Hoofdmenu

Huisregels

Gestart door Th.Heijerman, juli 01, 2022, 20:57:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

nog 2,5 jaar dan zijn jullie van mij af. ga ik ook leuke dingen doen.
Verder wordt mijn invloed hier schromelijk overdreven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Ik hoop dat ik niet de indruk heb gewekt dat te willen....
Zo wel bij deze dan mijn excuses! Ik ben juist blij met wat je doet.

Dus fijn dat je uitspreekt nog 2,5 jaar door te willen gaan ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tekenaar

Citaat van: Andre321 op september 06, 2022, 16:49:29 PM
Wie denk je dat waarneming.nl begonnen is ? En Theodoor zit er dus ook al sinds 2004 bij. Toen hadden we nog maximaal 30 waarnemingen per dag.

Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat er waardering is voor de jaren die admins meedraaien. Kijk maar in de "hall of fame"; daar wordt wel genoemd als iemand heel veel waarnemingen valideerd, maar niet hoe lang iemand erbij is. Ik zou graag zien dat de "hall of fame" van het forum verdwijnt, want die geeft vooral de indruk dat veel admins niet gewaardeerd worden (dit is ook persoonlijke frustratie).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hiskodevries

in de hall of fame staan validatoren van waarneming.nl die na een lange staat van dienst zijn vertrokken. ja dat is al tijden niet meer bijgehouden
ja kan weg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

tonrotterdam

Keer op keer moet ik waarneming uitleggen dat er zaken worden gemeld op internet die verstoring kunnen opleveren!
Gister was het weer raak, 2 personen die roofvogels melden op een locatie waar het nest in de buurt zit!
Ik ben er goed klaar mee!
Keurig aan de beheerder gevraagd om dit op te lossen en ik vind geen gehoor!
Zo verlies je wel even de controle over jezelf, je bent namelijk al ruim 5 jaar bezig in een gebied
en probeert ervoor te zorgen dat zaken niet verstoord raken!
Wat ik al zei gaan we elkaar serieus nemen of moet ik de klacht hoger op zoeken!
Want mijn bloed kookt! en ik laat het hier niet bij als er weer niets mee gedaan wordt!

tekenaar

#35
Daarvoor is de automatische vervaging van locaties in het leven geroepen. Het is dus niet waar dat hier niets mee wordt gedaan. Waarom in een specifiek geval (nog) niets is gedaan, kan ik niet beoordelen. Wel kan ik me voorstellen dat de vrijwilligers die veel vrije tijd in waarneming.nl stoppen (als oa admins) niet altijd om even na middernacht klaar staan.

Ook kan ik me best voorstellen dat iemand die een roofvogel ziet, geen flauw idee heeft of er mischien een nest in de buurt is, en daar in november ook niet direct aan denkt.

Jou geprikkelde reactie geeft mij de indruk dat je uitgaat van kwaadwillendheid, maar de feiten die je weergeeft, geven daar geen bewijs voor.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hiskodevries

in dit geval is dit niet gedaan omdat het simpelweg nog geen broedtijd is.
Dit na inmiddels 12 emails gehad te hebben van Ton.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: tonrotterdam op november 29, 2022, 00:23:14 AMKeer op keer moet ik waarneming uitleggen dat er zaken worden gemeld op internet die verstoring kunnen opleveren!
Gister was het weer raak, 2 personen die roofvogels melden op een locatie waar het nest in de buurt zit!
Ik ben er goed klaar mee!
Keurig aan de beheerder gevraagd om dit op te lossen en ik vind geen gehoor!
Zo verlies je wel even de controle over jezelf, je bent namelijk al ruim 5 jaar bezig in een gebied
en probeert ervoor te zorgen dat zaken niet verstoord raken!
Wat ik al zei gaan we elkaar serieus nemen of moet ik de klacht hoger op zoeken!
Want mijn bloed kookt! en ik laat het hier niet bij als er weer niets mee gedaan wordt!

