ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

#30
Mitchel, volgens mij verdwijnt de soortnaam gelijk al na selectie (9.0.2)
ik open invoerscherm 'alle soorten'
type 'ekst'  klik op ekster en het invulveld van soortnaam is helemaal leeg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

gebeurd ook random bij andere soorten, waarneming is dan niet op te slaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: mitchell op januari 27, 2023, 11:29:08 AM
Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2023, 09:32:22 AM
Citaat van: mitchell op januari 26, 2023, 09:26:08 AMals je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.

Kan je dat nog wat verduidelijken? Welke stappen doe je precies?

Voorbeeld
Voer een ekster in, klik op opslaan.
Ekster blijft in invoerscherm staan.
Als je dan een volgende waarneming invoert en je klikt opnieuw ekster aan, wordt de soortnaam onzichtbaar.

Begrijp ik het goed dat je "soort onthouden" aan hebt staan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 13:37:46 PM
Citaat van: mitchell op januari 27, 2023, 11:29:08 AM
Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2023, 09:32:22 AM
Citaat van: mitchell op januari 26, 2023, 09:26:08 AMals je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.

Kan je dat nog wat verduidelijken? Welke stappen doe je precies?

Voorbeeld
Voer een ekster in, klik op opslaan.
Ekster blijft in invoerscherm staan.
Als je dan een volgende waarneming invoert en je klikt opnieuw ekster aan, wordt de soortnaam onzichtbaar.

Begrijp ik het goed dat je "soort onthouden" aan hebt staan?

Hoi Alex,

ik zit ff mee te kijekn en heb even geprobeerd het te repliceren. Dat lukt. Verzamelgroep aan, Soort onthouden aan, voer hui in , kies Huismus, kies Opslaan slaat op en "Huismus" blijft zichtbaar in invoerscherm,wanneer je dan met de soortnaam zichtbaar het aantal wijzigt gaat het goed, maar als je in de invoerregel tikt en vervolgens in de lijst eronder "Huismus" selecteert dan verschijnt die soort niet in de invoerregel en kan je de waarneming zonder soort gewoon opslaan. Bij de opgeslagen waarnemingen staat deze dan zonder soortsnaam maar wel met alle andere details opgeslagen.

Samsung Galaxy S20FE 5G met OS Android 13 en ObsMapp 9.0.2


Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

arie buurman

#34
Jammer de app is automatische vervangen door versie 9.0.1, Nu zijn al mijn instellingen en kaarten van diverse landen verdwenen. Hij zag dat ik in Nederland was en ik moest gelijk de kaart van Nederland downloaden. Ook moest ik alle soorten opnieuw downloaden. Verder altijd heel blij met de app geweest!


RichardE

Ook bij mij start ObsMapp sinds de update niet meer op. Nadat de vraag 'Druk op [OK] voor het vervolg van de installatie' is beantwoord (met [OK]) wodt een locatiefix' úitgevoerd, waarna de app crasht.

Ik heb de app al verwijderd en weer opnieuw geÏnstalleerd, maar dat geeft geen oplossing

App-versie = 9.0.3 op een Motorola G(5S) met Android 8.1.0

bijgevoegd een schermafdruk van de Stack. Mogelijk dat dit helpt bij het oplossen van het probleem?

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 27, 2023, 13:51:58 PMik zit ff mee te kijekn en heb even geprobeerd het te repliceren. Dat lukt. Verzamelgroep aan, Soort onthouden aan, voer hui in , kies Huismus, kies Opslaan slaat op en "Huismus" blijft zichtbaar in invoerscherm,wanneer je dan met de soortnaam zichtbaar het aantal wijzigt gaat het goed, maar als je in de invoerregel tikt en vervolgens in de lijst eronder "Huismus" selecteert dan verschijnt die soort niet in de invoerregel en kan je de waarneming zonder soort gewoon opslaan. Bij de opgeslagen waarnemingen staat deze dan zonder soortsnaam maar wel met alle andere details opgeslagen.


Dank, daar kan ik wat mee!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: RichardE op januari 27, 2023, 14:48:02 PMOok bij mij start ObsMapp sinds de update niet meer op. Nadat de vraag 'Druk op [OK] voor het vervolg van de installatie' is beantwoord (met [OK]) wodt een locatiefix' úitgevoerd, waarna de app crasht.

Ik heb de app al verwijderd en weer opnieuw geÏnstalleerd, maar dat geeft geen oplossing

App-versie = 9.0.3 op een Motorola G(5S) met Android 8.1.0

bijgevoegd een schermafdruk van de Stack. Mogelijk dat dit helpt bij het oplossen van het probleem?

Dank, helaas kan ik hier pas maandag naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: arie buurman op januari 27, 2023, 14:12:08 PMJammer de app is automatische vervangen door versie 9.0.1, Nu zijn al mijn instellingen en kaarten van diverse landen verdwenen. Hij zag dat ik in Nederland was en ik moest gelijk de kaart van Nederland downloaden. Ook moest ik alle soorten opnieuw downloaden. Verder altijd heel blij met de app geweest!

