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

alainchappuis

Hello,
Google forces us to have the latest version which has a lot of problems. Especially when we have old hardware with older versions of Android.

In loading cash, even if I uncheck some cash does the software reload them all anyway?
I have to go to another setting to finally delete them.

In sort methods: last selection. In the input page, this field is reset by default according to the value defined after acceptance. It becomes tedious to search each time for the last entered value when we have several entries.

French species are not all available, several are missing. This involves in searching for seizure problems.
If I find "Hooded Crow" it is accepted but empty in the list of recorded observations.
In older versions we had the ability to specify by country; France, Switzerland etc...

For mammals, I asked a long time ago to have more choices in the "Behaviour" section:
Tracks in the snow/mud.
Rest.
This information is absolutely important for us naturalists and I deplore this lack.

Thank you in advance for taking these remarks into account.

Sincerely

Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

Guus Peterse

Wat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Auratus

Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.
Groet,

Jan

Jan Mudde

#63
Citaat van: Auratus op januari 28, 2023, 16:02:17 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.

Guus en Auratus,

Welke telefoon en welk Operating System(OS) en welke versie van ObsMapp gebruiken jullie? Zonder die info kan Alex niet veel. Ook is het noodzakelijk te vermelden welke instellingen gekozen zijn.

Ik werk zelf met een Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13 met ObsMapp 9.0.3

Ingesteld "Laatste soort onthouden"  en als soortenlijst "Alle soorten" (dat zijn er heel veel dan bij mij). Ik heb geen probleem. De laatst ingevoerde soort blijft keurig in de soortinvoerregel in het invoerscherm staan en als ik daar een nieuwe soort wil intikken die ik al eerder gebruikt heb verschijnt bij het aanklikken van de soortinvoerregrl keurig een lijst met reeds eerder ingevoerde soorten.

Grtz, Jan 
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Ruud Visser

De nieuwe versie crasht direct na opstarten. De app was vanzelf bijgewerkt naar 9.0.2 en ik ben net handmatig naar 9.0.3 gegaan. Opstartscherm: druk OK voor vervolg installatie. Kort daarna crash.

Aquaris X met Android 8.1.0

Alex Kwak

Ik zal het nog en keer melden zodat het hopelijk wat meer opvalt: er is een probleem met Android 8 icm ObsMapp 9. Hier ga ik maandag mee bezig.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

EwoudB

Hoi,
Klopt het dat de app niet meer vraagt of de locatie en tijd van de foto overgenomen moet worden.?
Soms zijn de locatiegegevens van de foto helemaal niet juist.
Dan is het handig om dus de fotogegevens buiten beschouwing te laten.
Maar dat kan nu dus niet.
Of doe ik iets verkeerds.
Groeten Ewoud,

Alex Kwak

Citaat van: EwoudB op januari 28, 2023, 17:56:19 PMKlopt het dat de app niet meer vraagt of de locatie en tijd van de foto overgenomen moet worden.?

Klopt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

psgels

#68
Hallo,

Ik gebruik als camera een Sony a6400. Deze heeft een locatie functie, maar het was altijd al een bug dat de locatie vaak niet mee kwam met het importeren (soms wel). Als ik ergens geweest ben dan zet ik na afloop mijn gemaakte foto's op mijn mobiel en voer ze een voor een in op Obsmapp. De kapotte locatie maakte voorheen niet al te veel uit, omdat tussen waarnemingen deze onthouden werd, zodat ik per foto alleen maar even de detailtjes hoefde aan te passen.

Nu met de nieuwe update wordt elke keer de locatie gereset naar je huidige locatie. Dus als ik thuis of in de trein ben moet ik eerst helemaal terug zoeken waar ik geweest was voor elke waarneming. Ook als ik op het sateliet icoontje druk dan wordt het gereset bij de volgende waarneming.

Dit maakt het haast onmogelijk als ik een redelijke hoeveelheid waarnemingen op een dag verzameld heb om deze nog in te voeren met de juiste locatie.

Mijn mobiel is een samsung galaxy s21 5g. Android Versie 13.

Guus Peterse

Citaat van: Jan Mudde op januari 28, 2023, 16:24:36 PM
Citaat van: Auratus op januari 28, 2023, 16:02:17 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.

Guus en Auratus,

Welke telefoon en welk Operating System(OS) en welke versie van ObsMapp gebruiken jullie? Zonder die info kan Alex niet veel. Ook is het noodzakelijk te vermelden welke instellingen gekozen zijn.

Ik werk zelf met een Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13 met ObsMapp 9.0.3

Ingesteld "Laatste soort onthouden"  en als soortenlijst "Alle soorten" (dat zijn er heel veel dan bij mij). Ik heb geen probleem. De laatst ingevoerde soort blijft keurig in de soortinvoerregel in het invoerscherm staan en als ik daar een nieuwe soort wil intikken die ik al eerder gebruikt heb verschijnt bij het aanklikken van de soortinvoerregrl keurig een lijst met reeds eerder ingevoerde soorten.

