ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Zodra ObsMapp 9 live gaat, gaat dit topic open en wordt het topic van ObsMapp 7 gesloten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

ObsMapp 9 is zojuist live gegaan.

Ik zie wat vertragingen bij het converteren van de oude waarnemingen. Sluit daarbij je toestel niet af, maar laat 'm gewoon doorlopen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#2
Goedemorgen Alex,

Ik probeer de komende dagen weer een en ander te testen in de nieuwste versie.

Kan het zijn dat er in ObsMapp 9.0.1 niet meer aangegeven wordt dat er verouderde soortenlijsten zijn die opnieuw gedownload moeten/kunnen worden? Ik had gisteren na de installatie van versie 9.0.1 alle soortenlijsten voor Europa, Duitsland en Nederland opnieuw gedownload.

Bij het opstarten vanochtend hier in Duitsland had ik weer eens last van het "crashen" van de app bij het willen wisselen van kaarten. Hetgeen in de beta ook wel gebeurde en wat we toen in het beta-topic besproken hebben. Nadat ik de soortenlijsten voor Duitsland, Europa en Nederland opnieuw gedownload had ging het wisselen van kaarten weer zonder problemen. (dus zou dat crashen bij kaartwissel idd kunnen samenhangen met het "onder water"door de app willen downloaden van aangepaste soortlijsten)

En iets wat me nu pas opvalt; het schaalstreepje bovenin het kaartscherm loopt niet mee met de getoonde kaart. het staat standaard op 100m en blijft daar ook op staan. ( ik krijg wel een enorm ruime woning naarmate ik meer inzoom ;-) )

ObsMapp 9.0.1 op Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13 

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 25, 2023, 09:41:37 AMKan het zijn dat er in ObsMapp 9.0.1 niet meer aangegeven wordt dat er verouderde soortenlijsten zijn die opnieuw gedownload moeten/kunnen worden?

Ik vermoed dat er momenteel gewoon geen nieuwe lijsten beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2023, 09:43:32 AMIk vermoed dat er momenteel gewoon geen nieuwe lijsten beschikbaar zijn.

Ja dat kan natuurlijk ook ;-)

Wel apart dat de app met kaarten wisselen dan steeds "crasht" en dat nadat ik alle lijsten opnieuw gedownload heb dat probleem niet meer op lijkt te treden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

KoenVerhoogt

#5
Mogelijk een domme vraag, maar hoe update ik obsmapp naar versie 9?
Edit: inderdaad een domme vraag, via de playstore natuurlijk
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Alex Kwak

Citaat van: KoenVerhoogt op januari 25, 2023, 17:44:31 PMMogelijk een domme vraag, maar hoe update ik obsmapp naar versie 9?
Edit: inderdaad een domme vraag, via de playstore natuurlijk
Citaat van: KoenVerhoogt op januari 25, 2023, 17:44:31 PMMogelijk een domme vraag, maar hoe update ik obsmapp naar versie 9?
Edit: inderdaad een domme vraag, via de playstore natuurlijk

 ;D   :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

We hebben gezien dat het converteren van de 'oude' waarnemingen niet altijd goed gaat.
Later vandaag komt er dan ook een update waarbij je zelf die conversie van 7 naar 9 zelf nog een keer kunt uitvoeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mitchell

Hallo Alex, als je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.
Wil je daar eens naar kijken.
Groet, Mitchell

Alex Kwak

Citaat van: mitchell op januari 26, 2023, 09:26:08 AMals je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.