Jammer dat je dat zo ervaart. Voor het eerst in jaaaaaaren moet je de soortenlijst opnieuw downloaden bij deze grote update. We hebben het aangekondigd op dit forum en op Facebook. En geef nou toe, even een kaart downloaden (niet verplicht) en wat soorten is toch niet zo erg?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Citaat van: Jelle op januari 26, 2023, 20:59:17 PMDe poi bestanden die goed functioneerden in versie 7 werken niet in versie 9. Hopelijk is volgende bug ook opgelost: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,306756.0.html
Graag even controleren of locaties met negatieve waarden voor coördinaten ook op de kaart worden getoond.
Alvast bedankt.
Ter info: poi opnieuw inladen helpt niet. Het gaat om bestanden zoals in een eerder voorbeeld, bijvoorbeeld:
icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Jelle

De landenlijsten voor de Europese landen zijn niet of zelden beschikbaar. Enkel de Europese of wereldlijst. Ik meld het hier, omdat ik in versie 7 wel meer opties zag.

Jelle

Bij geavanceerderde instellingen -> oude waarnemingen converteren
Ik zie geen oude waarnemingen terug of de app crasht. Waar moeten we die oude waarnemingen zien verschijnen?
Wat indien het converteren meerdere malen wordt aangeroepen?

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 15:57:49 PMDe landenlijsten voor de Europese landen zijn niet of zelden beschikbaar. Enkel de Europese of wereldlijst. Ik meld het hier, omdat ik in versie 7 wel meer opties zag.

Kan je aangeven welke lijst je bijvoorbeeld mist?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 16:00:32 PMBij geavanceerderde instellingen -> oude waarnemingen converteren
Ik zie geen oude waarnemingen terug of de app crasht. Waar moeten we die oude waarnemingen zien verschijnen?

Kan je me de logfiles hiervan toesturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 16:00:32 PMWat indien het converteren meerdere malen wordt aangeroepen?

Dat is zo veel mogelijk afgevangen, maar blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 15:51:37 PM
Citaat van: Jelle op januari 26, 2023, 20:59:17 PMDe poi bestanden die goed functioneerden in versie 7 werken niet in versie 9. Hopelijk is volgende bug ook opgelost: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,306756.0.html
Graag even controleren of locaties met negatieve waarden voor coördinaten ook op de kaart worden getoond.
Alvast bedankt.
Ter info: poi opnieuw inladen helpt niet. Het gaat om bestanden zoals in een eerder voorbeeld, bijvoorbeeld:
icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Zoals al eerder aangegeven werken POI's nog niet met negatieve coordinaten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Jelle

Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 16:05:23 PM
Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 15:51:37 PM
Citaat van: Jelle op januari 26, 2023, 20:59:17 PMDe poi bestanden die goed functioneerden in versie 7 werken niet in versie 9. Hopelijk is volgende bug ook opgelost: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,306756.0.html
Graag even controleren of locaties met negatieve waarden voor coördinaten ook op de kaart worden getoond.
Alvast bedankt.
Ter info: poi opnieuw inladen helpt niet. Het gaat om bestanden zoals in een eerder voorbeeld, bijvoorbeeld:
icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Zoals al eerder aangegeven werken POI's nog niet met negatieve coordinaten.
Met positieve coordinaten werkt het ook niet in de nieuwe versie (9.0.1) Ik test 9.0.3 nog eens.

Jelle

#47
Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 16:12:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 16:05:23 PM
Citaat van: Jelle op januari 27, 2023, 15:51:37 PM
Citaat van: Jelle op januari 26, 2023, 20:59:17 PMDe poi bestanden die goed functioneerden in versie 7 werken niet in versie 9. Hopelijk is volgende bug ook opgelost: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,306756.0.html
Graag even controleren of locaties met negatieve waarden voor coördinaten ook op de kaart worden getoond.
Alvast bedankt.
Ter info: poi opnieuw inladen helpt niet. Het gaat om bestanden zoals in een eerder voorbeeld, bijvoorbeeld:
icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Zoals al eerder aangegeven werken POI's nog niet met negatieve coordinaten.
Met positieve coordinaten werkt het ook niet in de nieuwe versie (9.0.1) Ik test 9.0.3 nog eens.

Het probleem lijkt zich voor te doen bij een laag zoomnivo. Bij inzoomen en opnieuw aanvinken van poi bestand zijn de punten die dan binnen het beeldscherm vallen wel zichtbaar. Als je dan uitzoomt zie je de andere punten van het bestand niet op de kaart.

Jelle

procedure uitgeschreven op: https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/ heeft een error in 9.0.3

Mijn toestel is kapot, ben ik nu al mijn waarnemingen kwijt?
ObsMapp wordt automatisch en regelmatig gebackupped op je SD-kaart. Kijk op je geheugenkaart in de map /obsmapp/backup, en stel de bestanden die daarin staan veilig. Doe dit zo spoedig mogelijk, om te voorkomen dat de bestanden verdwijnen.