Grtz, Jan 

Galaxy A71,
Android-versie 13.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SlechtValk

Citaat van: Auratus op januari 28, 2023, 16:02:17 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.

Guus en Auratus,

Kunnen jullie controleren of de sorteervolgorde nog steeds op "Laatstgekozen" staat?

Home scherm > Instellingen > Geavanceerd (tandwieltjes rechts boven) > Sorteer soortenlijst

Als deze op "Alfabetisch" of "Zeldzaamheid" staat, kun je hem op "Laatstgekozen" zetten en ga ik er vanuit dat dit het probleem was. Dan betekent het dat de bug is dat deze instelling niet onthouden wordt bij de upgrade. Maar de wijziging is een snelle fix om er in elk geval weer op die manier gebruik van te kunnen maken.

Als het wel nog op "Laatstgekozen" staat, dan is de bug dat de instelling niet goed toegepast wordt, en zal Alex zijn magie hier overheen moeten laten gaan...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Dit heb ik bij deze versie
In het invoerscherm kies ik voor 'alle soorten' type huism in klik op huismus, naam verdwijnt gelijk, waarneming niet in te voeren. Als ik de lijst vogels kies dan heb ik dit probleem niet. Niet urgent want inspreken lijkt het wel veel beter te doen dan in voorgaande versies. Kauw krijg ik nu zonder problemen ingekletst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2023, 12:42:34 PMDit heb ik bij deze versie
In het invoerscherm kies ik voor 'alle soorten' type huism in klik op huismus, naam verdwijnt gelijk, waarneming niet in te voeren. Als ik de lijst vogels kies dan heb ik dit probleem niet. Niet urgent want inspreken lijkt het wel veel beter te doen dan in voorgaande versies. Kauw krijg ik nu zonder problemen ingekletst

Weet je dat je nu ook aliassen aan kan maken? Als Kauw niet zou lukken kan je een alias aanmaken die beter herkend wordt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

A.Ruiter

Na de update naar ObsMapp 9 waren we hier allemaal helaas al onze vele ingevoerde foto's kwijt bij de waarnemingen die nog niet waren geüpload. Gelukkig waren het nog net geen 100 waarnemingen per persoon. Dat wordt wel weer uren puzzelen en zoeken. Of is er een betere oplossing voor?
Ook waren we na de update helaas weeer al onze soortgroepinstellingen kwijt. Dat is toch ook iets wat je beter in je gebruikersprofiel kan hebben staan en wat je dan dus niet elke keer bij een nieuwe installatie (nieuwe telefoon, nieuwe tablet, nieuw ObsMapp release, goedbedoelde tips "installeer ObsMapp even opnieuw") allemaal telkens voor elke soortgroep apart opnieuw wilt invoeren? Het aantal soortgroepen groeit nog steeds...
Groet, A. Ruiter  (ObsMapp 9.0.3 op Android 13)

Alex Kwak

Citaat van: A.Ruiter op januari 29, 2023, 14:48:38 PMOok waren we na de update helaas weeer al onze soortgroepinstellingen kwijt.

Alleen voor deze grote update moet je eenmalig de soorten opnieuw downloaden en een aantal instellingen opnieuw doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

A.Ruiter

#76
Dus niet meer bij nieuwe telefoon, nieuwe tablet, nieuw ObsMapp release, goedbedoelde tips "installeer ObsMapp even opnieuw"? Zou fijn zijn!

arie buurman

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 15:39:51 PM
Citaat van: arie buurman op januari 27, 2023, 14:12:08 PMJammer de app is automatische vervangen door versie 9.0.1, Nu zijn al mijn instellingen en kaarten van diverse landen verdwenen. Hij zag dat ik in Nederland was en ik moest gelijk de kaart van Nederland downloaden. Ook moest ik alle soorten opnieuw downloaden. Verder altijd heel blij met de app geweest!

Jammer dat je dat zo ervaart. Voor het eerst in jaaaaaaren moet je de soortenlijst opnieuw downloaden bij deze grote update. We hebben het aangekondigd op dit forum en op Facebook. En geef nou toe, even een kaart downloaden (niet verplicht) en wat soorten is toch niet zo erg?!
Oke Hisko, ik dacht geef het door.


Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op januari 28, 2023, 18:08:41 PM
Citaat van: EwoudB op januari 28, 2023, 17:56:19 PMKlopt het dat de app niet meer vraagt of de locatie en tijd van de foto overgenomen moet worden.?

Klopt

Dat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Verder: ligt het aan mij of gaat het uploaden van waarnemingen nu opeens heeeel langzaam? Dat zou problematisch kunnen worden als mensen straks grote hoeveelheden (vakantie)waarnemingen gaan invoeren na een tijd offline te zijn geweest.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

marcel234

Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMVerder: ligt het aan mij of gaat het uploaden van waarnemingen nu opeens heeeel langzaam? Dat zou problematisch kunnen worden als mensen straks grote hoeveelheden (vakantie)waarnemingen gaan invoeren na een tijd offline te zijn geweest.
Klopt  maar ze staan wel direct ( ...... na lang wachten dus ) op de website.