Kan je dat nog wat verduidelijken? Welke stappen doe je precies?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

djansen2

Sinds de update (automatisch gebeurd) stopt ObsMapp bij het opstarten. Ik krijg de vraag met de instellingen en druk op 'OK' daarna gaat hij door naar 'bepalen locatiefix' en daarna naar 'land bepalen' daarna krijg ik de melding dat ObsMapp gestopt is. Ook na het opnieuw opstarten van de telefoon blijft dit gebeuren.

telefoon:
Moto e5 play
android 8.1.0

met vriendelijke groeten Diego Jansen

Alex Kwak

Citaat van: djansen2 op januari 26, 2023, 12:51:36 PMSinds de update (automatisch gebeurd) stopt ObsMapp bij het opstarten. Ik krijg de vraag met de instellingen en druk op 'OK' daarna gaat hij door naar 'bepalen locatiefix' en daarna naar 'land bepalen' daarna krijg ik de melding dat ObsMapp gestopt is. Ook na het opnieuw opstarten van de telefoon blijft dit gebeuren.

Kan je me de logfiles sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DennisOstendorf

zojuist kwam de nieuwe versie binnen. Ik gebruik vaak de functie om te kijken wat er in de omgeving gezien is. Twee dingen die mij direct opvallen:
- ik kan nu nog maar in een straal van 10km kijken ipv 15km. Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is?
- Belangrijker: als ik klik op een waarneming om de detail te zien opent nu de webpagina op waarneming.nl. Dit is heel handig, maar de in-app browser (?) lijkt geen javascript te ondersteunen waardoor de webpagina maar half laad. Bijvoorbeeld het kaartje zie je niet in de app en als je op de knop route klikt krijg je een foutmelding (when you have eliminated the javascript...)

botep

Hier ook de nieuwe versie, maar kom niet verder dan taal, ok knop werkt niet.
Gr Ben

Alex Kwak

Citaat van: botep op januari 26, 2023, 16:23:54 PMHier ook de nieuwe versie, maar kom niet verder dan taal, ok knop werkt niet.

Google heeft zojuist update 9.0.2 goedgekeurd. Als het daarmee fout gaat, dan graag de logging naar mij versturen. En als het goed gaat hier graag even melden  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: DennisOstendorf op januari 26, 2023, 15:15:05 PM- ik kan nu nog maar in een straal van 10km kijken ipv 15km. Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is?

Ja, de nieuwe interface levert maximaal 10km.

Citaat van: DennisOstendorf op januari 26, 2023, 15:15:05 PM- Belangrijker: als ik klik op een waarneming om de detail te zien opent nu de webpagina op waarneming.nl. Dit is heel handig, maar de in-app browser (?) lijkt geen javascript te ondersteunen waardoor de webpagina maar half laad. Bijvoorbeeld het kaartje zie je niet in de app en als je op de knop route klikt krijg je een foutmelding (when you have eliminated the javascript...)

Inderdaad wordt nu de webpagina getoond. Op die pagina staat onderaan een grote knop waarmee Google Maps kunt openen om de kaart te zien en de route te bepalen, want inderdaad werken de kaart en die link op de site niet in de mobiele browser.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankaroos

Citaat van: DennisOstendorf op januari 26, 2023, 15:15:05 PMzojuist kwam de nieuwe versie binnen.

------>8 snipped


Ik heb automatisch updaten van apps maar even uitgezet.  ;)

Ik zie het wel even aan .... Ben low impact gebruiker; geen zin om in een bug moeras terecht te komen.

Maarten Hotting

Een bugje die in de beta-versie ook al eens is opgetreden:
Het kopieren van een waarneming levert de melding "soortgroep niet meer aanwezig" op.
Waarneming wordt wel gekopieerd en kan vervolgens handmatig aangepast worden, maar dat je zou direct in het scherm terecht moeten komen om details te wijzigen.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

#18
We leggen de laatste hand aan update 9.0.3 waarin je zelf alsnog je waarnemingen kunt terughalen die bij de update niet meegekomen zijn.
Die optie komt in de geavanceerde instellingen (ObsMapp -> Instellingen -> menu Geavanceerde Instellingen), en dan helemaal onderaan.
Het is aan de gebruiker zelf om deze actie eenmalig uit te voeren en alleen als de automatische conversie niet was gelukt!