Zo zet je waarnemingen terug:
1. Bepaal welk bestand voor jou de juiste data bevat. Dit is een zip-bestand met als naam: wn_[datum][tijd].zip. Let daarbij op datum en grootte van het bestand.
2. Hernoem dit bestand naar wn_backup.zip, en plaats dit bestand in de map [sdkaart]/obsmapp/backup
3. Start nu opnieuw ObsMapp op, en ga naar het waarnemingenoverzicht. Op dit scherm heb je nu een extra menu-item in het slide-menu: Restore. Klik hier op en je krijgt een melding of de restore al dan niet is gelukt.
4. Start ObsMapp opnieuw op, en je zult je oude waarnemingen terugzien.

1) Restore is niet zichtbaar in het slide-menu na uitvoeren van de stappen. Of is het Import?
2) [sdkaart] kan ook [intern geheugen] zijn.

Ton de Gr

#49
Citaat van: Alex Kwak op januari 27, 2023, 10:09:19 AM
Citaat van: Ton de Gr op januari 26, 2023, 20:47:22 PMFoto toevoegen vanaf een mobiel is na update niet meer mogelijk krijg melding , dit bestand formaat word niet ondersteund

En welk bestandsformaat probeer je te gebruiken?

Zoals standaard ingesteld er lijkt geen keus 
Met vriendelijke groet,Ton de Groot

rudi

Bij mij loopt de app de hele dag al vast.
Ik heb de app verwijderd (901) en heb nu de nieuwe geinstalleerd (903)
Tijdens het open loopt hij nu vast op de locatie fix.
Dan stopt de app, de app werkte altijd goed  in de oudere versie, maar de app heeft zelf blijkbaar een update uitgevoerd naar 901. Vroeger kon je zelf kiezen of je wilde updaten, zolang de app goed werkte ging ik niet updaten. Nu heb ik de 903 dus maar loopt meteen vast.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Er is duidelijk een probleem met Android 8 icm ObsMapp 9.
Ik ga dit maandag oplossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Nog een klein gemeld bugje. Bij omgeving kun je via de kaart een punt selecteren. De query om de waarnemingen op te halen houdt daar alleen geen rekening mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rudi

#54
Citaat van: Alex Kwak op januari 28, 2023, 08:59:50 AMEr is duidelijk een probleem met Android 8 icm ObsMapp 9.
Ik ga dit maandag oplossen.
gelukkig! (positief op te vatten: Eindelijk een vrij weekend!).
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Mark van Keulen

Wanneer als soortgroep 'alle soorten' is geselecteerd en er vervolgens bijvoorbeeld een merel wordt ingevoerd, dan veranderd de geselecteerde soortgroep automatisch naar vogels. Ik weet niet of dit bewust is gedaan, maar ik vind het zelf helemaal niet handig. Als ik 'alle soorten' geselecteerd heb, dan wil ik achter elkaar verschillende soortgroepen kunnen invoeren zonder te hoeven switchen tussen de soortgroepen.

Ico

Citaat van: djansen2 op januari 26, 2023, 12:51:36 PMSinds de update (automatisch gebeurd) stopt ObsMapp bij het opstarten. Ik krijg de vraag met de instellingen en druk op 'OK' daarna gaat hij door naar 'bepalen locatiefix' en daarna naar 'land bepalen' daarna krijg ik de melding dat ObsMapp gestopt is. Ook na het opnieuw opstarten van de telefoon blijft dit gebeuren.

telefoon:
Moto e5 play
android 8.1.0

Bij mij stopt het na locatie-fix...

Ico

#57
Of beter gezegd: tijdens locatie fix.
Overigens geeft de telefoon aan dat versie 9.0.3 is gedownload.
En ook android 8.1.0

Jan Mudde

Citaat van: Mark van Keulen op januari 28, 2023, 12:13:35 PMWanneer als soortgroep 'alle soorten' is geselecteerd en er vervolgens bijvoorbeeld een merel wordt ingevoerd, dan veranderd de geselecteerde soortgroep automatisch naar vogels. Ik weet niet of dit bewust is gedaan, maar ik vind het zelf helemaal niet handig. Als ik 'alle soorten' geselecteerd heb, dan wil ik achter elkaar verschillende soortgroepen kunnen invoeren zonder te hoeven switchen tussen de soortgroepen.

Hallo Mark en alle andere die hier op- en aanmerkingen plaatsen,

Ik heb hier zelf geen last van. Ik werk met een Samsung Galaxy S20 FE 5G met als OS Android 13 en versie 9.0.3 van ObsMapp

Wil Alex hier mee aan de gang kunnen is het het meest handig om te vermelden met welke telefoon en OS je werkt en welke versie van ObsMapp gebruikt wordt. Daarnaast kan het handig zijn om even aan te geven welke instellingen je precies  ingesteld hebt.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

Inmiddels twee meldingen ontvangen van mensen waarbij omgeving helemaal niet werkt. Ik zal proberen meer gegevens te bemachtigen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0