Blijkbaar ben je actief betrokken bij een bepaald natuurgebied en de daarin broedende roofvogels. Dat is in je te prijzen. Ongetwijfeld heb je, net als iedere andere vogelaar, nare ervaringen in het veld van mensen die er maar weinig rekening mee houden.

Tegelijkertijd is er ook niet altijd kwaadwillendheid bij de waarnemers. Als ik eens een dagje ga vogelen buiten mijn regio (zelfs in mijn regio), dan weet ik absoluut niet waar de nesten zitten... Helpend kan misschien ook zijn als we weten over welke roofvogels het gaat. Buizerds?

En niet iedere waarneming gaat leiden tot een verstoring toch? Zowel dan moet je het gebied afsluiten voor publiek...

Maar goed je reactie hier is wel heel bevreemdend.

Je 'kaapt' een topic voor jouw opmerking (een nieuwe starten is dan wel zo netjes)
Je bent absoluut niet concreet
Je gebruikt gelijk dreigende taal...

Ik ben benieuwd wat je bedoeld met je laatste zin..

De dreigende taal hoort absoluut niet hier op het forum thuis!! Ook hier zijn regels en die overschrijdt je. Ik zou zeggen: Begin een nieuw topic. Schrijf in fatsoenlijke taal wat je probleem is, dan zijn er hier echt mensen te vinden die met je mee willen denken. Stel je zelf ook open voor de input van de ander. Ik denk dat er dan meer mensen reageren dan op dit soort berichten.

Als je dit gedaan hebt, verwijder dan je bovenstaande bericht (of admin verwijder de heleboel...)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Norman

Citaat van: hiskodevries op november 29, 2022, 13:30:36 PMin dit geval is dit niet gedaan omdat het simpelweg nog geen broedtijd is.
Dit na inmiddels 12 emails gehad te hebben van Ton.

Dat is nauwelijks relevant, daar verschillende roofvogelhorsten jaarrond beschermd zijn en jaren achtereen gebruikt worden. M.a.w. Als je in december weet waar een Havikshorst zit, kun je deze  bijv.in het voorjaar doorschieten incl. jongen or de jongen ringen en later verkopen, etc.

Zeg niet dat de gegevens hiervoor gebruikt worden, maar voor de dassen zijn er een aantal gevallen geweest waarbij de verstoring voortkwam uit de data vanuit waarneming.nl (fotografen en ongelukkig geplaatste wildcameras). Gelukkig is worden burchten automatisch verborgen en worden niet goed aangemerkte burchten ook keurig verborgen na een vriendelijk verzoek.

Overigens ontgaat mij de meerwaarde van een publiek zichtbare nauwkeurige locatie. Ik denk dat een waarneming op KM-hok niveau voor de meeste soorten prima voldoet, en voor gevoeligere soorten op atlasblok niveau en wat uitzonderingen volledig verborgen.

Blijft dat @tonrotterdam het allemaal wat beroerd zijn toetsenbord uit laat vloeien, maar ik begrijp de boodschap heel goed.

tekenaar

#39
Uitgangspunt van waarneming.nl is dat waarnemingen beschikbaar zijn voor iedereen, tenzij er een duidelijke (natuurbeschermings-) reden is om ze niet of minder nauwkeurig te tonen.

In dit geval hebben we veel te weinig informatie om dit te beoordelen. We weten alleen dat het gaat om
een paar waarnemingen van roofvogels midden in de winter ( buiten de broedtijd). We weten niet:
  • welke soort roofvogel is dit?
  • is aan de waarnemingen te zien dat er ergens in de buurt een nest zit?
  • Is het een groot cluster van waarnemingen wat kan wijzen op een territorium van een zeldzame soort?

Zonder deze informatie kunnen we hier helemaal niets mee. Ik denk dat we niet iedere winterwaarneming van een toevallig passerende buizerd moeten gaan verbergen omdat iemand zegt dat er wel eens een nest in de buurt kan zijn.