We hopen update 9.0.3 vandaag nog aan te bieden aan Google Play. daarna is het aan Google hoe snel deze beschikbaar komt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ton de Gr

Foto toevoegen vanaf een mobiel is na update niet meer mogelijk krijg melding , dit bestand formaat word niet ondersteund
Met vriendelijke groet,Ton de Groot

Jelle

De poi bestanden die goed functioneerden in versie 7 werken niet in versie 9. Hopelijk is volgende bug ook opgelost: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,306756.0.html
Graag even controleren of locaties met negatieve waarden voor coördinaten ook op de kaart worden getoond.
Alvast bedankt.

theijnen

Als ik soorten download met als Selectie bijv. Vogels (Nederland, Nederlands) dan krijg ik ook allerlei soorten uit Amerika, Afrika etc. te zien. Idem bij Zoogdieren. Doe ik iets fout?

Rik Wever

Mogelijk dat dit ergens anders al langsgekomen is, maar als je een foto toevoegt in de app wordt deze nu automatisch verkleind tot 800p breed met kwaliteitsverlies tot gevolg. Heeft dat een bepaalde reden?
Met vriendelijke groet, Rik Wever - Validator Nachtvlinders en Mico's
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

botep

#23
Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2023, 16:26:44 PM
Citaat van: botep op januari 26, 2023, 16:23:54 PMHier ook de nieuwe versie, maar kom niet verder dan taal, ok knop werkt niet.

Google heeft zojuist update 9.0.2 goedgekeurd. Als het daarmee fout gaat, dan graag de logging naar mij versturen. En als het goed gaat hier graag even melden  :blink:

Het werkt weer, bedankt.
Gr Ben

DennisOstendorf

Bij de waarnemingen in de omgeving lukt het mij niet meer een andere locatie te gebruiken. Kan deze wel selecteren (mooie nieuwe marker), maar resultaten uit de query zijn dezelfde als van mijn eigen locatie. Hij lijkt de alternatieve locatie dus niet mee te geven in de query.

Alex Kwak

Citaat van: Ton de Gr op januari 26, 2023, 20:47:22 PMFoto toevoegen vanaf een mobiel is na update niet meer mogelijk krijg melding , dit bestand formaat word niet ondersteund

En welk bestandsformaat probeer je te gebruiken?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: botep op januari 27, 2023, 07:18:49 AM
Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2023, 16:26:44 PM
Citaat van: botep op januari 26, 2023, 16:23:54 PMHier ook de nieuwe versie, maar kom niet verder dan taal, ok knop werkt niet.

Google heeft zojuist update 9.0.2 goedgekeurd. Als het daarmee fout gaat, dan graag de logging naar mij versturen. En als het goed gaat hier graag even melden  :blink:

Het werkt weer, bedankt.

 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Rik Wever op januari 27, 2023, 00:42:03 AMMogelijk dat dit ergens anders al langsgekomen is, maar als je een foto toevoegt in de app wordt deze nu automatisch verkleind tot 800p breed met kwaliteitsverlies tot gevolg. Heeft dat een bepaalde reden?

Ja ivm serverruimte. Was ook in ObsMapp7
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: theijnen op januari 27, 2023, 00:07:29 AMAls ik soorten download met als Selectie bijv. Vogels (Nederland, Nederlands) dan krijg ik ook allerlei soorten uit Amerika, Afrika etc. te zien. Idem bij Zoogdieren. Doe ik iets fout?

Dat zullen exoten zijn die ooit 1x in NL zijn gezien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mitchell

Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2023, 09:32:22 AM
Citaat van: mitchell op januari 26, 2023, 09:26:08 AMals je twee maal achtereen een zelfde soort als waarneming wil invoeren verdwijnt die soort uit de lijst. Het record wordt dan leeg.

Kan je dat nog wat verduidelijken? Welke stappen doe je precies?

Voorbeeld
Voer een ekster in, klik op opslaan.
Ekster blijft in invoerscherm staan.
Als je dan een volgende waarneming invoert en je klikt opnieuw ekster aan, wordt de soortnaam onzichtbaar.