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMligt het aan mij of gaat het uploaden van waarnemingen nu opeens heeeel langzaam? Dat zou problematisch kunnen worden als mensen straks grote hoeveelheden (vakantie)waarnemingen gaan invoeren na een tijd offline te zijn geweest.

Ja, per waarneming is het trager. Maar, je kan de upload afbreken en als een deel wel lukt en daarna een deel niet door bijvoorbeeld een wegvallende verbinding, dan kan je de upload later gewoon hervatten. En de waarnemingen staan meteen op de site ipv na een kwartier. En het veliezen van foto's bij een upload wat vroeger sporadisch gebeurde zou ook verholpen moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Auratus

Citaat van: SlechtValk op januari 28, 2023, 21:48:26 PM
Citaat van: Auratus op januari 28, 2023, 16:02:17 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.

Guus en Auratus,

Kunnen jullie controleren of de sorteervolgorde nog steeds op "Laatstgekozen" staat?

Home scherm > Instellingen > Geavanceerd (tandwieltjes rechts boven) > Sorteer soortenlijst

Als deze op "Alfabetisch" of "Zeldzaamheid" staat, kun je hem op "Laatstgekozen" zetten en ga ik er vanuit dat dit het probleem was. Dan betekent het dat de bug is dat deze instelling niet onthouden wordt bij de upgrade. Maar de wijziging is een snelle fix om er in elk geval weer op die manier gebruik van te kunnen maken.

Als het wel nog op "Laatstgekozen" staat, dan is de bug dat de instelling niet goed toegepast wordt, en zal Alex zijn magie hier overheen moeten laten gaan...

Yes, dat was het dank je
Groet,

Jan

Alex Kwak

Citaat van: Auratus op januari 28, 2023, 16:02:17 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 28, 2023, 14:42:52 PMWat ik op dit moment mis, is dat-ie de laatst ingevoerde soorten onthoudt. Dus dat als je een soort wil invoeren, altijd de soorten die je het laatst heb ingevoerd bovenaan staan. Vond ik erg handig. Na doorlezen van deze discussie dacht ik: 'Soort onthouden', dat moet het zijn. Nu staat dus soort onthouden aan, maar dat heeft geen enkel effect.

Hier sluit ik mij bij aan, ik gebruik dat ook heel vaak.

"Sorteer soortenlijst" -> "Laatstgekozen"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMIn loading cash, even if I uncheck some cash does the software reload them all anyway?
I have to go to another setting to finally delete them.

Something is lost in translation here, could you please rephrase?

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMIn sort methods: last selection. In the input page, this field is reset by default according to the value defined after acceptance. It becomes tedious to search each time for the last entered value when we have several entries.

You can order the fields by 'last used'.

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMFrench species are not all available, several are missing. This involves in searching for seizure problems.
If I find "Hooded Crow" it is accepted but empty in the list of recorded observations.
In older versions we had the ability to specify by country; France, Switzerland etc...

You can still download species by country. Just go to the settings and to the download page.

Citaat van: alainchappuis op januari 28, 2023, 13:26:25 PMFor mammals, I asked a long time ago to have more choices in the "Behaviour" section:
Tracks in the snow/mud.
Rest.
This information is absolutely important for us naturalists and I deplore this lack.

ObsMapp uses the same behaviours as the site. So this is not the right place to ask for this.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ook vanuit Bulgarije krijg ik de melding dat de vogellijst niet compleet is. op wetenschappelijke naam zoeken lukt prima, maar zoeken op bulgaarse naam laat te weinig resultaten zien.
Ik heb de vraag uitstaan of die missende soorten overeenkomsten hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 30, 2023, 08:55:16 AMook vanuit Bulgarije krijg ik de melding dat de vogellijst niet compleet is. op wetenschappelijke naam zoeken lukt prima, maar zoeken op bulgaarse naam laat te weinig resultaten zien.
Ik heb de vraag uitstaan of die missende soorten overeenkomsten hebben.

Ook graag expliciete voorbeelden: welke soort wordt bijvoorbeeld niet gevonden?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guido Keijl

Goedemorgen, ik krijg versie 9.0.3 niet eens aan de praat, hij stopt halverwege het openen. App verwijderen en opnieuw installeren helpt niet, nachtje slapen ook niet ;-)

Jan Mudde

Citaat van: Guido Keijl op januari 30, 2023, 09:47:29 AMGoedemorgen, ik krijg versie 9.0.3 niet eens aan de praat, hij stopt halverwege het openen. App verwijderen en opnieuw installeren helpt niet, nachtje slapen ook niet ;-)

Waarschijnlijk werk je met een Android 8.x versie op je telefoon? Daar is een probleem mee met ObsMapp 9.0.3. Update 9.0.4. is daar als het goed is de oplossing voor, die is vanochtend aangeboden aan Google en zal dus ergens de komende uren in de Playstore verschijnen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on