Heel boos worden (hoe begrijpelijk ook) helpt hier niet. Beter uitleggen waarom het gaat wellicht wel. (ter info: er staan bijna anderhalf miljoen waarnemingen van buizerds in de database. Plat gezegd betekend dit ook dat in ieder bosperceel een nest kan zitten).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op december 06, 2022, 15:00:32 PMUitgangspunt van waarneming.nl is dat waarnemingen beschikbaar zijn voor iedereen, tenzij er een duidelijke (natuurbeschermings-) reden is om ze niet of minder nauwkeurig te tonen.

Dat is prima, maar de nut en noodzaak om dat zo nauwkeurig mogelijk te doen ontgaat mij? Wat is daar de meerwaarde van? Een waarneming op km-hok niveau is toch een prima waarde om publiekelijk te tonen of zit hier een mij niet bekend nadeel aan?

CiteerIn dit geval hebben we veel te weinig informatie om dit te beoordelen. We weten alleen dat het gaat om
een paar waarnemingen van roofvogels midden in de winter ( buiten de broedtijd). We weten niet:
  • welke soort roofvogel is dit?
  • is aan de waarnemingen te zien dat er ergens in de buurt een nest zit?
  • Is het een groot cluster van waarnemingen wat kan wijzen op een territorium van een zeldzame soort?

Zonder deze informatie kunnen we hier helemaal niets mee. Ik denk dat we niet iedere winterwaarneming van een toevallig passerende buizerd moeten gaan verbergen omdat iemand zegt dat er wel eens een nest in de buurt kan zijn.

Eens. Zou er een nest ingevoerd worden, dan is vervaging op zijn plaats, ook buiten het broedseizoen als het een roofvogel betreft.

CiteerHeel boos worden (hoe begrijpelijk ook) helpt hier niet. Beter uitleggen waarom het gaat wellicht wel. (ter info: er staan bijna anderhalf miljoen waarnemingen van buizerds in de database. Plat gezegd betekend dit ook dat in ieder bosperceel een nest kan zitten).

Wellicht dat de e-mails hier meer duidelijkheid over de situatie ter plaatse verschaften, maar ik zie inderdaad hier openbaar geen reden om boos te worden, maar begrijp het wel in bepaalde gevallen als de frustratie hoog oploopt.

tekenaar

Overigens heel opvallend dat meneer tonrotterdam wel de moeite neemt 12 emails naar Hisko te sturen en even voor middernacht een ongelooflijk boos bericht midden in andermans topic neerzet (en daarmee de huisregels van het forum naast zich neerlegt), maar nu niet meer reageert.

Je zou zeggen, als iets je zo hoog zit, dat je dan het topic een beetje blijft volgen????
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op december 06, 2022, 17:23:14 PMOverigens heel opvallend dat meneer tonrotterdam wel de moeite neemt 12 emails naar Hisko te sturen en even voor middernacht een ongelooflijk boos bericht midden in andermans topic neerzet (en daarmee de huisregels van het forum naast zich neerlegt), maar nu niet meer reageert.

Je zou zeggen, als iets je zo hoog zit, dat je dan het topic een beetje blijft volgen????

Dat zou je zeggen inderdaad. Misschien dat de koude temperaturen het kokende bloed voldoende hebben doen afkoelen?

Th.Heijerman

Toch nog even een kort berichtje op dit forum. Op  31 augustus  schreef Henri van Dodeweerd: 'Mijn oproep dus aan de partijen: Communiceer (praat en luister)'.

Er heeft vorig jaar inderdaad een gesprek plaatsgevonden met een vertegenwoordiger van het EIS-bestuur. En dat gesprek verliep in goede sfeer. Maar wie schetst mijn verbazing toen ik achteraf, via de mail, te horen kreeg dat de beschuldiging aan mijn adres was uitgebreid! Ik zou nu een lastercampagne voeren 'tegen sommige validatoren, Daan, Roy en EIS/Waarneming.NL.' Dit zonder verdere onderbouwing ....

Henri van Dodeweerd

Allereerst fijn dat er een gesprek is geweest en dat in goede sfeer. Jammer dat de afdronk voor jou een nare smaak heeft gekregen.

Wat mij betreft dan maar een nieuwe oproep aan alle partijen. Er is dus blijkbaar een duidelijk verschil van inzicht. Blijkbaar zijn er van beide kanten dingen gebeurt en gezegd dat een ander (pijnlijk) heeft/hebben geraakt.  Ik hoop van ganser harte dat dat niet de bedoeling van partijen is geweest. Daarom erken elkaar daarin en reflecteer op je eigen handelen. Qua inhoud, accepteer dat er een verschil van mening is, probeer elkaar ondanks dat te vinden in het gezamenlijke doel.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

bramquist

Ik had vandaag een vergelijkbaar incident:

Komt mijn zoontje van 3 naar me toe: "Hij zijn Stom tegen mij en toen gooide hij mijn toren van duplo om. Ik wil nooit meer met hem spelen".

pff, wat moet je met dat soort dingen. Ik heb gezegd dat ze gewoon samen moeten spelen, want dat is veel gezelliger.
Groeten,

Bram Quist

Norman

Citaat van: bramquist op januari 27, 2023, 19:59:40 PMIk had vandaag een vergelijkbaar incident:

Komt mijn zoontje van 3 naar me toe: "Hij zijn Stom tegen mij en toen gooide hij mijn toren van duplo om. Ik wil nooit meer met hem spelen".

pff, wat moet je met dat soort dingen. Ik heb gezegd dat ze gewoon samen moeten spelen, want dat is veel gezelliger.

Herkenbaar, en als het te vaak gebeurd, dan zeg ik mijn kinderen altijd dat ze dan gewoon met andere kinderen moeten gaan spelen.

Lijkt me ook in dit geval een prima oplossing.

Th.Heijerman

Ik begin wel spijt te krijgen van mijn jarenlange inspanningen als admin ...

Th.Heijerman

Toch ook nog even dit:

Hisko: 'Verder wordt mijn invloed hier schromelijk overdreven.'

Dat begrijp ik niet. Je kan iemand zomaar excommuniceren als admin, zonder hoor en wederhoor. Gewoon op verzoek van een derde. En zonder dat je wist waar het over ging. Me dunkt, je invloed en macht zijn juist veel te groot.

rudi

Ik wil ook nog even zeggen dat ik eigenlijk niks wil zeggen.
Hisko helpt mij altijd perfect vanaf dag 1. Mijn mening is dat.
Verder wat ik ook niet teveel wil aanstippen is dat ik vind dat waarneming is verandert door de jaren heen, in de basis is het systeem niet goed omdat de waarnemer de sluitpost is van het systeem, ik mag doneren want donateurs hebben niks te zeggen, ik ben geen klant, ik ben geen vrijwilliger, ik ben als waarnemer niks. Ik ben ook geen lid.
Verder ervaar ik dat er geen lijn meer zit in het goed of afkeuren van waarnemingen. De ene vertelt me in het veld: plaats altijd een foto hoe onscherp ook, als je kunt. De andere gooit mijn waarneming om dezelfde reden van de site. Ik kan daar nog veel meer over vertellen maar daar heb ik geen zin in want een klacht melden op dit forum voelt alsof de slager bereid is zijn/haar eigen vlees te keuren. Verder denk ik dat in de toekomst waarneming achterhaald is, mede door een decentrale trend die in het "westen" gaande is, zelf energie opwekken, je eigen bitcoins, etc. Waarneming was vroeger decentraler, voor waarnemers en door waarnemers, de admins waren waarnemers, dit is nu veel meer gecentraliseerd, ik vermoed doordat de waarnemer alles gratis moet/mag doen, in ruil voor geen rechten. Verder lijken de gegevens geld waard en wie betaalt die bepaalt, hierdoor komt de waarnemer verder achteraan te staan en de afnemer voor aan. Zo kan het ook te verklaren zijn waarom sommige waarnemingen worden verwijderd, omdat de foto niet duidelijk is, want dat past niet in de database, soms hoor ik van een admin : de foto is onscherp gooi maar weg. Ik neem waar voor mezelf en mijn mede waarnemers, niet voor een organisatie.
Ik kan nog even door gaan, maar ik stop hier maar. Het systeem is fout in mijn opinie.
Vriendelijke groet Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jan Mudde

Citaat van: rudi op april 17, 2023, 18:32:10 PMIk wil ook nog even zeggen dat ik eigenlijk niks wil zeggen.
Hisko helpt mij altijd perfect vanaf dag 1. Mijn mening is dat.
Verder wat ik ook niet teveel wil aanstippen is dat ik vind dat waarneming is verandert door de jaren heen, in de basis is het systeem niet goed omdat de waarnemer de sluitpost is van het systeem, ik mag doneren want donateurs hebben niks te zeggen, ik ben geen klant, ik ben geen vrijwilliger, ik ben als waarnemer niks. Ik ben ook geen lid.
Verder ervaar ik dat er geen lijn meer zit in het goed of afkeuren van waarnemingen. De ene vertelt me in het veld: plaats altijd een foto hoe onscherp ook, als je kunt. De andere gooit mijn waarneming om dezelfde reden van de site. Ik kan daar nog veel meer over vertellen maar daar heb ik geen zin in want een klacht melden op dit forum voelt alsof de slager bereid is zijn/haar eigen vlees te keuren. Verder denk ik dat in de toekomst waarneming achterhaald is, mede door een decentrale trend die in het "westen" gaande is, zelf energie opwekken, je eigen bitcoins, etc. Waarneming was vroeger decentraler, voor waarnemers en door waarnemers, de admins waren waarnemers, dit is nu veel meer gecentraliseerd, ik vermoed doordat de waarnemer alles gratis moet/mag doen, in ruil voor geen rechten. Verder lijken de gegevens geld waard en wie betaalt die bepaalt, hierdoor komt de waarnemer verder achteraan te staan en de afnemer voor aan. Zo kan het ook te verklaren zijn waarom sommige waarnemingen worden verwijderd, omdat de foto niet duidelijk is, want dat past niet in de database, soms hoor ik van een admin : de foto is onscherp gooi maar weg. Ik neem waar voor mezelf en mijn mede waarnemers, niet voor een organisatie.
Ik kan nog even door gaan, maar ik stop hier maar. Het systeem is fout in mijn opinie.
Vriendelijke groet Rudi

Beste Rudi,

Er zijn inmiddels meerdere mogelijkheden om je waarnemingen te registreren. het staat je volledig vrij om over te stappen. Je hebt zeker gelijk dat waarneming.nl, waarneming.be en observation.org zijn veranderd in de loop der jaren. Daarin moeten keuzes gemaakt worden. Voor mij is het nog steeds het beste systeem om mijn waarnemingen op te slaan en beschikbaar te maken voor mijn medewaarnemers en tegelijkertijd bij te dragen aan het betrouwbaar vullen van allerlei databases. Ergens is het denk ik ook wel goed dat men zich niet te veel aan de waarnemers gelegen laat liggen. Elke waarnemer heeft nu eenmaal zijn eigen mores en als je met al die wensen, verlangens en eisen rekening moet houden heb je een nog veel onhoudbaarder systeem. De voordelen van alles wat onder paraplu van Observation International valt wegen voor mij in elk geval nog altijd veel zwaarder dan de nadelen. Mocht dat ooit anders worden zal ik mijn heil wat dat betreft elders zoeken.

Dit is mijn opinie ;-)

Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on